Hall giver, hva f.. slags oppgave har den og hvor sitter den

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Min Dj starter ikke og noe er altså galt, jeg har prøvd meg på litt feilsøking, men når jeg ikke en gang vet hvordan man bruker et multimeter, er det litt vanskelig.... Multimeteret (fra biltema)skal stå på Ohm, men det er 6 forskjellige innstillinger på ohm, hvilken av de bør jeg velge for å få tall i displayet jeg kan bruke til å sjekke om alt er ok. Kan Hallgiveren være gåen? Hvor sitter den, hvilken funksjon har den? Det er 2 typer av hallgiver, er det noe utseendemessig forskjell på dem? kan man bytte mellom de 2 typene? Det står ikke noe i haynes om denne.
Jeg prøver å ohme temp sensor og får da frem 1,9 i displayet, hva kan det indikere?

I dag var det gatefeiing og bilen måtte flyttes, ikke enkelt når man står i envegskjørt gate med svak oppover bakke. Jeg fikk tauet den, med meg selv bak ratte både på trekkbil og VW og klarte så å få dyttet den igang og den går jo greit og som om ikke noe er galt og tomgangen virker ok, men jeg skjønner meg altså ikke på dette greiene her.

Gode råd mottas med takk.....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Hall giver, hva f.. slags oppgave har den og hvor sitter

Post by Der Postmeister »

hvis du hadde kjøpt deg den faens boka jeg maser om til enhver faen som spør så hadde du faen imeg visst det. ;)

den faens saken sitter i den faens fordeleren. Og trur du ikke faen den brukes til å fåå hjernen på den faens motoren til å forstå at den faen imeg går. Kort fortalt. Og takke faen for det.

Så nå går du og kjøper deg den faens boka før det tar helt av her.

Faen og.
Over og ut.

;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Jeg slet med noe lignende på min bensinbil og her er ting jeg gjorde:

1. Lastet ned Training manual her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=28224

2. Gikk steg for steg gjennom dette skjema:

Bare se bort fra komentarene som jeg har lagt inn
Image

Image

Dette skjema finner du også i Training manual.

Her er en grei tutorial som hjalp meg å skjønne hvordan en multimeter fungerer: http://www.youtube.com/watch?v=bF3OyQ3HwfU

Jeg jobbet gjennom nesten hele Training manualen uten å finne noe feil på motoren. I ren sinne gjorde jeg siste test med å sprøyte bensin direkte inn i sylindere. Dette hjalp, bilen startet umiddelbart. Senere viste det seg at det var Throttle switch,en som tuller.

Siste tips - bytt til Scooby-doo eller diesel ;)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Gikk igjennom dette på min sammen med Ducce999 en mandag i drammen. Mener å huske at det er et av punktene her som har skrivefeil/ feil nr en skal måle på. Lurer på om det er temp sensor som aksl måles mellom 14 og 6. Og ikke 14 og 16.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Buss Marius wrote:Min Dj starter ikke og noe er altså galt, jeg har prøvd meg på litt feilsøking, men når jeg ikke en gang vet hvordan man bruker et multimeter, er det litt vanskelig.... Multimeteret (fra biltema)skal stå på Ohm, men det er 6 forskjellige innstillinger på ohm, hvilken av de bør jeg velge for å få tall i displayet jeg kan bruke til å sjekke om alt er ok. Kan Hallgiveren være gåen? Hvor sitter den, hvilken funksjon har den? Det er 2 typer av hallgiver, er det noe utseendemessig forskjell på dem? kan man bytte mellom de 2 typene? Det står ikke noe i haynes om denne.
Jeg prøver å ohme temp sensor og får da frem 1,9 i displayet, hva kan det indikere?

I dag var det gatefeiing og bilen måtte flyttes, ikke enkelt når man står i envegskjørt gate med svak oppover bakke. Jeg fikk tauet den, med meg selv bak ratte både på trekkbil og VW og klarte så å få dyttet den igang og den går jo greit og som om ikke noe er galt og tomgangen virker ok, men jeg skjønner meg altså ikke på dette greiene her.

Ser hall giver er en elektronisk måte å få frem samme funksjon som stiften(platinaen) hadde på eldre biler. Stiften måtte stilles pga slitasje. Halle effekten oppnås ved at en magnet passerer en dektektor og derved styrer ut en strøm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

Jeg ville ha satt på en gnist detektor
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ver-15142/
for å sjekke om jeg hadde gnist.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
sonic
Car: T3 -90

Post by sonic »

Der Postmeister wrote:hvis du hadde kjøpt deg den faens boka jeg maser om til enhver faen som spør så hadde du faen imeg visst det. ;)

den faens saken sitter i den faens fordeleren. Og trur du ikke faen den brukes til å fåå hjernen på den faens motoren til å forstå at den faen imeg går. Kort fortalt. Og takke faen for det.

Faen og.
Over og ut.

;)

Må bare si meg enig her , folk som ikke gidder å lese burde ikke ha bil gamlere enn 2 år ...... :D

PS. Ohm er motstand ..og alt det er motstand i ..er det gjennomgang i :D
og hvor høy motstand det skal være står i BOKA , Har du ikke motstand ,har du ikke gjennomgang og derved ikke kontakt med de på andre siden :D

Mvh
JES Buggy Service
Fb:@RentaBuggy.se

Erich Basset
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Der Postmeister wrote:hvis du hadde kjøpt deg den faens boka jeg maser om til enhver faen som spør så hadde du faen imeg visst det. ;)

Faen og.
Over og ut.

;)
Kan jeg ut i fra dette anta at du ikke aspirerer til stillingen som pastor på menighetshuset :) ???
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

Faen og.
Over og ut.

;)
Ser ut som dette har tatt helt av FØR boka er innkjøpt....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Buss Marius wrote:Min Dj starter ikke og noe er altså galt, jeg har prøvd meg på litt feilsøking, men når jeg ikke en gang vet hvordan man bruker et multimeter, er det litt vanskelig.... Multimeteret (fra biltema)skal stå på Ohm, men det er 6 forskjellige innstillinger på ohm, hvilken av de bør jeg velge for å få tall i displayet jeg kan bruke til å sjekke om alt er ok. Kan Hallgiveren være gåen? Hvor sitter den, hvilken funksjon har den? Det er 2 typer av hallgiver, er det noe utseendemessig forskjell på dem? kan man bytte mellom de 2 typene? Det står ikke noe i haynes om denne.

Sett bilen inn slik at de som kan det tar en "motortrim" på den.
Når fikk denne pleie og service av kyndige.
Vi vil alle ha driftsikre biler, men det er mange som bare kjører til det skurrer og spørr da.

Hva pokker skal du med et multimeter, du kan virkelig gjøre mye skade, hvis velgeren står feil i forhold til hva og hvordan du måler.
Det er dessverre altfor ofte at mange spørr" bilen min starter ikke, hva er feilen".
Skal love deg at det kan være kanskje 50 årsaker.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Tom Bringsvor wrote:
Buss Marius wrote:Min Dj starter ikke og

klarte så å få dyttet den igang og den går jo greit og som om ikke noe er galt og tomgangen virker ok, men jeg skjønner meg altså ikke på dette greiene her.

Sett bilen inn slik at de som kan det tar en "motortrim" på den.
Når fikk denne pleie og service av kyndige.
Vi vil alle ha driftsikre biler, men det er mange som bare kjører til det skurrer og spørr da.

Hva pokker skal du med et multimeter, du kan virkelig gjøre mye skade, hvis velgeren står feil i forhold til hva og hvordan du måler.
Det er dessverre altfor ofte at mange spørr" bilen min starter ikke, hva er feilen".
Skal love deg at det kan være kanskje 50 årsaker.
Altfor pessimistisk dette. Bilen starter men går, bare på tomgang. Sikkert ikke så mange årsaker til dette.
Multimeter kan alle lære å bruke. Står instrumentet på volt kan du gjøre liten skade. På amp(A) kan du kortslutte kretser og da bør du vite hva du gjør. Ohm bør du måle på kretser som ikke er aktiv.(helst batteri bortkoblet).
Å ha en fler og tyve år gammel bil kan være krevende eller dyrt. For mange blir det behov for en kraftig opplæring.

Viktigste formelen er U =R (Ohm,motstand,resistans) x I(strøm,(A amper))

U= R x I
Med fast spenning 12volt vil strømmen variere med motstanden. Sikkert noen lærebøker som kan gi deg noen tips.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Selg detta bensin greiene og kjøp DIESEL bil Marius [har sagt det til deg hundre og ørti ganger, men gidder du å høre? :lol: ]...da slepper du detta faens problemet 8)
Last edited by vwcoach on 27 Apr 2012, 11:10, edited 1 time in total.
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
vwcoach
-
-

Post by vwcoach »

SYNCRO wrote:

Faen og.
Over og ut.

;)
Kan jeg ut i fra dette anta at du ikke aspirerer til stillingen som pastor på menighetshuset :) ???
heheh dauer.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

vwcoach wrote:Selg detta bensin greiene og kjøp DIESEL bil Marius [har sagt det til deg hundre og ørti ganger, men gidder du å høre? :lol: ]...da slepper du detta faens problemet 8)
Amen :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Re: Hall giver, hva f.. slags oppgave har den og hvor si

Post by ducce999s »

Tur-Bo wrote:
vwcoach wrote:Selg detta bensin greiene og kjøp DIESEL bil Marius [har sagt det til deg hundre og ørti ganger, men gidder du å høre? :lol: ]...da slepper du detta faens problemet 8)
Og begynne med turbo ras, topper , lav fart osv ja ja så er vi igang igjen B-)

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
vwcoach
-
-

Re: Re: Hall giver, hva f.. slags oppgave har den og hvor si

Post by vwcoach »

ducce999s wrote:
Tur-Bo wrote:
Og begynne med turbo ras, topper , lav fart osv ja ja så er vi igang igjen B-)
Skjønner overhodet ikke hva du prater om, Paul.. 8) :P
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Husern
-
-
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942

Post by Husern »

Diesel hører hjemme i anleggsmaskiner, jordbruksredskaper, lastebiler og evnt store båter/skip!!!

Dette har vi snakket om før Roar.... :mrgreen:
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
vwcoach
-
-

Post by vwcoach »

Husern wrote:
Diesel hører hjemme i anleggsmaskiner, jordbruksredskaper, lastebiler og evnt store båter/skip!!!

Dette har vi snakket om før Roar.... :mrgreen:
For å avslutte denne debatten en gang for alle Raymond, så er det ikke for ingenting anleggsmaskiner, jordbruksredskaper, lastebiler og evnt store båter/skip [og vi som har vett mellom øra og biler med riktig motor 8) ] benytter DIESEL motorer. Bensin hører kun hjemme på bålet den :lol: :mrgreen:

Nå blir tråden til Marius helt ødelagt også med sånn uvettig bensin prat :lol: :lol: 8)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
contEinar

Post by contEinar »

Hall-giver er den elektroniske form for stifter, og sitter i fordeleren. Den er rett og slett en liten magnetbryter, som gir en puls til tenning. Istedetfor den vanlige rotoren (i gammeldagse fordelere) sitter det en opp-ned metallskål, med fire hakk i. Hver gang et hakk passerer mellom ytre og indre del av Hall-giveren får vi en gnistpuls til tenningen. Dette er helt analogt med gammeldags fordeler med stifter og rotor, bare at de f... idiotene har gjort den elektronisk.
Når Hall-giveren er gåen oppfører den seg som når kondensatoren var gåen på gammeldagse fordelere : enten så tenner den, eller så tenner den ikke, helt etter eget forgodtbefinnende, og Hall-giveren svikter vanligvis først når motoren er blitt varm!
Denne svikten kan altså ikke måles!
I de fleste elektroniske fordelere er Hall-giveren en løs del som kan byttes ut, men den må være elektronisk kompatibel med styringsenheten.
Min Caravelle -89, motorbokstaver MV(kjøpt ny) begynte med tenningsproblemer etter passerte 120000 (6 år siden). Ca 10 verkstedbesøk gjennom disse årene har byttet det aller meste (lambda-sonde, bensinpumpe, div.releer, overhaling av styringsenhet Digifant 2 ganger). Etter hvert verkstedbesøk har bilen startet og gått - maks èn time! Den har startet igjen etter avkjøling!
Hall-giverproblemer er velkjent på T3!

Jeg er så uheldig at motorbokstaver MV og Digifant styringssystem i -89 benyttet en fordeler der Hall-giveren ikke kan byttes, og ingen har greid å skaffe meg en ny kompatibel fordeler.
En ellers prikkfri T3 har nå stått i 3 år fordi verkstedene ikke vet hva en Hall-giver er, og de kan heller ikke skaffe en.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Marius, jeg er hjemme 3-9 desember, ta kontakt så hjelper jeg deg med å skjønne og gjøre selv

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

90hk-motoren som sitter i annenhver 90-talls-Golf har Digifant, og annet enn drevet på fordeleren tror jeg det er samme del. Det skulle være en smal sak å finne en og slakte for reservedeler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

contEinar wrote:Hall-giver er den elektroniske form for stifter, og sitter i fordeleren. Den er rett og slett en liten magnetbryter, som gir en puls til tenning. Istedetfor den vanlige rotoren (i gammeldagse fordelere) sitter det en opp-ned metallskål, med fire hakk i. Hver gang et hakk passerer mellom ytre og indre del av Hall-giveren får vi en gnistpuls til tenningen. Dette er helt analogt med gammeldags fordeler med stifter og rotor, bare at de f... idiotene har gjort den elektronisk.
Når Hall-giveren er gåen oppfører den seg som når kondensatoren var gåen på gammeldagse fordelere : enten så tenner den, eller så tenner den ikke, helt etter eget forgodtbefinnende, og Hall-giveren svikter vanligvis først når motoren er blitt varm!
Denne svikten kan altså ikke måles!
I de fleste elektroniske fordelere er Hall-giveren en løs del som kan byttes ut, men den må være elektronisk kompatibel med styringsenheten.
Min Caravelle -89, motorbokstaver MV(kjøpt ny) begynte med tenningsproblemer etter passerte 120000 (6 år siden). Ca 10 verkstedbesøk gjennom disse årene har byttet det aller meste (lambda-sonde, bensinpumpe, div.releer, overhaling av styringsenhet Digifant 2 ganger). Etter hvert verkstedbesøk har bilen startet og gått - maks èn time! Den har startet igjen etter avkjøling!
Hall-giverproblemer er velkjent på T3!

Jeg er så uheldig at motorbokstaver MV og Digifant styringssystem i -89 benyttet en fordeler der Hall-giveren ikke kan byttes, og ingen har greid å skaffe meg en ny kompatibel fordeler.
En ellers prikkfri T3 har nå stått i 3 år fordi verkstedene ikke vet hva en Hall-giver er, og de kan heller ikke skaffe en.

kan vel hende at det finnes en eller annen her som har noe i gjømmene, så ta kontakt
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply