Vet at det er oljesøl der, men det kommer av en lekasje fra topplokket, som nå er tettet. Jeg tipper at reima enten har Gått 59000, eller 10000, fordi spedometeret var satt på 0, når motor ble byttet, og det er 59000 siden.. 10000, fordi det ganske nylig er skiftet toppakning på den.... MEN dette er BARE antagelser! (Jeg er ikke ute etter noe garanti her, bare synspunkt om den faktisk ser faretruende sliten ut!!)
Er regreima mi sliten?
Er regreima mi sliten?
Vet det kan være vanseklig å anta, men en del av dere her inne har jo skrudd en del, så dere kan kanskje se om det er noen faretruende signaler her:

Vet at det er oljesøl der, men det kommer av en lekasje fra topplokket, som nå er tettet. Jeg tipper at reima enten har Gått 59000, eller 10000, fordi spedometeret var satt på 0, når motor ble byttet, og det er 59000 siden.. 10000, fordi det ganske nylig er skiftet toppakning på den.... MEN dette er BARE antagelser! (Jeg er ikke ute etter noe garanti her, bare synspunkt om den faktisk ser faretruende sliten ut!!)
Last edited by wirre on 03 Aug 2006, 14:54, edited 1 time in total.
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Et helt klart faresignal, er om det er sprekkdannelser mellom tennene på reima. Prøv å vri litt på reima for å se etter dette.
Ellers er jeg 100% enig i svaret over her, som sier at du bør gå ut fra at den har gått "59.000km og ikke 10.000km" om du er usikker.
Det er en SVÆRT SVÆRT billig forsikring å skifte kontra å ta sjansen.
Eskild
Ellers er jeg 100% enig i svaret over her, som sier at du bør gå ut fra at den har gått "59.000km og ikke 10.000km" om du er usikker.
Det er en SVÆRT SVÆRT billig forsikring å skifte kontra å ta sjansen.
Eskild
Sliten regreim
Jeg har ikke peil, men skal bytte min nå, det var da jeg fikk litt merkelig svar fra VW forhandler, han sa nemlig at det er to registerreimer på T4'n (2.4). Videre mente han at strammeren sitter i et med vannpumpa, så den trenger ikke bestilles saparat.
Jeg aner ikke, men hadde vært fint å få et skikkelig svar her inne...
Jeg aner ikke, men hadde vært fint å få et skikkelig svar her inne...
VW T4 Reimo camper
På 2.4D ->96 er det ikke strammehjul, men stramminga sitter på vann pumpa. Fikk beskjed om å løsne reimhjulet på kammen, slik at det løp fritt (sikert lurt å merke litt først uansett). demontere vanpumpa, og bytte reim, for så å stramme reima med vannpumpa. Noen som vet momentet reimhjulet på kammen skal dras til med, og hvordan man finner ut at regreima er stramm nok? (PS: Det er ikke 2 regreimer, men ei til registeret, og ei til disel pumpa, men denne hadde jeg ikke bytta, hvis du skal mekke selv.. da må du ha bilen til justering av diselpumpa etterpå...)
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Der Postmeister
- -

Problemet med bare å løsne vannpumpa og vri denne, er det har lett for å bli lekkasjer etterpå.
Bytt derfor pakning og gjør rent annleggsflata dens. Beste er å bytte pumpe.
Momentet på kamhjul er vel 100nm hvis jeg ikke huser feil.
Og rett stramming finner du med hjelp av en spesiell måler du setter på reima....
Momentet på kamhjul er vel 100nm hvis jeg ikke huser feil.
Og rett stramming finner du med hjelp av en spesiell måler du setter på reima....
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg har bestilt reim og ny vannpumpe på mekonomen, så da har jeg vel det jeg trenger. Når det gjelder stramminga, så vil vel garasjemetoden gå ut på å sammenligne litt med strammheta som var på reima fra før? kanskje litt strammere, bare ikke så stramt at reima blir ødlagt fordi den er for stramm
Må vel kanskje be om å få med ny pakkning til ausa?
Martin
Den gule fare
Den gule fare
-
Der Postmeister
- -

Da var rema på plass! Plundra litt med å få av den berømte bolten på veiva, men etter å ha prøvd med 2 forskjellige mutter trekkere, og 3 forskjellige kompressorer, så fikk vi den av, med den 3 muttertrekkeren! ett skikkelig beist!... bytta vannpumpe og monterte på igjen reim etter merker jeg hadde mekka med tipex. strammet til, og sjekket strammheten på reima, etter mål på den gammle. reima. Kontrolerte at reima var riktig på, ved å dra motoren 4 runder rundt, og sjekket da at alle merkene var på samme plassen, noe som stemte.. monterte sammen igjen, og fylte på frostveske, og så var det tut å kjør!
Martin
Den gule fare
Den gule fare