Motorolje T3,n
-
Odd. J
- -

- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
Motorolje T3,n
Er nok mange meninger om hva slags olje jeg bør bruke på min 112hk dj-bensinmotor, vet det har vært omtalt mye om akkurat dette, er det lurt å bruke full syntetisk på slik en gammel motor, føler den blir noe tynn? har brukt 10-40 del-syntesisk, noen andbefalinger?
-
bcx238h
- -

- Car: T3 1989 syncro DJ
- Phone: Hex: 586 0CF9
Re: Motorolje T3,n
Her: T3 motorolje
En fin liten diskusjon!
Tror nok de fleste vil skrive under når "jeg" anbefaler mineralsk olje 15W-40 (rimelig) eller "racing-olje" 10W-60 (dyrere).
En fin liten diskusjon!
Tror nok de fleste vil skrive under når "jeg" anbefaler mineralsk olje 15W-40 (rimelig) eller "racing-olje" 10W-60 (dyrere).
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
5w-40 fullsyntet, ferdig snakket.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
bare pass på att olja har riktig spesifikasjon i følge instruksjonsboka
Jørn Tangen
Min lærdom har kommet fram til først å fremst: ha nok olje på motoren!
Jeg mener å huske ifølge instruksjonsboka at 5-40, 10-40, 15-40, og 10-50 er innenfor. Ville nok selv brukt 5-40, evt 10-40 litt etter pris.
10w-60 er helt unødvendig om du ikke har en utslitt motor med høyt oljeforbruk eller lavt trykk...
Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Jeg mener å huske ifølge instruksjonsboka at 5-40, 10-40, 15-40, og 10-50 er innenfor. Ville nok selv brukt 5-40, evt 10-40 litt etter pris.
10w-60 er helt unødvendig om du ikke har en utslitt motor med høyt oljeforbruk eller lavt trykk...
wbx er "litt kresen" på olje da kam og løfter konstruksjonen krever att det er nok tilsetningstoffer som f,eks ZDDP etc.
så lenge spesifikasjonen er innafor så gjør det lite om det er 10W40 10W30 etc og syntetisk eller delsyntet.
nyere oljer er SM merkede pga miljø og utslipp , og inneholder i teorien for lite slike stoffer
så bare å kjøpe "bra syntetisk olje" blir litt sjansespill.
så lenge spesifikasjonen er innafor så gjør det lite om det er 10W40 10W30 etc og syntetisk eller delsyntet.
nyere oljer er SM merkede pga miljø og utslipp , og inneholder i teorien for lite slike stoffer
Jørn Tangen
-
Odd. J
- -

Her er det mange syntpunkter, å bra er det. noen mener mineralsk andre fill syntetisk. Da har jeg nok brukt en bra olje alikavel, når jeg bruker halvsyntetisk (delsyntetisk) 10-40. Jeg bruker kun denne bilen i sommeren.
Tradisjonelt har det blitt anbefalt fullsyntet på motorer med hydrauliske løftere, og for min del synes jeg ikke prisforskjellen er verdt maset. Spesielt hvis det er mye småkjøring er det jo fint at olja kommer ned i riktig viskositet så fort som mulig, derfor kjører jeg altså full-syntet.
Joachim
Jeg har også hørt om kammer som blir flate pga moderne olje, bl.a. på BMC A-serie og B-serie-motorer (det er vel en relativt lik konfigurasjon). Men dette har utelukkende vært i sammenheng med nybygde motorer hvor kammen har flata ut i løpet av 200km. Jeg kan ikke huske å ha hørt om innkjørte motorer som har rast pga moderne olje. Det var mye spekulasjoner rundt hva problemet var, om det var herdinga eller metallurgien eller olja. Men det ble plutselig stille igjen, det kan være fordi alle gikk over til å kjøre break-in-olje de første par timene?klystèr wrote:wbx er "litt kresen" på olje da kam og løfter konstruksjonen krever att det er nok tilsetningstoffer som f,eks ZDDP etc.
Den europeiske oljespec'en (ACEA Ax/Bx) er veldig streng på slitasje på flate løftere, det finnes jo knapt annet på europeisk motorer så jeg er ikke fullt så bekymret når motoren er innkjørt.
Joachim
-
Odd. J
- -

Hva type/merke bruker du da subwoofer? Når det er snakk om de hydrauliske ventilløfterene er jeg enig med full Synth...
Kjører Ikketema, skikkelig tyske filtre og bytter to ganger i året.
Joachim
ja, her blir vi aldri enige.. 
subwoofer; tror du det er like greit å kjøre på 5-40 fullsynt, som 5-50 fullsynt?
sjøl har jeg tappa på 5-50 nå, men greier det seg med 5-40, så gjør jeg som deg. bytter også til skikkelig filter ved alle skift.
subwoofer; tror du det er like greit å kjøre på 5-40 fullsynt, som 5-50 fullsynt?
sjøl har jeg tappa på 5-50 nå, men greier det seg med 5-40, så gjør jeg som deg. bytter også til skikkelig filter ved alle skift.
Jeg har 1bar/1000rpm selv på en sliten DJ uten ekstra oljekjøling med 5w-40, så jeg ser ingen grunn til å gå høyere.
Joachim
har du 1 bar på turboen, sier du?
Turbo på DJ? 
Snakket om oljetrykk, 2bar på 2000 snurringer, 3 bar på 3000. Gammel tommelfingerregel er at 0,7bar/1000rpm, altså 2bar ved 3000, er ideelt.
Snakket om oljetrykk, 2bar på 2000 snurringer, 3 bar på 3000. Gammel tommelfingerregel er at 0,7bar/1000rpm, altså 2bar ved 3000, er ideelt.
Joachim
hehe.. gikk litt fort i svinga her.. 
oki, da skjønner jeg!
danke danke!
oki, da skjønner jeg!
danke danke!
subwoofer wrote:Turbo på DJ?
Gammel tommelfingerregel er at 0,7bar/1000rpm, altså 2bar ved 3000, er ideelt.
dette er litt for lavt i henhold til Haynes ,der sier MIN 2 bar ved 2000 o/min
0,7bar pr 1000 er vel slitegrense
Jørn Tangen
Er nok snakk om minimumskrav? 2 bar ved 2000rpm bør man ha...
klystèr wrote:subwoofer wrote:Turbo på DJ?
Gammel tommelfingerregel er at 0,7bar/1000rpm, altså 2bar ved 3000, er ideelt.
dette er litt for lavt i henhold til Haynes ,der sier MINIMUM 2 bar ved 2000 o/min og ved VARM olje 80 grader-->
0,7bar pr 1000 er vel tommelregel for slitegrense på gamle boble motorer
Jørn Tangen
Uten oljekjøler bør man vel og ha en sikkerhetsmargin på at olja kan bli bra varm i lange motbakker... har sett oljetemp oppmot 130ºC med slik olje-vannkjøler uten at vannet kokte på en G60 Passat, regner med det kan komme opp i nærheten av det på sugemotor og?
moderne olje tåler veldig høye temperaturer
på min t5 multivan lå olja støtt og stadig på 110 grader ved normal motorvei kjøring
opp lierbakkene/oslofjortunnellen med bilhenger var det ofte 129-131 grader , ingen varsel
en BMW z4 jeg kjørte (3.0l Biturbo) så var normal 120 grader ...

på min t5 multivan lå olja støtt og stadig på 110 grader ved normal motorvei kjøring
opp lierbakkene/oslofjortunnellen med bilhenger var det ofte 129-131 grader , ingen varsel
en BMW z4 jeg kjørte (3.0l Biturbo) så var normal 120 grader ...
Jørn Tangen
-
Odd. J
- -

Har nå skiftet olje på min T3. Brukte http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=32573631 sveiv veldig lunt å fint, har ikke testet trykket etter jeg skiftet oljen, bør jeg gjøre det?
-
Aleksanderv
- Car: Syncro 1987 dj
- Phone: 91687098
Hei
Jeg hadde en liten alarm fra "the buzzer of doom" da jeg svingte av E6 en varm sommerdag med full bil. Så jeg satte inn temp og trykkmåler. For å holde trykket oppe under nevnte belastning må jeg ha 5w-40 (har prøvd 0-30 olje-for tynn). Men jeg ser at oljen aldri kommer over 75 grader C om vinteren og trykket er altfor høyt (over 5 bar på de fleste turtall) noe som gir dårligere smøring. Har andre denne erfaringen? Skal prøve 0-40 til høsten og se om det hjelper.
Jeg hadde en liten alarm fra "the buzzer of doom" da jeg svingte av E6 en varm sommerdag med full bil. Så jeg satte inn temp og trykkmåler. For å holde trykket oppe under nevnte belastning må jeg ha 5w-40 (har prøvd 0-30 olje-for tynn). Men jeg ser at oljen aldri kommer over 75 grader C om vinteren og trykket er altfor høyt (over 5 bar på de fleste turtall) noe som gir dårligere smøring. Har andre denne erfaringen? Skal prøve 0-40 til høsten og se om det hjelper.
0w-40 og 5W-40 har samme viskositet ved driftstemperatur, så du vil ikke få noe lavere trykk av det. Men det virker litt rart at tempen ikke kommer over 75. Hvor måler du den? Inn på filter?
Joachim
-
Aleksanderv
- Car: Syncro 1987 dj
- Phone: 91687098
Har satt inn adapter (Biltema)der filteret satt. Filteret har jeg flyttet til rett bak motoren. Har isolert slangene i tilfelle oljen ble kjølt på veien, ca en meter slanger, men det gjorde ingen forskjell.