Erfaring/tips ombygging caravelle handikap til camper T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Edorf
Car: T5 caravelle

Erfaring/tips ombygging caravelle handikap til camper T5

Post by Edorf »

Jeg har nettopp handlet meg en Caravelle T5 (lang type), og har planer om å sette inn ett lite kjøkken/garderobe og en "rock and roll bed".

- Noen som vet hva de vil si om en blir stoppet i teknisk kontroll med dette ?
Har ikke planer om å omregistrere, om det ikke er noen som kjenner til noen billige "smutthull" (vet at en må ha en viss
høyde ++ for å få godkjent som bobil)

- Noen som har gjort dette tidligere, erfaringer dere vil dele ?

- Hvor dere handlet, evt. kvalitet ?
Vet det er masse alternativer å finne på ebay.
Vil disse holde ut om det blir kaldt/varmt med tanke på fuktighet, eller hvilket materiale brukte dere om/når dere ordnet
innredningen selv ?

Jeg har sikkert en million spørsmål etter hvert, men det var dette jeg kom på nå.

Takknemlig for svar fra de som med SIKKERHET vet/kan noe om dette.
Edorf
Car: T5 caravelle

Re: Erfaring/tips ombygging caravelle handikap til camper T5

Post by Edorf »

det var ikke mye svar her inne, så jeg sendte en mail til vegvesenet:

Heisann
Jeg har nettopp handlet meg en caravelle 08 mod. lang verson.
Har lyst til å sette inn en enkel innredning med en slags kjøkkenbenk/skap langs innv. og en uttrekk bar sovesofa/seng i denne. sofaen vil ikke bli brukt som stol under kjøring.
Der har jeg en tanke om å skru evt. noen andre feste måte for sikker transport.

Tenkte jeg måtte spørre, dette er ikke større ombygging enn enkelte av de bilene som har verktøyinnredning bak i bilene, men jeg vet ikke om de er nødt til å godkjennes av dere.
Har sendt med ett bilde på ca hvordan det blir.

Er dette noe jeg kan sette inn uten noe videre godkjenning eller må dette godkjennes/inspiseres av dere ?

Svaret:

Hei

Ombyggingen er ikke godkjenningspliktig så lenge du ikke endrer på sitteplassene som allerede er montert.
Innredningen må være forsvarlig festet så den ikke løsner ved en eventuell kollisjon.
Seng/sofa må som sagt ikke brukes under kjøring.

Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 02030
www.vegvesen.no

Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende. Forespørsler som krever
saksbehandling etter forvaltningsloven, kan ikke besvares med e-post og må rettes skriftlig til Statens
vegvesen i din region
Post Reply