Mulig at dette er dekt opp av andre tråder, men kunne ikke søke meg frem til det.
Skal skifte fjørbeinslager...som så mange andre før meg. Er fersk på vw, så har ikke plukket ned fjøring/demper på denne bilen før. Spørsmålet er: må fjøra komprimeres for å ta denne ut, eller går det uten? Null problem å komprimere for demontering etter den er ute, har biltema sine fjærspennere 19-256. Men om dette må gjøres for å få fjør/demper ut, så sliter jeg med plassen...
Snart ferie, takknemlig for svar!
Et nytt søk gjorde susen! Siterer prosjekttråden til Martin Sandvik:
"Framme så av med vindusvirkerarmene og deksler under de.
Så løsne muttrene for fjærbein i motorrom neste til de går av men ikke helt.
Der etter løft bilen opp og av med hjul. så av med de to store skruene som holder fjærbein fast i navet, der etter så åpne opp den klemma som disse to skruene holdet, dette gjøres med speial verketøy men kan også bruke meisel, dette må gjøres for at fjærbein skal kunne gli ut av navet. Så press ned nav/bærebrue slik at fjærbeient går ut av navet. når dette er kommet ut så skru løs mutter i motorrom så ta ut hele fjærbein ut fra bilen.
Så demontere fjær og bytte denne også andre veien inn igjen."
Pjakken wrote:Et nytt søk gjorde susen! Siterer prosjekttråden til Martin Sandvik:
"Framme så av med vindusvirkerarmene og deksler under de.
Så løsne muttrene for fjærbein i motorrom neste til de går av men ikke helt.
Der etter løft bilen opp og av med hjul. så av med de to store skruene som holder fjærbein fast i navet, der etter så åpne opp den klemma som disse to skruene holdet, dette gjøres med speial verketøy men kan også bruke meisel, dette må gjøres for at fjærbein skal kunne gli ut av navet. Så press ned nav/bærebrue slik at fjærbeient går ut av navet. når dette er kommet ut så skru løs mutter i motorrom så ta ut hele fjærbein ut fra bilen.
Så demontere fjær og bytte denne også andre veien inn igjen."
Av med viskerarmene?
Det har aldri jeg gjort når jeg har gjort dette..
Tok en snarlig titt på dette med tanke på senk og skikkelige dempere.
Det er riktig at man kan fjerne et stort deksel for så å komme til topp-mutteren til støtdemperen.
Men om jeg skulle finne på å begynne å skru på den, ville jeg trolig måtte komprimere fjæren først, ellers ser jeg for meg et aldri så lite crash når mutteren spretter av, og fjæren strekker seg ut. Trolig ville stempel-stanga til demperen bare dreie rundt sammen med mutteren også.
Mulig det går å gjøre det slik, men jeg stusset over at jeg ikke fikk øye på noen flere, mindre muttere rundt topp-mutteren til støtdemperen, før jeg satte dekselet på plass igjen...
Så det er nok noe mer som med fordel kan demonteres... sannsynligvis.
Når det gjelder plass til å komprimere fjæren på bilen kunne jeg konstatere at dette går fint med for eksempel Biltema's fjærklemmer.
Den store muttrene oppe i motor rommet kan du trygt skru av, den holder fjærbeienet .
Så tar du ut hele fjærbeienet og kan da demontere fjær når det ligger på gulvet.
Martin Sandvik wrote:Den store muttrene oppe i motor rommet kan du trygt skru av, den holder fjærbeienet .
Så tar du ut hele fjærbeienet og kan da demontere fjær når det ligger på gulvet.
Hvis man har gjort alt dette og lyden er der fortsatt? Både møller og naf sier det er lageret med har byttet 2 ganger nå.. sist gang bar lageret fint.
Jeg har skiftet ett lager. Tok ned hele beinet. Etter å ha plundret mye med å demontere nede fulgte jeg instruksjonene til Bildeler.no: løsnet to skruer på bærekula, bremsecaliper, stabstag og navmutter. Løsnet mutter oppe og trakk fjærbeinet ut og av stikkakslingen. Åpnet det nye lageret og stappa inn godt med sjøvannsbestandig fett. Nytt lager har minimalt med fett! Er nok saltlaken som ødelegger disse. Hadde samme lyd på Octavia 200 og byttet der og. Løsnet bare oppe, lett jobb. Men de var like fine etter 17 år. Der må jeg lete etter en annen feil.