Seter til 5 dørs transporter.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
pilaren
Car: t4 lang 2002
Phone: 91580967

Seter til 5 dørs transporter.

Post by pilaren »

Allvitende forum.
Etter en noe fremskyndet familieforøkelse er behovet for flere seter i min 2003 transporter blitt reelt.
Jeg har på forhånd vært i kontakt med Statens Vegvesen med direkte spørsmål om jeg kunne sette inn et kombisete kort type da jeg ønsker en fysisk sperre mellom bagasjeplass og unger. Personen jeg snakket med sa at dette burde gå greit.
Toll ble betalt og setet montert.
Når jeg kommer på visning av bilen får jeg beskjed om at setet er greit men at belte festene på stol må videreføres til gulv.
Så jeg drar hjem og knekker til fire nye flattjern like de som allerede er monter på hver side av stolen og fester disse i beltefester og orginale hull i gulv med M12 bolter og 5cm firkantskiver.
Tilsammen er hele riggen nå festet med 15 stk m12 bolter hvorav 12 av disse gjennom orginale hull alle forsynt med store skiver og låsemuttere.
Ny visning, ny mann og ny mening. Jeg får beskjed om at det ikke kan godkjennes da setet ikke er orginalt og det ikke foreligger dokumentasjon av et uahengig labratorie. Alle argumenter ble direkte avvist.

Jeg begynner å føle en viss frustrasjon over å bli holdt for narr!

Så til spørsmålet:
Jeg får tydeligvis ikke skilleveggen jeg ville ha, så jeg får gå for en treseter av noe slag.
Er det noen som vet hva som anses som en original treseter/ sofa og finnes disse i en slik utførelse at de passer inn med gulvfester i en varebil med to skyvedører?

På forhånd takker for svar.
mvh
Morten
Avo
-
-

Re: Seter til 5 dørs transporter.

Post by Avo »

Det er neppe noe problem å ha din treseter med skillevegg, men det er mulig du må bruke et annet sete for å få den godkjent.

Når det først står i vognkortet at bilen er godkjent bygget om til 5 seter er det ingen som spør mer etterpå.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Kombibenkene fra kort kombi er produsert i Norge av Suveren Rørmøbelfabrikk. De ble jo levert nye i en typegodkjent bil, så jeg vet ikke om de kan kalles originale.. Men de bilene var da godkjent som kombinert bil, en kjøretøygruppe som var basert på varebilreglementet. Lang kombi og minibuss hadde fabrikkmontert treseter (egentlig 2+1). Denne tilsvarer også det setet som satt i biler levert som personbil fra fabrikken, uten spesiell norsk ombygging.

Disse setene har ikke trepunktsbelte originalt på den midtre plassen, det var ikke tilgjengelig fra fabrikk. På lang kombi var det plassert en skillevegg rett bak den originale treseteren. Der var det også festet et rullebelte i skilleveggen, slik at det ble trepunktsbelter på alle sitteplassene. I motsetning til benken fra kort kombi kan også voksne mennesker sitte forholdsvis komfortabelt i disse setene. Men de kommer noe lenger bakover, slik at det blir litt mindre plass i varerommet. Akkurat så mye mindre plass at biler med kort akselavstand ikke klarte kravene for godkjenning som kombinertbil. Men her er det vel snakk om å bygge om til personbil, og da er ikke det noe problem for godkjenninga.

Det bør vel være mulig å få godkjent bilen som femseters personbil med de fabrikkmonterte sikkerhetsbeltene, selv om de ikke er veldig glade i å godkjenne topunkts hoftebelter. Det bør ikke være noe problem å montere inn selve skilleveggen fra lang kombi i tillegg, den har jo ikke noe med funksjonen til setet å gjøre. Dette er bare lastsikring. Men når det er snakk om å montere rullebelte for midtplassen i skilleveggen, så kan det bli spørsmål om dokumentasjon på innfesting og lignende. Men hvis du argumenterer med at dette er typegodkjent i en kombinertbil, så skal vel kontrolløren være rimelig nedsnødd for å ikke se at dette blir en mye sikrere løsning enn det hoftebeltet som jeg tror han får problemer med å nekte å godkjenne. Det er ikke sikkert de norskmonterte sikkerhetsbeltene er E-merket, så dette rullebeltet må du kanskje være forberedt på å bytte ut. På slutten av nittitallet fikk også Suveren godkjent en søyle som de festet i gulvet bak setet. Denne søylen hadde et innebygd trepunktsbelte. Seteryggen på originalsetene var ikke kraftige nok til å holde et sikkerhetsbelte. Så jeg tror ikke det holder å feste rulla på gulvet og legge beltet over seteryggen. Jeg kan bare huske å ha sett denne søylen i minibusser, og de har andre krav til merking av belter enn personbiler. Så om du skulle få tak i en slik søyle, så er det ikke sikkert den uten videre blir godkjent i din bil.

Hvis du vil prøve å få tak i sete og skillevegg fra lang kombi, så vær obs på at noen av disse ble levert med en norskmontert fireseter, som var tilgjengelig som alternativ til den fabrikkmonterte treseteren. Jeg er ikke helt sikker på om skilleveggen er lik på lang kombi med treseter og med fireseter. Det er nok lettere å få tak i seter enn skillevegg, det ble levert mange av disse som minibuss på nittitallet.

Edit: Ser nå at du har to skyvedører. Jeg er usikker på om toseteren passer i de venstre festene. Mulig de er trukket litt inn i bilen på grunn av terskelen ved skyvedøra. Caravelle med to skyvedører hadde gjerne tre enkeltseter der hvor de med en skyvedør hadde 2+1. Hvis du får tak i disse tre enkeltsetene fra en Caravelle buss, personbil eller langkombi, så bør det passe rett i de originale festene i gulvet. Disse originalsetene kan forresten tas ut av bilen (mulig utløsermekanismen var blokkert på noen busser), og på setet ved skyvedørsåpninga kan du legge ned ryggen, og så vippe setet rundt slik at det blir stående på høykant for lettere adgang til det bakerste setet.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
pilaren

Post by pilaren »

Takker for svar.
Setene jeg har satt inn har trepunkts belter på alle tre plassene festet i hattehylla mellom skilleveggen og sete med M12 bolter. Så ut fra eget øyemål ser det bra ut.
Ut fra bilder jeg har sett ser det ikke ut som den vanlige 2+1 rekka passer med trinnet på venstre side.

Etter en telefonsamtale har jeg fått ny audiens på mandag med lovnad om et seriøst svar på hva jeg har å forholde meg til.
Har allerede brukt ei uke av pappapermen min på å følge anvisninger som blir underkjent av nestemanns for godt befinnende. Så nå har jeg hverken tid eller råd til å tulle rundt mer.

Mvh
Morten
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Post by Digger »

Kan ikke skjønne at de er så vrange på BT.

Jeg har bygget om en T3 fra 5 seter til 9 seter (ble russebil) og en T4 fra minibuss til 5 seter.
T3 hadde en seterad bakovervendt. Setene kom fra en Hoyota Hiace. Setebelter ble plukka fra forskjellige biler. Alle beltene var 3 punkt.
Beltefester på den bakovervendte raden var hjemmelaget. 3 seteren i fartsretning ble flytta helt bakover oppå motorkassa. Godkjent 2010

T4 hadde den originale 2+1. Midterste belte var magebelte. Godkjent 11-2011

Trenger ikke å utdype dette mer, men som du forstår er det ikke brukt originaldeler og fester er hjemmelaget osv.

Var ikke noe problemer med å få dette godkjent hos BT Namsos.

Tror du må finne en annen gubbe med "gangsyn" og fornuft til å godkjenne dette.

I flg kjøretøyforskriften:
Krav til belter: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-016.html
Sitteinretninger: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#18-3
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

"Jeg begynner å føle en viss frustrasjon over å bli holdt for narr!"

Du er ikke alene om slike opplevelser fra disse verdensmestrene i BT! Jeg kjenner til mange, inkludert meg selv.
Vet ikke om det er mangel på selvtillit eller komplekser eller manglende innsikt.
Det er vel litt bry også, da de må slite seg igjennom regelverk som de ikke forstår selv?
De gangene jeg har kommet inn bakveien på enkelte BT-kontor har det sittet på "reva" og diskutet helt andre ting enn bil, og noen haddde problemer med å løfte seg opp av stolen for å foreta en godkjenning.
Og det er vel bare en eneste gang jeg har opplevd en som var blid!
Det er vel et av de stedene i Staten hvor man fortsatt lever i sin egen verden, og lar seg til nøds bry med å løse problemer. Men venter man lenge nok, får man kanskje hjelp?
I et tilfelle måtte jeg gi opp, ikke fordi det ikke var greit, men det ville tatt måneder med å først komme inn og så med papirarbeidet som er brysomt.
Det sitter nok for trygt i stolene sine med avisene sine?
I det private hadde nok flesteprten vært sparket!
Jeg hadde tenkt å begynnde der en gang selv, men jeg er glad for at jeg fikk tilbudt en annen jobb før jeg kom så langt!
Torbo
pilaren

Post by pilaren »

Fikk endelig godkjent setene. Tok en telefon litt opp i systemet og beklaget meg om særdeles sprikende tilbakemelding og regeltolkning.
Fikk en ny time med en ny sakkyndig og setene ble godkjent.
Takker for alle svar godt folk.
Morten
Post Reply