Framre hjullager på T3 Syncro.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
CARASYN87
-
-
Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
Phone: 93277745

Framre hjullager på T3 Syncro.

Post by CARASYN87 »

Hei :) .
Jeg måtte skifte det framre høyre hjullager på 86'er Syncro Transporteren min.Jeg har demontert akslingen og hele delen med hjullageret.Har vært hos en kompis og fikk trykt ut resten av lageret da dette delte seg når jeg fjernet navet.Ny lager er nå på plass.Men da jeg prøvde å demontere det indre lagerskål fra navet så gikk det ikke som planlagt.Det satt bomfast :( .Har hele navet nå liggende i fryseren og skal prøve å varme opp dette indre lagerskålet til å fjerne det.Kanskje dette funker.Nå et spørsmål til de som kan det tekniske.Lageret delte seg i tre hovedsaklige deler under demontasjen.Det ytre lagerskålet,plastdelene til kulene og de to indre lagerskåler.Hvorfor er dette hjullageret bygd med to indre skåler???Navet har jo samme diameteren over hele lengden.Det hadde vært mye enklere hvis lageret ikke hadde delt seg under demontasjen :( .
Noen som vet svaret?
Med vennlig hilsen CARASYN87.
OddN
-
-

Re: Framre hjullager på T3 Syncro.

Post by OddN »

Nei, si det... Uten å forske på produksjonstekniske årsaker, er det vel ingen praktiske grunner til at det er to indre skåler.

Men dremel og evt liten meisel bruker å være enkleste måten å få av de indre skålene.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Litt nede på bildeserien her finner du min metode:

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... &start=200

Tersen kommer fra biltema og ble kappet og kvesset for å kunne gripe smalt nok og samtidig få tak på den lille leppen som er tilgjengelig å terse på.

Lykke til!
Hans Sæle
Lundini_82
Car: T4 2003 langsyncro
Phone: 97651531

Post by Lundini_82 »

Sånn har jeg gjort på andre, dog aldri på t3 men det går vel for det samme tenker jeg:
Sveis en runde inni skåla. Da blir det først et varmesjokk av sveisingen, deretter trekker sveisen seg litt under nedkjøling og dermed løsner lagerskålen og detter mest sannsynlig ut uten mer hjelp.
Post Reply