Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: Ny bruksbil: Betty. -82 Transporter

Post by Renax »

Sykkelen min veier ca 13kg, og selv om det er i tyngste laget for hardtail trøsykler føler jeg altså ikke det store behovet for å svi av en tusenlapp på en mc jekk...

Idag har tia blitt brukt til å kappe setefesteforsterkningene ut av coachen og sveise de inn i Betty, nå er det klart for interiør!

Regner med at BT godkjenner de samme forsterkningene som har holdt benken på plass siden 1989.

Mye som er klart nå, må bare få gjort resten og...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Renax
-
-

Post by Renax »

Jeg har ikke gitt opp, skrur litt _hver eneste dag_ så må det bli ferdig til slutt?

Vannpumpe, dynamobrankett, Dieselpumpe og regreim montert, ikke justert pumpetiming enda...
Pumpa trykkluftet, (blåste luft inn i returslangen til det kom diesel i returkoblinga på pumpa, funker bare på biler uten returventil på filteret...)
Montert toppdeksel også...

Mangler egentlig bare småting før prøvestart, men småting tar av og til lang tid.

Å flytte motoren bak fikk en negativ konsekvens: gassvaier er nå pittelitt for kort, den på coachen er ikke ny, så kjører med den gamle i spenn og kjøper ny etterhvert. Dieseltilførsel var også noe kort, men 6/8mm drivstoffslange er lettere å skaffe...
Lda klokka tok i vannstussen på toppen, forventet ikke at det skulle bli et problem. Men den ble shimset opp 4-5mm så er det ute av verden.

Renax
-
-

Post by Renax »

En som ikke har vert i mekkelokalet siste halve år, har plutselig bestemt seg for å fullføre capri'en nå, akkurat når jeg hadde plassert interiøret mitt på hans plass... derfor blir interiør prioritert først nå...
Og siden coachen hadde noen skadede grå paneler, og denne hadde litt brunt og litt treverk, så ble løsninga enkel:
Image

Svart svart kombinasjon med gråe seter, får vel gjøre noe med de med tia...

Og siden jeg skiftet bremser bak på høyresia for noen dager siden, så måtte jeg nesten bytte andre sia også. Men der så det mye bedre ut... uansett, bremser skal vere i sett, like på begge sider! Ytterste bremserør begge sider var angrepet av brunsopp, så de ble byttet i kobberrør.

Tilslutt en god runde med stålkosten og jotunflaska:-)
Image

Kansje ikke det mest spennende å ta bilde av, men likevel:-)
hunter
-
-

Post by hunter »

Godt jobba! Nærmer seg nå sakte men sikkert :)
Renax
-
-

Post by Renax »

Noen timer nå og da.

Idag har jeg hengt opp taktrekk, mangler bare å plukke ut vinduene for å krølle de rundt inni pakningene. (Enda en ting jeg ikke liker å gjøre alene)

Har og lagt ut coachteppene, det fremme ble "modifisert" til å passe det lave gulvet, så får jeg skaffe et riktig på sikt...
Setebelter og framstoler ble montert, og så har jeg satt meg i førerstolen og kost meg en halvtime:-) helt plutselig ble bilen så mye mer "ferdig", og det gleder meg:-D

Image

Må nok lakke dørene innvendig også ja, hvertfall den "firkanten" under trekket...

Renax
-
-

Post by Renax »

Glemte å skrive igår, men har ikke gitt opp, plukka ut vinduene og fikk taktrekket nesten ferdig, mangler bare å montere ventilene, hvis jeg finner de:-\
Koblet opp gammel firetrinnsoverføring fremre del, med ny type bakre del. Funker ikke i det hele tatt, så nå haster det plutselig med femtrinns bensinoverføring!

Idag koblet jeg til slavesylinder på cluchen, brukte "slangen" fra coachen, (en klar plastslange fra stålrør til selve slaven) istedenfor en gummislange med stålrør siste biten.

Hang opp høyttalerbøylen, den fikk pioneer elementer mens den sto i coach, og gir tilstrekkelig bra lyd om man er flere i bilen, savner litt trøkk når jeg kjører alene, men det har jeg gjort det siste halvannet år snart, så går det litt til...

Har også begynt å male litt nå og da, først og fremst på steder som er vanskelige å komme til når alt er montert, bak fangere og deksler...

Image

Renax
-
-

Post by Renax »

Idag ble det bare noen småting gjort, dieselrør og noen deksler i motorrom.
Så kom en twinslider halvpanel reimo camper og fikk montrert coach bakfanger og nye baklykter, så fikk jeg en fin stålfanger med hengerfeste i bytte:-)
Ramma til hengerfestet fikk jeg fjernet rust fra, og så malt med ufortynnet polyuretan lakk... inni festehull på begge biler ble siste skvett jotun sprøytet inn...
Renax
-
-

Post by Renax »

Skikkelig dårlig dag idag, men fikk gjort noe...

Hengerfeste montert.
Peilepinne byttet.
Reimhjul og dynamo montert, mangler reim (bestilt men ikke fått enda) kan vere jeg monterer den gamle midlertidig.

Ellers mangler bare eletrisk på motoren nå, og det er mitt mareritt, 5-6 ledninger totalt, og vet ikke hvor noen skal takket vere tullinger i som byttet motor første gang har klippet og fjernet endel, vet heller ikke om jeg har riktige/fungerende sensorer til vann og olje...

Dette viste jeg når jeg kjøpte bilen, men hater slikt, derfor jeg ikke bygger TDI...

Renax
-
-

Post by Renax »

Satt på startmotor, skulle bytte topp på vaacumpumpa, men den passet ikke fra 1.6l... så må på huggeren imorra å hente en ny...

rettet bakre støtfanger og skyvedøra. Sprøytet sprøytesparkel, får slipe imorra, så er det klart for lakk, det også...

Renax
-
-

Post by Renax »

Luftet bremser OK
Lufte cluch? Brakk luftenippelen når jeg skulle åpne den. Shit! Den var jo ny for et år siden...
Byttet slaven, har noen gamle men tette liggende. Den som ble montert er tett i luftehullet fml.

Fant en til som er sjekket OK på alle punkter, men vurderer å heller prøve å borre/ bruke grisepikk å få ut luftenippelen av den som er nesten ny...

Renax
-
-

Post by Renax »

Prøvde en "quickfix" på den nyeste slaven, borret opp, banket inn en torx i hullet, og brakk likegodt den også.

Men siden jeg hadde drillen fremme, så løsnet jeg festet på den som sto på, og borra opp luftehullet. Nå er det ferdig luftet og fungerende. Det er da den slaven jeg kjøpte bilen med...

Så har jeg drevet litt med interiør igen, baklukeplata og bakerste sidepanelene så ut som de har stått bak i en varebil siden 80tallet... en tur til Ikea og noen timer i soffaen senere, så ser det bedre ut...

Image

Svarte og fine:-)

Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Du digger svart? :roll:

:D
Renax
-
-

Post by Renax »

Blir fort slik når resten av panelene er svarte. De var svarte orginalt også...

Renax
-
-

Post by Renax »

Sidepanelene, og vinduer på plass idag, også satt på hjul og satt den på bakken...

Det som mangler er:

-sette i baksetet.
-koble det eletriske på motor, +hengerkontakt
-bytte fremre giroverføring
-alt kosmetisk, men når jeg er kommet så langt er det dags for å bestille time hos SVV, og så få den på EU...

Faktisk motiverende å kunne lage en så kort liste:-) vil gjerne kjøre T3 snarest mulig!

Renax
-
-

Post by Renax »

Baksetet med alle fester og branketter og finerplata bak på plass.

Image

Gå riktig veiB-)
Renax
-
-

Post by Renax »

Lå en lapp i postkassen idag om at jeg hadde fått en pakke i fra Voss, reiste på posthuset og hentet den, og dermed har jeg giroverføring.

Salg av motoren fra coachen tok såppas med tid at bortsett fra småting i motorrom og noe demontering av gammel giroverføring og litt synsing og tenking, oppkobling av strøm til starter og halvveis laget branketter til å feste ekspansjonstanken i, så har jeg ikke gjort stort, men NOE, ble hvertfall gjort... selv om ingenting ble ferdig.

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Du får gjort myyyyyye mer enn meg :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-

Post by Renax »

Tur-Bo wrote:Du får gjort myyyyyye mer enn meg :wink:
Vel, om du hadde hatt bare en bil til privat bruk, så hadde kansje du også stått på litt?:-P

Føler meg snart ferdig, og det er ganske deilig:-) men vet med meg selv at et slikt prosjekt aldri blir heelt ferdig, bare kjørbart...
OddN
-
-

Post by OddN »

Renax wrote:
Tur-Bo wrote:Du får gjort myyyyyye mer enn meg :wink:
Vel, om du hadde hatt bare en bil til privat bruk, så hadde kansje du også stått på litt?:-P

Føler meg snart ferdig, og det er ganske deilig:-) men vet med meg selv at et slikt prosjekt aldri blir heelt ferdig, bare kjørbart...
Er veldig enig i det siste der. Meningen med en hobbybil er vel ikke at den skal bli ferdig. Det er stadig rom for små og større forbedringer. Men det er klart det er deilig den dagen den er så ferdig at man kan begynne å kjøre.
Renax
-
-

Post by Renax »

En dag til, stag fra girstang og til bak tanken byttet, den som kan forklare meg hvordan det stive staget skal kunne komme inn i det trange hullet uten å bøye det skal få en vaffel! Kan muligens lure det inn ved å først fjerne radiatoren, men det blir styr. Plukket ikke ned tanken heller...

På plass og spakstell montert, fikk ikke justert det da det ble sent, jeg jobber på dagene også nemlig...

Den store "bøylen" som står utenpå kassa normalt, er den nødvendig? Her sto ingen slik bøyle orginalt, og det er heller ingen bolthull å feste i, kunne såklart borret opp men ser ikke hensikten med den?

Har forøvrig tatt en runde med jotun oppi her og, så er det gjort:-)

Renax
-
-

Post by Renax »

Så går man her på jobb og tenker på hva man gjorde igår:

Orginal fremre giroverføring har et ledd over dieseltanken, og en opplagring like bak.

Den nye typen har stivt stag her, og opplagring rett bak tanken.

Nå er stivt stag og den ekstra opplagringen bak tanken montert, (så er der jo et ledd rett bak den)

Altså har jeg 2 opplagringer på rekke på det staget som går fram til selve girstanga, noe som vil gjøre at det å bevege stanga fra side til side må bøye et stag uten ledd...

Må vel bare ned igen med shiten og fjerne den opplagringa over tanken likevel...

Renax
-
-

Post by Renax »

Lite gjort på mye tid idag, altså, jeg ønsker jo noen felger å rulle på, gjerne noen større og vakrere enn coachfelg.

Og da er visstnok Finn.no et fint sted å lete, sies det.

Min erfaring er ofte at de som sier de skal selge noe, enten ikke aner hva de selger ("innpress, hva mener du?") Eller ikke har tid til å møte deg før fjerde tirsdag i oktober mellom klokka 18.00 og 18.30.
Utrolig slitsomt å vente 3 dager for å så kjøre rundt om i halve rogaland for å lese "et45" og så måtte reise tomhendt...

Men jeg fikk med meg noe idag.
Image
8x17 ET35.
Går akkurat med en tynn spacer framme... eller kansje en runde med vinkelsliper på øvre bærearm...

Meen han hadde bare tre stykker, så jeg trenger stadig en til, og dekk...

Så til lokalet, men ble ikke tid til noe girstyr, så lagde braketter til ny type ekspansjonstank istedet.

Image

OddN
-
-

Post by OddN »

Fine felger. Håper du finner en til.

Hvor tykk spacer tror du at du må ha foran?
Renax
-
-

Post by Renax »

Tenker det går med 3mm spacer...

Det er bare det å finne en til...

Renax
-
-

Post by Renax »

Idag har Betty fått besøk av en yngre bror med trekk også på fremhjulene.
Den kom inn fra Bergen for å få byttet dieselpumpe og regreim, og det i grevens tid, reima var slakk nok til å få en finger mellom reim og løpehjul uten problem, og av en eller annen grunn var den ei tann feil på også...
Med ny reim var den allerede strammere før jeg begynte å snu på strammehjulet...

Men jeg glemte ikke helt av Betty heller, brankettene jeg laget er på plass, og jeg satt på ny multireim. Litt og litt blir det bil av den og...

Post Reply