Fall i oljetrykk. Hva nå?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
sjokobrun

Fall i oljetrykk. Hva nå?

Post by sjokobrun »

Jeg har tidligere fortalt om en ny DJ-motor jeg kjøpte fra VW Heritage. Når motoren ble varm kom varsel om lavt oljetrykk. Jeg tok ut oljetrykksgiveren for lavt turtall og satte inn en hydralikkslange og en splitter så jeg i tillegg til oljetrykksensoren også fikk inn sensor for oljetrykksinstrument. I tillegg satte jeg inn en sandwich ved oljefilteret så jeg kunne få inn sensor for oljetemperatur. Test viste at oljetrykket sank til nærmest 0 når motoren ble varm. Det ble da avtalt å sende motoren tilbake.
Nå har de gjort tester ved verkstedet. Det virker som god testing, men de finner ingen feil. Ved varm motor og 1500 rpm finner de 28 psi, og de skriver at alt over 22 psi er godkjent. De antyder at innsatt splitter med oljetrykksensor kan være feilkilde, men problemet var jo der før det ble satt inn.
Så kan noen foreslå hva som kan v ære årsaken til at jeg registrerte oljetrykksfall, mens de ikke finner noe i en testbenk? Når jeg tok ut motoren så jeg at pakningen ved røret for oljemålepinnen ikke satt godt i. Kan det være en årsak.
einic
-
-
Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972

Re: Fall i oljetrykk. Hva nå?

Post by einic »

Forskjellen kan være temperatur. (Oljetemperatur)
Jeg opplevde ekstremt lavt trykk etter tur fra Oslo og av på Liertoppen. (Rett i tomgang fra full belastning, hver dag fra jobb) Trykket steg igjen med litt turtall. (1000 - 1200 rpm) Jeg løste det ved å bytte fra Texaco 10-30 til Biltema 5W50 helsyntetisk. (Sjekket med trykkmåler) Boblemotorer får også lavere trykk når de blir varme, sirkulasjonen øker. (Oljekjølt)
Post Reply