Røyk!!!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
lowride
-
-

Røyk!!!

Post by lowride »

Er det noen som kjenner seg igjen??
Jeg starter bilen kall (-5), med full choke. Bilen starter etter noen runder, og går ujevnt til den blir litt varm, ca 5 min. Låter som om den går på bare 3 sylindere egentlig. Hvis jeg drar på gassen går det veldig ujevnt og jeg røyklegger nabolaget med hvit (trur jeg) røyk! Når motoren er varm er det ingen røyk i det hele tatt. Hva beror dette på? Har jeg slitte dyser? Slitt turbo? Slitt dieselpumpe? Slitte stempel/oljeringer? Bilen drar faktisk litt olje, litt mer enn jeg synes er komfortabelt. Ca 0,5 liter på 50 mil... Kan dette henge sammen? Bruker kanskje dieselmotorer mer motorolje enn bensinmotorer?
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Re: Røyk!!!

Post by Rapidspeed »

lowride wrote:Er det noen som kjenner seg igjen??
Jeg starter bilen kall (-5), med full choke. Bilen starter etter noen runder, og går ujevnt til den blir litt varm, ca 5 min. Låter som om den går på bare 3 sylindere egentlig. Hvis jeg drar på gassen går det veldig ujevnt og jeg røyklegger nabolaget med hvit (trur jeg) røyk! Når motoren er varm er det ingen røyk i det hele tatt. Hva beror dette på? Har jeg slitte dyser? Slitt turbo? Slitt dieselpumpe? Slitte stempel/oljeringer? Bilen drar faktisk litt olje, litt mer enn jeg synes er komfortabelt. Ca 0,5 liter på 50 mil... Kan dette henge sammen? Bruker kanskje dieselmotorer mer motorolje enn bensinmotorer?
de kan ifølge instruksjonsboka bruke inntil 1,5 liter pr 1000km så du behøver ikke engste deg..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

Høres ut som en glødeplugg eller to som ikke er med....
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Ikke tukle med noe annet før du er sikker på at samtlige glødeplugger virker, de har lett for å ryke i kaldt vær på grunn av den ekstra belastningen, og spesielt hvis du gløder to ganger når det er minusgrader ute! Sam sagt, 0.5 liter per 50 mil er helt vanlig. Du må alltid regne med litt småfusk den første minutten p.g.a. kondens i kaldmotor, men det skal gå fort over. Har aldri vært bort i en 1.6 TD som går som ei klokke fra kaldt i minusgrader. Men den skal holde seg gående uten at du gir gass. Det beste er å trekke i gang med en gang og ikke la motoren gå på tomgang inntil den blir varm. Mistenker du dyser eller pumpa, så kontroller hvor fort motoren tenner. Den skal tenne nesten med en gang hvis dysene er i orden, og det betyr at dieseloljen har blitt liggende i dysen under trykk uten å ha lekket ut i sylinderen eller at luft er kommet inn i dieselpumpa p.g.a. utett simring. Alt dette kan du kontrollere etter du har sjekket glødepluggene!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
lowride
-
-

Post by lowride »

Jeg har en nesten ny topp liggene, fabrikksrenoveret og gått ca 600mil. Det burde vel vært skiftet både glødeplugger og dyser på den? Skal flytte over fra den i så fall, så får vi se om det hjelper. Er det nok å skifte bære dysene eller skal disse holdene rundt dysene være med også?
Christer Dirfeldt
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Lett å kontrollere glødeplugger, bruk en ohmmeter og sjekk at de trekker strøm, evt.en batterilader, de skal trekker ganske mange ampére per stk.
Når det gjelder dyser er det vanlig å skifte hele dysen, den skrus ut med lang 27mm pipe og breaker bar. Husk å skifte varmeskjoldene i samme slengen, de koster ikke mye. Når du skrur av dieselrørene til dysene, vær forsiktig hvordan du koble fra bakerst på pumpa, her er det lett å skru ut hele setet og vri hele røret i stykker. Skru av klipsene som holder rørene sammen, skru løs på toppen av dysene og skru vekk fra pumpa ved å begynne med den nærmest oljefilteret, så den øverste, den som er nærmest toppen og til sist den nederste. Hold i setet med en 14mm nøkkel mens du skrur rørmutteren løs med 17mm nøkkel.
Andrew Wilder 90198654
lowride
-
-

Post by lowride »

Hva er breaker bar? Sikkert dumt spørsmål, men jeg vet faktisk ikke hva det er :oops:
Christer Dirfeldt
Andrew
-
-

Post by Andrew »

En såkalt 'latmannsarm', men liker ikke uttrykket, vi bilmekkere er ikke late.....
Andrew Wilder 90198654
lowride
-
-

Post by lowride »

Øhhm, hva er en latmannsarm da? :oops:
Christer Dirfeldt
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Lang pipenøkkelarm. Evnt. ta et metallrør av en viss lengde og tre på fastnøkkel, skralle eller lignende, så får du skikkelig moment. Flittig brukt når jeg løsnet hjulmutterne foran på min T2, da den hadde selvstrammende muttere.
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
lowride
-
-

glødeplugger

Post by lowride »

Da har jeg sjekket glødeplugger idag, og alle virket! Nesten ergelig.. for da hadde jeg kunnet bytte dem og fått en mer lettstartet bil.. Sjekket sikringen også, det er vel den som sitter i motorrummet i egen sort boks, eller? Kan lampen på instrumentpanelen lyse under gløding, uten at det kommer strøm til pluggene? Burde jeg sjekket at det virkelig kommer strøm når jeg gløder, eller er det unødvendig?
I hvilket fall så er det vel dysene sin tur å bli sjekket. Er det det letteste å løsne dysene sammen med varmeringen?
Christer Dirfeldt
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

Om glødepluggene ikke fikk strøm hadde du aldri fått start i det hele tatt....iallefall ikke i minus grader.

Sikringen er den løvtynne tingen som står skrudd fast inne i den svarte boksen i motorrommet.
86 Caravelle Carat 112i
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

lowride wrote:Øhhm, hva er en latmannsarm da? :oops:
Image

Veit ikke om du fant det ut. Men det er en sånn her.
lowride
-
-

Post by lowride »

solrikioo wrote:
lowride wrote:Øhhm, hva er en latmannsarm da? :oops:
Image

Veit ikke om du fant det ut. Men det er en sånn her.
Aaah, det har jeg sett før :lol: Nå veit jeg hva det heter også :roll:
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

har du i det hele tatt tenkt på å grovjustere dieselpumpa da???
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Har tenkt på det ja. Men jeg har bygget om en sugediesel til td og mangler å flytte over underspylingen av stemplene. Det er noe herk! :evil: Herdede skruer som sitter som juling! :evil: Bitsen går sønder, boring går ikke, da boret drar seg snett.. Neste er å plukke ut veivakselen og stemplene fra det dårlige blokket og prøve med vinkelsliper for å forsiktig fjerne bolthodene til spylene! Men jeg tør ikke å øke dieselpumpe og turbo før det er gjort. Kanskje det går å øke dieselpumpen da, hva tror du? Var det slik at man skrudde til det blev sort røyk med varm motor og siden skrudde litt tilbake :?:
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

tenkte ikke å stille opp pumpa men å grovjustere tenningspunktet... skru av det svarte plastdekselet over øvre del av regreim og løsne skruene til diesel pumpa start opp og vri pumpa til det ikke ryker mer.. i 90% av tilfellene sitter problemene der...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Er det da slik at man vrir pumpa medurs, fremifra sett, til det begynner å ryke, og siden vrir litt tilbake, moturs? Hvis en vrider pumpa for mye moturs, går vel motoren bare hardere?
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

vri den forsiktig til en av sidene, du merker at motoren går finere og at røyken forsvinner.. :)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
lowride
-
-

Post by lowride »

Yesss! Fikk av underspylingsdysene idag! :D
Fikk et tips fra Norsk Bildelsenter om å gi skruene en real trøkk med bitsen inni. Det virket ikke for meg, men jeg prøvde med lang jernstang og hammer og ga dem en trøkk oppå hodet. Da sleppte alle sammen så lett som bare det, bare skruene blev litt flatt...Men bitsen gikk inn allikevel. Så da veit dere det, hvis dere har skruer som sitter som juling! :P
Christer Dirfeldt
lowride
-
-

Post by lowride »

:evil: :evil: :evil: Nedtur!!
VW har altså IKKE gjort identiske blokk for D og TD.... Noe som jeg utgått ifra, i og med at alt annet var identisk...

Det er IKKE seten for underspylingsdysene, eller hull som er plugget! :cry:
Jeg får altså ikke flyttet over dysene som jeg brukt så mye tid, ergelse, og krefter for å få vekk... :evil: :cry: :cry: :evil:

Men dette driter jeg altså i nå.... det SKA bli intercooler på denne bilen, så får det gå som det går :!: :!: :!:
Christer Dirfeldt
lowride
-
-

Post by lowride »

Jeg har nå skiftet turbo (brukt, men bedre) dieseldyser og glødeplugger, gjort rent veivhusventilasjon og skiftet luftfilter. Bilen går bedre! Istedenfor å ha ca 0,5 bar overtrykk ved 80km/h, så ligger den på ca 0,3. Synes at den drar mindre brensle, men har ikke fått sjekke ordentlig enda. Men den ryker fortsatt ved oppstart og går ujevnt til den blir litt varm. Kunde det være den simringen i pumpen? Og hvor sitter den i tillfelle?
Christer Dirfeldt
raaen
-
-

Post by raaen »

det kan også være litt sliten diesel pumpe. (greier ikke trykke høyt nok trykk)
lowride
-
-

Post by lowride »

Ok, jeg har en ekstra pumpe liggende. Er det mulig å bytte pumpe uten å trenge å ta av reg.reimen? Låse reimhjulet til pumpe å dra den av akselen med reimen på, o.s.v?
Christer Dirfeldt
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

syns du skal ta det med ro og ikke bekymre deg unødig jeg... :lol:
har kjørt diesel på buss lastebil drosje og privat i år og har enda ikke vært borti en diesel som ikke ryker noe når den blir startet kald... eneste jeg kan si deg at det er en mellomting... og at du aldri vil få bort all røyklegginga ved kaldstart... om det er noen trøst... tror ikke det er en eneste sjel her inne som med hånda på hjertet kan si at deres diesel er røykfri ved oppstart på helt kald motor... det er også en ekstra skyld i røyklegginga akkurat i selve tenningen på motoren når du sterter som bidrar til litt ekstra røyk i noen sekunder,.... nemlig kaldstarten... :shock:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Post Reply