kodvaag wrote:Hamna wrote:Er Vito noe å satse på, mener du?
Jeg har hørt at Vito er mye bedre kvalitet når de er så nye at speedometer og turteller er like store i instrumentbordet, at den faceliften gjorde mye bra for kvaliteten.
Jeg har kjørt både nye Sprinter og ny Vito med samme 160 hesteren.
Vito var en god varebil.
Sprinter føltes mer som en Mercedes, og hadde mye mindre motorstøy enn Vito.
Du som vil ha en Transporter som er litt større enn en Transporter (halvhøyt tak som jeg syntes er stygt...)
Hva med korteste laveste modell av Sprinter i feks "216 CDI" ?
2 tonn nyttelast, 160 hk 2,1 liter motor som tåler mer km enn de fleste vw motorer...?
Ikke full ståhøyde, men den er nok en litt større bil enn T5?
For de som vil ha VW merker på, så fåes jo samme bilen som VW Crafter, med TDI motorer...
Sprinter 216 CDI? Nei takk. Jeg vet ikke hvordan det er med Sprinter, men Vito fås bare med bakhjulsdrift. Hvis man da ikke går enda et hakk opp i prisklasse og tar en med firehjulsdrift, men Vito fås så vidt jeg vet bare med automatgir i kombinasjon med firehjulsdrift. Jeg vil utelukkende ha forhjulsdrift og manuell girkasse. Crafter leveres heller ikke med forhjulsdrift, så jeg tviler på at man får det på Sprinter.
Når sant skal sies er jeg til og med misfornøyd med at gressklipperen min har bakhjulsdrift... men det finnes tydeligvis ikke elektriske gressklippere med bakhjulsdrift på markedet. Valget mellom skyvemodell og bakhjulsdrift når det gjelder gressklippere minner om valget mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift når det gjelder biler - "et valg mellom pest og kolera". Det er nok best å unngå begge deler. Som dere antakelig vet: Det er bedre å være rik, frisk og lykkelig enn å være fattig, syk og ulykkelig.
Hva skal man bruke 2 tonn nyttelast til? Bilens egenvekt er nok omkring 2 tonn, så da gjenstår bare 1,5 tonn til man kommer opp i 3,5 tonn - som er høyeste tillatte totalvekt for førerkortet mitt.
Dessuten har i det minste den avbildede bilen delt bakluke... det har sine fordeler, men jeg foretrekker nok hel bakluke. Mellomhøyt tak (på T5) synes jeg er penere enn både normalt og høyt tak.
Hvor gode de er å kjøre skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har bare kjørt én Mercedes, og det var en 1984-modell sedan. Men et familiemedlem fikk for et par år siden utlevert en ny Vito med firehjulsdrift og automatgir. Den er visst en atskillig bedre bil enn den arbeidsbilen han tidligere brukte - en 1997 Hiace med bakhjulsdrift og manuell girkasse. Noe som ikke overrasker meg det minste.
Hvor mange km. motorene tåler - vel, det får stå sin prøve. Jeg fantaserer om å bytte ut bilen når garantiperioden har gått ut (5 år eller 100.000 km.). Med litt flaks (ikke å forveksle med
corn flakes) kan det hende at jeg får råd til en personbilregistrert T5 neste gang... Hvis de da ikke rekker å komme med T6 i mellomtida? Har noen hørt om det foreligger planer for det?
Det blir nok en 6-girs T5 med forhjulsdrift, hel bakluke, to skyvedører, mellomhøyt tak og 140 hk CR BMT til omkring 450 tusen surt tjente spenn. Jeg tror sannelig jeg drar og bestiller bilen i morgen, så hvis noen skal overbevise meg om noe annet er det best å få bakenden i gir (og kanskje hæla i taket og tenna i tapetet i tillegg).
www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=37419&start=25