Kjøp av Transporter, trenger råd

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Sending
Phone: 41854185

Kjøp av Transporter, trenger råd

Post by Sending »

Hei!
Har tenkt til å dra å kikke på en transporter idag, og mest sannsynelig kjøpe den.
AutoDB-kode: 1487542

Er ikke så flink med bil selv, så trenger noen enkle råd før jeg drar å ser på den.

Den lekker visst litt frostvæske, men han vet ikke hvor det lekker ifra. Hører dette kan være topp-pakningen og burde da sjekke om det er vann i olja? Han sa han måtte fylle på vann/frostvæske hver tredje eller fjerde dag.
Mangler øvre bremselys, og passasjer vinduet går tregt.
Er litt rust som vist på bildet, så jeg burde vel sjekke nøye etter mere rust. Hvor er det da viktig å sjekke?
Evt andre ting jeg burde være obs på og sjekke etter?

18" felgene på bildet følger heller ikke med.
Og har fått prutet meg ned til 130 000,- foreløpig.

Håper på raske svar, da jeg skal dra å se på den idag.
Alle svar tas imot med stor takk :)
Last edited by Sending on 08 Sep 2012, 12:16, edited 1 time in total.
Sending

Re: Kjøp av Transporter, trenger råd

Post by Sending »

Evt hvor mye vil det koste meg om det skulle vise seg i ettertid at det er topp pakningen? Kan som sagt ikke skru noe selv.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Forsvinner vannet så ofte vil jeg tro det går i oljen. Hvis ikke må det være en stor synlig lekkasje.

Rust ja.. Er et stort problem på de bilene! Jeg har hatt rust i inntrinn førerside, bak kittet nederst på dørene, bak kittet ved b-stolpen, nederst på skyvedører (du må stikke hodet inn og se på baksiden av døren). Ellers rust inni forskjermene, på kanten der som også bare er synlig dersom du stikker hodet inn og tar vekk plastdekselet.
Rust rundt dørhåndtak skyvedører er også helt vanlig.
Sending

Post by Sending »

Ok, takk for svar!
Har du noe anelse om hva det vil koste meg å bytte topp pakning på ett verksted?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Kjølevæske som forsvinner sporløst på T5 2,5 TDI må tas seriøst. Det er vanligvis ikke toppakningen, men vannpumpa. Problemet er at vannet går rett i motorolja, og vann smører dårlig. Hvis det er fylt på en skvett vann et par ganger i uka, så skal det ikke så mange ukene til før det blir mye vann i olja. Det kan være vanskelig å oppdage at det er vann i olja på disse bilene. Det er ikke vanlig at olja blir grå. Hvis det er fyllt på mye vann så vil jeg ikke anbefale å kjøre bilen mer enn absolutt nødvendig. Hvis du kjøper bilen som den står, så må du få den på verksted og få reparert dette så fort som mulig. Denne feilen kan føre til kostbare motorskader. Jeg har for eksempel hørt om både turbohavarier og feil på oljepumper mistenkelig kort tid før eller etter vannpumpefeil på disse bilene. Det er vanligvis ikke noen voldsomt stor sak å skifte vannpumpa. Men noen ganger gror den skikkelig fast inni der, og da kan det bli problematisk. Det virker som pumpa gror mer og mer fast jo lenger det blir kjørt med en slik lekkasje. Jeg har vært borti en bil hvor vannpumpa satt så fast at motoren måtte ut av bilen for å få løsnet den.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Sending

Post by Sending »

Jeg var å kikket på bilen igår, og det først jeg så når jeg åpnet opp lukket til oljepåfyllingen, var en hvit/grå "saus" som lå rundt hele der. Så dette så absolutt ikke bra ut.

Selger mente han hadde sjekket at det ikke skulle være topp pakningen, men iogmed at han plutselig ikke ville svare meg på tlf når jeg kom å skulle kikk på bilen, og jeg måtte stå hjemme hos han i 1 time å bare vente på at han skulle komme for å få kikke på bilen, så ser jeg på han som en kjeltring og velger derfor å ikke tenke noe mere på denne bilen.
Sending

Post by Sending »

Har sett litt på denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37049656

Noen meninger om den?
Hørt rykter om at det er mere problemer med 1.9 motoren kontra 2.5?
Og vil kanskje 1.9 bli litt slapp om jeg skal bruke den til å frakt snøscooter rundt på vintern?
Evt kan jeg vel chippe den, eller er dette noe som er kjent for å skape ennå mere problemer?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har ikke inntrykk av at det er mer motorproblemer på 1,9 enn 2,5. Kanskje tvert imot. Men 85 hk er vel ingen racerbil.. Kanskje 102 eller 105 hk er et bedre alternativ hvis du skal kjøre med litt last? Jeg ville vært forsiktig med å chippe. Noe av det som kan være litt sårbart på 1,9 er dobbelmassesvinghjulet, og det blir nok ikke noe bedre med chip og mer dreiemoment. Jeg har vært borti noen 1,9 hvor splines ut av girkassa til høyre drivaksel har blitt utslitt. Jeg vet om en 85 hk hvor dette skjedde to ganger med noen års mellomrom. Dette var vel en 2004-modell, og jeg tror ikke jeg har hørt om dette på noe særlig nyere biler. Det er noen år siden sist jeg har vært borti dette, og det har ikke vært noe stort tema på annet enn de aller første årsmodellene.

I det store og hele har vel T5 blitt bedre og bedre med åra. Og i motsetning til inntrykket man noen ganger kan få her på forumet, vil jeg påstå at nyere T5 er svært driftssikre og gode biler. For eksempel skiftet vi ganske mye fjærbeinslager på T5 for noen få år siden. Nå er det nesten helt slutt, så det er tydelig at de nye delene er bedre. Jeg ville nok sett etter så ny bil som mulig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Sending

Post by Sending »

Takk for utfyllende svar!
Har lest litt om dette jeg også, at det kanskje er tvert imot, mere feil med 2,5.

Men for øyeblikket vurderer jeg den jeg linket til over, som da altså er 2007 85hk, som har gått over 150 000.
Er det bedre å kikke/vente på en bil med litt sprekere motor enn å kjøpe den og chippe tro?
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

85 hester skulle ikke vært lov! Går jo ufattelig dårlig..Kjøp en med litt større motor og chip den istedet ;)
Sending

Post by Sending »

Ja jeg er bekymret for at det kan bli litt vel lite. Hvor mye HK kan jeg få om jeg evt chipper den da? Ser ikke så mange andre interessante annonser ute nå, og det begynner å haste med bil :roll:
Sending

Post by Sending »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36966534

Flere enn meg som syntes denne er overpriset?
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Sending wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36966534

Synes den var litt dyr ja..

Tipper du får kanskje 110-115 hester med chip.

Brukte han her, siden han ligger nærmt der jeg bor, og er flink :)

http://www.trimchip.com/test/asp/merke.asp?merke=VW
Sending

Post by Sending »

Sending wrote:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36966534

Jeg har fått prutet den ned 10 000kr nå.
Er dette ett greit kjøp tror dere?

Den er chippet, H&R senkesett og skal være lakkert så den har minimalt med skjønnhetsfeil.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Det beste er kanskje å sammenligne denne bilen med andre som ligger på Finn, med samme spec. Jeg ga vel 175.000 for min for snart to år siden. Den var da gått 125.000 km. Var helt original, med lakkerte fangere, ac, to skyvedører, luke bak. Registrert i desember 07. Så sammenlignet med den er jo denne kanskje LITT dyr :)
Har også el. vinduer, og el speil med varme.

Hvorfor er den hellakkert da? Skadet?
Er servicer holdt på den?
Sending

Post by Sending »

Usikker på om den har blitt hel lakkert eller bare lakkert litt for å få den penere, men servicer er holdt på den ja :)

Får jo også med 3 mnd bruktbil garanti.

Men jeg må ta fly opp til Trondheim for så å kjøre 8 timer hjem da :roll:
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Den ser jo bra ut (men det gjør stort sett alt på bilder.. hehe). Garanti er alltid kjekt å ha på den. Jeg har kjøpt ekstraforsikring gjennom IF som dekker alt av skader som gjør at bilen ikke går fremover :)

Husk å se etter rust på stedene jeg har nevnt over hvis du reiser for å se på den ;)
Sending

Post by Sending »

Ja jeg har sagt jeg kommer å henter den for 165 000 om det ikke er noen negative overasskelser når jeg kommer frem.

Noen som vet om det vil fungere greit å bruke de 20" felgene som vinterhjul? De er ikke helt min stil, så vil ha noen annet til sommeren igjen.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Sending wrote:Ja jeg har sagt jeg kommer å henter den for 165 000 om det ikke er noen negative overasskelser når jeg kommer frem.

Noen som vet om det vil fungere greit å bruke de 20" felgene som vinterhjul? De er ikke helt min stil, så vil ha noen annet til sommeren igjen.
Fungerer sikkert greit, men å kjøpe vinterdekk til 20" er ikke billig ;) Da er det bedre å selge det som står på komplett, så heller kjøpe noe du vil ha :)
Sending

Post by Sending »

Hehe ja du er vel inne på noe der!
Får se om de aksepterer budet mitt, så kanskje det blir en Trondheims tur for å hente min første Transporter :) *Krysse fingrene*
hbeyrer
-
-
Car: 2006 lang Caravelle

Post by hbeyrer »

Ville også dobbeltsjekket xenon-lysene om jeg var deg. Er de lovlige?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

hbeyrer wrote:Ville også dobbeltsjekket xenon-lysene om jeg var deg. Er de lovlige?
Trolig ikke. Det er et vesentlig poeng å nevne!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Sending

Post by Sending »

De aksepterte budet mitt på 165 000,- ferdig omregistrert, så da blir det nok kjøp. De skulle bare fikse noen småting på den først :)
Post Reply