T4 motor fusker og turtallsmåler "hopper"?
T4 motor fusker og turtallsmåler "hopper"?
Har nettopp kjøpt meg en vw t4 96 mod 2,5 bensin. Får noen få dager siden begynte turtallsmåleren og hoppe fram og tilbake mens jeg kjørte, samtidig virker det ut som motoren fusker litt når dette skjer. Skjer kun etter å ha kjørt en stund. Før dette er alt bra. Noen som har hatt samme problemet? Virker som det er noe elektrisk feil..
vw t3 2,1 syncro
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: T4 motor fusker og turtallsmåler "hopper"?
Turtelleren får samme signal som tenningsanlegget / motorstyringa, så det har nok en sammenheng. Kanskje det har noe med hallgiveren i fordeleren å gjøre? Ellers kan det være et tips å prøve å bytte strømforsyningsreleet for motorstyreenheten. Det sitter nok på releplass 3 på sikringstavla, sannsynligvis merket med 30. Jeg har vært borti noen 2,5 bensin hvor dårlig kontakt i dette har forårsaket motorfusk.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ok, det virker veldig sannsynlig ja. Forrige eier hadde også problemer med som han mente var pga fordeleren. Får jeg tak i dete på feks mekonomen? Eneste jeg vet om som er bra på deler i norge.
vw t3 2,1 syncro
Har kjøpt ny hallgiver og rele, så får se om det funker. Takk for tips.
vw t3 2,1 syncro
Det var ikke lett! Men da har jeg byttet både hallgiver og strømforsyningsrele og nå går den som en klokke. Så det var nok det som skulle til. Ikke var det billig, 1440,- men deilig at det funker.
Vet ikke hva det var som hjalp ettersom jeg byttet begge samtidig, men vil tro det var hallgiveren ettersom alt så veldig slitent ut her. Aksel til rotor smurte jeg opp ettersom denne gikk tregt rundt inni komponeneten giveren sitter på. Måtte rense fordeler da denne var skitten. Lå løst skitt inni der, kan ha vært bare det som skulle til og..hehe. Men uansett lurt å bytte hallgiver.
Vet ikke hva det var som hjalp ettersom jeg byttet begge samtidig, men vil tro det var hallgiveren ettersom alt så veldig slitent ut her. Aksel til rotor smurte jeg opp ettersom denne gikk tregt rundt inni komponeneten giveren sitter på. Måtte rense fordeler da denne var skitten. Lå løst skitt inni der, kan ha vært bare det som skulle til og..hehe. Men uansett lurt å bytte hallgiver.
vw t3 2,1 syncro
Har kjørt bilen en stund nå, rundt 50 mil. Og det har gått bra, bortsett fra i dag etter en langtur så begynte turtelleren og hoppe litt, uten at det var noen fusking. Er det tegn på at problemet er tilbake? Kan det være noe annet?
Litt rart at dette skjer når det har gått fint så lenge..
Litt rart at dette skjer når det har gått fint så lenge..
vw t3 2,1 syncro
Heisann.
Sannsynligvis er det loddingene i instrumentpanelet som er ristet løs.
Dette er ikke lett å se med det blotte øyet, men en kjapp tur med loddebolten
og litt ekstra loddetinn så blir det som nytt. Vet det ligger en tråd om det innpå forumet
her ett sted.
Sannsynligvis er det loddingene i instrumentpanelet som er ristet løs.
Dette er ikke lett å se med det blotte øyet, men en kjapp tur med loddebolten
og litt ekstra loddetinn så blir det som nytt. Vet det ligger en tråd om det innpå forumet
her ett sted.