Jeg er i gang med å bytte registerreim på min Transporter som har gått 177000, og har støtt på noen utfordringer.
Så langt har jeg satt inn låsepinne på hjulet til kamakslingen, og låst av veiven. Investerte i et sett med blokkeringsverktøy fra Biltema som hittil har fungert greit.
Fant en video som viste jobben:
https://www.youtube.com/watch?v=PwZGG4VXxf0
Jeg har nå kommet til punktet (1.35 ut i videoen) der jeg skal ta bort frihjulet som står under strammehjulet. Det viser seg at det ikke går an uten å ta bort motorfestet. Er det meningen at dette skal bort, og må jeg i så fall støtte opp motoren?
Eller er det slik at dette er en pinneskrue som skal fjernes? Ser at det følger med ny pinneskrue i settet som følger med registerreimen.
Lurer også på operasjonen som kommer 1.55 ut i filmen, som viser at de løsner de 3 boltene på kamakselhjulet. Er dette noe som jeg må gjøre, eller vil det medføre ekstra justering etterpå?
Bytte registerreim på 1,9 TDi med AXB motor, 2005mod
Re: Bytte registerreim på 1,9 TDi med AXB motor, 2005mod
Ser at jeg må ta bort motorfestet for å bytte reima, ettersom festet er plassert midt i reima. Antar videre at jeg ikke trenger å løsne de tre boltene på hjulet til kammen, og at jeg da vil beholde timingen slik den har vært tidligere.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Man skal ikke anta, man skal vite. 
Gjør som filmen du. Men...skal du gjøre en slik jobb bør du skaffe deg skikkelig litteratur før du havner utpå usikker is...
Gjør som filmen du. Men...skal du gjøre en slik jobb bør du skaffe deg skikkelig litteratur før du havner utpå usikker is...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har bestilt Haynes for å få sjekket de viktige detaljene. Tror ikke at jeg løsner boltene på kamhjulet dersom jeg ikke har en forklaring på hvorfor dette skal gjøres, og at jeg har en mulighet til å få stillt det riktig igjen etterpå.
Du skal løsne dem.
Hilsen møller mekaniker.
Lykke til.
Hilsen møller mekaniker.
Lykke til.
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
Ok, men hvorfor er dette nødvendig, og hvordan får jeg stillt det inn etterpå? Trenger vel utstyr for å stille kammen da?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Kammen har du jo alt låst. Du fanger opp vridning fra stramming av reima bla. Som sagt, ikke begynn på slikt uten tilgang på replitteratur.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Kammen låses og kamhjulet løsnes, om kamhjulet er låst og veiva ikke, så vil stramming av reima flytte veiva ut av tdc.. om veiva også er låst så får du bare stramma reima på den siden strammehjulet er på, mens den andre sia forblir slakk.
Ved å løsne kamhjulet får du strammet reima jevnt uten å dra hverken kam eller veiv utav posisjon, og så satt kamhjulet fast på akkurat riktig sted, ikke bare nermeste tann, som kan vere noen millimeter av.
Sendt fra min Lenovo P780
Ved å løsne kamhjulet får du strammet reima jevnt uten å dra hverken kam eller veiv utav posisjon, og så satt kamhjulet fast på akkurat riktig sted, ikke bare nermeste tann, som kan vere noen millimeter av.
Renax wrote:Kammen låses og kamhjulet løsnes, om kamhjulet er låst og veiva ikke, så vil stramming av reima flytte veiva ut av tdc.. om veiva også er låst så får du bare stramma reima på den siden strammehjulet er på, mens den andre sia forblir slakk.
Takk, da forstår jeg
De tre boltene settes fast etter at reima er byttet, og strammehjulet spennt opp, slik at det blir likt spenn på begge sidene av kamhjulet.
-
John_Torvald
- -

^^ Eg har bomma på siste steget med løsning og stramming av dei tre boltane
Med påfølgande resultat at bilen ikkje startar. Går utifrå at den no er 1 eller 2 tenner forbi tdc etter at eg tok av låsepinnane.
Kva er riktig prosedyre for å justere den no? Låse av nede med blokkeringsverktøyet på riktig plass, og løsne dei tre boltane og vri til TDC?
Helsing løkskalle...
Med påfølgande resultat at bilen ikkje startar. Går utifrå at den no er 1 eller 2 tenner forbi tdc etter at eg tok av låsepinnane.
Kva er riktig prosedyre for å justere den no? Låse av nede med blokkeringsverktøyet på riktig plass, og løsne dei tre boltane og vri til TDC?
Helsing løkskalle...
VW Transporter O.Caravelle 06 mod. T5.