Speiderbilen har hatt havari. Kile på reimhjul på registerreim som tok kvelden. Viser seg at det i praksis var et registerreimhavari med påfølgende skader. Minst to ødelagte ventiler.
Hva gjør jeg så? Bilen er svært påkostet og velholdt, så synes det er trist å vrake.
Hva vil det koste å reparere motoren, eventuelt bytte motor? Noen med erfaringer?
for gale å vrake bilen den ser jo riktig så bra ut, få demontert toppen av motoren og få vurdert skadene/kostnadene derfra, som regel blir det gjerne noen nye ventiler/løftere og ny kamaksel..veiv og sporkile må sjekkes nøye
Okey. 30k er jo en betydelig sum for en gammel bil, men med utgangspunktet at bilen i dag kun er verd en 4-5k med havarert motor, får jeg jo god og billig bil for 35k... Vanskelig valg. Må nok ut til Møller og be om pristilbud.
Koster 3000kr å sende bilen til Polen. Så er spørsmålet hva det vil koste å få reparert bilen der. Kunne hentet den selv igjen og kjøre den hjem etterpå.
Kommer jo an på hva de skal gjøre med bilen, men alt fra 50-150000 vil eg anta....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Ville hørt om det er noen med litt peiling som kunne tatt jobben billigere. Finns maaaange gode hobbymekanikere rundtom. Du får aldri betalt igjen for den reprasjonen, men kjøper du ny bil, vil den og ha nye problemer som koster å fikse.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Even wrote: kjøper du ny bil, vil den og ha nye problemer som koster å fikse.
Ja, det er nettopp det!
Må se etter hobbymekanikere ja, men hvor finner jeg dem?
Får starte her da.. Bare å melde seg om det er noen med tid til overs der ute
Der Postmeister wrote:Ca 30k kosta det før på VW for jobb og ny topp m/regreimsett og vannpumpe.
Brukt topp fra knoksen, og så hør om pris på jobben på Figgjo Auto;-) han er ikke alltid billigst, men en ærlig kar som ikke skriver pris med gaffel uten grunn... tipper en total rundt halvparten av møllerpris...
Har ikke intrykk av at det er noe særlig problemer med disse toppene som kan forsvare å kjøpe en helt ny?
Der er rett og slett fordi en overhaling ville hos VW kosta mer å utføre enn utgftene til ny topp. Dette pga tid. Og som kjent er tid penger.
Det er stort sett derfor dagens mekanikere er delebyttere og ikke mekanikere.
Fikk låne bil i dag, og tok en runde. Møller har gitt tilbud på 40 000 komplett for ny topp. De skulle ha 9000 for å kontrollere den gamle toppen, som de mente de kunne fikse.
Sandnes elektrodiesel ville ikke se på den engang. De ville bytte motor.
Bilfabrikken i Polen syntes jobben var for liten. Tok nok ikke oppdrag for under 50 000, men gå tilbud på restaurering av hele bilen, Hehe.
Så var det dette med å ta en avgjørelse da..
Hva er en T4 EU OK til 09/2017, GL med stort sett alt utstyr verd slik den står med defekt motor?
Heller litt mot å få byttet motor, så er på jakt etter motor som er kjørt under 300 000, men det kreler ikke av dem.
Men dere som har peiling på slike motorinngrep... Hva er mest tidskrevende av å bytte topp vs bytte motor.
Finner helt ny topp til 4000kr. Er jo ikke avskrekkende delepris. Er jo arbeidet som koster..
Ny topp for 4000? Er denne komplett med kam og ventiler? Uansett få en kyndig person til å utføre jobben, det slurves mye med innstillinger av kam/veiv og dieselpumpe
Anbefaler at du leser deg litt opp på hvordan dette gjøres
er jo ikke noe vanskelig å fikse en sånn motor da.. sinnsyke priser du får. letteste er nok å bytte motor hvis du ikke kan skru. hadde du bodd nærmere og værste mitt hadde vært klart så kunne jeg fiksa det men. må vel være noen dyktige karer her på forumet som kan fikse for deg, som bor oppe ved deg??
Er automat på denne, og manuell på min, men det går vel greit?
Må få verksted eller en privatperson som er villig til å tjene penger til å gjøre jobben. Jeg har for liten kunnskap og alt for lite ledig tid til å gjøre det selv.
Er automat på denne, og manuell på min, men det går vel greit?
Må få verksted eller en privatperson som er villig til å tjene penger til å gjøre jobben. Jeg har for liten kunnskap og alt for lite ledig tid til å gjøre det selv.
Kjøper du den, kan du jo selge deler utenom, om det er farge ly3d, er jeg intresert i dører, greit å ha i reserve, er jo rosa, men det var taket mitt og, før jeg polerte det opp.
Hei.
JEG ser at du alerede en stund leter etter en tdi motor med 102 hk.
jeg har en som er gått lite. ca 170 000 garantert. Anonsen om motoren står på finn.no
Finn kode-66023832
mobil nr. 40341762
Eg har AUF motor med ACV kasse, var ikke noe problem det....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
MirkaPirka wrote:Hei.
JEG ser at du alerede en stund leter etter en tdi motor med 102 hk.
jeg har en som er gått lite. ca 170 000 garantert. Anonsen om motoren står på finn.no
Finn kode-66023832
mobil nr. 40341762