Bensin automat på 1.9 TDK ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
syncroaddict
-
-
Car: T3 88'' JX syncro
Phone: 94815519

Bensin automat på 1.9 TDK ?

Post by syncroaddict »

Noen som har prøvd automat kasse fra bensin på 1.9 TDK ?

Får man i så fall ned turtallet litt med den? Har lyst på automat på Coach'n ;-)
Fredrik Mikalsen
88' T3 Syncro 1.6 TD
90' T3 SYNCRO 2,1 WBX
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Bensin automat på 1.9 TDK ?

Post by Rikskringkastingen »

Det er vel svært få som har automatkasse i T3 med diesel. Og det er ganske enkelt fordi delene som trengs for å montere automatkassa på den motorblokka er ultrasjeldne. Det ble laget noen "berlinertaxi" prototyper i 1988, det var vel snakk om 6 stykker eller noe sånt. Og ting tyder på at det ble levert noen få postbiler med diesel og automat her i Norge. Men dette var aldri offisielt tilgjengelig fra fabrikken. Det kan nok kanskje være mulig å få tak i noen av disse sjeldne delene, eller kanskje det er mulig å få maskinert adapterplater og slikt. Men det er nok ikke mange her som har erfaring med et slikt prosjekt.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg har.;)

Iet anfall av idioti og hell, klarte jeg faktisk å få tak i komplett Berlinertaxi deler og konverterte Postbilen til TDk automat.

Etter endt prøvetur tok det 45 minutter å rive motor og gear ut av bilen igjen, samt nesten 3 måneder å få inn 112i WBX med automat igjen.

ALDRI mer skal en T3 i mitt eie lide slik skjebne som det der.

Styr unna er mitt korte råd. Du blir bare skuffa.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Der Postmeister wrote:Jeg har.;)

Iet anfall av idioti og hell, klarte jeg faktisk å få tak i komplett Berlinertaxi deler og konverterte Postbilen til TDk automat.

Etter endt prøvetur tok det 45 minutter å rive motor og gear ut av bilen igjen, samt nesten 3 måneder å få inn 112i WBX med automat igjen.

du ferdigstilte det jo aldri da din knøl, sånn at det ble som det skulle.. :mrgreen:

så du har ingen rett til å uttale deg.. :mrgreen:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

Rikskringkastingen wrote:Det er vel svært få som har automatkasse i T3 med diesel. Og det er ganske enkelt fordi delene som trengs for å montere automatkassa på den motorblokka er ultrasjeldne. Det ble laget noen "berlinertaxi" prototyper i 1988, det var vel snakk om 6 stykker eller noe sånt. Og ting tyder på at det ble levert noen få postbiler med diesel og automat her i Norge. Men dette var aldri offisielt tilgjengelig fra fabrikken. Det kan nok kanskje være mulig å få tak i noen av disse sjeldne delene, eller kanskje det er mulig å få maskinert adapterplater og slikt. Men det er nok ikke mange her som har erfaring med et slikt prosjekt.

Nåja... ultrasjelden var vel å ta hardt i. Av og til ligger det sånne Berlinertaxi-biler på mobile.de. Så det må da ha vært laget mer enn 6 stykk :?

Har med egne øyne selv sett tre slike norske postbiler, en av de plukket jeg alle de spesielle delene av, og de ligger fremdeles i garasjen ettersom de aldri ble brukt til det jeg hadde tenkt. Skulle egentlig konvertere min gamle automat-Coach til aaz diesel, men det ble skrinlagt da syncro-feberen tok overhånd :D Kanskje like greit etter det som Rune forteller...
Der Postmeister
-
-

Rapidspeed wrote:
Der Postmeister wrote:Jeg har.;)

du ferdigstilte det jo aldri da din knøl, sånn at det ble som det skulle.. :mrgreen:
så du har ingen rett til å uttale deg.. :mrgreen:
Noen ganger så ser man ganske greit hvor det går. Når effekten baki hekken blir halve av hva WBXen klarer og hastigheten man holder knapt passerer 80 etter par km så blir man ørlite granna skuffa... Da hjelper ikke halve forbruket av drivstoff som argument.

Dessuten går en boxer vannvittig mye penere enn en TDk.

På en manuell vil jeg være enig i TDk/TDi konverteringer. På automat mister du altfor mye effekt i selve gearkassa.

Du eller jeg som har kjørt en slik forresten? ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
einar
-
-
Car: 90 doka syncro 16" ,74 bay automat
Phone: 91596193

Post by einar »

Det ble hugget en t-3 doka her i Sarpsborg for et års tid siden,
med td og automat.Orginalt fra fabrikk.
Prøvde å få kjøpt den ut,men desverre.

Men motor og gir ble demont og solgt(ikke til meg)Resten ble pressa.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

OddN wrote:Nåja... ultrasjelden var vel å ta hardt i. Av og til ligger det sånne Berlinertaxi-biler på mobile.de. Så det må da ha vært laget mer enn 6 stykk :?
Jeg skal ikke påstå noe sikkert. Jeg har bare lest denne: http://automuseum.volkswagen.de/264.html. Der står det at det ble bygd en prototype i 1988 i samarbeid med et firma som het KKI Berlin. Seinere ble det bygd fem prototyper til i litt ulike varianter. Men den ble aldri satt i serieproduksjon. Skulle vel kanskje tro at Volkswagens eget museum hadde brukbart kontroll på slikt, men det er jo ikke sikkert de forteller hele historien i en kort artikkel på internett. Noe mer dokumentasjon har ikke jeg..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
OddN
-
-

Post by OddN »

Rikskringkastingen wrote:
OddN wrote:Nåja... ultrasjelden var vel å ta hardt i. Av og til ligger det sånne Berlinertaxi-biler på mobile.de. Så det må da ha vært laget mer enn 6 stykk :?
Jeg skal ikke påstå noe sikkert. Jeg har bare lest denne: http://automuseum.volkswagen.de/264.html. Der står det at det ble bygd en prototype i 1988 i samarbeid med et firma som het KKI Berlin. Seinere ble det bygd fem prototyper til i litt ulike varianter. Men den ble aldri satt i serieproduksjon. Skulle vel kanskje tro at Volkswagens eget museum hadde brukbart kontroll på slikt, men det er jo ikke sikkert de forteller hele historien i en kort artikkel på internett. Noe mer dokumentasjon har ikke jeg..

Ja, jeg er enig i at VW-museet bør ha kontroll på dette...Så hvis de sier 6 Berlinertaxier så stemmer nok det. Men da vil jeg tro at disse andre diesel-automatene, både de jeg har sett på mobile.de, og de norske ex-postbilene må komme i tillegg til disse, og at folk (undertegnede inkludert) bare bruker betegnelsen Berlinertaxi på alt som har diesel/automat.

Disse bilene jeg har sett, og skrudd på bærer veldig preg av å være prototyper, adapterplata mellom motor og gir er grovt tilskjært utvendig, og girvelgeren foran er tilpasset det høye turbodieselgulvet ved hjelp av en manuellgir-brakett. Hullet i gulvet foran er utvidet etter at bilen var lakkert for å få nok vandring på girspaken... Alt i alt en typisk prototype- eller småserie-jobb.
Rover
Car: 02 Multivan Intro 4X4

Post by Rover »

OddN wrote:Disse bilene jeg har sett, og skrudd på bærer veldig preg av å være prototyper, adapterplata mellom motor og gir er grovt tilskjært utvendig, og girvelgeren foran er tilpasset det høye turbodieselgulvet ved hjelp av en manuellgir-brakett. Hullet i gulvet foran er utvidet etter at bilen var lakkert for å få nok vandring på girspaken... Alt i alt en typisk prototype- eller småserie-jobb.
De har sikkert hatt en britisk ingeniør til å ta seg av sammenstillingen, en som har erfaring fra Sollihull... :mrgreen:
Mvh
Jens
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
D-Sync
Car: T3 kran, T4 tdi Syncro "multivan"

Post by D-Sync »

jeg har også et "berlinertaxi"adapter fra post bil på huggeriet på orkanger .bør vel kansje prøve med en spenstig bensin firer foran kassa istedet diesel?
bent lervik
OddN
-
-

Post by OddN »

D-Sync wrote:jeg har også et "berlinertaxi"adapter fra post bil på huggeriet på orkanger .bør vel kansje prøve med en spenstig bensin firer foran kassa istedet diesel?
Ja, jeg har lekt med den tanken og... Alle de såkalte EA827 motorene burde jo passe. 1,8 og 2,0 16V samt G60... Nå var vel ikke g-laderen akkurat noen suksess når det gjaldt holdbarhet, men mange har erstattet den med turbo. Andre motorer med samme boltmønster? VR6? Nyere 1,8 turbo?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

dere er joggu lette å snakke rundt gutta..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Der Postmeister
-
-

OddN wrote:
D-Sync wrote:jeg har også et "berlinertaxi"adapter fra post bil på huggeriet på orkanger .bør vel kansje prøve med en spenstig bensin firer foran kassa istedet diesel?
Ja, jeg har lekt med den tanken og... Alle de såkalte EA827 motorene burde jo passe. 1,8 og 2,0 16V samt G60... Nå var vel ikke g-laderen akkurat noen suksess når det gjaldt holdbarhet, men mange har erstattet den med turbo. Andre motorer med samme boltmønster? VR6? Nyere 1,8 turbo?
Jeg tviler sterkt på at den automaten skal ha noe sterkere maskin enn max TDk. De er ikke skuddsikre disse her heller. Det blir sagt at innmaten i kasse fra Audi 200 visstnok er forsterket og derfor er mer egnet for kraftigere skyts. Jeg har ikke gjort mer undersøkelser.

Det står nok heller noe Porschegreier på ønskelista mi. Med tilhørende Porscheautomat. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er mange tråder bla på the Samba om forsterking av denne automaten. Og Audi 200 hadde kraftigere drev (fire planethjul istedet for to, hvis jeg ikke husker feil) samt noen metallshims der hvor T3'en har plastikk... Alt dette for å tåle mer effekt. Kraftigste Audien med denne kassa hadde vel 170 hester. Om den med disse forsterkningene tåler en TDI, og eventuellt hvilken, er det delte meninger om.

Men for å spore litt tilbake til det opprinnelige spørsmålet så hadde den orginale Berlinertaxiautomaten samme utvekslinger som en 1,9 bensiner. Og da blir det mye turtall og lite fart. Hvis målet er å få ned turtallet bør du i hvertfall bruke automat ifra en 112i som har høyere sluttutveksling.
Post Reply