Vet noen hva det koster å fikse syncroen på en 98 modell 2.5 tdi?
Skulle opp av en grøft med henger i dag og ble stående en stund med ett spinnende forhjul før jeg fikk lirket meg opp. Det har tidligere vært en klakkelyd bak ved start fremover etter revers og omvendt,så det var ikke uventet egentlig.
Eller har jeg feil diagnose på problemet?
Defekt syncro
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Defekt syncro
Du må finne ut hva som er feil før det er mulig å si noe om reparasjonskostnader. Var du på vei framover da bilen bare spant på det ene forhjulet? Er du helt sikker på at ingen av bakhjula gikk rundt? (Det er vanskelig å se høyre bakhjul hvis du sitter på førerplassen..)
Minst ett bakhjul skal være med hvis alt er i orden. Hvis ikke bakakselen er med rundt kan det være flere årsaker. Biler med ABS har et frihjul i bakdiffen. Ved kjøring framover kan det sikkert være mulig at dette frihjulet ikke låser som det skal. Ved rygging er det en mekanisk sperre som låser frihjulet. Den er elektrisk styrt, og det er ikke helt ukjent at det kan være feil på den elektriske kretsen. Videre kan det være feil på viskosekoblinga, slik at ikke denne drar med seg bakakselen. Eller så kan vinkeldrevet framme eller bak ha havarert. Dette ville sannsynligvis medført noen ganske stygge ulyder.
Minst ett bakhjul skal være med hvis alt er i orden. Hvis ikke bakakselen er med rundt kan det være flere årsaker. Biler med ABS har et frihjul i bakdiffen. Ved kjøring framover kan det sikkert være mulig at dette frihjulet ikke låser som det skal. Ved rygging er det en mekanisk sperre som låser frihjulet. Den er elektrisk styrt, og det er ikke helt ukjent at det kan være feil på den elektriske kretsen. Videre kan det være feil på viskosekoblinga, slik at ikke denne drar med seg bakakselen. Eller så kan vinkeldrevet framme eller bak ha havarert. Dette ville sannsynligvis medført noen ganske stygge ulyder.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Det er ikke ABS på min. Tror ikke noen av bakhjula spant for det var ingen merker i lyngen bakhjula sto på. Har også kjørt opp samme sted flere ganger før uten problem siden jeg henter ved der. Men jeg skal få med meg noen som kan se for sikkerhets skyld.
Står viskosekoblinga rett foran bakakselen? Så det var noe der jeg ikke kjente igjen? Det er mest den jeg tror det er noe feil på i såfall (magefølelse
).
Det kom ingen lyder i dag, og det var ganske kontant stopp i fremdriften når et forhjul begynte å spinne. Det var bare fremover det var noe problem siden jeg skulle opp på veien. Rygging foregikk på lett underlag.
Av lyder så har det som jeg skrev vært en klakkelyd tidligere når endret fartsretning (og svingte). Denne lyden er nå borte...
Står viskosekoblinga rett foran bakakselen? Så det var noe der jeg ikke kjente igjen? Det er mest den jeg tror det er noe feil på i såfall (magefølelse
Det kom ingen lyder i dag, og det var ganske kontant stopp i fremdriften når et forhjul begynte å spinne. Det var bare fremover det var noe problem siden jeg skulle opp på veien. Rygging foregikk på lett underlag.
Av lyder så har det som jeg skrev vært en klakkelyd tidligere når endret fartsretning (og svingte). Denne lyden er nå borte...
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Viskokoblinga sitter mellom mellomakselen og bakdiffen, ja. Det kan godt være den som ikke overfører krefter til bakakselen. Har du sett noen antydning til at olja har lekket ut av den? Fabrikkny visko koster nok noen kroner. Jeg har ikke sjekket pris på denne til T4. Men da den kunne leveres originalt til T3 syncro kostet den vel 15-20000 kroner, hvis jeg ikke husker feil.
Henrik Engen
Har ikke sett noe lekkasje under der.
Fikk pris på visjoner fra et lokalt verksted i dag. De ringte meg og lurte på om jeg satt før de ville si mer: 26000 for delen, og da må den gamle i retur.
Sjekket litt med huggere, og ser at noen har komplette akslinger for betydelig mindre, men tilstand på viscose er jo ikke lett å bedømme.
Er det bare å skru av og på eller kreves spesialverktøy til jobben?
Fikk pris på visjoner fra et lokalt verksted i dag. De ringte meg og lurte på om jeg satt før de ville si mer: 26000 for delen, og da må den gamle i retur.
Sjekket litt med huggere, og ser at noen har komplette akslinger for betydelig mindre, men tilstand på viscose er jo ikke lett å bedømme.
Er det bare å skru av og på eller kreves spesialverktøy til jobben?
Blir kanskje billigste å kjøpe en hel delebil?? Hvordan tilstand er kan være et usikkerhetsmoment men er sikker på at du kommer rimeligst ut av det på den måten. Dessuten har du andre deler å plukke også 
Ligger 2 caravelle syncro ute på Finn.no. 2500,- og 8000,-
Ligger 2 caravelle syncro ute på Finn.no. 2500,- og 8000,-
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Jeg har en delebil stående med fungerende viskose.Bilen er kjørt 520' og viskosen er noe stiv,da 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....