Hei virker som lageret i girkassa er gåent er det noen her som har noen tips triks på hvordan man bytter det ? Gjerne med bilder.
Og ikke minst er det en stor jobb?
på forhånd takk for alle svar
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
Slark i overføring? Det er ikke en stor jobb å fikse hvis ting ikke har rusta for mye. Søk etter link til Bentley-manualen i Tips&Triks, tror ducce999s postet den.
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Jo men inngående aksling sitter jo på lange splines på mainshaft .som igjen er lagret i kassehuset. Så i praksis blir den opplagret 2 steder (ved bruk av nålelager
HVOR slarker det? Mellomaksel, drivaksler, girvelger? Shunt når du slipper gassen? Har litt lite info å gå på her...
Joachim - Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Har koblet bort mellom akselen drivakslene er fine bråker fælt i kassa spesiellt på 4 gir i 60km gir seg med en gang jeg drar på så den får belastning. Bråker sikkert like mye på alle gir
men drar jo den stort sett opp på de andre girene.
coach 2,1 90mod
same på min syncro... tatt av mellomaksling.. føles som slakk i diffen... slipper jeg gasspedalen og lar den bremse på gira så jager den... ikke 100 på hva det kan vøre men tipper på diff..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Nå skal ikke jeg prøve meg på noen fjerndiagnose på girkassene deres. Men utslitt pinjonglager er vel ikke helt ukjent på disse kassene. Omtrent alt annet i hele girkassa må vel demonteres for å få skiftet dette.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
litt slakk skal det være i "diffen , ca 2/10 mm slakk mellom kronhjul og pinon..
men har plukket opp flere kasser med defekt pinion lager og da helt oppspist Kronhjul og pinoin.
kassa er da så si "kassert"
Fant litt på firetrinnskassa (091) her: http://www.ratwell.com/technical/Transaxle.html. Femtrinns og syncro (094) er egentlig bygd opp ganske likt. Men på syncro er det jo i tillegg tatt ut en aksel framover fra pinjong/utgående aksel i girkassa.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Har scannet fra Bentley boka sammensatt tegning på 094 syncro kassa, men får ikke til å legge den inn her. Kan sende mail til de som ønsker. Send PM til meg. Bentley boka tar for seg hvordan overhale girkasse trinn for trinn, med tegninger og forklaringer. Kan anbefales.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
vel tusen takk for alle svar trur eg går for ny kasse. (har en tilgjengelig) SÅÅÅ får vi kjøre en full overhaling av den gamle(Bilen er jo i daglig drift).Men det var god info takk takk .
coach 2,1 90mod
til info, så overhaling av en sånn kasse med ring/pinion bytte krever en del spesialverktøy
bl.a verktøy til difflagerene , pinion mutter og til å sette høyden og "backlash" til pinion.