Vanskelige bremseklosser T4
Vanskelige bremseklosser T4
Hei. Jobber med å bytte skiver og klosser foran på min T4. Så for meg en enkel jobb, men har støtt på noen problemer. Klossene er festet til braketten med to pinner som går tvers gjennom både klossene og godset på braketten. Disse pinnene må åpenbart fjernes for å kunne skifte klossene, men hvordan gjør jeg dette? De sitter virkelig godt fast. Hvor får jeg eventuelt kjøpt nye pinner? Får heller ikke adskilt caliperen og braketten så lenge pinnene er der. Takk for hjelp! 
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Vanskelige bremseklosser T4
Trodde pinner var med klossene på disse jeg...
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Pinnene fikk jeg tak i på nett. Løsningen ble å fjerne de gamle med vinkelsliper og borr. Tar lang tid, men er tilsynelatende eneste løsning.
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Ser ut som om du har Lucas bremser....og ikke ATE.
Ja, har Lucas. Nå er bremsene byttet, men jeg er ikke helt fornøyd. Det virker som om klossene henger litt på fordi både skivene og navet blir en del varmere enn det har gjort før. Vet noen om dette er normalt etter bremsebytte? Hvor mye varmegang skal man tolerere?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Har du pusset og renset glideflater etc?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hvis skivene blir varme har du ikke fått det til 100%. For å teste varmgang er det best å kjøre en rolig tur på landeveien uten å bremse, og rulle helt til du stopper. Kjenn på skivene. Vil du gjøre det litt morsommere kan du først kjøpe IR thermometer på ebay
Etter å ha gjort denne testen min Audi A6 fant jeg at jeg hadde kalde skiver bak, men litt lunk i de fremme. Jeg demonterte da brakettene forran, tok en rettfil og filte litt på braketten der bremseklossene har kontakt (og fikk fine 90 graders vinkler i hjørnene.) Sjekket underveis for hånd at klossene ble enklere å bevege i braketten. Til slutt penslet jeg litt spesial bremsefett på klossene sine kontaktpunkt med brakett og stempel. Gjentok rulletesten med resultat at skivene forran var kalde.
Det går gjetord på nettet om skumle bremseslanger som fliser seg opp innvendig med den konsekvens at selv om bremsevæske fint dyttes mot stempelet, går ikke returen like effektivt og bremsene vil henge noe.
Etter å ha gjort denne testen min Audi A6 fant jeg at jeg hadde kalde skiver bak, men litt lunk i de fremme. Jeg demonterte da brakettene forran, tok en rettfil og filte litt på braketten der bremseklossene har kontakt (og fikk fine 90 graders vinkler i hjørnene.) Sjekket underveis for hånd at klossene ble enklere å bevege i braketten. Til slutt penslet jeg litt spesial bremsefett på klossene sine kontaktpunkt med brakett og stempel. Gjentok rulletesten med resultat at skivene forran var kalde.
Det går gjetord på nettet om skumle bremseslanger som fliser seg opp innvendig med den konsekvens at selv om bremsevæske fint dyttes mot stempelet, går ikke returen like effektivt og bremsene vil henge noe.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Takk for tipset. Har nå slipt opp og glattet ut alle kontaktpunktene mellom klossene og caliper/brakett. Smørte på litt fett og fikk det hele til gli bedre. Nå gjenstår det å se. Ut på landeveien for å teste. Dessuten fant jeg fort ut at verkstedet hadde gitt meg helt feil skiver. Har nå omsider fått tak i korrekte eksemplarer. Mulig det hadde noe med saken å gjøre.
Nå har jeg testkjørt arbeidet mitt og resultatet er en forbedring, men ikke noe som er perfekt. Jekker opp bilen og undersøker hvor enkelt hjulet roterer. Bremse slipper absolutt, men de henger altså fortsatt littegranne igjen. Lurer nå på om det er glideboltene mine som er problemet. Da jeg byttet bremser hadde jeg disse ute, rengjorde de og smørte de opp igjen med bremsecaliperfett. Er dette feil? De glir like godt som de gjorde fra før av, men kan det tenkes at jeg burde byttet ut også disse?
-
Indian
- -

Jeg tror heller at stempelet som går treg. Du kan trekke dem forsiktig ut noen centimeter, trekke gummimansjetten forsiktig tilbake og gjøre rent med smergelpapir eller pusseklut.Larsrugt wrote:Nå har jeg testkjørt arbeidet mitt og resultatet er en forbedring, men ikke noe som er perfekt. Jekker opp bilen og undersøker hvor enkelt hjulet roterer. Bremse slipper absolutt, men de henger altså fortsatt littegranne igjen. Lurer nå på om det er glideboltene mine som er problemet. Da jeg byttet bremser hadde jeg disse ute, rengjorde de og smørte de opp igjen med bremsecaliperfett. Er dette feil? De glir like godt som de gjorde fra før av, men kan det tenkes at jeg burde byttet ut også disse?
Jeg bruker hvit keramisk fett for glidere.
Da jeg har kjøpt nye glidebolter har det fulgt med en pose fett, og dette likner ikke ATE Bremsezylinder-Paste für hydraulische bremsen i verken farge eller konsistens. Når det er sagt bruker jeg selv bremsesylinderpastaen når det kniper.. det er i det minste bedre enn å bruke kobberfett, ettersom dette vil fortære gummimansjetten.Larsrugt wrote: Lurer nå på om det er glideboltene mine som er problemet. Da jeg byttet bremser hadde jeg disse ute, rengjorde de og smørte de opp igjen med bremsecaliperfett. Er dette feil? De glir like godt som de gjorde fra før av, men kan det tenkes at jeg burde byttet ut også disse?

- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
Da skal jeg ta en titt på stemplene. De var enkle å presse tilbake under bremsebytte (brukte en tvinge sammen med et stykke stål for å fordele trykket) og gummimansjetten la seg fint i folder da jeg presset stemplene helt inn. Tror du likevel stempelet kan være problemet? Når denne skal rengjøres, går det greit å ta av hele gummimansjetten, rengjøre og så sette denne på igjen?
-
Indian
- -

Samme problem hadde jeg med bremsen bak og fikk en 2er feil. Jeg pusset bare stempelet før etterkontroll. Denne skal jeg passe nøye på og senere skaffe meg et repset med nytt stempel og pakninger.Larsrugt wrote:Da skal jeg ta en titt på stemplene. De var enkle å presse tilbake under bremsebytte (brukte en tvinge sammen med et stykke stål for å fordele trykket) og gummimansjetten la seg fint i folder da jeg presset stemplene helt inn. Tror du likevel stempelet kan være problemet? Når denne skal rengjøres, går det greit å ta av hele gummimansjetten, rengjøre og så sette denne på igjen?
Du kan ta av mansjetten hvis du vil men det er mye mer jobb og stempelet må av først. Ved montering må gummimansjetten settes rundt stempelet først og så inn i caliperen før stempelet presses inn. Så må du lufte....
Nå har jeg pusset og rengjort stemplene. Dro de ut like langt som gummimansjettene rekker, dyttet disse tilbake og gjorde omhyggelig rent. De var ikke mye skitt, men fjernet altså det lille som var. Men likevel er jeg fortsatt plaget med varme
lurer på om det kanskje kan være glidepinnene og at jeg har en feilaktig oppfattelse av hvordan disse egentlig skal se ut og hvor mye de skal fjære når de er tipp topp.
Begynner å gå tom for feilkilder i feilsøkinga mi. Litt rådvill snart.
Begynner å gå tom for feilkilder i feilsøkinga mi. Litt rådvill snart.
-
Indian
- -

Præv å lufte bremsen ved caliperen som du har problemet med. Tror ikke det er glidepinnene er problemet. Koble til en gjennomsiktig slange på nippelen og la litt bremseveske renne ut og se etter luftbobler.
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
glidepinnene skal gå uhindret uten noe motstand, går stempelet veldig tregt inn? i så fall kan du prøve
å trykke inn med åpen eller lukket lufteskrue og merk om det er forskjell
å trykke inn med åpen eller lukket lufteskrue og merk om det er forskjell
Siden sist har jeg fått kontrollert glidepinnene som viste seg å vært helt i orden. Siden jeg for et par uker siden byttet både bremseslanger foran og bremsesylindere bak valgte jeg å overlate bilen til verkstedgutta slik at jeg ble sikkert på alt av luft ble fjernet. Var ikke helt fornøyd med min egen sinnsats her. De fant noen luftbobler ved begge bakhjulene, men ikke noe foran. Likevel har jeg ikke hatt noe problemer med bremsene (altså foran) siden det. Kan det være en fornuftig sammenheng mellom luft bak og bremser som henger foran eller snakker vi tilfeldighet?
Takk for alle hjelp.
Takk for alle hjelp.