'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

OddN wrote:Da har jeg googlet enda mer på Hella 3000 og flere og flere varianter dukker opp. Så her er hva jeg så langt har funnet ut:

Første generasjon Rallye 3000:

- HR 37,5%: Noe riller i glasset kl 10-2 og 4-8, resten slett, ufarget, gult eller blått glass
- HR 17,5%: Kraftige riller (nesten som tåkelys) kl 10-2 og 4-8, resten slett, ufarget glass
- Tåkelys: Kraftige riller over hele glasset, ufarget eller gult glass
- Klarglass: Ren parabolreflektor, ingen merking, spotlight, ufarget glass

Har funnet de både med og uten FF (Free Form) merking på eska.

Andre generasjon: Rallye 3000 FF Klarglass med eller uten parklys (enten en pære eller angel eyes)

- Finnes både i 37,5 og 17,5 begge med klarglass, delt FF-reflektor, klart eller blått glass, har ikke funnet noe enkel måte å se forskjell på disse uten å lese på glasset.

I tillegg finnes Hella 3000 Compact i forskjellige varianter, men den er mye mindre.

Jeg vil helst ha ett par førstegenerasjon 17,5%, kanskje jeg har lokalisert et sett...

Alternativt så får jeg ta en tur på Ekebergsletta i mai...
Som sagt, så gjort. Tok den Ekebergturen jeg.

Og som ventet krydde det av lykter i alle varianter. Men disse tre ble med hjem:

Image

Image

To 17,5 prosent fjernlys og ett tåkelys, alle komplette med hus og fester. Det var en sånn "kjøp tre, betal for to"-deal :D

Aner ikke hva jeg skal med tåkelyset, men det fulgte nå med... De andre to tenker jeg at jeg setter i fronten sammen med de andre to 17,5 prosentlyktene jeg har.

Det var forresten forskjellige pærer i disse. Tåkelyset hadde H3 mens de andre hadde H1. Mener alle de andre Hellalyktene jeg har også har H1 pærer.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kom over en takboks til salgs på en veteranbilside på facebook. Det viste seg å være Troyca her på forumet som hadde denne til overs. Og etter en kjapp runde med metermålet kunne jeg konstatere at den var kort nok til å kunne mnoteres bak på hevetaket uten å være i veien for takluka.

Image

Men da må jeg ta valget om hvordan den skal festes. Skal jeg ta sjansen på å montere Passat-railsen jeg har liggende eller skal jeg gå for den mer "anerkjente" men ikke like elegante løsningen med sånne takrenneplater på sidene og vanlige thule bjelker i disse? Eneste bakdelen jeg ser med Passat relingen er at de nødvendige monteringshullene havner på innsiden av teltduken...
Last edited by OddN on 09 Nov 2018, 11:00, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

OddN wrote:Kom over en takboks til salgs på en veteranbilside på facebook. Det viste seg å være Troyka her på forumet som hadde denne til overs. Og etter en kjapp runde med metermålet kunne jeg konstatere at den var kort nok til å kunne mnoteres bak på hevetaket uten å være i veien for takluka.

Image

Men da må jeg ta valget om hvordan den skal festes. Skal jeg ta sjansen på å montere Passat-railsen jeg har liggende eller skal jeg gå for den mer "anerkjente" men ikke like elegante løsningen med sånne takrenneplater på sidene og vanlige thule bjelker i disse? Eneste bakdelen jeg ser med Passat relingen er at de nødvendige monteringshullene havner på innsiden av teltduken...
Jeg har fått med meg at høyden på garasjeporten din er så stor at du uten problemer får syncroen inn i garasjen, med Passat railsene på. Så da er det vel ikke tvil om hva du bør gå for........
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg i hvertfall enda bedre argument overfor meg selv for å heve garasjen litt :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Test av rails:

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

De railsene er i seg selv ganske elegante, men blir ikke helt overbevist ut fra det bildet. Må se fra andre vinkler også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:De railsene er i seg selv ganske elegante, men blir ikke helt overbevist ut fra det bildet. Må se fra andre vinkler også.
Enig. Bildet ble ikke helt bra. Tror det må være den lave sola inn fra siden som gjør at de nesten forsvinner mot den opplyste bakgrunnen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens jeg grubler på rails eller ikke så går jeg løs på en annen takoppgave. Nemlig å få den nyvaskede teltduken på plass.

Ferdig festet oppe:

Image

Image

Var litt knotete å få til, men liggende på rygg på hemsen med hodet, ene armen og skrumaskinen stikkende utenfor teltduken gikk det på et vis. Jeg hadde heldigvis de gamle skruehullene i duken å se etter, men jeg skjønner godt at det anbefales å ta av taket og snu det når ny duk skal monteres.
OddN
-
-

Post by OddN »

Fortsetter med å feste teltduken i dag. Men det er varmt å ligge oppå hemsen og jobbe, så det blir relativt korte økter. Teltet er nå festet både foran og bak, mangler bare på sidene nå. og det ser ut til å bli helt rett. Skulle vel egentlig bare mangle når jeg nå har vært nøye med at samtlige skruer havner i samme skruhullet i duken som de har vært.

Og sånn innimellom har jeg grublet på dette med styring av kupelys. Bestilte først en firekanals fjernkontroll fra ebay, men denne viste seg å være mildt sagt upålitelig. Rekkevidde på maks en halvmeter, og etter en stund på testbenken sluttet den helt å virke. Så da blir det fastmonterte brytere. Men jeg tenker at en slik montering bør være mest mulig reversibel, så jeg trekker kabler i luftekanalen på høyresiden og monterer bryterpanelet i stedet for en av luftedysene over skyvedøra. Det er til og med ferdige festehull som egentlig er for sånne dyser som var på tidlige T3er. Kom over dette panelet, som visstnok er ifra en T5 (og beigebrunt):

Image

Har ikke helt bestemt meg for hva som skal på hvilken bryter, men jeg legger signalet fra skyvedørsbryteren innom kupelysbryteren i midten, sånn at jeg med den bryteren kan velge hhv kupelys av uavhengig av skyvedørpososjon, kupelys følger skyvedørposisjon, eller kupelys konstant på. Har også montert to LED-dimmere (de to vribryterne) bare for å teste. Tenker å kanskje legge kupelys på den ene, og kanskje ledstripa under markisa på den andre... Time will show :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Og der var duken på plass nede også. Rimelig fornøyd med resultatet:

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Skal avgårde til Kongsberg og deretter til Drammen i dag og da er det vel på sin plass med litt enkel service.

Først sjekk av motorolje. Og jeg må innrømme at det ikke var helt tilsiktet men med den tilbakeflyttede støtfangeren så kan inspeksjonsluka stå åpen, da knotten akkurat passer over toppen av støtfangeren. Og en annen ikke helt tilsiktet effekt er at oljepåfyllingstrakta jeg bruker passer akkurat mellom jerrykanneholderen og bakluka. Alt i alt helt tilfeldig, men veldig kjekt:

Image
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Kjekt. Jeg bruker 710en mellom hengslene og karosseriet. Og en mugge med fleksibel slange på.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Kjekt. Jeg bruker 710en mellom hengslene og karosseriet. Og en mugge med fleksibel slange på.
Hvis du ser godt etter så ser du at 710'en ligger på den vante plassen selv om luka nå står åpen av seg selv.
OddN
-
-

Post by OddN »

Drammensturen gikk smertefritt hele veien. Med justert ladetrykk er det nå ingen problemer å holde 100-110 på motorveien, og oppkjøringa fra havets dyp under Oslofjorden gikk lekende lett i 80. Ikke var det mye svartrøyk å se heller. Så da tenker jeg at jeg lar ladetrykk være som det er.

Ellers går dagene med til å pusse rustflekker, det er masse bittesmå steinsprang bakover begge sidene som har begynt å ruste, samt at noen av karosseriskjøtene må pusses rene. Oppskrifta jeg bruker er to strøk Brunox med minst et døgn pause imellom. Så grunning, sparkel der det trengs, pusse ned, ny grunning, baselakk og til slutt klarlakk. Noen som har en bedre oppskrift, eller kommentarer så er jeg lutter øre. Bilen blir nokså flekkete men heller det enn rust.

Og så har jeg igrunn bestemt meg for å bruke Passat railsene. Tok noen nye bilder for å se:

Image

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Passat rails montert og takboksen prøvemontert med vanlige thulebjelker. Den kommer ca 10 cm lengre ned når jeg får tilpasset tverrbjelkene til Passat-railsen.

Image

Og det er fremdeles mulig å løfte opp taket med tom boks.
OddN
-
-

Post by OddN »

Så tok jeg å modifiserte reservehjulsholderen litt. Har jo montert på en gassdemper som skal holde den åpen, men stanga til demperen stopper i nedre bolt på festet til reservehjulsholderen. Men med nytt kuleledd med litt lengre fot kommer demperen akkurat under bolten og hjulet kan nå svinge videre. Demperne er imidlertid såpass kraftig at holderen stopper før hjulet laget bulk i siden på bilen.

Image

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

I går tok jeg for første gang en tur innom Vikers bilopphugging i Spydeberg. Og der var det godt utvalg av T3er av varierende type, tilstand og farge. Fant en høvelig bra Tizianrød bakluke fra en Coach. Den hadde sentrallås, visker og varmetråder i ruta, så den var en god kandidat for å erstatte den rustne luka jeg har. En liten rustflekk i ene hjørne av ruteramma må gjøres noe med, men ellers tror jeg den klarer seg med en vask.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Tøft! Selv om jeg er litt skuffet over at ikke du har coatet railsene svart før montering ;)

Denne bilen er på topp fem listen min!
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

hansstef wrote:Tøft! Selv om jeg er litt skuffet over at ikke du har coatet railsene svart før montering ;)

Denne bilen er på topp fem listen min!
Takk.

Nei, svarte rails vil jeg ikke ha. Hadde faktisk ett sett originale svartelokserte Passat rails en gang, de kom som standard bare på 32b GT-syncro. Men her legger jeg jo opp til litt krom. Har jo krom rundt vinduene, og om jeg skulle velge å bytte ut glassfiberfangerne hadde det blitt med kromfangere.
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter en vask ser bakluka riktig bra ut. Litt rustflikking i kanten mot ruta var jeg forberedt på og et par plasser jeg må flekke i det som ser ut som steinsprut. Coachmerket må bort, og rute og lås må flyttes over. Stigen likeså.

Image

Image

Blir godt å få av denne luka:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Jekken, ja. Når jeg først har med reservehjulet så må vel også jekken få være med. Og da snakker jeg om Hiliften. Jeg har sett på mange spektakulære og mer eller mindre godkjenningsvennlige plasseringer, men har kommet frem til at den skal få bo bak på reservehjulsholderen.

Så, etter en tur i smia har jeg tilpasset disse to brakettene til å holde foten til jekken fast.

Image

Men jeg må ha en enkel men likevel solid brakett for å holde jekken fast oppe og. Litt mer solid enn en Thulestropp :wink:

Image

Har faktisk liggende en rifleholder jeg kjøpte på Ekeberg for masse år siden, husker ikke hvilken bil den skulle være til, men kanskje kan denne brukes:

Image
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Sikker på at du får det til.... :D
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Da er bakluka skiftet, og det er ikke tvil om at det har vært vannlekkasje rundt bakruta. Kanten under pakninga gav etter for skrutrekkertesten flere steder. Altså ingen tvil om at det var på tide med bytte. Måtte flytte over bakruta, både for å få over GL-pakninga med kromlist og selve ruta med sine klistremerker som hører til bilen. Og som bestilt kom det en solid regnskur i dag, sånn bare for å få testet at luka og bakruta var tett. Kan ikke klage på det etter over en måned med oppholdsvær. Stigen er hengt på plass, og det eneste som egentlig gjenstår er å lime "syncro"-emblemet på plass i nedre høyre hjørne. Fullstendig skjult av reservehjulsholderen er det ikke akkurat bråttom med å få det på plass, men det skal nå engang stå der. Som det er nå, vises restene av Coach-merket litt for godt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så har jeg sett litt mer på de originale Passat-bjelkene. De som skal ligge på tvers mellom railsene. De er selvsagt litt for korte til å nå mellom railsen sånn som de er montert nå, men det må det da gå an å gjøre noe med. Jeg har fem slike bjelker, og om jeg tar fire av de og kapper på midten (dvs ikke helt på midten men litt forskjøvet) så burde to og to lange "halvdeler" kunne settes sammen til to bjelker i rett lengde.

Ok, frem med tape, kulepenn og vinkelsliper:

Image

Og for å feste de to halvdelene til hverandre tar jeg og gjenger opp inni endene. Hullet i midten er 12mm og det er tilfeldigvis akkurat det en M14x2,0 har oppgitt som gjengebor.

Og da var det bare å finne fram rette gjengetappen:

Image

Til å holde de sammen har jeg en rustfri M14 gjengestang:

Image

Stanga er ca 14cm lang, og går da ca 7cm inn i hver ende av bjelken. Litt finjustering av lengdene må til sånn at endene passer overens når de er strammet (en halv omdreining utgjør jo en mm på lengden når stigningen er 2mm):

Image

Og prøvemontering av første stanga på bilen viser at Thuleboksen kommer bra mye nærmere taket nå:

Image

Nå står den litt på stylter med de vanlige universelle Thulebjelkene:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Resultatet av helgens arbeidsøkter:

Image

Image
Post Reply