"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by Der Postmeister »

Ganske likt ja. Den ene målinga vi hadde var 0.9L/mil, men med litt dansk kengurubensin i tanken lå vi omtrent der du sier ja.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Rapidspeed wrote:Så det er faktisk billigere og raskere å bygge om til 2.0 16v og få forbruket ned mellom 20-35% og hesteantallet på Ca 150 hk.. 2000 rpm mer enn wbx + en mer lettkjørt bil.... Enn å bruke mye penger og tid på å få den ned en desiliter eller to med megasquirt??

(...)
Er bare veldig nysgjerrig på hva meninga di er på det om hva man vinner er så lite i forhold til original, evt bytte til mer kjørevennlig motor for en brøkdel sv hva dette prosjektet koster...???
Er veldig imponert over pågangsmotet men er fryktelig nysgjerrig på hva som driver deg..;) :)
Er jo alltids artig å benytte original motor, samt "trikse" med denne (?!?), ikke sant, Jan?

Men er enig i at har bilen rekke-firer originalt, så er det jo greitt med en annen rekkemotor....dog av SAMME fabrikat. DET er nu min mening..

Skal man ha effekt er vel heller ikke T3 rette utgangsobjektet.

Fint at det går fremover, Joachim! :)

Kan jo ikke bli anna enn flott dette!! :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Naaaa.... T3 har nå boxer originalt, men jeg vil ha inn en motor som er;

1. Mere holdbar
2. Bruker mindre suppe(har ikke eget raffineri)
3. Går bedre og er mer kjørbar en det som er..
4. Skal IKKE være skrubaru maskin..

Se det, bedre enn kinderegget detta:)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Ja forresten... Og mere varme vinterstid..;) raskere varme vinterstid...;)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Jeg syns det er helt topp at du gidder dette her, Joachim. Jeg leser med interesse. Du har ikk vurdert å kjøpe en MV av narle, og lage turbomotor med MS?
sonron
-
-
Car: T3 1989 DJ
Phone: 47660816

Post by sonron »

Eg er enig med VonZu, følger spent med på denne tråden, då eg vil bygge ny innsprut på min Transporter, KJEMPE bra jobb du har gjort :D
Sondre Røneid

66 mod boble
89 mod Transporter 112 hk
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Rapidspeed wrote:Ja forresten... Og mere varme vinterstid..;) raskere varme vinterstid...;)
Da må du brenne mer fuel... Jeg tror den beste måten å få til det på er å isolere opp så mye som mulig av kupéen, og å isolere rør og slanger under bilen så de ikke fungerer som radiator, det får radiatoren i front ta seg av.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

subwoofer wrote:
Rapidspeed wrote:Ja forresten... Og mere varme vinterstid..;) raskere varme vinterstid...;)
Da må du brenne mer fuel... Jeg tror den beste måten å få til det på er å isolere opp så mye som mulig av kupéen, og å isolere rør og slanger under bilen så de ikke fungerer som radiator, det får radiatoren i front ta seg av.
Ikke nødvendigvis... Flatene inni boxeren er små.. Blir som å sette 20liters kjele på minste kokeplata... Området inni en rekkefirer er større og mer konsentrert.. Ergo bedre varmekapasitet...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Rapidspeed wrote:Så det er faktisk billigere og raskere å bygge om til 2.0 16v og få forbruket ned mellom 20-35% og hesteantallet på Ca 150 hk.. 2000 rpm mer enn wbx + en mer lettkjørt bil.... Enn å bruke mye penger og tid på å få den ned en desiliter eller to med megasquirt??
Vi får se hvor vi ender, for øyeblikket kjører jeg jo med en sur gammel kvern baki der. Du har helt sikkert rett ift tid og kostnad med 16V'ern, men er det så enkelt når alt kommer til stykket? Skal du kjøre med standardhjerne er det vel noe startsperrefaenskap som må omgås, men på Sika/Doka er det vel høyde nok i motorrommet til at du slipper å splitte og vrenge innsugmanifolden for å få på luka. Dessuten synes jeg slant-4-motorer skal være konstruert for det, ikke lempa inn med verdens verste misfoster av ei bånnpanne. Dessverre er Lotus 907/912/910 20 cm lengre i blokka enn EA827-firerne, så å få plass til en vi være et mas.
Rapidspeed wrote:Er bare veldig nysgjerrig på hva meninga di er på det om hva man vinner er så lite i forhold til original, evt bytte til mer kjørevennlig motor for en brøkdel sv hva dette prosjektet koster...???
Er veldig imponert over pågangsmotet men er fryktelig nysgjerrig på hva som driver deg..;) :)
It's all part of a greater plan, mmmwaaahaahaaah! :twisted: Det er jo et hobbyprosjekt, og hobbyer er vanligvis ikke rasjonelle.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Rapidspeed wrote:
subwoofer wrote:
Ikke nødvendigvis... Flatene inni boxeren er små.. Blir som å sette 20liters kjele på minste kokeplata... Området inni en rekkefirer er større og mer konsentrert.. Ergo bedre varmekapasitet...
Varmekapasitet har 0 med saken å gjøre, for kjølevannsmengden er +-5dl for den ene eller andre løsningen. Eksempelet ditt er feilslått, hadde den lille plata gitt like mye effekt som den store hadde de kokt akkurat like fort, tilført energi er effekt * tid, så enkelt som det. Skal vannet bli fortere varmt må du tilføre det mer effekt, eller sørge for at mindre varme mistes til omgivelsene.
Joachim

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Niks.. Er teorien din som er på bærtur... Nok ett eksempel på at teori og praksis IKKE går hånd i hånd...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

VonZu wrote:Jeg syns det er helt topp at du gidder dette her, Joachim. Jeg leser med interesse. Du har ikk vurdert å kjøpe en MV av narle, og lage turbomotor med MS?
Da skulle jeg vel ha kjøpt longblokka Jørn annonserte for et år siden. Jeg tror en MV i standard form sliter med voldsom effektøkning, smidde råder og stempler er nok absolutt minimum av hva som bør gjøres i så tilfelle. Men det hadde jo vært gøy med 385hk (på E85) i en helt vanlig Syncro. Men det spørs hvor lenge girkassa hadde holdt. :lol:
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Rapidspeed wrote:Niks.. Er teorien din som er på bærtur... Nok ett eksempel på at teori og praksis IKKE går hånd i hånd...
Nobelprisen i fysikk går til Porsgrunn neste år hvis du har bevis for at termodynamikkens første lov ikke gjelder.
Joachim

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Helt sikkert, tåpelig kommentar..
Men teori mot praksis har vel vi diskutert før Joachim..
Men uansett er det litt artig at av alle argumentene jeg dro opp var det kun det ene du hang deg opp i.. He he.. :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

For med huet i stekeovnen og beina i fryseren har man det jo teoretisk svært bra.. :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Rent bortsett fra at det faktisk er situasjonen vi snakker om. :mrgreen:

Hadde du visst hva varmekapasitet betød hadde du sett at hele argumentasjonsrekka di klappa sammen, men vi kan gå gjennom det en annen dag.

Men jeg legger merke til at du har sluttet å snakke om dieselombygging, så et stykke på vei har du kommet. :lol:
Joachim

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

He he neida... Diesel er nok det beste uansett... Men jeg har bmwen og, så har ikke så mye behov for å bygge om til diesel..
Boxeren mener jeg selv har kun en fordel... Lyden...
Bortsett fra den så er vel wbx en motor som dessverre har trukket det korteste strået på bortimot alle punkter..
Skal ikke klage for wbx'eren i sikaen har vel vært særdeles bra...
Men de drikker sørgelig mye suppe..
Skal man dra den litt på gira er turtallsområdet ferdig før det egentlig har begynt..
Og i en Syncro så går en veljustert 1,9 td møøøøe bedre enn 112i..
Men man tager hva man haver og gjør det beste ut av det...
Valget mitt på 2,0 16v kom av litt research på den store verdensveven...
Fint forbruk, ypperlig til litt fin kjøring, øker turtallskurven fra hylende wbx på 5000rpm til Ca 7000 uanstrengte runder på 2,0-16..
112 mot 150hk..
Motorvalg kan diskuteres i det uendelige..
Til syvende og sist får hver bileier bygge og bo med sin rullende kjærlighet som man selv føler for..;)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VonZu
-
-

Re: Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by VonZu »

subwoofer wrote:
VonZu wrote:Jeg syns det er helt topp at du gidder dette her, Joachim. Jeg leser med interesse. Du har ikk vurdert å kjøpe en MV av narle, og lage turbomotor med MS?
Da skulle jeg vel ha kjøpt longblokka Jørn annonserte for et år siden. Jeg tror en MV i standard form sliter med voldsom effektøkning, smidde råder og stempler er nok absolutt minimum av hva som bør gjøres i så tilfelle. Men det hadde jo vært gøy med 385hk (på E85) i en helt vanlig Syncro. Men det spørs hvor lenge girkassa hadde holdt. :lol:
Traff en kar på bussfest i fjor. Jeg husker ikke helt hva slags motor han har, men vet den ligger svært langt over hva gearkassa takler. Han slet ut kasser fortløpende, helt til han fant ut av en liten og grei modifikasjon. Da vi snakket med han, hadde han passert 40000km, uten trøbbel. Mener jeg å huske. Kanskje jakob og narle husker mer.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Kan dette også være disse SA oljeplatene som har spilt en rolle for å få det til å holde litt bedre?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Rapidspeed wrote:Kan dette også være disse SA oljeplatene som har spilt en rolle for å få det til å holde litt bedre?
Det hjelper nok også,men det var ikke det som var gjort.En av husene i kassa var lagd på nytt i flyalu,som er en mye bedre kvalitet enn orginalt.det er den delen hvor opplagring til 3 og 4 gir sitt,slik jeg husker det.Når man kikket under bilen så man at det var en ny del der.Delen kostet litt over 500 euro.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
VonZu
-
-

Post by VonZu »

"liten og grei", altså... :D
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Endelig fikk jeg gjort noe igjen, klarte å skru nesten uten at fingra frøys fast i verktøyet. :roll:

De siste månedene har jeg bare etterfyllt med servoolje hver gang nivået ble lavt i påvente av mildere og tørrere forhold i utendørsverkstedet. Nå måtte jeg bare ta tyren ved hornene og få satt på slangesettet fra Günzl. Den verste jobben var å få trukket slangene, resten var "super easy". Riktige koblinger og perfekte lengder. Vel verdt €100, altså!

De gamle røra var stort sett kjeks hele veien, og returen lakk rett over drivakselen. Det var godt og vått i hele området, der har det nok ikke rustet så mye i år. :mrgreen:
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Vi begynner å optimalisere sprutet litt. Hittil har jeg kjørt med den originale LMMen på plass fordi jeg bruker lufttemperaturgiveren i den. Nå er jeg lei av å kjempe mot VE-tabellen på tomgang - resten er kjempefint og går som ei kule - så da skal produsentenes svar på problemet monteres:

Image

Kjøpte en MAF fra en Alfa Romeo 156 fra Vazelina, valget falt på akkurat denne fordi den har kapasitet nok uten å være for stor samtidig som kalibreringsdata er åpent tilgjengelig på nettet. Den makser ut på omtrent 180 gamper, så høyt kommer jeg ikke uten tvangsmating allikevel. Foreløpig monterer jeg den rett på den originale svanehalsen, det har med at jeg må ha avgreininga til tomgangsventilen mellom MAFen og spjeldet.

Å få tak i pluggen til MAFen var derimot et prosjekt, bilen den kom fra var selvfølgelig gått i pressa og det er ganske få biler som kom med akkurat denne pluggen. Løsningen ble å bestille splitter nytt fra denne gjengen: http://www.finjector.com

Jeg er litt usikker på hvor det største trykktapet i dag kommer fra, men jeg registrerer helt ned mot 90kPa manifoldtrykk på full gass når det blir litt turtall og LMMen blir av en del omtalt som "en propp i systemet". Med MAFen skal flaskehalsen ha flyttet seg, ved maks luftmengde skal trykktapet over den være <15mbar, altså potensielt maks manifoldtrykk blir 98,5kPa - ved 180 gamp.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:36, edited 1 time in total.
Joachim

Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Kjører du på 95 eller 98 oktan, Joachim?

(Ref. det jeg skrev i tråden til Andrew vedr. MV).

Ellers, en meget interessant tråd, som alltid!

Er et bare Alfa, eller kunne du benyttet en MAF fra en annen type bil?

Har du (tenkt å) bytte(t) løftere? (Ref. tråden om kammer).
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har kjørt på 95 i halvannet år, ingen problemer å melde om så langt.

MAFen av denne størrelse sitter også i en del Fiat og Lancia, neste størrelse sitter i en del Volvo og Saab, lillebroren satt i Opel Corsa en periode. Trikset ser ut til å være å finne en som er riktig størrelse, så søker man på delenummeret for å kryssreferere.
Joachim

Post Reply