Hei VW-Håvard, det var lurt! ; for du snakker om den saken som er festet med en wire ut av noe som ser ut som en tennplugg "bak " pumpa?
så det som skal til for den er å sette 12v på den?
jeg tror jeg må ta bilder å spørre om vær enkelt tilkobling på pumpa jeg.. for jeg er litt usikker på de fleste koblingene der, og det virker jo som det finnes et utall antall pumper som sitter på denne motoren.
1990, transporter, Arbeidsbil,
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re: 1990, transporter, Arbeidsbil,
Ang. kaldstart solneoiden. Den styres vel sansynligvis av et rele orginalt, dumt jeg ikke tenkte på å få med det fra Golfen. Men en vippebryter med varsellys på dashbordet kan vel gjøre samme nytten vil jeg tro. Ellers har jo mange biler sånn tidsrele på el varmen i bakruta.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Hei ja. Nå vet ikke jeg hvordan pumpa di ser ut, for jeg har brukt en AEF motor med Lucas pumpe. Men prinsippet blir jo det samme, bruke wire`n for å trekke en bryter som igjen setter strøm på riktig solenoid. Jeg brukte også et rele i tillegg til "bryteren". Jeg valgte denne løsningen for å slippe å legge opp en ny bryter på dash`n.
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
-
kise
- -

- Car: 1302 // 1302s // t3b halvpanel JX 1990
- Phone: 47610383
ikke mitt bilde, men dette er en lik pumpe som jeg har.
Det eneste jeg har koblet på pumpen hittil er den sorte kabelen som jeg har koblet på X punktet på bildet. Dette ser ut til å fungere, da bilen starter fint og går jevnt og bra.. tror jeg..

MEN; det er alt alt alt for kaldt.. motoren går ikke opp i arbeidstemp.
Byttet termostaten i dag, begge fungerer like dårlig.. så tror ikke det er termostaten som er problemet.
Det eneste jeg har koblet på pumpen hittil er den sorte kabelen som jeg har koblet på X punktet på bildet. Dette ser ut til å fungere, da bilen starter fint og går jevnt og bra.. tror jeg..

MEN; det er alt alt alt for kaldt.. motoren går ikke opp i arbeidstemp.
Byttet termostaten i dag, begge fungerer like dårlig.. så tror ikke det er termostaten som er problemet.
-
Tistlo
- -

- Car: plenty
- Phone: 97419035
har hatt ein bil med aaz motor, der blei kun "X" benytta og dei andre to blei klypt av. funka som snus
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
-
kise
- -

jepp, den ser ut til å fungere fint, men er usikker på hva de er til, og ønsker jo at bilen skal bli så bra som mulig, og må jeg lage litt elektronikk for å få det til så gjør jeg gjerne det.
Og finner jeg ut hva de er til, og det kun er ubetydelige ting så kan jeg droppe det.
Men vil helst vite hva de er til.
Målet er jo en så drivstoffgjerrig bil som mulig.
Og finner jeg ut hva de er til, og det kun er ubetydelige ting så kan jeg droppe det.
Men vil helst vite hva de er til.
Målet er jo en så drivstoffgjerrig bil som mulig.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Z= er en funksjon som ikke er nødvendig, da måtte ecu fra golfen vært med ( ante ikke at den hadde det
)
W= er timing / kaldstart, hvis du setter 12 v til den vil du høre en forandring..eller er det vacum slange ?
W= er timing / kaldstart, hvis du setter 12 v til den vil du høre en forandring..eller er det vacum slange ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
-
kise
- -

Hva er ECU?, er dette noe ejg kan skaffe fra en annen golf? (hugger eller lignende)
w timing til kaldstart?, det er 2 ledninger som går inni en kappe, ser ut som en sort lampetledning
Tur-Bo, har du regnr eller rammenr fra den bilen motoren kommer fra?
w timing til kaldstart?, det er 2 ledninger som går inni en kappe, ser ut som en sort lampetledning
Tur-Bo, har du regnr eller rammenr fra den bilen motoren kommer fra?
-
kise
- -

Dagens tur til Oslo bekrefter at det meste nå er i orden, og motorbyttet virker velykket.
Tempen oppførste seg eksemplarisk, og bilen gikk fint.
så back to TODO list.
Planer:
DONE:
[X] 0 . Bytte bremserør + slanger [X]
[X] 1 . Sandblåse, punktsansblåse [X]
[X] 3. Sparkle, male/hjemmelakk, vaske og polere det som ikke skal relakkeres. [X]
[X] 7. EU godkjenne [X]
[X] 8. Få orden på skilter. [X]
[X] 11. Behandle med rustomvandler det vil alltid så leng jeg ikke kapper ut være rester i stålet der rusten har vært, la dette tørke, så owatrol behandling ferdig i førsteomgang. [X]
[X]15. Rense alle låsesylindre og smøre de opp.[X]
[X]9. Rense seter.[X]
[X]4 . Gi motoren ny olje , og lufte å fylle kjølessytemet.
[X]6. justere gearstang
[X] (overaskelsespunkt), bytte motor til 1,9TD
TODO
2. Sveise og reparere de delene som blir for tynne etter sansblåsing.
5 . ny gulvplate bak, (dekkplate som ligger som beskytte innsiden av bilen.
10. Montere mer lyd (dagens er litt i skurreste laget)
12. Behandle hele understellet osv med sandblåsern + rustlåser + owatrol.
13. Sandblåse hengefeste, og fangere
14. Male hengefeste og fangere.
16. Regreim bytte.. kanskje det aldri har vært byttet IIIIIIiiiiiik
17. Montere Radioamatør radio, minimum VHF , kanskje mer.
18. Montere agregat, for jobber der jeg trenger 230v minimum 1200W til drill.
19. Lage løsning bak i bilen for oppbevaring av verktøykasse, drill, agregat, + + +
20. Montere ny eksos.
Tempen oppførste seg eksemplarisk, og bilen gikk fint.
så back to TODO list.
Planer:
DONE:
[X] 0 . Bytte bremserør + slanger [X]
[X] 1 . Sandblåse, punktsansblåse [X]
[X] 3. Sparkle, male/hjemmelakk, vaske og polere det som ikke skal relakkeres. [X]
[X] 7. EU godkjenne [X]
[X] 8. Få orden på skilter. [X]
[X] 11. Behandle med rustomvandler det vil alltid så leng jeg ikke kapper ut være rester i stålet der rusten har vært, la dette tørke, så owatrol behandling ferdig i førsteomgang. [X]
[X]15. Rense alle låsesylindre og smøre de opp.[X]
[X]9. Rense seter.[X]
[X]4 . Gi motoren ny olje , og lufte å fylle kjølessytemet.
[X]6. justere gearstang
[X] (overaskelsespunkt), bytte motor til 1,9TD
TODO
2. Sveise og reparere de delene som blir for tynne etter sansblåsing.
5 . ny gulvplate bak, (dekkplate som ligger som beskytte innsiden av bilen.
10. Montere mer lyd (dagens er litt i skurreste laget)
12. Behandle hele understellet osv med sandblåsern + rustlåser + owatrol.
13. Sandblåse hengefeste, og fangere
14. Male hengefeste og fangere.
16. Regreim bytte.. kanskje det aldri har vært byttet IIIIIIiiiiiik
17. Montere Radioamatør radio, minimum VHF , kanskje mer.
18. Montere agregat, for jobber der jeg trenger 230v minimum 1200W til drill.
19. Lage løsning bak i bilen for oppbevaring av verktøykasse, drill, agregat, + + +
20. Montere ny eksos.
-
kise
- -

Kopi, fra annen spørsmålstråd, men føler den hører hjemme her også :
Noen timer senere.....
Jeg må nokk igjen spise noen kameler, jeg har plukket ut alt i huset(boksen under spaken, tror den heter huset?)
og der var det fett som var så hardt som iskald margarin, måtte skrape det vekk med en skrutrekker for å få det av.
(de pyramidene var ganske så slitt ja..tror jeg.. men...hadde ikke noe annet så jeg monterte de igjen)
Så har jeg kappet vekk den gamle sjøten på gearspaken, (overaskende tykkt rør egentlig 2-3mm i veggene?)
Justert den inn til der jeg ville ha den og sveiset først fast et stykke metall inn i den ene og så sveiset denne fast i den andre.
Dermed er jeg sikker på at metallstykke i midten er godt sveiset fast i begge rør.
Så har jeg fylt opp Gropene med sveis slipt ned, pusset og polert opp røret, slik at de skulle skli lett mot foringen.
Ribbet pumpa, renset den fylte med nytt fett og smurte opp fjer og ball, og satte det sammen igjen.
Så monterte jeg alt sammen igjen i bilen,passet på å spøre alt opp, inklusiv innsiden av huset.
Å HERRE MIN HATT FOr en forskjell!!!!
Nå kan jeg jo finne gearene uten å lete, og spaken kunne godt vært laget av pcp rør, nå glir den fint inn og ut av alle gear
og kunn et lite knepp mot venstre.. ikke makt, bare bestemt, så finner jeg 1 gear,og presser jeg ned finner jeg revers.
Så jeg tror virkelig at en sveis kan holde her, hvis jeg holdet dette smurt opp skikkelig.
(men jeg har jo akruatt spist noen kameler så hvem vet.. kanskje jeg må spise noen til )
Noen timer senere.....
Jeg må nokk igjen spise noen kameler, jeg har plukket ut alt i huset(boksen under spaken, tror den heter huset?)
og der var det fett som var så hardt som iskald margarin, måtte skrape det vekk med en skrutrekker for å få det av.
(de pyramidene var ganske så slitt ja..tror jeg.. men...hadde ikke noe annet så jeg monterte de igjen)
Så har jeg kappet vekk den gamle sjøten på gearspaken, (overaskende tykkt rør egentlig 2-3mm i veggene?)
Justert den inn til der jeg ville ha den og sveiset først fast et stykke metall inn i den ene og så sveiset denne fast i den andre.
Dermed er jeg sikker på at metallstykke i midten er godt sveiset fast i begge rør.
Så har jeg fylt opp Gropene med sveis slipt ned, pusset og polert opp røret, slik at de skulle skli lett mot foringen.
Ribbet pumpa, renset den fylte med nytt fett og smurte opp fjer og ball, og satte det sammen igjen.
Så monterte jeg alt sammen igjen i bilen,passet på å spøre alt opp, inklusiv innsiden av huset.
Å HERRE MIN HATT FOr en forskjell!!!!
Nå kan jeg jo finne gearene uten å lete, og spaken kunne godt vært laget av pcp rør, nå glir den fint inn og ut av alle gear
og kunn et lite knepp mot venstre.. ikke makt, bare bestemt, så finner jeg 1 gear,og presser jeg ned finner jeg revers.
Så jeg tror virkelig at en sveis kan holde her, hvis jeg holdet dette smurt opp skikkelig.
(men jeg har jo akruatt spist noen kameler så hvem vet.. kanskje jeg må spise noen til )
-
kise
- -

Bilen går som et skudd, motoren går fint, men trenger fortsat ny regreim og noen andre nye reimer, piper litt..
Men salt og dårlig rustfjerning, fungerer dårlig....for ikke å snakke om hvordan rustens farge sprer seg på hvit farge..
Dermed ser bilen ut som en rust haug, og nå må den igjen innom EU kontroll..
Da den forge eu kontrollen (juni 2013), vist nok er for forje periode.
Noen som har erfaring eller anbefalling til sandblåsing/syregrunning og lakkering av undersiden av bilen.?
Men salt og dårlig rustfjerning, fungerer dårlig....for ikke å snakke om hvordan rustens farge sprer seg på hvit farge..
Dermed ser bilen ut som en rust haug, og nå må den igjen innom EU kontroll..
Da den forge eu kontrollen (juni 2013), vist nok er for forje periode.
Noen som har erfaring eller anbefalling til sandblåsing/syregrunning og lakkering av undersiden av bilen.?