Bytte termostat 1,6 TD

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Bytte termostat 1,6 TD

Post by Harald Hansen »

Jeg driver og bytter termostaten. For å komme til demonterte jeg generatoren (dynamo), den braketten den satt på og løsnet litt på servopumpa. Da fikk jeg lirket av termostathuset. Nå får jeg det ikke på igjen...

Én grunn er at det er så himla trangt mellom termostathuset og den støpejernsbraketten som den andre braketten satt på. Må jeg demontere denne for å få inn termostathuset med skrue igjen?

En annen ting er at jeg ikke helt fikk med meg hvilken rekkefølge o-ringen og termostaten satt i. Hvilken skal sitte innerst?
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
bjørn

Post by bjørn »

Termostaten innerst deretter pakningsringen - fordi den skal tette mot lokket.
Jeg hadde av potta, tok ta av servopumpa og lot dynamo med brakett sitte. Da gikk det - om ikke lett for bilen er jo ikke akkurat skruvennlig.
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

Vel, da er bussen i drift igjen. Jeg tok ut termostaten en dag med +5C ute, og bestemte meg for å montere ny dagen etter, da det begynte å bli litt sent. Problemet var bare at da jeg fikk tid til å skru igjen var det blitt -15C ute... :/

I går var det "bare" -3C, så da ble det gjort en sjau. Jeg fant ut at den kladeisen av en brakett servopumpa sitter på gjør det umulig å få inn igjen den ene skruen til stussen på termostathuset. Jeg måtte ta av eksospotta for å få tatt ut 3 av 4 skruer på den, og så løsnet jeg den siste og fikk rotert braketten nok til at det ble plass til å jobbe.

Nå blir både motoren og varmeapparatet varmt! :)
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Harald Hansen wrote:Vel, da er bussen i drift igjen. Jeg tok ut termostaten en dag med +5C ute, og bestemte meg for å montere ny dagen etter, da det begynte å bli litt sent. Problemet var bare at da jeg fikk tid til å skru igjen var det blitt -15C ute... :/

I går var det "bare" -3C, så da ble det gjort en sjau. Jeg fant ut at den kladeisen av en brakett servopumpa sitter på gjør det umulig å få inn igjen den ene skruen til stussen på termostathuset. Jeg måtte ta av eksospotta for å få tatt ut 3 av 4 skruer på den, og så løsnet jeg den siste og fikk rotert braketten nok til at det ble plass til å jobbe.

Termostaten sitter noe klønete til ja, men den beste (har jeg finni ut) måten å skifte denne på 1,6td er at: (veit ikke åssen det er på 112 hester'n)
Fjern dynamo + braketten som dynamoen sitter på. Ta av de tre slangene som går inn på vannpumpehuset.
Skru løs hele vannpumpehuset og løft den ut. DA først kommer du til ordentlig til termostathuset. Bytt så termostaten og gjør samme tingene i motsatt rekkefølge.
Med denne løsningen så slipper du å ta av eksospotte og annet plunder, og du kan stå å skru hele tiden uten å ligge under bilen.
Men en sånn jobb tar fort vekk et par timer.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
roars
-
-

Post by roars »

vwcoach wrote:
Harald Hansen wrote:Vel, da er bussen i drift igjen. Jeg tok ut termostaten en dag med +5C ute, og bestemte meg for å montere ny dagen etter, da det begynte å bli litt sent. Problemet var bare at da jeg fikk tid til å skru igjen var det blitt -15C ute... :/

Termostaten sitter noe klønete til ja, men den beste (har jeg finni ut) måten å skifte denne på 1,6td er at: (veit ikke åssen det er på 112 hester'n)
Fjern dynamo + braketten som dynamoen sitter på. Ta av de tre slangene som går inn på vannpumpehuset.
Skru løs hele vannpumpehuset og løft den ut. DA først kommer du til ordentlig til termostathuset. Bytt så termostaten og gjør samme tingene i motsatt rekkefølge.
Med denne løsningen så slipper du å ta av eksospotte og annet plunder, og du kan stå å skru hele tiden uten å ligge under bilen.
Men en sånn jobb tar fort vekk et par timer.
WBX'n er noe enklere å skifte termostat på ja.
Roar Sørnmo
Post Reply