'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by ducce999s »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Blir Trøgstad den endelige destinasjonen? :shock: :D
Jepp :-)
Hyggelig å få deg i nærområdet :-)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

Takker.

Må vel få somlet meg på kaffetreff i Drammen etter hvert da...
OddN
-
-

Post by OddN »

Takk til Needforspace for kjapt levert bilde av hvordan servoslangen skal festes.

Da blir rette festet innhandlet i morgen sammen med ny servoreim. 10x730 står det på den gamle som antagelig var med fra den Alhambra-Sharanen jeg hentet servopumpen med tilhørende braketter fra. I katalogen til Mekonomen står det 11,5x730 på tilsvarende biler. Har sjekket både 1Z og AAZ og det er samme reima, ser det ut til. Satser på at det blir bra. Syns jo den lå litt dypt i sporet på reimskiva...
OddN
-
-

Post by OddN »

Tok også og hengte opp beskyttelsesplata under motoren. Det er feil årsmodell på den jeg har så den henger bare i tre av fire fester. Venstre bak bommer med ca 5cm på feste øret på motorbøylen.

Men nå ser jeg jo en annen sak som heller ikke stemmer helt. Bunnpanna mi har tappeplugg i bakkant, mens beskyttelsesplata har utsparing i framkant. Har sett andre JX-bunnpanner med tappeplugg foran, så dette må studeres. Hvis jeg skal bruke den beskyttelsesplata jeg har bør jeg nok finne meg en annen bunnpanne. Alternativt må jeg sjekke hvordan det er å komme til tappepluggen bak hvis jeg får tak i rette beskyttelsesplata.

Jeg har en mistanke om at jeg egentlig har en 2wd bunnpanne...
OddN
-
-

Post by OddN »

Det ser ut til at alle syncroer skal ha tappeplugg i forkant. De senere større beskyttelsesplatene (sånn som bilen min egentlig skulle hatt) har et rundt hull med et lite deksel som må fjernes for å tappe olja:

Image

Uansett må jeg gjøre noen endringer for å gjøre dette brukervennlig. Sånn som det er akkurat nå er det ikke mulig å tappe olje uten å løsne beskyttelsesplata. Jeg vil jo helst ha dette mest mulig korrekt, så først og fremst bør jeg vel se meg om etter rette bunnpanna...

Noen som har en løs bunnpanne med pluggen i framkant som vil bytte? Koster forresten ikke all verden på ebay heller, så det er også en mulighet.

Og så lager jeg meg inntil videre en brakett sånn at jeg får festet beskyttelsesplata i begge festene bak. Så må jeg enten finne rette plata, eller kanskje bytte motorfestene til tidligere type.
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:42, edited 2 times in total.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hva, skal det være teppe på den også?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Er vel en form for støydemping vil jeg tro... Det er jo noe lignende på innsiden av blekkene som omslutter motoren i en 2wd også. Men den tidlige syncroplata jeg har nå har ikke noe demping.

Fant bare et bilde på nettet av rette plata som også viser det runde hullet til oljeavtappingen. Vet igrunn ikke om støydempinga er original.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Har sjekket mine to plater og de ser like ut. Bilde av den ene som er i bruk nå ligger på ca side 19 i tråden min.
Og som du sier er tappepluggen lokalisert rett over det største hullet.
Selve pluggen er på mine to motorer plassert likt, men har litt forskjellig løsning.
Last edited by Needforspace on 13 Feb 2017, 13:59, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

I manualen for T4 heter vel denne delen "Noise inslulation assembly", så den skal nok ha en støydempende effekt.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Oil trap tenker jeg vi døper den.. :roll: :mrgreen:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Den har nok den funksjonen også, ja. Men jeg lurer på om lyddempereffekten avtar ved økende olje innhold. Men på en måte så er nok oljeoppsamlerfunksjonen viktigere enn lyddemperen.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja, jeg har demontert et par sånne på 2wd biler og de var godt innsauset i olje for å si det mildt.

Needforspace: Den plata du har bilde av er den samme som jeg har på bilen nå, altså den "tidlige" sorten. Tidlig i anførselstegn fordi den var slik frem til sent i 1990.

Min 91 modell er produsert i desember -90 og skal ha den nyere typen plate. Vel og merke hvis motorfestene i bilen er de riktige. Undersøkte litt omkring dette tidligere, og jeg mener at vi fant ut at selv tidligere 91 modeller (altså produsert fra august -90 og et stykke utover) skal ha den tidlige plata.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Høres sannsynlig ut det siden mine to plater har tilhørt en -88 og en -89 mod.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Tappeplugghull er det bare å bore opp og gjenge,så har du i begge ender.Biltema har tappepluggsett med bor og gjengetapp.Har gjort dette før og det fungerer fint
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-

Post by OddN »

Takk for tipset Jarle. Er det nok gods overalt i framkant eller er det en spesiell plass man bør bore?
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

OddN wrote:Takk for tipset Jarle. Er det nok gods overalt i framkant eller er det en spesiell plass man bør bore?
Vanligvis så er det så du ser hvor du skal bore.Er nok gods der.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens jeg driver og rydder i garasjen for å planlegge flyttingen finner jeg jo litt av hvert.

Der dukket det opp både de gamle Sherpas Combi takbøylene, et par,tre, fire Thulebjelker og et par Passat 32B rails med de dertilhørende tverrstengene.

Jeg hadde jo i sin tid en plan om å montere Passat-rails oppå hevetaket. Den planen blusset opp da jeg begynte å tenke på solcellepaneler. Da hadde det vært veldig lettvint å hatt panelene montert på tverrstagene til Passaten,og dermed raskt og enkelt kunne montere og demontere disse etter behov. De tverrstagene er stukket inn i hull på innsiden av railsen og så er det bare fjærtrykk som holder de på plass.

Men jeg er jo litt skeptisk til å bore hull i hevetaket... Har litt panikk for vannlekkasjer og sånt. Og så har jeg faktisk ikke sjekket takhøyden (eller mer nøyaktig porthøyden) i den nye garasjen. Kanskje jeg må ha containerhjul for å få inn bilen etter dette.

Sherpasbøylene er perfekte for å frakte større og tyngre saker da de står stødig i takrenna på bilen, men hevetaket kan ikke åpnes med de påmontert.

Thulebjelker kan monteres i fester direkte på hevetaket. Festene monteres på sidene av taket og dermed på utsiden av duken (=mindre fare for vannlekkasje inni bilen) men jeg er litt skeptisk til belastningen på disse festene. Mener å ha sett noen som faktisk er skrudd i hevetaket, men som likevel hviler på takrenna når taket er lukket. Kanskje det hadde vært noe?

Mange større bobiler og campingvogner har vel fastmonterte solcellepaneler, men er dette kurant å ha montert hele året? Eller ødelegges de av snø og is og vær og vind over tid, og egentlig bare bør stå på bilen når de trengs?
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Jeg har hatt vanlig solcellepanel på taket i 4 år.Det var vanlig 100w panel med aluramme og glass. Ingen problemer i det hele tatt.
De har tålt å være nedsnødd om vinteren. Tålt et rapp med kosten for å få vekk tykk is. De tåler orkan for jeg har kjørt i 130km/t.
Var litt uheldig og hoppet med bilen en gang, det gikk også greit. Gikk bare ut over den hjemmelagede innredningen.
Tok nettopp panelet av og det så akkurat som nytt ut. Bare vinkeljernene jeg brukte til innfestning var litt rust på.

Har vurdert å montere et stort 300w panel av samme type, men de er veldig store. Lurer på om de vil sprekke pga vibrasjoner. De er jo ganske tunge også.
Vi får se, har 2 identiske 100w paneler så kanskje jeg monterer begge på T3'n en vakker dag.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Vurderer et flexibelt panel fremme på Ricotaket, til å dekke over vippeluka, dessuten er det i et område på taket jeg ikke vil montere noe annet utstyr.

Image
Last edited by Needforspace on 17 Apr 2018, 10:28, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

T4Jan: Det høres betryggende ut. Tror vi har diskutert litt omkring dette før i en "løst og fast" tråd. Men den er visst borte nå... det med å heller velge to mindre enn ett stort er absolutt et godt poeng.

Har jo takluke både foran og midt på hevetaket så det bør jo være noe som ikke kommer i konflikt med dette. Har sett litt på en slik pakke:

https://www.2soler.no/products/solcelle ... gn-caravan

2x160 W paneler tror jeg skal gå bak takluka i hevetaket. Alternativt har de en pakke med 2x100 W som er litt kortere:

https://www.2soler.no/products/solcelle ... gn-caravan
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Vi får ta en solcellepanel-prat på kaffekopptreffet i Drammen når du kommer. ;-)
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
OddN
-
-

Post by OddN »

T4Jan wrote:Vi får ta en solcellepanel-prat på kaffekopptreffet i Drammen når du kommer. ;-)
God plan :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

I dag bestemte jeg meg for å ta en teknisk prøvetur med prøveskilter. Og godt var det.

Svingte ned på den lokale bensinstasjonen og måtte bokstavelig talt stå på bremsen med begge føttene for å stoppe ved rette pumpa. Her er noe som ikke er som det skal være.

Vel, etter en liten prat med innehaveren (også bussentusiast, men for tiden uten T3, les forrige eier av Werner-bilen til Bugman) var det på tide med litt feilsøking, mye rust på bremseskivene er det, og bakbremsene er nok ikke helt rett justert, men såå dårlige bremser har jeg aldri opplevd på en T3 før...

Opp med motorluka og da kommer jo feilen for en dag. Knekt plastkobling på vakuumpumpa :shock: . Er vel ikke den første som har opplevd akkurat det, så nå vet også jeg hvordan det kjennes ut.

Rett utover til den lokale høgginga bar det, men hadde vel ikke det helt store håpet om å finne en VW med AAZ-motor der. Noen andre VW'er har vel samme pumpa så noe måtte vel kunne brukes, tenkte jeg.

Men bakerst i dungen ser jeg en kjent profil. Blå Passat 35i facelift stasjonsvogn... Hmm, kan det være den jeg var på nippet til å kjøpe for et par år siden? Jepp, opp med panseret og der står det en tilsynelatende urørt AFN 110 hester. Skulle ønske jeg hadde tatt turen tidligere, da hadde jeg plukket med meg hele motoren.

En liten halvtime senere kjører jeg fornøyd hjem med nyinnkjøpt vakuumpumpe ombord. Den er nå montert, og bilen er nok ett skritt nærmere transportklar :-) Tror jammen jeg tar og justerer litt på bakbremsene og når jeg først er i gang.

Men om noen ser monn i en AFN i ukjent tilstand, står det nå en på bilopphugginga på Reipå like nord for Ørnes. Mangler riktignok vakuumpumpe ;-)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Så AFN vakuumpumpe passer på AAZ altså. Greit å vite, JX passer visst ikke.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Så AFN vakuumpumpe passer på AAZ altså. Greit å vite, JX passer visst ikke.
Etter å ha sjekket litt ser ut til at både 1Z, AHU og AFN (altså de tidlige 1,9 TDI'ene basert på EA827-blokk) har samme pumpa. Har også hørt at JX ikke passer, og at det er lengden på blokka som gjør det. Den når visst ikke ned til oljepumpa... med katastrofale følger for smøringen.
Post Reply