1990, transporter, Arbeidsbil,
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: 1990, transporter, Arbeidsbil,
ikke den store saken, men se til at du har låsbolt til pumpa 15,3mm og lås blekk til kamaksel 5mm,
selve skiftet av registerreim er enkel.
1. Tørne veiva til tdc merke på clutchen, inspeksjonshull ved siden av starteren på clutchhuset.
2. Sett kammen med begge nokkene på sylinder en opp (syl 1 er den lengst bak, IKKE den nærmest torpedoveggen), da er det et spor i bakkant på kammen hvor en kan sette inn en metall linjal og låse kammen så den ikke vrir seg,vri litt på kammen mål gap på andre siden, del med 2 og legg inn blekk på hver side .
3. Diesel pumpe drevet har et hull hvor en kan sette inn en bolt som også passer inn i et hull på baksiden. Dermed så er pumpa også låst.
4. bolt på Kamdrevet løsnes 1-2 varv, slå litt på det med gummiklubbe så det roterer på konen på kammen, det er ingen låsesplint på den.
5. Ny reim monteres, strammeren strammes, og alle merker sjekkes.
6. Så avsluttes det med at kamdrevet strammes igjen.
Så tørnes motoren for hånd for å sjekke at ingen av ventilene møter stempel, flere varv.
Ofte må man justere flere ganger for å treffe helt riktig med både pumpe, kam og veiv.
etter du er ferdig er det lurt å time pumpa også
selve skiftet av registerreim er enkel.
1. Tørne veiva til tdc merke på clutchen, inspeksjonshull ved siden av starteren på clutchhuset.
2. Sett kammen med begge nokkene på sylinder en opp (syl 1 er den lengst bak, IKKE den nærmest torpedoveggen), da er det et spor i bakkant på kammen hvor en kan sette inn en metall linjal og låse kammen så den ikke vrir seg,vri litt på kammen mål gap på andre siden, del med 2 og legg inn blekk på hver side .
3. Diesel pumpe drevet har et hull hvor en kan sette inn en bolt som også passer inn i et hull på baksiden. Dermed så er pumpa også låst.
4. bolt på Kamdrevet løsnes 1-2 varv, slå litt på det med gummiklubbe så det roterer på konen på kammen, det er ingen låsesplint på den.
5. Ny reim monteres, strammeren strammes, og alle merker sjekkes.
6. Så avsluttes det med at kamdrevet strammes igjen.
Så tørnes motoren for hånd for å sjekke at ingen av ventilene møter stempel, flere varv.
Ofte må man justere flere ganger for å treffe helt riktig med både pumpe, kam og veiv.
etter du er ferdig er det lurt å time pumpa også
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Med rette verktøyet er det ikke vanskelig, kan hende man må prøve og feile litt før man har funnet riktige tanna på dieselpumpa. 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
kise
- -

- Car: 1302 // 1302s // t3b halvpanel JX 1990
- Phone: 47610383
Takk for gode tips..
Ser ut til at jeg må få orden på kjøling først.. For 4 gang denne uken så gikk meteret i været og systemet var fult av luft.. nye 10 liter fylt på..
Totalt fylt 25 liter på den siden den ble hentet, men finner ikke lekasjen, annet enn alt som kommer ut når jeg forsøker lufte. Snodig finner ikke noe vann verken i olja eller olje i vannet heller. Bilen går som en klokke ingen damp fra eksos, sto å gikk i 20 min på en tørr asfaltflekk for å se om jeg kunne finne noe lekasjer.. intet funnet.
Har brukt bakke-metoden, rykket opp en jordhaug til bilen ikke klarer klatre mer.. (veldig bratt)
også luftet i lille ekspansjonstank bak.. må nok gjøre dette ordenlig, og bytte ut all gammel kjøleveske.
Bilen oppfører seg veldig bra stort sett hele tiden (flere timer av gangen), men plutselig ut av ingen ting så stiger tempraturen i løpet av 1-3 minutter fra stabil ok temp til høyt over midten.
*sukk*
Ser ut til at jeg må få orden på kjøling først.. For 4 gang denne uken så gikk meteret i været og systemet var fult av luft.. nye 10 liter fylt på..
Totalt fylt 25 liter på den siden den ble hentet, men finner ikke lekasjen, annet enn alt som kommer ut når jeg forsøker lufte. Snodig finner ikke noe vann verken i olja eller olje i vannet heller. Bilen går som en klokke ingen damp fra eksos, sto å gikk i 20 min på en tørr asfaltflekk for å se om jeg kunne finne noe lekasjer.. intet funnet.
Har brukt bakke-metoden, rykket opp en jordhaug til bilen ikke klarer klatre mer.. (veldig bratt)
også luftet i lille ekspansjonstank bak.. må nok gjøre dette ordenlig, og bytte ut all gammel kjøleveske.
Bilen oppfører seg veldig bra stort sett hele tiden (flere timer av gangen), men plutselig ut av ingen ting så stiger tempraturen i løpet av 1-3 minutter fra stabil ok temp til høyt over midten.
*sukk*
-
ducce999s
- -

Hmm termostat som krangler?
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Hei og gratulere med flott prosjekt 
Vil anbefale deg å lufte systemet slik jeg har lært:
Kjør bilen med fronten opp i en passelig bakke/skråning, ta av øverste grillen og finn lufteskruen som sitter oppå radiatorens høyre side. Øk tomgangsturtallet med å legge ei passelig stoppskive mellom anslag og skrue på dieselpumpens gassarm. Se til at ekspansjonstanken er helt full, la lokket være av. Når motoren er driftsvarm så åpner du luftenippelen foran og slipper ut all luft der til det kommer bare væske. Sjekk nivå i tanken og etterfyll. Gjenta dette flere ganger og tilslutt vil all luft være borte (om anlegget ditt ellers er i orden så vil dette løse problemet ditt)
Lykke til
Vil anbefale deg å lufte systemet slik jeg har lært:
Kjør bilen med fronten opp i en passelig bakke/skråning, ta av øverste grillen og finn lufteskruen som sitter oppå radiatorens høyre side. Øk tomgangsturtallet med å legge ei passelig stoppskive mellom anslag og skrue på dieselpumpens gassarm. Se til at ekspansjonstanken er helt full, la lokket være av. Når motoren er driftsvarm så åpner du luftenippelen foran og slipper ut all luft der til det kommer bare væske. Sjekk nivå i tanken og etterfyll. Gjenta dette flere ganger og tilslutt vil all luft være borte (om anlegget ditt ellers er i orden så vil dette løse problemet ditt)
Lykke til
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6
Medlem av VWBUS Mjøsa
Tommy B. Strøm
-
kise
- -

Hei Takk for tips, Tommy
Skal gjøre dette, men først skal jeg kjøpe ny kjøleveske å bytte alt når jeg først er i gang..
Det er ikke noe spesielt å passe på på disse motorene?
vannboxerne er jo noe helt annet,...
Skal gjøre dette, men først skal jeg kjøpe ny kjøleveske å bytte alt når jeg først er i gang..
Det er ikke noe spesielt å passe på på disse motorene?
vannboxerne er jo noe helt annet,...
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Dette med kjølevannet, er samme historien som for WasserBoxer!
Det må luftes ordentlig, ellers så risikerer man varmgang!
Så må oljesystemet være i orden...samt dieselsystemet.
Dette henger på sett og vis sammen.
Det må luftes ordentlig, ellers så risikerer man varmgang!
Så må oljesystemet være i orden...samt dieselsystemet.
Dette henger på sett og vis sammen.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
kise
- -

Ja, men det er ikke krav til noen spesiell type kjøleveske på de diselmotorene? er vel ikke noen problem med korisjon på toppene mellom alu og andre metalltyper på disel rekke motorene?
-
Tur-Bo
- -

Nei, har ikke vært noe tema med korresjon på dieseltoppene.
-
kise
- -

Supert!, da er det bare å ta arbeidhanskene på, så blir nok dette bra =)til slutt..
-
kise
- -

Ja så har man da funnet ut litt mer, hadde kjølevannslekasje, men en variabel en, og den lakk ikke fort..
Lekasjen var i den plastsplitsaken som holder 2 stk rør og 2stk elektrotemp/trykk følere som skrues på blokka.
Denne plastsaken hadde på en måte korodert opp i plasten og den stakkars oringen var nesten knust.
etter å ha skrapt vekk korodert plast, og sånt var det ikke lenger noe å legge en ny oring i, og jeg endte med å bruke oring + silikonflytende pakkning, dette fikk herdte i 4-5 timer og så da tett ut etter montasje.
Så et spørsmål har fått tips fra flere om at jeg skal fjerne motordeksel (trau) under motoren på bilen, Dette er rustent å fillete, men absolutt reparabelt med noen plater og litt popper.. Men, skal den vekk?
I så fall hvorfor? og hvorfor er den blitt montert der i første omgang?
Lekasjen var i den plastsplitsaken som holder 2 stk rør og 2stk elektrotemp/trykk følere som skrues på blokka.
Denne plastsaken hadde på en måte korodert opp i plasten og den stakkars oringen var nesten knust.
etter å ha skrapt vekk korodert plast, og sånt var det ikke lenger noe å legge en ny oring i, og jeg endte med å bruke oring + silikonflytende pakkning, dette fikk herdte i 4-5 timer og så da tett ut etter montasje.
Så et spørsmål har fått tips fra flere om at jeg skal fjerne motordeksel (trau) under motoren på bilen, Dette er rustent å fillete, men absolutt reparabelt med noen plater og litt popper.. Men, skal den vekk?
I så fall hvorfor? og hvorfor er den blitt montert der i første omgang?
Den er i utgangspunktet for støyskjerming og beskyttelse mot vann og sølesprut. Men en bivirkning er at det blir lite luftsirkulasjon i motorrommet, noe som gjør at temperaturen øker, og dette tar knekken på toppen din.
Derfor har jeg og de fleste andre som kjører td fjernet dette dekselet. Det gjør det også betydelig vanskeligere å finne lekkasjer osv...
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 4
Derfor har jeg og de fleste andre som kjører td fjernet dette dekselet. Det gjør det også betydelig vanskeligere å finne lekkasjer osv...
-
kise
- -

Hei Renax
Takk for forklaing, da er den montert vekk, også får jeg heller skyllevekk saltlake og lignende ofte.
Men tilbake til mitt kjøleproblem
I Helgen har jeg luftet 5-10 ganger +, de siste gangene komm det bare vann, men syns ikke det flomet akuratt.. Var bare så vidt de rant, og hvis jeg kjørte opp en veeeldig bratt bakke så kom det ingen ting..?
Kjølingen har etter siste lufting holdt seg godt. Nåla har ligget litt foran led lampen i temp visern, og opp til midten ved aktiv-kjøring i bakke.
MEN, Til min store fortvilelse var igjen ekspansjonstanken tom da jeg kom frem til Oslo i dag på vei til jobb.
Mesteparten av vannet var i "påfyllingstanken", som var blitt helt stappanes full.
Joda riktig, stilte meg i en bakke og åpna radioatoren, og det kom luft, men det kommer liksom ikke noe effektivt, og hvis jeg legger noe tykkere enn en kr i mellom gassspaken og pumpa så akselererer den opp i et vilt turtall, høyere enn jeg liker i alle fall.
Hva gjør jeg galt?, er pumpa ødelagt? kan det være termostaten som virker og så ikke virker og så virker?, Siden jeg fint kan kjøre en 5-8mil uten problemer.
TIps motas veldig gjerne.
Er det noen i regionen Sør-odal / Nord-odal /Kongsvinger som kan noe om dette å har lyst til å få besøk, for hjelp til feilsøk?
Takk for forklaing, da er den montert vekk, også får jeg heller skyllevekk saltlake og lignende ofte.
Men tilbake til mitt kjøleproblem
I Helgen har jeg luftet 5-10 ganger +, de siste gangene komm det bare vann, men syns ikke det flomet akuratt.. Var bare så vidt de rant, og hvis jeg kjørte opp en veeeldig bratt bakke så kom det ingen ting..?
Kjølingen har etter siste lufting holdt seg godt. Nåla har ligget litt foran led lampen i temp visern, og opp til midten ved aktiv-kjøring i bakke.
MEN, Til min store fortvilelse var igjen ekspansjonstanken tom da jeg kom frem til Oslo i dag på vei til jobb.
Mesteparten av vannet var i "påfyllingstanken", som var blitt helt stappanes full.
Joda riktig, stilte meg i en bakke og åpna radioatoren, og det kom luft, men det kommer liksom ikke noe effektivt, og hvis jeg legger noe tykkere enn en kr i mellom gassspaken og pumpa så akselererer den opp i et vilt turtall, høyere enn jeg liker i alle fall.
Hva gjør jeg galt?, er pumpa ødelagt? kan det være termostaten som virker og så ikke virker og så virker?, Siden jeg fint kan kjøre en 5-8mil uten problemer.
TIps motas veldig gjerne.
Er det noen i regionen Sør-odal / Nord-odal /Kongsvinger som kan noe om dette å har lyst til å få besøk, for hjelp til feilsøk?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
trykktest kjølesystemet ditt først og fremst..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
kise
- -

Ja det skal jeg gjøre, takk for tipset.
Men har ikke følelsen av at det er forsvinnende kjøleveske som er problemet lenger.. etter at jeg tettet lekasjen rundt flensen som går inn eller ut av motor, men kanskje det suges inn noe luft.. det kan jo hende.. noe er jo galt som ikke er rekti
så greit å få sjekka..
Nå ender mye av kjølevesken opp i "kjøleveskepåfyllings tanken".. og når den er stapp full så leker den fra lokket tror jeg, men den skal vel ikke ha noe trykk?
Men har ikke følelsen av at det er forsvinnende kjøleveske som er problemet lenger.. etter at jeg tettet lekasjen rundt flensen som går inn eller ut av motor, men kanskje det suges inn noe luft.. det kan jo hende.. noe er jo galt som ikke er rekti
Nå ender mye av kjølevesken opp i "kjøleveskepåfyllings tanken".. og når den er stapp full så leker den fra lokket tror jeg, men den skal vel ikke ha noe trykk?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
da har du sannsynligvis overtrykk i kjølesystemet... dvs sprekk i topp eller defekt toppakning...kise wrote:
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
kise
- -

Åhh, fillern
håper ikke det...
men det er vel sikkert logisk... UGG:.... Jeg trenge bilen dagelig...
Ser ikke noe vann i olja eller olje i vannet...
men det er vel sikkert logisk... UGG:.... Jeg trenge bilen dagelig...
Ser ikke noe vann i olja eller olje i vannet...
-
Tur-Bo
- -

Hva med harde vannslanger og bobler i trykktank ( uten lokket på )
Høres for meg ut som du enda har luft i systemet... luft ekspanderer mye når det varmes, og dette gir høyt trykk..
Kjør opp i en slik veeldig bratt bakke, og luft til det kommer vann da, så nesa nedover og det samme.
Nytter vist ikke så stå flatt med disse bilene når man lufter...
Kjør opp i en slik veeldig bratt bakke, og luft til det kommer vann da, så nesa nedover og det samme.
Nytter vist ikke så stå flatt med disse bilene når man lufter...
-
kise
- -

Av alle ting har bilen oppført seg, som jeg tror er normalt i dag.. =).. kanskje stille før stormen hvem vet...
vel Noe rart har skjedd.. plutselig har den sugd opp vann fra påfyllingstanken..
SÅ den var nesten tom.. så jeg etterfylte.. og det har holdt seg på et stabilt nivå i over en times kjøring.
Men, det bobler i den tanken.. den bak skiltet.. ikke konsekvent men noen ganger ganske mye og andre ganger nesten så jeg ikke kan se det..
Bilen har holdt fin temp i dag, variert fra før led lampenca 7 min på 12 til 2 min over 12, men fort kommet ned igjen. Når jeg har forsøkt å lufte i dag har det ikke kommet noe annet enn vann, helt til jeg forsøkte å lufte en siste gang da jeg kom hjem, da kom det ingen tign, værken vann eller luft.. men motoren var ikke spesielt varm heller, så mulig termostaten hadde lukket helt.
Tappet av en del kjøleveske i dag for å inspisere den, og den er krystallklar, ingen rester av noen slag i den.
vel Noe rart har skjedd.. plutselig har den sugd opp vann fra påfyllingstanken..
SÅ den var nesten tom.. så jeg etterfylte.. og det har holdt seg på et stabilt nivå i over en times kjøring.
Men, det bobler i den tanken.. den bak skiltet.. ikke konsekvent men noen ganger ganske mye og andre ganger nesten så jeg ikke kan se det..
Bilen har holdt fin temp i dag, variert fra før led lampenca 7 min på 12 til 2 min over 12, men fort kommet ned igjen. Når jeg har forsøkt å lufte i dag har det ikke kommet noe annet enn vann, helt til jeg forsøkte å lufte en siste gang da jeg kom hjem, da kom det ingen tign, værken vann eller luft.. men motoren var ikke spesielt varm heller, så mulig termostaten hadde lukket helt.
Tappet av en del kjøleveske i dag for å inspisere den, og den er krystallklar, ingen rester av noen slag i den.
-
Tur-Bo
- -

Hvordan var nå symtomene når lokket på ekspansjonstanken er deffekt igjen ? Noen som husker ?
-
kise
- -

Tur-Bo wrote:Hva med harde vannslanger og bobler i trykktank ( uten lokket på )
*Sukk*, på vei til jobb i dag, så tror jeg at jeg har skjønt forskjellen på turen i går. Tror ikke jeg var over 90km/t i går, og alt fungerte fint.
Men i dag var jeg på e6, problemet oppstå veldig fort.
Men jeg i dag når jeg tokk av lokket på ekspansjonstanken, den til høyre i motorommet, så boblet det i den når den går på tomgang.. kommer bobler på 1-3cm i diameter med 1-4 sekundersmellomrom.
Så må jeg vel av med toppen eller skaffe en ny motor. Noen som har en god turnkey motor liggende?
-
ducce999s
- -

Skal du sette inn ny motor så gå for en 1,9TD på direkten. Ikke noen hensikt med å sette inn en 1,6. Men hvis du skal ha en 1,6 så jakte på en gammel golf type 2 1,6TD. Enkle å konvertere.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
kise
- -

Det viktigste for meg er diselforbruk, HK er ikke viktig i det hele tatt, og bilen kan gå som en snekke for meg.
Bilen må kunne nå 100km/t =) og cruse fint i 80Km/T
Tror vel kanskje de 1,9 motorene bruker litt mer?
Bilen må kunne nå 100km/t =) og cruse fint i 80Km/T
Tror vel kanskje de 1,9 motorene bruker litt mer?