"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

Dagens lille oppdatering.

Jeg fikk endelig en mulighet til å stille litt på tenninga mens kjerringa kjørte, og jeg må si resultatet tok meg litt på senga. Tenningstabellen min tok utgangspunkt i opptrekkskurva som den er spesifisert i Bentley, med 12-16 grader maks vakuumopptrekk i tillegg til mekanisk opptrekk.

Etter litt fikling så det ut til at det var best å ta ut 6-8 grader av vakuumopptrekket. Lampeland-Uvdal-Sandefjord gikk nå på 32 liter, altså 0,95 eller deromkring. Ingen av pumpene var særlig samarbeidsvillige så nøyaktigheten er så som så, men det ble helt klart en forbedring.

Når jeg en gang får somla meg til å bygge opp en ny (og lettere skremt) motor må jeg nok ta en tur til EBB eller tilsvarende for en fullstendig mapping, det er sikkert mer å hente hvis jeg kan sette på kontrollert belastning. Man trenger litt tid på hver belastning for å finne det optimale punktet, og det får man sjelden på gata. Særlig med kvinnfolket bak rattet... (dukker)
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Når man skal ha andre til å hjelpe seg med noe...

Ja, da man være temmelig spesifikk på hva og hvordan ting skal gjøres! :wink:

Og det er ikke bare kvinns som ikke hører etter!

Blir sikkert bare bedre og bedre dette!

(Et par ting bare...

Har ikke Fård noe slike MAF-greier? (MAP? Kan man bruke slikt til noe)?

Og så leste jeg en eller annen plass en eller annen god grunn til å bruke nevnte 98 oktan på DJ med Digijet.
Det skulle ha noe med parametre som nevnte Digijet ikke hadde helt styr på vedr. banking eller noe...som det ikke nytter å "bakke" av tenninga for.
Var det jeg tenkte på i forrige spørmål til Dem! :mrgreen: )

Ender vel opp med at du får rik anledning til å selge videre hvordan ditt oppsett blir, Joachim! :)

EDIT: Meninga forsvant med manglende spm.tegn og parantes på feil plass.. :wink:
Last edited by Bugman on 16 Apr 2013, 20:54, edited 1 time in total.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Status etter et par ukers småkjøring med ny tenningstabell: 1,15-1,2l/mil på småkjøring med hyppige kaldstarter og mye by/boligfelt-kjøring. Nå begynner det virkelig å smake.

Har fortsatt ikke fått installert MAFen, orket ikke å styre med det i regnværet i går. Men nå er alt klart, etter en del om og men for å få tak i riktig plugg til MAFen ramlet jeg over denne siden her: www.finjector.com

Stort utvalg i konnektorer og dyser, helt OK priser og ingen spørsmål stilt da jeg gjorde dem oppmerksom på at de hadde sendt meg fem terminaler for lite - de manglende terminalene lå i postkassa to dager senere. Vel verdt å handle med, altså.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bugman wrote:Har ikke Fård noe slike MAF-greier (MAP)? Kan man bruke slikt til noe?
MAF = Mass Air Flow (sensor)
MAP = Manifold Absolute Pressure

Det er verdt å merke seg forskjellen.

Siden 90-tallet har vel de aller fleste serieproduserte motorer hatt MAF-baserte styringer. En av fordelene er at man slipper å tune om ved for eksempel skifte av kamprofil eller eksosanlegg, den måler massen av lufta som går inn i motoren direkte - trykk og temperatur på lufta påvirker ikke målingen (i nevneverdig grad). Andre fordeler er at det blir mye lettere å få stabil tomgang. Tilogmed dieselmotorer bruker MAF (for å begrense røykutviklingen).

I tuningmiljøene kan det virke som om MAFer har omtrent samme status som vakuumopptrekk har hatt blant dem som trimmet motorer med mekanisk fordeler ("You don't need it, it's a performance engine!" :roll: :lol: )
Joachim

Bugman
-
-

Post by Bugman »

Jeg tenkte på den MAF-saken som står på Frosk-Scorpio, den med det derre variable innsuget og greier.

Den er jo passelig stor!

Åja, så de MAP-sensor som står på ex Fård 2,9...lar seg iikke bruke på ettermarkedsprut?!

Jaja! Hovedsken er jo at du nå finner ut noe som virker, ikke sant?! :D

Ser frem til neste oppdatering! :mrgreen:
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Korrekt, Roar, det viktigste er at det virker (bra)!

Image
MAF er installert og virker, bortimot riktig tunet også - på under ei uke på gata. :D

Som vanlig går ikke ting helt problemfritt, men jeg kan ihvertfall melde at kabelskotanga til Biltema fungerer aldeles glitrende på Bosch-terminaler. Dagens tips der, altså...

En litt underfundig bieffekt av det nye filteret er lyden. Tomgangsventilen uler noe aldeles jævlig med åpent filter som det der, så helgas prosjekt blir å plukke av LMMen fra reserveboksen og modde filterboksen til å lukke filteret inne. Gir kanskje litt strømningsmotstand, men det går antakelig opp i opp, effektmessig. Når motoren er varm ligger innsugslufta 20-25 grader over utetemperaturen, så det ligger et 5% effekttap der, med filterboksen er innsugslufta akkurat samme temperatur som utelufta.

Ellers er det bare å rapportere at MAF gjør livet atskillig enklere i en del sammenhenger. Det tok meg lang tid å få skikk på tomgangen uten å pøse på med suppe da jeg bare brukte MAP-sensor, og hver gang jeg endret noe som helst var det på'an igjen. Med MAF tok det temmelig nøyaktig 5 minutter å ha stabil tomgang på lambda = 1,00 og jeg kan herje med tenninga som jeg vil - like stabil både i turtall og lambda. Nais!
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:37, edited 1 time in total.
Joachim

Bugman
-
-

Post by Bugman »

Høres kjempefint ut! :mrgreen:

Bra at ting fungerer som du ønsker! :)

OG som alltid, meget interessant lesning!!
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Liten oppdatering fra MAF-land.

Er på tur i helga, fylte 53 liter etter 61 mil i dag, altså 0,87 på mila (95-oktan). Ikke dårlig?

Går veldig fint, annet enn at jeg har et resonansproblem på full gass. Det kommer verktøy i neste alpha-release av MS3, da tenker jeg jeg slipper den voldsomme kompensasjonen jeg har lagt inn akkurat nå.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Nice forbruk :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Dæng! Kom hjem seint i går kveld, syntes det luktet litt påhengsmotor. En sjekk nå i dag avslørte bensinlekkasje på en av slangene fra tanken, det er vått der de kommer ut i overkant av tanken. Da er det nok på tide med nye slanger, og da må vel tankjævelen ned er jeg redd. I den sammenheng undrer man:

- er det noen som har tjuvtriks på lager for å slippe ned kassa?
- jeg har nye stålbånd til tanken liggende, men hvordan er bånda inn mot motorrommet festet? De er rustet tvert av, så utskiftning er tvingende nødvendig.

Heldigvis er tanken nesten tom, så det er ikke en kjempeoperasjon å tømme den helt.
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Desverre er syncroer bygget rundt tanken, sørg for å ha god plass, den er jævlig kødden å få ned, selv med motor og gear ute. Mener å huske at tankbåndene var skrudd fast oppi mellom der. Det sitter noen lufterør oppå i plast, disse knekker lett i kampens hete.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Hadde håpet å slippe å tømme kjølesystemet (nok en gang), men det høres ut som om jeg må ut med hele sulamitten. Faen.

Har sett på de nye båndene, og kan ikke si jeg har sett noen skruer noe sted som vil passe i hullene i bånda. Men jeg finner vel ut av det.

Hadde andre planer for helga, så da får jeg bare parkere den for et par uker. Hælvett.
Joachim

Bugman
-
-

Post by Bugman »

Fremst på tanksiden av torpedoveggen sitter de korte boltene (på spline som hjulboltene i navet) hvor den øvre delen av båndene er festet.

Er noe jæ...skap å få fingrene imellom, men noe lettere ettersom man får tanken ned.

På den hvite dieslesyncro'n jeg hugde måtte jeg rive og slite i tanken selv om underdelen var løs.
OG selv med en tynn gardena-slange nedi gjennom rørene - til å pumpe tomt for drivstoff - var det en god slump igjen.

(Mulig jeg var noe rotten før jeg la den bilen på siden).
Og siden du skal ha den ned...den kommer ganske fort da! Ikke noe gøy å få i ansiktet!

Skal nok bli bra å få på noe rustfritt og ferske slanger, ja!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Takker for tips, skal nok finne ut av det etterhvert. Men Bentley var forferdelig tynn når det kommer til dette problemet. Får se om sprengskissene på vagcat er mer oppklarende, ødelegger færre deler under demontering når jeg har en anelse om hvordan det er ment å gå fra hverandre.
Joachim

Bugman
-
-

Post by Bugman »

Ser jeg har skrevet mere her, Joachim!

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... nk#p153312

Går sikkert bra med litt tålamod!
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Så er vi endelig i gang her... :twisted:

Fikk ikke begynt før i åttetida i kveld, men kom et godt stykke før lyset falt så mye at jeg så meg nødt til å gi meg. Med unntak av kjølevannet er motoren bortimot klar til å løsnes nå, bare clutchslave og ledningen til starteren som gjenstår før jeg kan løsne drivverket fra ramma.

En fordel med datasprut er at det å tømme tanken er en enkel operasjon. 8)
Image

Fram med en reservekanne, liten forlenger på trykkslangen og tvangskjør pumpa til det er tomt. Voilá!
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:38, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Prosjekt "Ta seg vann over hodet" er igang for fullt... :twisted:

Image
Motor og drivverk ute

Image
Image
Uffda, tankstroppene var hinsides

Da var en del baksing å få ut tanken, men nå er den ute. Måtte slipe av noen bolter, men ikke veldig mange var det ikke.

Image
Image
Må bankes litt rust her, men problemområdene er der hvor tanken ligger mot. Overkommelig...

Tror ikke jeg trenger å sveise noe her i denne omgang, men hele motorrommet kommer til å få en omgang med Owatrol Penetrerende og Bengalakk som overdekking. Da bør det holde en del år til før det må strippes ned til bart metall for ytterligere reparasjoner.

I morgen må jeg sette sammen bestilling til Günzl, det er en del som er så rustent at det må skiftes ut.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:41, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Endelig en ettermiddag i utendørsverkstedet, uka som gikk har vært overfull av skolekorps og andre ungeaktiviteter. Selvfølgelig er jeg æresmedlem i Lettlurtes Forbund, så jeg er formann i skolekorpset også. :roll:

Mens jeg venter på tankdeler fra Tyskland - skifter ut innvendig slange i tanken mens jeg er i gang - pusser jeg opp tilstøtende deler. Først ut: skli-"platene".

Image
Høyttrykksspylt, så roterende stålbørste, avfetting til slutt

Image
Sausa godt inn med Owatrol Penetrerende

Alt sammen skal får seg et strøk med Benga/owatrol-blanding, og så et strøk ren Benga til slutt. Fargen sier jeg ikke, men den blir ikke svart...
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:42, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Fyllesyke og bengalakk er en dårlig kombo... Basshodet ble dobbelt så ille av lukta.

Fant endelig årsaken til sperretrøbbelet, vakuumbelgen var bare tett ene veien... Heldigvis har jeg en ny liggende, men jeg trenger noen nye festeskruer.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har Kengu bodd i enden av en grusvei, eller er det like ille sparebøsse på alle sammen? Oppå og inni rammevangene på høyde med bakhjula lå det et flere cm tykt lag med silt. Tror jeg har fått bort det verste, men gårdsplassen ser ut som en badestrand...

Nå må jeg bare finne visegriptanga så jeg kan gjøre et forsøk på å få ut de fremre festeboltene (hodeløse) til tankstroppene.
Joachim

hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

subwoofer wrote:Prosjekt viscorenovering underveis!

Image
Viscoen ute av diffen og tørket av.

Må bare si, det var seegerringen sin, det! Det var litt spenn i den, for å si det forsiktig... Men jeg fikk den ut, og lokket kom også greit ut etter metoden fra Youtube. Snu lokket nedover og dunk hele greia mot ambolten (har en 90kg ambolt, den rører seg ikke) med noen filler imellom.

Image
Åfyffaen!

Gørra stinker! Tror det har kommet girolje inn i det, det lukter ihvert noe aldeles jævlig! Silikonolje i seg selv lukter fint lite, men det her får velbrukt hypoidolje til å lukte som parfyme... :evil:

Har kommet meg halvveis gjennom stabelen med skiver. Tynner funker aldeles glitrende til rengjøring, men fylles fort opp og blir seig. Forbruket av tørkepapir er betraktelig, og med en time eller to til med vask er jeg nok gjennom.
Hva brukte du for å få ut den seegerringen ??? Tenkte å overhale selv nå, men den jævelen holder på å ta livet av meg.
Hans Sæle
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Den vanlige vinkla tanga fra Ikketema, klarte aaakkurat å nå over. Så var det å klemme det man er kar om og håpe det beste. Den glapp et par ganger før jeg fikk det til...
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Ting går sakte akkurat nå, det er avslutninger i øst og vest og hytte og pine. :roll:

Regner med at jeg har pakka med deler fra Günzl i morra, tolla dem inn i dag. Jeg er litt skeptisk til tilstanden på de lange vannrøra, så jeg skifter dem like greit ut med et sett rustfrie, pluss at jeg venter på deler til tanken. Så da får man holde seg opptatt med andre ting så lenge.

Giroverføringa trengte seriøst et tak:

Image
Bakre skiftestag har levd et hardt liv...

Image
Etter en runde med smergel går alt så meget bedre...

Ny skiftekopp har kommet fra GoWesty, resten av delene hadde jeg nye fra Günzl fra før.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:43, edited 1 time in total.
Joachim

Bugman
-
-

Post by Bugman »

Skal tru når Vegvesenet slutter å tru på at salt er fine saker for sikkerheten??

Når vi som har i stykker saker og ting opplever slike ting, hva da med den jevne billist?

Kjekt at ting går fremover, Joachim! :)

Blir nok bra å få (flere) ting i orden, ja!

Benytter anledningen til å ønske god T3-sommer til deg og familien!
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Post Reply