Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Re: Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter
Har ikke gitt opp, men med den giroverføringa var det like før!
Var på finn og lette etter en billig bruksbil til en måneds tid, men fant ingenting intressant.. så kjørte ut og fortsatte 5-trinns konvertering.
Ned med tanken, (ikke helt ned, bare vippet ned i bakkant.)
Skrapt ut 5-6kg sand, for en utforming:O
Siden den ekstra opplagringen er ca 1cm fra vannrøra, så lot jeg vinkelsliperen ligge, og fant fram hammer og meisel, og rett og slett bøyde hele shiten ut av veien...
Kald og våt av diesel tar jeg tidlig kveld, må ha porten åpen for å holde på med dette, og det blåser såppas at jeg ikke klarte å holde porten åpen i de værste kasta, måtte bruke jekkestropp for å holde den åpen.
Portene er vel 3x1,5m hver, så er endel vindfang...
Lite hyggelig å jobbe da...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Var på finn og lette etter en billig bruksbil til en måneds tid, men fant ingenting intressant.. så kjørte ut og fortsatte 5-trinns konvertering.
Ned med tanken, (ikke helt ned, bare vippet ned i bakkant.)
Skrapt ut 5-6kg sand, for en utforming:O
Siden den ekstra opplagringen er ca 1cm fra vannrøra, så lot jeg vinkelsliperen ligge, og fant fram hammer og meisel, og rett og slett bøyde hele shiten ut av veien...
Kald og våt av diesel tar jeg tidlig kveld, må ha porten åpen for å holde på med dette, og det blåser såppas at jeg ikke klarte å holde porten åpen i de værste kasta, måtte bruke jekkestropp for å holde den åpen.
Portene er vel 3x1,5m hver, så er endel vindfang...
Lite hyggelig å jobbe da...
Løsnet litt idag, giroverføringa og dieseltank på plass, hva er vitsen med å ha de tynne slangene så sinnsykt korte og stive og vanskelige å komme til?
Mangler ledningsnett motor, baklykter, luftfilter, diesel på tanken, kjøleveske og stramme sentermutteren på drivakslingene, så kan bilen kjøres, masse småting som skal ordnes etterhvert, men ikke som må fikses før visning hos BT...
Mangler ledningsnett motor, baklykter, luftfilter, diesel på tanken, kjøleveske og stramme sentermutteren på drivakslingene, så kan bilen kjøres, masse småting som skal ordnes etterhvert, men ikke som må fikses før visning hos BT...
23. : Ble det fylt diesel og kjøleveske, og var litt på felgjakt igen.
24. :Glemmer alltid noe, hansstef reiste med lufteslangene fra mellom dysene, og har ikke fått i hus nye ennå...
Så istedenfor prøvestart så ble det bare dratt motor på starter, og funksjonstestet cluch og gir. Alt i orden...
Begynte så forsiktig på ledningsnett...
24. :Glemmer alltid noe, hansstef reiste med lufteslangene fra mellom dysene, og har ikke fått i hus nye ennå...
Så istedenfor prøvestart så ble det bare dratt motor på starter, og funksjonstestet cluch og gir. Alt i orden...
Begynte så forsiktig på ledningsnett...
Starta med ledningsnett, i utgangspunktet pinlig enkelt, men koblingsskjemaet jeg har viser ingen føler i ekspansjonstank, men det har jeg. Som er seriekoblet med en vanntempsensor. Om noen har et delenr til den blir jeg glad.
Glødegreiene fjerner jeg bare, og kobler et enkelt jordingsstyrt rele slik at jeg får glødelys når jeg trykker knappen:-)
Sensoren i vanndunken er ny type (har ny tank, pga den orginale var sprekt) funker de likt? Eller må jeg bytte sensor.
Startet å prøve å koble opp ledningsnett til hengerkroken, men tror bare jeg må bytte pluggen først som sist, fikk ikke noe lys...
Glødegreiene fjerner jeg bare, og kobler et enkelt jordingsstyrt rele slik at jeg får glødelys når jeg trykker knappen:-)
Sensoren i vanndunken er ny type (har ny tank, pga den orginale var sprekt) funker de likt? Eller må jeg bytte sensor.
Startet å prøve å koble opp ledningsnett til hengerkroken, men tror bare jeg må bytte pluggen først som sist, fikk ikke noe lys...
Oppstart!
Og bare det...
Og bare det...
nærme deg sakt men sikkert
stå på!
Jada:D
Idag har jeg fått justert dieselpumpa, koblet til vaakumpumpa, ryddet masse, glødet med en "jumpledning" og kjørt en kort prøvetur! ingen problem:)
Idag har jeg fått justert dieselpumpa, koblet til vaakumpumpa, ryddet masse, glødet med en "jumpledning" og kjørt en kort prøvetur! ingen problem:)
I løpet av neste uke har du senkesett i hus. Ligger bak i en bil her på Tinn retning Rogaland i morgen 
yess, akkurat idet jeg er gått tom for annet arbeid (eller ikke)
Gløding må kobles opp, bare ett frontlys lyser (sikkert pære eller sikring)
Varmeapp vaierene må fikses, en av de er ødelagt/frakoblet.
hengerkontakten er enda ikke iorden, har kjøpt ny kontakt.
Dynamo ladelys er ikke koblet til, men pæra lyser heller ikke, så pæra er sikkert røket.
Oljetrykklampen lyser. (feil sensor)
Det må luftes kjølevann.
Stramme sentermutter på drivaksel, og skru i mer enn 2 hjulmuttrer på hvert hjul.
Fikse baklukelås, kan den passe fra Golf 1? evt veteran lås ØK. kan også ta hel luke fra en nyere bil, men den fra Coachen er rustet hull i rett under ruta, det har ikke blitt oppdaget før pga tidligere eier har sparklet det på utsia. kan kjøre fåreløpig uten å ha lås på luka..
Bilen er fremdeles veldig grønn...
Og det er frieksos fra turbo.
Men Motor gir og bremser funker hvertfall! og vindusviskere+spylere.
Gløding må kobles opp, bare ett frontlys lyser (sikkert pære eller sikring)
Varmeapp vaierene må fikses, en av de er ødelagt/frakoblet.
hengerkontakten er enda ikke iorden, har kjøpt ny kontakt.
Dynamo ladelys er ikke koblet til, men pæra lyser heller ikke, så pæra er sikkert røket.
Oljetrykklampen lyser. (feil sensor)
Det må luftes kjølevann.
Stramme sentermutter på drivaksel, og skru i mer enn 2 hjulmuttrer på hvert hjul.
Fikse baklukelås, kan den passe fra Golf 1? evt veteran lås ØK. kan også ta hel luke fra en nyere bil, men den fra Coachen er rustet hull i rett under ruta, det har ikke blitt oppdaget før pga tidligere eier har sparklet det på utsia. kan kjøre fåreløpig uten å ha lås på luka..
Og det er frieksos fra turbo.
Men Motor gir og bremser funker hvertfall! og vindusviskere+spylere.
Last edited by Renax on 28 Sep 2014, 15:40, edited 1 time in total.
Hvilket baklukeemblem blir riktig på denne tilslutt? Jeg vil ikke ha transporter, men Caravelle navnet var vel ikke i bruk i 82? og BUS er vel forbeholdt de med flere seter? Kombi?
Tja, hvis det skal være tidsriktig fra 82 er det vel bare disse å velge mellom... Transporter, Bus, eller Camping. Ja og så Vanagon da...Renax wrote:Hvilket baklukeemblem blir riktig på denne tilslutt? Jeg vil ikke ha transporter, men Caravelle navnet var vel ikke i bruk i 82? og BUS er vel forbeholdt de med flere seter? Kombi?
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Hmm, kan vere jeg klarer meg med bare "Volkswagen" da... for noen bus er det ikke?
Er ikke så uhyre viktig for meg at det er tidsriktig egentlig, vurderer å sette på Transvelle, eller Carasporter, evt en annen kombinasjon, kan jo bare bruke Betty også...
Er ikke så uhyre viktig for meg at det er tidsriktig egentlig, vurderer å sette på Transvelle, eller Carasporter, evt en annen kombinasjon, kan jo bare bruke Betty også...
Tja, det kan jo komme mye morsomt ut av litt kreativ "badge-engineering"
Men originalt så var Transporter biler uten innvendige trekk. De hadde bart metall rundt vinduene, og kun enkle plater på veggene. Men de kunne leveres både med og uten seter. Transporter med seter kalles i brosjyrene for kombi, men det står likevel Transporter bakpå.
Alle tidlige biler med skaitrekk på veggene, taktrekk rundt vinduene, og seter het Bus. Uansett om de hadde 7 eller 12 seter. Hadde de tofarget lakk og litt krom her og der het de Bus L. Omtrent som en nyere Caravelle CL.
De tidligste Joker-bilene fra Westfalia hadde Camping emblem bakpå.
Alle disse fantes også med "D" for diesel, For eksempel Transporter D, Bus D osv. Har aldri sett en Bus L D, men det fantes sikkert det og.
Men originalt så var Transporter biler uten innvendige trekk. De hadde bart metall rundt vinduene, og kun enkle plater på veggene. Men de kunne leveres både med og uten seter. Transporter med seter kalles i brosjyrene for kombi, men det står likevel Transporter bakpå.
Alle tidlige biler med skaitrekk på veggene, taktrekk rundt vinduene, og seter het Bus. Uansett om de hadde 7 eller 12 seter. Hadde de tofarget lakk og litt krom her og der het de Bus L. Omtrent som en nyere Caravelle CL.
De tidligste Joker-bilene fra Westfalia hadde Camping emblem bakpå.
Alle disse fantes også med "D" for diesel, For eksempel Transporter D, Bus D osv. Har aldri sett en Bus L D, men det fantes sikkert det og.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
Gløding må kobles opp [fikset] ,
bare ett frontlys lyser [fikset]
Stramme sentermutter på drivaksel, og skru i mer enn 2 hjulmuttrer på hvert hjul. [fikset]
hengerkontakten er enda ikke iorden, har kjøpt ny kontakt. [fikset]
Oljetrykklampen lyser. (feil sensor) [fikset]
Varmeapp vaierene må fikses, en av de er ødelagt/frakoblet. (prøvd, må bytte vaier, kan kansje ta en fra coachen og bare korte inn?) fikset slik at det funker midlertidig
Og det er frieksos fra turbo. (mangler den branketten som skal stå på bunnpanna)
Det må luftes kjølevann.
Fikse baklukelås
Har også funksjonstestet og montert baklys, og montert CD-spiller... alt i alt en effektiv dag!
bare ett frontlys lyser [fikset]
Stramme sentermutter på drivaksel, og skru i mer enn 2 hjulmuttrer på hvert hjul. [fikset]
hengerkontakten er enda ikke iorden, har kjøpt ny kontakt. [fikset]
Oljetrykklampen lyser. (feil sensor) [fikset]
Varmeapp vaierene må fikses, en av de er ødelagt/frakoblet. (prøvd, må bytte vaier, kan kansje ta en fra coachen og bare korte inn?) fikset slik at det funker midlertidig
Og det er frieksos fra turbo. (mangler den branketten som skal stå på bunnpanna)
Det må luftes kjølevann.
Fikse baklukelås
Har også funksjonstestet og montert baklys, og montert CD-spiller... alt i alt en effektiv dag!
Bestilt godkjenningstime 13. 10. Kl 12.00
Dama skulle ringe opp om at de kunne godkjenne senkesett i samme slengen.
Sent from my P6 using Tapatalk
Dama skulle ringe opp om at de kunne godkjenne senkesett i samme slengen.
Hadde planer om å "fabrikere" et nytt høyre eksosfeste, (alle de gamle var bortevekk)
Jeg snakker altså om den delen som er festet i bunnpanna.
Alt ble mye lettere når jeg kom bort og bare kunne plukke en slik orginal fra en Westy Joker som sto utenfor med eksos bare på venstre side. tok det som en seier og gikk hjem, greit å slippe å gjøre så mye etter en 12 timers arbeidsdag:)
Jeg snakker altså om den delen som er festet i bunnpanna.
Alt ble mye lettere når jeg kom bort og bare kunne plukke en slik orginal fra en Westy Joker som sto utenfor med eksos bare på venstre side. tok det som en seier og gikk hjem, greit å slippe å gjøre så mye etter en 12 timers arbeidsdag:)
Blir spennende å se skikkelige bilder av vogna med hjul og senk. Gleder meg 
Satt på eksos, luftet, og kjørt en god tur før jeg kjørte den hjem.
altså: Prosjekt del 1. FERDIG
Tror rett og slett det feires med en dag uten å fikse noe som helst, om jeg klarer det da...
Prosjekt del 2, "rullende prosjekt i daglig bruk" Begynner nå!
Skal se om jeg får dagslys til å ta et bilde eller to imorra...
altså: Prosjekt del 1. FERDIG
Tror rett og slett det feires med en dag uten å fikse noe som helst, om jeg klarer det da...
Prosjekt del 2, "rullende prosjekt i daglig bruk" Begynner nå!
Skal se om jeg får dagslys til å ta et bilde eller to imorra...
Startet uten så mye som et host i morres, ingen problem:-)
Gratulerer! Godt jobbaRenax wrote:Prosjekt del 1. FERDIG
Bilder som lovet:

Kunne vert verre sier du?

Sikker på det?

Hehe, satser på å få en heldekkende farge til helga:-)

Kunne vert verre sier du?

Sikker på det?

Hehe, satser på å få en heldekkende farge til helga:-)
Var sabla høy 
Ja, jeg har ikke hatt noen turer til vigrestad enda...
Og har heller ikke fått bekreftet fra biltilsynet om at de har tid til å sette det stempelet i blokka... mangellapp pga tull gidder jeg ikke, da senker jeg heller uten godkjenning...
Og har heller ikke fått bekreftet fra biltilsynet om at de har tid til å sette det stempelet i blokka... mangellapp pga tull gidder jeg ikke, da senker jeg heller uten godkjenning...
Den ser jeg 
Klarte ikke la vere å gjøre noe, dekselet over instrumenthuset ble montert.
Har kjørt en hel del også! er enda litt å ta tak i ja!
Men jeg føler for å skrive litt om giroverføring før jeg glemmer:
For å bytte fra gamle typen 4trinns kasse til 5trinns på en diesel:
For det første, om man vurderer dette, først vurder om du heller skal finne en bedre 4trinns kasse eller en annen bil, Skaravelles råd er bra: Ikke gjør det!
Om man likevel er en sta jævel som gjør vanskelige ting fordi en kan, så trenger man vel ikke instruksjoner? og dette går i kategorien at om du trenger instruksjoner så bør du finne noe annet å gjøre...
Steg 1: bytt til nyere motorbøyler, den gamle kassa er kortere og motor står lengre framme, så nye kassa får ikke plass. Motorfestene passer, gummiene må snues 90º
Steg 2: Bytt girkasse.
Steg 3: Bytt giroverføring, fra girkula og ned og bak, Alt! Dette må vere fra en 5 trinns bensinbil, siden disse gamle ikke har det skrå gulvet framme som nyere diesler har. Over tanken er det en opplagring som må fjernes, jeg vippa ned tanken og fikk bøyd branketten utav veien.
Stagene må byttes, og opplagringen som står i bakkant av tanken må på plass, fortrinnsvis mens tanken er nede. hullene er på plass, men muttre er ikke fastsveist på innsiden...
Steg 4: Juster giroverføring.
Steg 5: Flytt eller bytt vannrør og andre ting som er i veien for giroverføringa, så gjenta steg 4.
Steg 6: Bytt eller forleng Gassvaier, dieseltilførsel og evt annet som nå er for kort pga flytting av motor.
Steg 7: Bytt påfyllingstank til kjølevann, den gamle typen er for brei så nå kan ikke regreimdeksel monteres/demonteres. (dette kan sløyfes, da må man løsne tanken hver gang man skal av med dekselet...)
Godt mulig flyttinga også lager krøll for orginal eksos...
Det var alt, tok vel sikkert totalt 10-12 effektive timer...
Har kjørt en hel del også! er enda litt å ta tak i ja!
Men jeg føler for å skrive litt om giroverføring før jeg glemmer:
For å bytte fra gamle typen 4trinns kasse til 5trinns på en diesel:
For det første, om man vurderer dette, først vurder om du heller skal finne en bedre 4trinns kasse eller en annen bil, Skaravelles råd er bra: Ikke gjør det!
Om man likevel er en sta jævel som gjør vanskelige ting fordi en kan, så trenger man vel ikke instruksjoner? og dette går i kategorien at om du trenger instruksjoner så bør du finne noe annet å gjøre...
Steg 1: bytt til nyere motorbøyler, den gamle kassa er kortere og motor står lengre framme, så nye kassa får ikke plass. Motorfestene passer, gummiene må snues 90º
Steg 2: Bytt girkasse.
Steg 3: Bytt giroverføring, fra girkula og ned og bak, Alt! Dette må vere fra en 5 trinns bensinbil, siden disse gamle ikke har det skrå gulvet framme som nyere diesler har. Over tanken er det en opplagring som må fjernes, jeg vippa ned tanken og fikk bøyd branketten utav veien.
Stagene må byttes, og opplagringen som står i bakkant av tanken må på plass, fortrinnsvis mens tanken er nede. hullene er på plass, men muttre er ikke fastsveist på innsiden...
Steg 4: Juster giroverføring.
Steg 5: Flytt eller bytt vannrør og andre ting som er i veien for giroverføringa, så gjenta steg 4.
Steg 6: Bytt eller forleng Gassvaier, dieseltilførsel og evt annet som nå er for kort pga flytting av motor.
Steg 7: Bytt påfyllingstank til kjølevann, den gamle typen er for brei så nå kan ikke regreimdeksel monteres/demonteres. (dette kan sløyfes, da må man løsne tanken hver gang man skal av med dekselet...)
Godt mulig flyttinga også lager krøll for orginal eksos...
Det var alt, tok vel sikkert totalt 10-12 effektive timer...