Lyktene montert på plass i ringene:

Montering på bil i morgen tenker jeg. Klarte å lage en ripe i nye lakken pga. at jeg ikke kunne vente lenger med monteringen av lykter...

Finnes orginalbryter også vet du, lurer på om jeg ikke har ett eller annet sted.Alf Torp wrote:Diskret og greit. Får se om jeg kanskje lager hull til noe annet ved siden av med tid og stunder. Må få koblet spetakkelet først. Noen som vet om tåkelysbryter fra Golf passer?

Har du en til overs er jeg absolutt interessert.Tur-Bo wrote:Finnes orginalbryter også vet du, lurer på om jeg ikke har ett eller annet sted.Alf Torp wrote:Diskret og greit. Får se om jeg kanskje lager hull til noe annet ved siden av med tid og stunder. Må få koblet spetakkelet først. Noen som vet om tåkelysbryter fra Golf passer?

Håper den kan være noen til hjelpVonZu wrote:Bra video!

På min gjorde jeg hele jobben ovenfra, var ikke under bilen i det hele tatt. Skal se om jeg kan få filmet når jeg gjør det igjen. Løsnet hovedkablene etter at starteren var løs og flyttbar.ducce999s wrote:sympatifølelser med deg, har samme situasjon på min doka og brukte noen timer i garasjen på jobben for å skifte starter men gav opp å få løs hovedkabel til starter. for liten plass å ligge under bilen, så det blir spett i bilen en stund fremover

Gode tips alt dette. Jeg var jo ut med motor for en stund siden og da gikk jeg gjennom alle kabler og koblinger samt lagde ny jordingskabel og monterte ny jordingslisse mellom karosseri og motoren. Batteriet er flett nytt og når jeg måler det holder det 12.9V.Tistlo wrote:trur ikkje da er startaren som er problemet, men strømmangel! eg kødda mykje med detta på caravellen min i "innkjøyringsfasen" kunne ikkje sløkka den for viste aldri om den ville starta igjen etterpå.. da eg tilslutt gjor var å skifta jordingskabelen til batteriet(som ifølge folk på møller-verkstaden her i bygda, er for liten i utgangspunktet) so eg fekk pressa ein feit kabel og rensa opp i kontaktane på begge polar + gjenga opp der jordskrua går gjennom.riktignok bensin. diesel har kanskje større kabel der i utgangspunktet?
da eg ogso gjor var jo då å rensa alle kontaktar på startaren og ny kabelsko på den som kjem frå tenningslåsen. samt ny jording frå girkassa til ramma og frå motor til motorrommsvegg. etter da har den fungert alltid. viktig med topplada batteri og..er da litt for lite/ei eller fleire defekte celler so er startaren den som sliter mest og fyrst pga at den trekker so mykje straum.

Det kan være det, men såvidt jeg husker så den bra ut da jeg var ute med motoren... Isåfall..."Worst case scenario"Totto wrote:Dårlig tannkrans på svinghjulet?

Tror jeg har forklart litt dårlig...Tur-Bo wrote:Hvis startmotoren går uten at motoren går, er det dårlig startkrans . Hvis startmotoren ikke orker å dra motoren rundt på enkelte punkt, tyder det på at startmotoren har for dårlig effekt . Det kan være både jordingsproblemer og at den rett og slett er utslitt/ deffekt.