Som sagt, så gjort. Tok den Ekebergturen jeg.OddN wrote:Da har jeg googlet enda mer på Hella 3000 og flere og flere varianter dukker opp. Så her er hva jeg så langt har funnet ut:
Første generasjon Rallye 3000:
- HR 37,5%: Noe riller i glasset kl 10-2 og 4-8, resten slett, ufarget, gult eller blått glass
- HR 17,5%: Kraftige riller (nesten som tåkelys) kl 10-2 og 4-8, resten slett, ufarget glass
- Tåkelys: Kraftige riller over hele glasset, ufarget eller gult glass
- Klarglass: Ren parabolreflektor, ingen merking, spotlight, ufarget glass
Har funnet de både med og uten FF (Free Form) merking på eska.
Andre generasjon: Rallye 3000 FF Klarglass med eller uten parklys (enten en pære eller angel eyes)
- Finnes både i 37,5 og 17,5 begge med klarglass, delt FF-reflektor, klart eller blått glass, har ikke funnet noe enkel måte å se forskjell på disse uten å lese på glasset.
I tillegg finnes Hella 3000 Compact i forskjellige varianter, men den er mye mindre.
Jeg vil helst ha ett par førstegenerasjon 17,5%, kanskje jeg har lokalisert et sett...
Alternativt så får jeg ta en tur på Ekebergsletta i mai...
Og som ventet krydde det av lykter i alle varianter. Men disse tre ble med hjem:

To 17,5 prosent fjernlys og ett tåkelys, alle komplette med hus og fester. Det var en sånn "kjøp tre, betal for to"-deal
Aner ikke hva jeg skal med tåkelyset, men det fulgte nå med... De andre to tenker jeg at jeg setter i fronten sammen med de andre to 17,5 prosentlyktene jeg har.
Det var forresten forskjellige pærer i disse. Tåkelyset hadde H3 mens de andre hadde H1. Mener alle de andre Hellalyktene jeg har også har H1 pærer.