Hjulaksling løsnet-ønsker ikke gjentagelse-tips?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddlaug

Hjulaksling løsnet-ønsker ikke gjentagelse-tips?

Post by Oddlaug »

Hadde et innlegg "Null fremdrift"for et par dager siden og fant feilen. Hadde ikke tid til å se på det før igår, og det var ikke verre enn at den ene hjul-akslingen hadde løsnet. Dvs de 6 umbraco boltene som fester akslingen til girkassa hadde løsnet. Pga dif. fikk jeg all kraft på den akslingen som ikke var festet-null fremdrift:)

Spørmålet er hvorfor. Når jeg dro til disse boltene sist, dro jeg til umbraco-nøkklen bøyde seg, kryss-stramma og trodde det skulle sitte. Ønsker ingen gjenntagelse av insidenten og lurer på hva jeg gjorde feil sist, evt hva jeg kan gjøre nå for å være sikker på at det sitter. Det er f.eks kommet fett på boltene-big deal?

Er det bare å dra til?
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

er du sikker på at alle 6 låseringene er på plass under boltene? og de 3 små brakkettene som holder 2og2 bolter sammen under låseringene igjen?

obs. boltene skal ikke dras til så hardt du kan. er visst spesifisert. jeg vet ikke akkurat hvor mye, men kanskje noen andre her inne vet?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Oddlaug

Post by Oddlaug »

brakettene er der. låseringene er jeg litt mer usikker på. kan dette kjøpes hvor som helst eller må jeg ha det fra møller. har en momentnøkkel men ikke av den mest fancy typen så jeg tror det blir litt knot å komme til med den. hvor viktig er det å ha riktig moment?
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

skruene skal dras til med 45 nm
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jepp, momentet er viktig her!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Jepp, momentet er viktig her!
Tjaa, på verkstedet jeg jobbet tidligere hadde vi slike jobber jevnt og trutt, og momentet vi brukte var enkelt: Vi hadde stort sett gamle ensøylede "boble" løftebukker på arbeidsstasjonene.
Vi holdt igjen hjulet med skuldra samtidig som vi skrudde fast med luftskralle og ga boltene et ekstra manuelt nøkk på slutten. Det ble i alle fall aldri mindre enn 45 nm. :wink:
Det skal litt til for å knekke skruene, og det er når de er for løse de knekker.

Runde spor på 6 mm unbrako løsnes ved å banke inn 8 mm XZN-nøkkel, og ødelagt XZN taes likt med passende TORX, evt. med meisel eller wisegriptang. :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
roars
-
-

Re: Hjulaksling løsnet-ønsker ikke gjentagelse-tips?

Post by roars »

Oddlaug wrote:Hadde et innlegg "Null fremdrift"for et par dager siden og fant feilen. Hadde ikke tid til å se på det før igår, og det var ikke verre enn at den ene hjul-akslingen hadde løsnet. Dvs de 6 umbraco boltene som fester akslingen til girkassa hadde løsnet. Pga dif. fikk jeg all kraft på den akslingen som ikke var festet-null fremdrift:)

Spørmålet er hvorfor. Når jeg dro til disse boltene sist, dro jeg til umbraco-nøkklen bøyde seg, kryss-stramma og trodde det skulle sitte. Ønsker ingen gjenntagelse av insidenten og lurer på hva jeg gjorde feil sist, evt hva jeg kan gjøre nå for å være sikker på at det sitter. Det er f.eks kommet fett på boltene-big deal?

Er det bare å dra til?
Gjør rent for fett, og dra på litt loctite...
Roar Sørnmo
Post Reply