VW Multivan 2004 med dødt batteri
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: VW Multivan 2004 med dødt batteri
Koblingen til D+ (den blå ledningen) ligger nok ganske sikkert til jord ett eller annet sted mellom ladelampa og generatoren. Generatoren bør begynne å lade hvis du kobler batterispenning rett på D+. Men jeg vil anbefale å legge inn en liten motstand. Slik at du ikke ødelegger så mye hvis du kobler feil, eller det er en kortslutning i systemet. En liten lyspære er perfekt, for eksempel en prøvelampe. Da ser du at lampa slukker når generatoren begynner å lade også. Vær obs på at gamle generatorer kan begynne å lade uten spenning på D+, dersom turtallet blir høyt nok. Dette skjer på grunn av restmagnetisme i stålet i rotoren. Og når den først begynner å lade, så produserer den sin egen magnetiseringsstrøm, og slutter ikke med det før du stopper motoren. Ladelampa vil likevel kunne lyse, fordi den er koblet til gods i en kortslutning, og ikke til ladespenning på D+ på generatoren.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Takk for hjelpen
. Masse nyttig info til senere, men nå ga jeg opp og kjørte den til et verksted like ved. Har gjort flott arbeid tidligere til grei pris, så håper jeg holder meg til under 10K.
Da har man funnet ut noe nytt..
TO ledninger til dynamo på den øverste pluggen der regulator/børsteholder er = spenning INN til dynamo
EN ledning til dynamo (blå ledning) = spenning UT til lampevarsel i dashbord..
Så den lærepengen kosta rundt 7000,- .. Det var dynamoen som var gåen.
TO ledninger til dynamo på den øverste pluggen der regulator/børsteholder er = spenning INN til dynamo
EN ledning til dynamo (blå ledning) = spenning UT til lampevarsel i dashbord..
Så den lærepengen kosta rundt 7000,- .. Det var dynamoen som var gåen.