Fattern's late Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Aspetroll
Car: T3 Syncro 91 1,6TD
Phone: 90to0fem44to

Re: Fattern's late Syncro

Post by Aspetroll »

OddN wrote:Kjempetråd :-) Jeg må vel forsøke å demontere gammelkassa mi etterhvert.

Når det gjelder smøring til krabbegiret i oppeverbakke, så har de siste modellene en kuleventil i ene skilleveggen som skal forhindre at all olja renner bakover. Skal se om jeg finner mer info om det.
Ja er bare å sette igang :) Dette er relativt enkle girkasser og skru på, det eneste er at man må ha 4 spesialverktøy.
Kuleventilen står i det midtre lagerhuset, helt nederst.
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

For å sitere Aidan Talbot: etter 20 år har olja i girkassene mer tilfelles med slipepasta enn smøremiddel...

Pønkersveisen er vel vanligvis sammenfallende med utslitt pinjonglager. Oljeskift av typen hyppig er ikke nok til å få kassene til å holde med kraftigere (diesel)motorer, se f.eks. skriveriene til MikeGhia på TheSamba.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Trur du e inne på nåkka der Joachim. Var slipepasta hos mæ i allefall :) så nesten ut som kvikksølv det som kom ut :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Aspetroll wrote:
OddN wrote:Kjempetråd :-) Jeg må vel forsøke å demontere gammelkassa mi etterhvert.

Når det gjelder smøring til krabbegiret i oppeverbakke, så har de siste modellene en kuleventil i ene skilleveggen som skal forhindre at all olja renner bakover. Skal se om jeg finner mer info om det.
Ja er bare å sette igang :) Dette er relativt enkle girkasser og skru på, det eneste er at man må ha 4 spesialverktøy.
Kuleventilen står i det midtre lagerhuset, helt nederst.
Mener å huske at mye av spesialverktøyet enda henger oppe på Johnsen Bil!

Hvilke 4 verktøy er det du har, da? Og hvor kan man evt. få tak i dem?

Ser jo unektelig interessant ut, dette!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Jupp, det stemmer. De har det meste hengende der :) æ har verktøyet for å demontere lagerhuset på kronhjulet, spennmutern til pinjonglageret og så e det to verktøy for å skifte pinjonglageret. Resten e vanlig standard verksted utstyr. Det e en stor fordel om du har ei hydraulikk presse og for å få av div hjul :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Jah. Var innom jobben i dag og sjekka litt på Syncroen :) jeg har lenge tenkt på om LDA'en funka på denne da jeg syns den er litt tam. Å joda, som misstanken er den søkk lekk. Ikke anntydning til bevegelse ved trykk. Så nå er det lagt innbestilling på denne i Deutchland :) sammen masse annet fint :) bestilte i samme slengen nye støtfangerhjørner, pakning til bakluka og noe småtteri. Tenker det blir bra å få alt på plass :) så ser den ikke så sjabby ut.
Girkassen kommer det fortsettelse på i neste uke og bilder kommer :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Aspetroll

Post by Aspetroll »

update time :D Dro litt tidlig på jobb i dag og fikk gjort ganske mye med girkassen :) stort sett ferdig med hoveddelen.
Legger først inn et par bilder som viser forskjellen på de nye og gamle sjaltemuffene.
Image

Image

Image
Her er hovedakslingene satt sammen med nytt pinjonglager og nye synkroniseringer.

Image
Akslingene satt sammen i midtre lagerhus.

Image
Andre enden :)

Image
Differensialhus klart for montering.

Image
DIfferensialhus og midtre lagerhus montert, har og montert tannhjulet for reversj.

Image
Krabbegiret ligger klart for montering.

Image
Spesialverktøyene jeg har brukt. Fra venstre:
1. For spennmutter til pinjonglager
2. For lagerhusene til kronhjul
3. For å skru akslingen ut av mutteren til pinjonlageret
4. Mothold for å holde pinjongmutter mens man skrur aksling ut av mutter.
Last edited by Aspetroll on 07 Oct 2017, 12:59, edited 1 time in total.
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Image

Legger ut en liten skisse over girkassen hvordan den er opbygget :) God helg folkens.
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Da er tid for siste innspurt :)

Image
Differensial klar for montering :)

Image
montert :)

Image
Girkassen ferdig :)

Image

Image
til slutt et bilde av bilen da :)

Girkassen ble montert tidlegere i uka-og funka som bare det :) Venter enda på de siste delene til giroverføring sånn at denn skal bli tght og fin. Har bare justert denn midlertidig slik at det går ann å gire med bilen sånn noen lunde.
Girkassa virker og være bra. Alle gir treffer fint og ingen lyder eller andre sprell :)

Nå gjennstår bare en EU kontroll og en vask så blir det Syncro kjøring i vinter :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Veldig bra. Godt dokumentert og med en mengde tips for oss andre selv om jeg ikke tror jeg skal hive på en sånn operasjon med det første.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Needforspace wrote:Veldig bra. Godt dokumentert og med en mengde tips for oss andre selv om jeg ikke tror jeg skal hive på en sånn operasjon med det første.

Jeg har jo fåt en go del hjelp og da fra kyndige folk som kann disse girkassene, men syns jo det er greit å dele på kunnskapen til de som synes dette er interesangt.

Da jeg bynte på denne tenkte jeg at fy f*** dette blir ikke noe gøy å skru på, men da jeg fikk tadt den ifra hverandre og så hvor enkelt den egentli er laget var det nesten en lek og få dette til :)
Jeg har plukket i fra hverandre mange forskjellige gir og girkasser, og denne havner i dungen men de enkle :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Ja, meget bra arbeid!

Men det er jo dette med rett verktøy og toleranser som hittil har vært det som har stoppet mine tanker.

Men stemmer at det er et par karer hos merkeforhandler som er umåtelig gode på dette.

Lånte du verktøy, eller er dette ditt?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Aspetroll

Post by Aspetroll »

Bugman wrote:Ja, meget bra arbeid!

Men det er jo dette med rett verktøy og toleranser som hittil har vært det som har stoppet mine tanker.

Men stemmer at det er et par karer hos merkeforhandler som er umåtelig gode på dette.

Lånte du verktøy, eller er dette ditt?

Ja vektøyet er halve jobben når det kommer til girkasse arbeid. Denne er ganske enkel hva tolleranser anngår. Det eneste du egentli trenger å holde styr på er pinjonghøyde og backlash i diferensialen. Resten passer nesten bare på en måte.

Jeg har vert så heldig å få låne dette hos forhandler da jeg kjenner de godt på verkstedet der. Men ser at de finnes å få kjøpt på nett til en levelig pris :)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

"pinjonghøyde og backlash". pinjonghøyde kan jeg forstå som hvor langt pinjong drevet stikker inn i diferensial kassen, men backlash?

Googla litt backlash og finner at dette blir noe frigangen i drevet. Mengden frigang blir backlash. Reguleres ved å flytte kronhjul sidevis. Men hvordan måle om det er riktig backlash?

For meg er dette et no no område, eller rakett forskning.
Last edited by bjørn53 on 15 Jan 2014, 01:43, edited 1 time in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Tistlo
-
-
Car: plenty
Phone: 97419035

Post by Tistlo »

backlash er "dødgangen" mellom tenna på pinjong og kronhjul på diffrensialen. viktig mtp slitasje!

veldig bra arbeid,Aspetroll! tør eg spørra kva girolja du valgte å fylla på med?
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Aspetroll

Post by Aspetroll »

bjørn53 wrote:"pinjonghøyde og backlash". pinjonghøyde kan jeg forstå som hvor langt pinjong drevet stikker inn i diferensial kassen, men backlash?

Googla litt backlash og finner at dette blir noe frigangen i drevet. Mengden frigang blir backlash. Reguleres ved å flytte kronhjul sidevis. Men hvordan måle om det er riktig backlash?

For meg er dette et no no område, eller rakett forskning.
Pinjonghøyde er riktig som du sier med hvor langt pinjongdrevet stikker inn i differensial huset. I denne girkassa justeres det med en shims som ligger på girsiden av huset hvor lageret går gjennom huset. Litt vanskelig å forklare kansje, men rekkefølgen av deler blir pinjonglager med en kant som ligger ann mot huset, shims for justering, lagergjennomgang i huset, skive og klem-mutter til slutt. Denne skal dres til med moment og låses av.

Backlash er og riktig. Frigangen mellom tennene i drevet. Denne må ikke være for stram eller for slakk. Ved for stram justering (ingen slakk) vil føre til stor slitasje og til slutt havari. Dette fordi at metallet utvider seg når det blir temperatur. Ved for slakk justering vil man og få en stor slitasje på drevet.
Backlash kan måles ved at man setter et måleur mot en tann på kronhjulet og tar julet frem og tilbake i den lille klaringen som er der. En annen ting som er viktig å følge med på er tannbildet. Dette er kontaktflaten på tennenen. Her brukte jeg litt rød lakk og hadde tynt på tenner. Snurret runddt og da ser du hvor på tanna pinjongen har kontakt. Slik kan du vite hvilken vei du evt. må dra kronhjulet.

Litt kjeitet forklart kansje, men tror det er forståelig ;)
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Det er bra den forklaringa du gir og bildene er kjempebra.

Min Haynes bok fra 1990 setter 5 fastnøkler på overhaling av girkassen og forbigår den ellers i stillhet. (5 fastnøkler betyr at det er vanskelig) Min bok So wird's gemacht gjør det samme. Siden 1990 er jo det gått noen år og prisen vi vil betale for byttegirkasser er blitt mye mindre. Tilgangen til de samme byttegirkassene er samtidig blitt mye mindre. Altså rom for eksperimenter.

Jeg ser på det du har gjort med interesse spesielt siden jeg opplevde at pluggen min også hadde hanekam :D Siden girkassen ellers fungerer bra tror jeg at jeg heller skal flushe den.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Hmm, min kasse spretter ut av 1. Gir ved motorbremsing. Forstår meg ikke på girkasser, men vet at det er et vanlig problem.
Vet du vilke deler som må bestilles, evt også verktøy for å fikse dette? Jeg prøver så godt jeg kan å kunne fikse alt på bilen min selv, på godt og vondt...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Er ikke dette et relatert til slitte synkroringer? Betyr full riving og gjenoppbygging av kassa for å rette på det.

99% av T3-kassene er vel overmodne for overhaling nå.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Hadde et håp om at også bildene i denne tråden skulle dukke opp igjen etter oppgradering av Chrome som gjør at Photobucket bilder kan sees igjen, men dessverre. Håper at trådstarter kan finne igjen bildene og få lagt de inn igjen for denne tråden inneholder mye som er interessant nå for tiden... :wink:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Needforspace wrote:Hadde et håp om at også bildene i denne tråden skulle dukke opp igjen etter oppgradering av Chrome som gjør at Photobucket bilder kan sees igjen, men dessverre. Håper at trådstarter kan finne igjen bildene og få lagt de inn igjen for denne tråden inneholder mye som er interessant nå for tiden... :wink:
Er du sikker på at det er Photobucket-bilder som mangler?
Jeg ser bildene på fra en gearbok på side 2 (http://i41.tinypic.com/r287ef.jpg), mens alle andre bilder mangler.
MEN de som mangler har ikke en Photobucket link, så her tror jeg de må være lagret et annet sted?

Min camper tråd virker iallefall helt fint igjen :-)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Italjohn wrote:
Needforspace wrote:Hadde et håp om at også bildene i denne tråden skulle dukke opp igjen etter oppgradering av Chrome som gjør at Photobucket bilder kan sees igjen, men dessverre. Håper at trådstarter kan finne igjen bildene og få lagt de inn igjen for denne tråden inneholder mye som er interessant nå for tiden... :wink:
Jeg ser bildene på fra en gearbok på side 2 (http://i41.tinypic.com/r287ef.jpg), mens alle andre bilder mangler.
MEN de som mangler har ikke en Photobucket link, så her tror jeg de må være lagret et annet sted?

bildene ligger på imageshack
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Italjohn wrote:

Nei. Hadde et håp om at det var Photobucket problemer, men visste egentlig at disse bildene forsvant før Photobucket begynte med krøllet sitt. Har sendt melding til trådstarter for lenge siden om problemet.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Aspetroll

Post by Aspetroll »

Hei folkens. Har vert lit offline her den siste tiden. Jeg har desverre mistet noen av bildene som var lagt ut her, men de jeg har er lagt ut på nytt. Jeg håper og tror at linkene fungerer. Dere får lage en lyd om de ikke gjør det :)

Ingar.
Ingar

Caravelle C -91 1,6TD
MB W124 300TDT 4Matic
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Dette er glimrende! De fleste bildene er på plass i alle fall og det gjør tråden mye mer verdifull. Skal snart åpne min kasse og siden jeg ikke har gjort dette før er sånn dokumentasjon svært kjekt å ha. Takker for innsatsen. :D
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply