Har lest litt rundt at det er noen som renser motoren invendig med diesel ved olje skift. Er dette fornuftig å gjøre på en 2000 modell 2,5 tdi. Skal sifte olje nå.
Skal en tappe av all olja og helde på noen liter diesel og la motoren gå på tomgang en stund? hvor lenge da?
Eller skal jeg helde diesel sammen med olja`?
Finnes det evt andre produkter på markedet?
Invendig motorrens ved skifte av olje.
-
Karamell GL 2.5
- -

Hæ.
aldri hørt om.
derimot finnes det noe som heter Omega. som er en tilsettning som kjøres inn i motoren før oljeskift. kjør motoren varm og hell innpå. la stå på tomgang i ca. 10 min og deretter ta vanlig oljeskift.
derimot finnes det noe som heter Omega. som er en tilsettning som kjøres inn i motoren før oljeskift. kjør motoren varm og hell innpå. la stå på tomgang i ca. 10 min og deretter ta vanlig oljeskift.
deilig lyd av rekke 5'ern 
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Motorrens
Har hørt om begge deler :
Mitt syn, dóg uten å ha testa, er følgende :
1) Omega går under navnet "Lurium" og kan kanskje funke. Ingen kan i så fall verken bevise eller motbevise det
Jaffal ikke før en har gjort det ordentlig.
2) Diesel skal kunne gi rens av innsia av motoren, for øvrig som også Luriumet skal gjøre det.
-Om noen av disse to funker ? Aner ikke. Men jeg har ei flaske Lurium liggende, kjøpte den mens jeg hadde gammelbilen og så for meg den var et godt testelement å forsøke Omega-greia i.
Man heller ut noe olje, og slipper på omlag en liter Lurium. Kjører så en kort tur på vel et kvarters tid uten særlige belastninger og returnerer til der man skal bytte olja.
Så tas olja og gammalt filter og byttes med nytt, men her oppstår problemet :
Da har man rester av Lurium i systemet og må foreta ny tapping og bytte av filter og olje etter kort tid
Så av den grunn har jeg så langt latt flaska være. Om jeg finner den, kan dere sikkert få den til egen testing - den selges for øvrig bl.a på OBS/Løren, om noen er interessert.
mvh,
Yngve S
skeptisk
Mitt syn, dóg uten å ha testa, er følgende :
1) Omega går under navnet "Lurium" og kan kanskje funke. Ingen kan i så fall verken bevise eller motbevise det
2) Diesel skal kunne gi rens av innsia av motoren, for øvrig som også Luriumet skal gjøre det.
-Om noen av disse to funker ? Aner ikke. Men jeg har ei flaske Lurium liggende, kjøpte den mens jeg hadde gammelbilen og så for meg den var et godt testelement å forsøke Omega-greia i.
Man heller ut noe olje, og slipper på omlag en liter Lurium. Kjører så en kort tur på vel et kvarters tid uten særlige belastninger og returnerer til der man skal bytte olja.
Så tas olja og gammalt filter og byttes med nytt, men her oppstår problemet :
Da har man rester av Lurium i systemet og må foreta ny tapping og bytte av filter og olje etter kort tid
Så av den grunn har jeg så langt latt flaska være. Om jeg finner den, kan dere sikkert få den til egen testing - den selges for øvrig bl.a på OBS/Løren, om noen er interessert.
mvh,
Yngve S
skeptisk
Re: Invendig motorrens ved skifte av olje.
Skal en tappe av all olja og helde på noen liter diesel og la motoren gå på tomgang en stund? hvor lenge da? gjør du dette er du garantert motor ras.
Jeg kjørte noe gugge fra Bilextra på en gammal Volvo 740 en gang.. det var effektivt, det rant ut gammelt slam sammen med olja som jeg tappet ut.... skulle bare helles på og ruse motoren litt (varm motor) før avtapping. (kunne og kjøre en liten tur).
tenkte jeg skulle påøve dette på Caravellen ved neste oljeskift, da jeg har fått denne flotte caravelle lyden i bilen min (litt grovere gange enn normalt, skal vist nok være normalt pga. trange oljekalnaler som lett tetter seg til har jeg blitt fortalt) Skal gi tilbakemelding hvis dettte virker.
tenkte jeg skulle påøve dette på Caravellen ved neste oljeskift, da jeg har fått denne flotte caravelle lyden i bilen min (litt grovere gange enn normalt, skal vist nok være normalt pga. trange oljekalnaler som lett tetter seg til har jeg blitt fortalt) Skal gi tilbakemelding hvis dettte virker.
VW Caravelle T4 2.5 TDI - 1999
Ta en titt her anngående innvendig motorrens:
http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=56646
Utdrag fra tråden:
http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=56646
Utdrag fra tråden:
Innvendig rens av motor, og ja, jeg har gjort det mange ganger, men med rent vann, det funker fint som F det.
Fremgangs måten er og finne en nippel på innsuget og koble en slange på den, og stapp den andre enden nedi flaska som er full med rent vann mens motor'n går, rus opp motoren til omtrent 3000 RPM og la det stå til.
Dette funker fint på bensinmotorer også
2003 Audi A4 1.8T Quattro S-Line
1985 Audi Coupe Quattro
1960 VW T1
1985 Audi Coupe Quattro
1960 VW T1