bytte dieselpumpe

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
heljo

bytte dieselpumpe

Post by heljo »

Kan nokon forklare i korte trekk korleis eg byter dieselpumpa på 2,4d? Har kjøpt ei brukt, utan drev, så første punkt er jo å få drevet frå gamle pumpa på rett plass på den nye. Eg har høyrt at det står kun på kon, er det merker nokon plass som skal stemme ilag? på pumpeaksling og drev f.eks?
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: bytte dieselpumpe

Post by stste »

Korte trekk: Kjøp ei reparasjonshåndbok.
Det er ikke så veldig mange andre korte trekk, men det har vært oppe her før :) Søk i vei:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
heljo

Post by heljo »

ei bok hadde ikkje vore dumt, men er dårlig med slike butikkar her eg bur, og eg skulle gjerne kome igang i helga. Nokon som kan forklare korleis eg får drevet på rett plass på den brukte pumpa eg kjøpte? Moment på mutteren? Skal eg ha loctite på mutteren?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

www.automobilia.no eller www.sowirdsgemacht.de så begynner du nærme deg butikkene du sier ikke er her :wink:
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Glem Locktite her! Dette drevet skal jo kunne tas lett av på linje med det øvre.
Jeg vill funnet ut hvordan kilen på pumpa skal stå i forhold til drevet som har et hull som er litt mindre enn de andre. Det minste hullet skal etterpå passe overens med hull i braketten på på pumpa og her skal man kunne stikke inn en tapp på 15,1 mm. Det er den absolutt første grunninnstilingen. Dette skal igjen passe med motorens øvre dødpunkt eller toppmerket for sylinder 1.
For å sjekke at slinder en er på topp - (man kan bomme 180 grader), så må du se undet toppdekslet at kammene på kamakslingen for sylinder 1 snur likt oppover - begge litt på skrått. Det er tenning for syl. 1.

Det første jeg ville konsentrert meg om var å få pumpehjulet riktig i forhold til pumpeakslingen - kilsesporet, som ikke skal ha kile?
Eller er det kile der? Dette har jeg ikke hatt av, så jeg vet ikke? Men på kammen oppe er det kilespor uten kile, og det er her:
Riktig pumpeinnstilling i forhold til kam og veiv gjøres etterpå på kamhjulet som driver pumpereima.

Da skal styretappen matsje med hullene i pumpehjulet og hullet bak der på braketten. Dette er en grovjustering, som kan gjøre motoren kjørbar - har testet det, men det er et stykke til til at pumpa er fullstendig innstilt.
Da er det måleur som gjelder!
Jeg klødde meg litt i hodet da jeg gjordet dette, og leste mye om det på forhånd, både her og der og i boka, så lysnet det og motoren går bare helt nydelig nå.
Jeg prøvde å finjustere på pumpebraktetten, men den satt dønn, så jeg holdt meg til reimhjulet på kammen, og det fungerte bra nok.
Festeskruene sitter også krunglete til.
Så trenger du en slik.
Image
Momentet på kammutteren må du sjekke, men jeg tror det var 100 NM, men her skal man ikke tro, men vite!
Som postet og kringkastet her inne er håndbok viktig! - for å si det for 101 gang!
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg tror det er kile på pumpeakslingen nå jeg tenker meg om, men det er alltid best å sjekke.
Jeg må vel også si at denne jobben er krevende, og noe vanskeligere enn å stille tenningen på en bensinbil.
Men er jeg jo blitt ganske imponert over hva folj her ikke begir seg ut på. Og så er det utrolig mye hjelp å få her inne.
Uten støtten her inne hadde jeg nok satt bort pumpeinnstillingen, selv om jeg har to bøker og utskrifter fra originalmanualen.
Slikt gjør det lettere å leve med f.eks. T4.
Torbo
heljo

Post by heljo »

Takk for godt svar Torbo! Eg har jobba litt med rekkepumpe på lastebil og buss, men aldri tatt i ei rotorpumpe før, så eg føler meg på tynn is her, men må vel få det til når eg tek tida til hjelp. Eg reknar med eg kan klare å vri pumpa på pumpebrakketen etterpå, sidan eg må flytte over brakketen frå den gamle pumpa. Men ellers Lyt eg nok ha eit slikt verktøy til kamdrevet.
Og so eit dumt spørsmål til: Sylinder 1, er den i registerreim enden slik den pleier, eller i pumpereim enden? Eg las noko ein plass om at det var trangt å bytte glødeplugg på syl 1,2 og 3, og dei var bak pumpa. Eg fann det ikkje igjen, huskar ikkje kva forum eg las det på..
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

syl 1 i normal posisjon, nærmest registeret.
glødeplugg 1,2 og 3 er kurant, 4 litt mere med, og nr 5 skal visst nok være vanskelig. Synes ikke det var så ille sjøl, men måtte ofre en fastnøkkel som fikk en "ny" fasong for oppdraget.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det enkleste er flytte på kamdrevet. Eller vri på pumpedrevet med halvveis løst kamdrev på pumpesiden.
Jeg satte altså veiva på topp. Løsnet kamdrevet en anelse og skrudde fram pumpa til jeg fikk 1 mm på måleuret.

Sjekket at tappen på 15,1 mm gikk inn i reimhjul og brakett. – matchet, aller først, men etter det trengte jeg ikke tappen.
Skrudde først pumpa noen grader, ca. 20, tilbake før jeg skrudde fram for å ta bort ev. slakk, og nullstille måleuret.. Så var det bare å vri forsiktig til 1 mm på måleutet ås så skru fast bolten på kamakslingen (på pumpesiden).

Det fungerte i alle fall fint for meg. Det hadde sikkert vært fint å få løsnet pumpa i braketten, men den hadde "satt seg", og jeg fant ikke noen grunn til å bruke tid på det.
Det samme med festene av pumpebraketten. Her ville jeg strammet pumpereima en anelse, men den var ganske ubevegelig, så jeg lot den være, som anbefalt her inne.

Da jeg skiftet registerreim låste jeg med et tilpasset flattjern i sporet på kammen.

Vet ikke om dette er så godt forklart, men håper det hjelper ...
Torbo
heljo

Post by heljo »

Eg TRUR du forklarar veldig bra, men eg må ta i ting før eg heilt skjønar kva du meinar... :) So eg trur eg må klare å skrive dette ut og ta det med til bilen for å få det ut i fingrane.
heljo

Post by heljo »

Neergård wrote:syl 1 i normal posisjon, nærmest registeret.
glødeplugg 1,2 og 3 er kurant, 4 litt mere med, og nr 5 skal visst nok være vanskelig. Synes ikke det var så ille sjøl, men måtte ofre en fastnøkkel som fikk en "ny" fasong for oppdraget.

Takk for svar! :)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg er også av "generasjon rekkepumpe", uten at jeg ble ekspert.
Men her mått jeg klø meg i hodet, og son du er inne på, gjøre det for å forstå helt...
Jeg har anskaffet meg adapter til måleur. Men da jeg holdt på hadde jeg ike, og da fikk jeg lånt av et Toyotaverksted, da tidligere HiAce har samme pumpe. Den var genial fordi jeg slapp å løsne dyserør for å måle.
Toyota bruker ikke slkt lengre, så jeg holdt på spørre om å få kjøpt det?
Men det ble utstyr fra http://www.dieselkontor.de.
De har det meste... Der kjøpte jeg også spennverktøy for manifold/eksosrør pluss kamreimmåler - en sak som måler stramming...
Torbo
heljo

Post by heljo »

no er pumpa nesten ute, klarte ikkje å løyse øverste bolten med det verktøyet eg hadde med i går. Drevet står på kile, så det blir jo greit å få på plass igjen. Men når måleuret skal inn i pumpa, må eg då skru vekk vakumpumpa for å få det til? Eg laga meg forresten eit verktøy til å halde mothold på dreva, det virka veldig bra, so får eg håpe det virkar like bra når eg skal trekke til igjen.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det kan se ut som man må ta ut vakumpumpa, evt. et dyserør eller to i tillegg?
Jeg brukte et vinkelverktøy, så jeg fikk måleuret 20 cm, ut fra pumpa.
Da er du jo nesten i mål!
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

jeg har ikke tatt av noe for justering på min...
Frode Neergård

heljo

Post by heljo »

men eg skal ha måleuret inn i senter på pumpa, mellom dyserøra? Eg har ikkje fått tak i utstyr til måleur enno, dagane er ikkje lange nok til alt som skjer for tida, men håpar eg får lånt noko neste veke. I kveld er håpet å få av den gamle pumpa og få den nye på plass igjen.
heljo

Post by heljo »

Pumpa kom ut, men eg runda umbrakoen på den øvre bolten so mykje at eg ikkje vil sette den på plass igjen, må ha ny. Men eg oppedaga jo at pumpene ikkje er heilt like, ser for meg ut som det kun er stoppmagneten som er ulik, at den er ein lukka klump på den eg tok ut, og ein open magnetspole på den "nye". Er det so enkelt som å berre koble + på senter på spolen, og - til ein eller anna festeskrue på pumpa, og so passar pumpene om ein anna? Nummer på den eg tok ut er 460 485 033/ 074 130 109 C, og den "nye" er 460 485 003/ 074 130 107 E. Nokon kan sikkert litt om dette og?? :?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

den "nye" er fra gamlere modell, frem til og med 1994.
hva det medfører i praksis vet jeg ikke.
Frode Neergård

heljo

Post by heljo »

Ingen som veit noko om desse pumpene kan byttast om??
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Mest trolig kan de det. Ser ikke noen grunn sånn umiddelbart. Men om det er forskjell på timing på disse modellene så må du huske å bruke korrekt fremgangsmåte og verdier.
Frode Neergård

heljo

Post by heljo »

Godt poeng! Det veit eg jo heller ingenting om :shock: Men eg får banke den på plass i kveld, og so får eg sjå kva som skjer..
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Prøver du med 1-1.05 mm på måleuret bør dette går bra. Så langt jeg har registrert er dette vanlige mål også for andre motorer med denne type pumpe.
Men det er sikkert noen som har dette i hodet om du opplyser eksakt årsmodell og type pumpe.
På min 2,4 D ble det 1,05 mm...
Torbo
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Med kaldstart hendel inne skal pumpen stilles inn på 1mm løft ved OT(øvre dødpunkt)
Morten B
heljo

Post by heljo »

Pumpa kom på plass, og i mangel på måleur, brukte eg skyvelære... Og eg trur ikkje det blei so værst egentlig, men bilen startar ikkje likevel. Får ikkje fram diesel, eg må sikkert fylle pumpa før eg prøver meir, men no blei det veldig seint og kaldt. For den skal jo spytte diesel på dyserøra uansett kor dårlig pumpa er innstilt, berre pumpa får diesel å jobbe med, reknar eg med.?
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg ville prøvd å løsne på dyserøra ved dysene og kinna litt slik at pumpa lettere fikk sugd fram diesel.
Da får du også redusert pumping i "luftlommene" i røra.
Mulig du kan spare litt starterstrøm på det?

Passer hullet i pumpehjulet med hullet i braketten forresten?
Da skal kammene snu opp på kamakslingen for sylinder en.
Det går å bomme 180 grader her om det ikke stemmer. Det kan også sjekkes på sporet i kammen på pumpesiden. Men det har du vel gjort?
Image
Torbo
Post Reply