noen spørsmål

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
siggur

noen spørsmål

Post by siggur »

På min wb 2.1 89. mod har jeg noen små problemer.

1: Det ene er at gasspedalen er veldig hard å trå på i forhold til andre caraveller jeg har kjent på. Det hender også at pedalen henger seg opp eller er veldig treg tilbake. Har skjedd en del ganger i det siste at den henger seg opp når jeg starter slik at turtallsperra må jobbe noe sinnsykt. AUAU stakkars bil!!! Noen som veit om det kan være noe stag eller no ved pedalen eller om det rett og slett er gassvaieren som er håpløs??

2: Etter jeg har kjørt over lengre tid, begynner det å lukte på en måte litt rar svidd lukt. Det kommer fra venstre framhjul har jeg funnet ut. Noen som vet hva det kan være???

3: Spesielt i venstresvinger hører jeg det klakker for hver hjulomdreining. Høres ut som det er en kar med hammer som sitter og slår baki et sted. Det som er sikkert er at det er i forbindelse med hjulene et sted, men er det noen som vet hva dette kan være???

Takker for alle svar :lol: (Det skal være en del feil med en gammal bil :wink: )
Caravelle Syncro 2.1 88 mod.
lowride
-
-

Post by lowride »

Det låter som om bremsene på venster fremhjul ligger på. Kjenn forsiktig på felgen etter kjøring, blir den varm? Da bør du ta av hjul, og prøve og demontere bremseok, rengjøre og smøre opp. Det låter som om hjullagret kan være gåen på enten venstre frem eller bak, skulle jeg tru. Og så kan det være at gassvaieren er litt slitt ja. Det er vel lettest å bytte med en ny, da trenger du ikke gjøre den jobben mer på en stund :) Har dårlig erfaring med å smøre opp en gammel vaier..
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Re: noen spørsmål

Post by solrikioo »

siggur wrote:. Høres ut som det er en kar med hammer som sitter og slår baki et sted.
Kjøpt bilen av en utlending? Det kan jo være at han har glemt å ta ut "basskassa" :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

1. er ny gasswire, hender strømpa går opp etter endel år og vann/rust lager problemer. Bytt før du sitter med 7000 omdreininger på autobahn...

2. er nok noe bremsekluss her ja. Se på skiva di om den er blåaktig, det er et tydelig tegn på at bremsene henger på.

3. kan og være(mest sannsynelig) et av de yttre drivledda dine foran, ant det høyre. Sjekk om mansjetten er åpne på de begge to. Er en morken, er gjerne den andre ikke langt unna...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
amubus
-
-

Post by amubus »

Høres ut som det er en kar med hammer som sitter og slår baki et sted.

Kan og være aksel leddene bak..... Hadde det på min -71 mod hørtes ut som om eg hadde en hest i hælene......
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Har samme lydene, og på min er det bakfra, i mange venstresvinger.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
siggur

Re: noen spørsmål

Post by siggur »

solrikioo wrote:
siggur wrote:. Høres ut som det er en kar med hammer som sitter og slår baki et sted.
Kjøpt bilen av en utlending? Det kan jo være at han har glemt å ta ut "basskassa" :lol:
haha.... nei den har jeg satt inn sjøl :wink:
siggur

Post by siggur »

BayJon wrote:Har samme lydene, og på min er det bakfra, i mange venstresvinger.
ja bakfra på min også og i alle venstresvinger og spesielt når jeg bremser samtidig...... får se på saken!!
siggur

Post by siggur »

takk for alle svar. jaggu er det godt å ha et forum som detta nårn har trøbbel gitt :lol: :lol: :lol:

må forresten fortelle no litt artig. I går hadde jeg vært på en rimelig lang tur, og rett før jeg var hjem igjen bråstoppa bilen. Jeg skjønte ingen verdens ting og fant fort ut at det fantes ikke strøm på den. I dag tok jeg i vei og kjøpte nytt batteri. Da ble det strøm men bilen, nei den ville (faen) ikke starte. Så sjekka jeg dynamoen, og der hadde jaggu me to av tre ledninger som går ut til bilen rett og slett knekt. Kjøpte to nye kabelsko, satte på og bilen starta på første omdreining :lol:
Forholdsvis billig reparasjon denna gangen. 3 kroner for ny del
:P :P
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Jeg mener bestemt det er venstre drivaksel bak som lager min lyd, yttre vil jeg tippe. Men har kjørt LANGT med det... Har du aksling? Jeg har 2 reserver. En skal jeg ha selv.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
siggur

Post by siggur »

ok. ja det kommer fra vesntre på min også høres det ut som. Har en delebil med aksel men tenkte jeg skulle vente til snøen ble borte. Hører du sier du har kjørt en stund med lyden så da går det vel bra med meg til det blir sommer og sol også. Vinter og mekking passe ikke sammen :cry:
siggur

Bremsene

Post by siggur »

Jeg har kjent på begge felgene framme og begge blir faktisk varme. Hvertfall det navet (ell hva det heter) som sitter i midten av hjulet
Post Reply