robertberntsen wrote:
Det vet jeg ikke, men felgene har stått på en Audi A4 quattro og den veier 50 kg mer en caravellen så jeg håper at det skal gå. Skal sjekke senere.
Er totalvekta som gjelder...loadindex på caravellen er som regel 3 sifra.
103 el.l.
Min coach har loadindex 93, det er vel fordi at coachen er reistrert som personbil og ikke kombi.
Riktig!
Hvis/når jeg registrerer om min C fra kombi til personbil, får jeg skrevet ned for og bakaksellast til hhv 1200 og 1300 kg. Dvs at jeg klarer meg med en Load index på 93. Idag tror jeg det står 101 i vognkortet.
Personbil/ kombi har ikke noe å si, de fleste Coacher i Norge er registrert som kombi, med 93 load index. Det som gjør at de har lavere load index, er tillatt totalvekt, som på Coach er 100 kg mindre. Coach har 2500 kg mot C som har 2600 kg. Begge har 1200 kg tillat foraksellast, Coach har 1300 bak og C har 1400 bak. 1300/2 er 650, noe som tilsvarer LI 93.
Livar wrote:Personbil/ kombi har ikke noe å si, de fleste Coacher i Norge er registrert som kombi, med 93 load index. Det som gjør at de har lavere load index, er tillatt totalvekt, som på Coach er 100 kg mindre. Coach har 2500 kg mot C som har 2600 kg. Begge har 1200 kg tillat foraksellast, Coach har 1300 bak og C har 1400 bak. 1300/2 er 650, noe som tilsvarer LI 93.
korrekt livar...
og om ingen har fått det med seg er det andre fjærer på coach enn enn standard "C".. så det har NULL å si om bilen er kombi buss eller personbil...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Da var clutch og simmerringen på motoren skiftet, men jeg hadde en ulyd når jeg trykket inn clutchen og håpet at det var utløserlageret som var utslitt.
Men når jeg hadde skiftet lager og satt alt i sammen igjen så var fortsatt lyden der. Snakket med en på forumet i dag og ha sa at girkassen var defekt, merket at når jeg hadde kassen ute at var det en enorm slark i akslingen ut i fra kassen. Men trodde ikke det haddde noe og bety. Men det hadde visst det
Så var jeg så heldig at han jeg snakket med hadde ny kasse liggende, så da var det bare ut og kjøpe ny. Får prøve og skifte den en av di nærmeste dagene.
Okey, da lærte jeg noe nytt i dag og Lurer på om det er en simmerring rundt akslingen som kommer ut i fra kassen. Kan kassen lekke olje der ?
Så at det var litt olje inni clutchhuset på den nye kassen.
Tenkte og kjøpe ny før jeg monterte den nye kassen ?? Er den bak den hylsen som er festet med tre skruer ?
ja det er simmering rundt akslingen, og den kan lekke visst det blir mye slakk. Men sjekk at det lille nålelagertet i midten av svinghjulet er montert, siden den var automat før.
99 Caravelle VR6
91 Audi 100
94 GMC Suburban 6,5TD
T3Transporter wrote:ja det er simmering rundt akslingen, og den kan lekke visst det blir mye slakk. Men sjekk at det lille nålelagertet i midten av svinghjulet er montert, siden den var automat før.
Det kan jeg 99% sikkert at mangler, hadde av svinghjulet i går og skiftet simmerring på motoren, og la ikke merke til noe nålelager i senter på svinghjulet. , så da er det derfor at det er så mye slark i den gamle kassen min. Det er ikke derfor at det kommer sånn forferdelig lyd i fra kassen og vel ???
Nå har jeg fått gjort en god innsats i dag Har fått byttet kasse, og som jeg fryktet så var det ikke nålelager på motoren. Var ute og fikk kjøpt nytt lager og ny simmerring på den nye kassen. Den gamle kasse ble demontert og den var full av jern spon inni, og når jeg delte kassen kom det ut bare ca 2 dl olje som var helt svart og luktet svidd. Den kassen har nok sagt takk for seg
Stemmer det av nålelageret skal stå fast inni veiven ?? Bak svinghjulet ??
Har også fått sotet alle vinduene helt frem med en lys film, 43% lys gjennomgang. Ser bare ut som om di er orginal sotet mørk grønn. Syntes det var ganske fint.
quote]
Ja det er helt korrekt. Om du skal skifte dette lageret så MÅ/BØR du bytte skruene som holder svinghjulet fast til veiven. Litt kjipt om svinghjul og veivtapp skiller lag.
Ikke for å promotere noe, men jeg har både skruene og lageret liggende om du skulle trenge, alt nytt og orginalt.
Hilsen Eskild (TLF: 900 31910)
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
robertberntsen wrote:
quote]
Ja det er helt korrekt. Om du skal skifte dette lageret så MÅ/BØR du bytte skruene som holder svinghjulet fast til veiven. Litt kjipt om svinghjul og veivtapp skiller lag.
Ikke for å promotere noe, men jeg har både skruene og lageret liggende om du skulle trenge, alt nytt og orginalt.
Hilsen Eskild (TLF: 900 31910)
Jeg fikk satt inn nålelager i går kveld, og bare tok locktite på skruene. Så ble bilen som ny. Var veldig fast og fin den nye kassen. Ingen lyder
Da har det igjen blitt gjort en stor innsats på min kjære coach I dag har jeg montert sportsluftfilter på motoren, lakkert og montert grillist, lakkert og modifisert solskjermen (ganstercap). Har kappet festene slik at solskjermen kommer 2,5 cm nærmere bilen. Syntes det ble bra
Ikke for å virke negativ..men har diskutert sk. sportsfilter bak i motorrommet på T3...etter min mening ikke helt ideelt, med hensyn til å dra inn kald luft...men det er nå min mening...og ideer rundt trimming...
roars wrote:Ikke for å virke negativ..men har diskutert sk. sportsfilter bak i motorrommet på T3...etter min mening ikke helt ideelt, med hensyn til å dra inn kald luft...men det er nå min mening...og ideer rundt trimming...
MEN innsugslyden på wbx'n blir ganske heftig
Det var nok bare litt for utseende og lyd, ikke for og få noe mer effekt.
Da var dagens innsats over, fikk endelig tak i di savnede carat dekselene, og fikk montert di på, men jeg mangler di festene som står fast i karosseriet. Noen som har delenr. eller har di ligggende ???
Fikk ENDELIG fikset juksingen på motoren, det var F... bare en plugg ledning som var defekt. Typisk at jeg ikke sjekker det letteste først