Vanesak? nei, uenig der gitt. Til en viss grad kan man påstå at det er en vanesak, men det er i den grad man ser på de "korrekte stedene" til enhver tid.Sløkkas wrote:Forskjellen når man blender ned er en vanesak.Neergård wrote:Skjønner ikke hvorfor så mange absolutt skal ha xenon i ekstralysan når man har halogen på nærlys, er jo helt j***** å kjøre når man må blende ned da... ..
Disse lyktene har 75w xenon. Har aldri opplevd makan til nydelig lys, uansett vær og føre..
Resten er fysiologisk. Øynene trenger tid til å omstille seg, og xenon med sitt skarpe hvite lys er verre enn halogen med litt lavere kelvinverdi.
Ja, xenon er nydelig å kjøre med som ekstra fjernlys, ikke misforstå meg, finnes ikke bedre.
Men situasjonen når man blender ned er ikke bare avhengig av hovedlyktene og tilstand på disse. Graden av forskjell fra fjernlys spiller inn. Forskjellen bare fra jeg var 25 til jeg nå snart er 32 er faktisk ganske voldsom. For 7 år siden tålte jeg enormt mye større forskjell fra fjernlys til nærlys og fortsatt følte jeg hadde godt nærlys selv om jeg nok har bedre i dag.
nei, vi har for mange fysiologiske hindringer til å kunne venne oss til forskjellen i lysnivå godt nok til at jeg kan gå med på å kalle det vanesak gitt...