Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Galskap ? Alt etter "hei", ser det ut til :lol:
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Rikskringkastingen wrote:
Rudeboy wrote:Men selveste brekkwiren må strammes til, Vidvandre stakk av fra meg på en parkeringsplass idag - jeg parkerte og for en skjelden gangs skyld lot jeg giret stå i fri, men brekket var på (også etterpå...).
Jeg tror du bør få tatt en vurdering på bremsekalipperne bak før du setter i gang med klosser og skiver. Brekkwiren blir ikke så slakk helt av seg selv. Det er nok fare for at armen på bremsekalipperen har satt seg fast. Alternativt kan begge wirene ha rustet helt fast. Men dette høres ikke ut som bare en enkel justeringssak.
Rudeboy wrote:Men å hive i 25 lakser på å få en eller ennen guru hos Møller i 11 timer for å fjerne rust, utbedre lakk med grunning og etpar strøk maling veit jeg ikke helt om jeg vil påkoste bilen - vel er den fin og vel har den tjent meg godt disse åtte månedene jeg har kjørt ca. 12.000km med den, men ett steds hen går vel grensa for hvor ting begynner forlate et hensiktsmessige og glir ubemerket over i galskapens ånd.

Burde finne tak i en feilfri sein 2003 Caravelle Highline syncro (eventuellt lang) og deretter bruke Vidvandre som donorbil :lol:
Med lang utgave får jeg jo rikelig med plass til tjafset California Coachen har med, og jeg får muligheten til å gjøre noe som jeg finner interessant (sånn tankeeksperimentelt, da) :
-lang bil, California Coach-interiør + det ekstrautstyret jeg har samla opp i.l.a årenes løp.
Hva var det som var galskap, sa du? :roll: :shock:
Jeg lurer også på hvilke tanker som er i galskapens ånd og hvilke som er i fornuftens....
Hva med å ta en helg og kjøre bilen til Polen og så fly hjem. En uke eller 2 etterpå flyr du ned, henter en tipp topp strøken bil og kjøre til Wietzendorf på veg hjem. Min fars T4 er i mye dårligere forfattning og for den skulle de ha 15.000,- Da var det bare taket som ikke ble hellakert.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da snakker du om å få bilen fikset, jeg snakker om å ikke gjøre det... :roll:

Skru den opp, javel. Men la lakken være inntil videre og satse på tørr vinterlagring er min smak her.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Sjal du ha doka syncro som vinterbil kanskje. Har du blitt enig med Bjørn om den rørfangern?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Siden Jan, Annina og meg snakka om høytliggende bilveier i landet da vi var påvei til Stryn så fant jeg via Tur på Hjul denne oversikten med rangering av høyden på veiene :

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over ... er_i_Norge

Oversikten sier jack om det er bomvei eller ikke, Juvasshytta koster det kr. 85,- å komme opp til men de tar både mynt og kort så da er det en grei affære. Om de øvrige betalingsveiene er like moderne i sine betalingsløsninger anes ei, men om man skal peke til området Loen så går det helst i klingende mynt, ja :roll:

Bilen står for tiden. Ikke fordi den fjusker men fordi jeg er i vakum fram til PKK og skadereparasjonen i september. Jeg skal ha pikebarnet i helga og da satser jeg på å få økset tre klistremerker på turen, det ryktes at "noen" bare handler og handler og handler seg stedsklistremerker til sin T4 og da kan jeg jo ikke sitte på gjerdet.
Ironisk nok er det en annen definisjon enn jeg er vant med for anskaffelse av klistremerker der i gården, jeg ble informert på 70-tallet at bilene fikk klistremerker for stedene man overnatta på :lol:

Driver og samler hardware til bilen, når verkstedbesøk etc er unnagjort så kommer montasje av solcelletilkoblinga (bak) og CB-radioen skal på plass - jeg har også litt annet ræl som skal i og på bilen, så noe vil da skje selv om jeg er litt bofast av meg for tiden.
EDIT - fikk jaggu ICE.net-routeren til å virke, og siden jeg har både magnetfotantenne og "båt"antenne til den samt at den går på 12V, så... :wink:

Og, jo - det blir bilder :D

Rekriverte folieskilt for å montere reg.nr på skiltplanken til sykkelstativet jeg enda har for hengerfestet, anmoda om skiltplate i samma slengen - blir bra 8)
Last edited by Rudeboy on 27 Aug 2012, 10:30, edited 1 time in total.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Sier det igjen!!...

Her kjøres det land og strand!

Men du regner vel med at den blir stående såpass lenge at du er nødt å få dette unnagjort?!

Men seriøst, Yngve! Du burde faktisk ha hatt din egen blogg!

Akkurat som Erjo har! :D

For dette er god underholdning og meget beskrivende.

Så får det da heller være om det kun blir rene bilrelaterte saker om bilene dine her...
For du gidder vel ikke gjøre begge deler? :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Etter å omsider ha betalt overnattinga ifm Wietzendorftreffet kom mail om mottatt innbetaling nå.

Bilen har full tank, husker jeg på å lempe ut fremre takplate og madrassen oppe så kan jeg kjøre noe lettere på ferden til og fra treffet også 8)

Får vel finne en dag å legge om hjulene også slik at bilen er klar for å kunne kjøres på småskoene en langtur så jeg ser dieselforbruket på dem også. Det blir ikke idag, muligens onsdag neste uke, så da får jeg ta høyde for å lempe ut tjafset i leieboden etter endt dyst.

NSTR.
jakob
-
-

Post by jakob »

God tur gutten! Finnes ikke misunnelig!

Skulle også ønska at jeg kunne jobba der du jobber som har så mye fri!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du jobber på den plassen jeg har hatt mest mulig fri fra - jeg hadde ni ukers ferie siste året jeg var der, avspas, idrettsperm og fem ferieuker inklusive. Det var i sommerhalvåret alene, gidder ikke nevne hvor mye fri jeg hadde i vinterhalvåret :wink:

Bare å jobbe, det, gutt - så får du også tilsvarende med fri. Men aberet var også i min tid Familien, nå er den kutta ned til å være meg og en til, heldigvis så det bidrar litt. Bare å finne ei uke jeg ikke har pikebarnet.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Driver og innhenter info om gode løsninger for markise/fortelt-innfesting.

Det jeg har lyst på er ei langsgående skinne som skrus fast, med spoiler (sic) foran ved A-stolpen, slik at jeg da kan veksle mellom markise (fordi den festes med to adaptere til skinna) og fortelt etter behov.

Kommer til å slå på stortromma om jeg finner tak i en egnet forhandler på min ferd neste måned, markise med sidevegger og frontvegg må da gå an å shoppe i samma slengen :D

Idag har jeg tatt ned fremste takplate samt madrassen i bilen, de skal inn i tørr bod før helga, da har jeg det liggende der en stund tenkte jeg - ikke for å kjøre lettere bil men for å kunne bruke bilen litt anderledes. Blir jo bare to - tre sengeplasser på det viset, men det står sin prøve når jeg fremdeles bare er en til en og en halv 8)

Sjekka pris for disse campingrelaterte tingene, for markisa aleina slapp man med 1/3-del av prisen som Oslo Caravansenter skal ha :shock:

Ikke for noe annet, jeg støtter lokale bedrifter også men ikke for enhver pris.
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Driver og innhenter info om gode løsninger for markise/fortelt-innfesting.
Disse folka her lokalt skaffer mye bra saker - du kan jo sende en epost eller ringe dem: http://www.kabas.no/
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Skal spørre på pris men de befinner seg på andre siden av verden, ift der jeg i nær framtid skal.

Delplan med å få utbedra ting de neste ukene, er å være ferdig til vinteren slik at jeg kan sette meg ned og kose med bilen i ro og mak for innvendihe gjøremål i den 8)

Men det virker som et godt tips, nok en gang, Magne - takk. Skal melde tilbake hva svaret blir :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Observerer at Lator opererer med det som på internettspråket kalles "lag" (læg), altså forsinkelse.

Penga ble trukket igår først og her har jeg tusla innom posten så godt som daglig i påvente av ekstraskiltet mitt.

For en gjeng. Men da kan det i det minste hende jeg har skilt i hende til helga - såfremt de ikke skal ha skiltet til godgjøring før utsendelse, da.

Vinterskoa påvei opp fra boden, i morgen legger jeg om så er jeg klar for både vinter og PKK og det som enn måtte komme. Sommerskoa setter jeg i leiebod på annen adresse, i kjelleren her er det gnagere løs.

Stikker oppom neste lagringssted og henter diverse elektronisk ræl som jeg har liggende, får finne en ok dato å begynne montere f.eks CB-radio, navi etc og pusle litt med bilen utover høsten. Det blir ikke like mange kilometer kjørt i andre halvår som i første.
Vurderer montere "enten" forsterker eller mini-sub i bilen, har ikke lett spesiellt hardt etter det men finnes det ikke forskterkere som gir signal til fire høytalere OG sub, da ? Uten at det koster fletta av skjorta, mener jeg ??

"Må" jeg koble av de to bakre høytalerne så kan jeg jo koble dem opp på CB-radioen om ikke annet, de står svært nært der jeg ser for meg å ha sambandet montert - riktignok med et kabelstrekk fram til dashen slik at man kan ha mic ved dashbordet når man skal kjøre med CB påslått, da.
Ellers blir CBn vel mest brukt til å lytte, mest ifm stans på eftan/kvelden, tenker jeg.

Driver og småpønsker på å hive på stabilisatorstaget på Vidvandre, ser da ut for at det passer selv om det er bakhjulsdrift inne i bildet så da blir det vel å sanke sammen delelageret for stabsstaget og hive seg rundt før frosten kommer - men om det blir før eller etter Tinn må fåglorna vite.
Lokari hjulskjermer har jeg liggende, også - de tar såpass med plass at så snart rusten i dørkarmen er utbedra så kommer de på.

Skvettlapper bak, er vel det som er enklest å få på plass, har samla støv en lang stund - de ligger i bilen som det er så den dag jeg har med drillen ut dit hiver jeg dem på. Må være en drøm å kjøre og vite at saltlaken som kommuner flest påtvinger oss kan finfordeles over bilene bak meg :D

Så en T4 med Westfaliatak for kort tid siden som hadde soltak montert mellom håndtaket man trekker taket ned etter og den festeanordningen man henger fremste takplate på inne i bilen - dermed skulle det vel la seg gjøre å montere noe der uten at man da drar handtaket løst fra Westfaliataket selv om man har et soltak der oppe ? Har jo ett vippesoltak liggende fra Tyskerbrakkaæraen også :wink:

Montere begge dørvinduventilene slik at ikke allverdens innsekter kommer inn midtsommers, ha montert soltaket med egenprodusert myggnetting og la det stå åpent når bilen er parkert ifm camping så skal vel bilen våære enda mer sval enn den er bare med ventilene i framdørene, vil jeg tro. -Ting å tenke på, jeg kunne jo også anskaffe myggnetting for T4s dører og dette kjøkkenvinduet på Californiaen, men det skal visstnok koste endel da.

Ellers lite nytt. Folk snakker over seg, man går lei. Bilen står her og samler støv, onsdag går den til skadeutbedring, PKK og oljeskift - får bare huske på å la dem bytte parklyspæra på høyresiden og skiltpærene bak, før de starter på PKKen - har brent meg på "lure" mekanikere før som valgte bytte pærene etter utført PKK :roll:
Ah, det minner meg på - vinduspusserbytte! Har ett par liggende på hybelen, så da bærer jeg dem rett ut i bilen nå :D
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Akkurat, ja.

Jeg må være dataverdenens svar på "den omvendte Kong Midas" og alt jeg rører ved av datamaskiner blir til dritt.

Jeg skreiv en epistel om markise og alu-skinner montert på bilens tak/side, rett under hevetaket. Hva skjer ? PCn skjer.

Essensen er at jeg undersøker pris for skinner og markise, legger ut resultat her når det foreligger. I et ikke nærmere angitt land sør for Danmark skal de ha NOK 3.500,- for montasje, deler og det som er men så kommer markisa i tillegg. I Norge fikk jeg en pris på NOK 16.000,- for markisa alene, men jeg kjenner på meg detta blir priser for folk og ikke for Lottomillionærer.

Posten.no valgte informere meg om at Lator-skiltet omsider har ankommet mitt postkontor hele elleve minutter før stengetid idag så FU very much for den, Posten Norge. Henter det i morgen men siden jeg kjenner pakkemeldings-gjengens historikk forventer jeg at pakken ikke er der før til helga - de er verdensmestere i å få ut hentemeldinger uten at pakken har blitt sendt fra sorteringssentral til postkontor (husk jeg jobba på Posten engang...).
Får ta drosje onsdag og sende regninga til dem for turen om ikke jeg får pakken i morgen, "hadde viktige planer" og måtte ta taxi for å få henta pakken som skulle vært der da jeg hadde tid til å hente den :lol:

EDIT - Nokia, confusing people... fikk mail igår og skrev ikke ned hentekoden på Latorskiltet mitt siden det jo sto på mailen min som jeg fint leser fra telefonen. Vel og merke - så lenge jeg har strøm på mobilen, ja :wink:

Tusla i regnet direkte fra barnehagen til posten og oppdaga at telefonen hadde gått klikk, tom så da ble det uforrettet sak også idag.
Men jeg har åpnet og inspisert, til dels rengjort, mine aldrende Hella Rally 3000-lamper så noe er da gjort siden igår.
Knakk en skrue så den får jeg enten erstatte med uoriginal type eller plage Hellanor om de kanskje har en lausunge av en skrue liggende.

Og når det er nevnt så tror jeg jaggu jeg skal bestille meg et par til med klemmer for å holde lys på lyktebøylen min sånn at jeg kan montere Hella Rally 3000 i senter med Hella 3003 Compact ved siden av på Vidvandre 8)
Da må jeg jo koble opp det ene paret som arbeidslys men det er vel ingen sak, oppskrifta for hva som er tillatt står jo i kjøretøyforskriften :D

EDIT II :
Festeboltene på Hella 3003 Compact er like store som på Rally 3000 så da skal det vel la seg årne å få på plass alle fire lampene i fronten i.l.a høsten. Var og målte ifm dekkskiftet nå.

Skulle også slenge på etpar skvettlapper bak men jaggu! Noen har vært og knotet med en bolt i ene festet til skvettlappen til høyresiden og den bolten kommer ikke løs fra "feil" side av innfestinga -> dermed må jeg bestille ny innfesting fra VW før jeg får på plass skvettlappene. Gadd ikke montere venstre bakre alene.

Alle fire vintersko står på bilen nå, gadd ikke bytte på bakluka.

Bemerkelsesverdig mye gresstuster på ublu steder under bilen men siden jeg ikke har kjørt offroad med bilen er jo ikke det noe problem - skulle tatt seg ut, kjøre skap & alt innvendig løst bare fordi man vil ut i løsgrusen ? Nei, takk. Det holder med da jeg kjørte meg fast i vinter på Lygna.

Sommerskoa fikk akkurat plass i dekkposene jeg handla på Rimi oppe på Hamar for to år sia, maks størrelse de posene tar men selvsagt! Det er jo bare fire poser og ikke fem så siste hjulet får ligge i friluft i vinter.

I morgen venter skaderep-gutta på bilen, og verkstedgutta skal få ta seg av høyre parklyspærebytte (slått opp i bilens litteratur på emnet ? Jeg gjorde.) samt skiltbelysninga & motorvasken jeg fikk selger til å (ikke) ta da han (ikke) tok service på bilen sist november (men istedet valgte bytte olje).

Det er vel to ting jeg er mest spent på ifm PKK, det ene er hvor mye rust de gidder koste av bremseskivene for å se etter rust i bremseskiva (for rust som ligger løst kan da vel ikke regnes som rust på skivene, vel ?) og det andre er hvor mye som skal til - om noe - før bilen er igjennom PKK.

Begynner kjenne jeg trenger arbe men om det bare blir småtterier så går jeg både Wietzendorftreff og vinter blidt i møte.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel. Da står bilen om ikke annet i Møllers varetekt.

Fikk melding iht avtale fra august om å levere bilen idag slik at sjappa kunne få fikset bilskaden jeg ble påført i sommer, så la jeg til etpar småtterier ifm PKK som også var avtalt mellom nå og en dag i nesteuka sånn at jeg skulle ha en fiks ferdig bil til Wietzendorf - forhåpentligvis også EU-godkjent.

Men neidda, skade snakker ikke med verksted og verksted snakker ikke med nyttekjøretøy og sånn går nu dagan.

Jeg fikk "pådratt" kundebehandler at de har bilen iht tidligere plan - fra idag til en dag neste uke når skade er ferdig å rette ut kanalen min, så tar de "de rekker" i mellomtiden.

Kjennte jeg hadde bra lyst til å dra bilen vekk derfra for så å finne alternativt verksted for denne simple oppgave men jeg ombestemte meg underveis - mest pga trivelig kundemottaker (sic, de må ha hatt folk på servicekurs nylig - aldri blitt møtt med en så positiv tone før)("å du har en sånn en, du skulle kvitta deg med den" har vært standarden i årevis)

Men da ligger det an - på det teoretiske plan, om ikke annet - at jeg kan cruise på Autobahn neste helg med cruisecontrol påslått påvei til Wietzendorf om de ikke finner denslags for vanskelig å utføre, da 8)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hah, peislæstan hos Lator bruker min gamle skiltplateleverandør - fint da trenger ikke jeg bruke Lator mer :D

Skiltplate i hus, to til skal rekriveres fra min gamle leverandør for å komme Vidvandre til gode. Den som kom i hus nå, ble anskaffet for å holde skilt på lysplanken bakpå bilen når jeg kjører med sykkel - som kjent er det jo bare baklukestativene (og visse få unntak fra f.eks Paulchen) som ikke hindrer frisikt til skiltet bak. Da må man ha på planken med skilt i lesbar variant på bak, for å kjøre lovlig.

Bil fremdeles på verksted, får den ut neste uke samme dag som jeg kjører til Svea Riket på min ferd ut av landet - nok en gang.

Kommer til å iverksette litt TLC på bilen etter turen siden dagene er fyllt opp med lite annet enn MC-kjøring når nå engang kjørelærer har tid og titting på M*A*S*H så da kan jeg like greit anvende tiden til noe vettugt istedet for å se på gamle filmer på dagtid.
Fremdeles ikke fått svar fra min tyske leverandør (?) av markise/monteringsskinne, men en annen har meldt seg så kanskje, kanskje det blir noe av i år ? Det finner jeg jo fort ut av.

EDIT :

Så forresten en T4b Multivan med svarte fangere, lik min, men med tåkelys i fangeren. Hmmmmm, skal/skal ikke... :lol:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ralph CC fra andre fora har vært en tur oppom Sagaøya, slasken har jo lagt ut flotte bilder også :D

Her kunne jeg lagt til at jeg er nesten missunnelig men det fordrer jo at jeg i ordets opprinnelige betydning ikke unner ham turen og det blir jo helt feil. Han nevnte denne turen da vi snakka i Bullidays så jeg får høre med ham om hvilke erfaringer han har gjort seg - husker jeg rett brukte han en måned der oppe og det skal jo ikke jeg og pikebarnet neste sommer. Enkelte av de områder han har vært innom skal ikke vi til, så og si.

Hans CC er hevet 10cm og har ved slike turer vanntett motorrom så den snorkelen er ikke bare til pynt, og så har han jo "følgebil" i kammeratens T3. På ett av bildene i andre billedserie kommer takløsningen hans godt fram, solcellepanel, aluskinner for montering av tjafs, tjafs, en zargesskasse samt etpar antenner hvor den ene da er for CB-radioen hans.

Han har en stålfanger i front som tåler juling og en sånn derre plastboks limt nederst på bakluka med reflekser mellom boksen og bakfangeren. Jeg vil vel ikke kunne si bilen hans er målet for hva jeg skal med Vidvandre men etpar av løsningene hans er definitivt til etterlevelse.

Første billedserie:
http://www.dalhaeuser.de/urlaub/island_ ... 16.08.html
Andre billedserie:
http://www.dalhaeuser.de/urlaub/island_ ... 30.08.html

Han har lagt ut etpar fotos av forsering av stigninger, bl.a ett sted hvor han i 46 graders helling måtte rygge ned igjen :D
Selv pleier jeg bli noe mutt og innesluttet når jeg må gjennomføre denslags manøvrering, men det vil jo helst gå godt, da.

Mens jeg nå er igang kan jo dere som har bilene hjemme, sjekke om dette er noe som går an på våre biler ? (Henter min fra verksted dagen før jeg reiser til Wietzendorf).
http://howto.cnet.com/8301-11310_39-575 ... ey-remote/

Jeg har, om jeg ikke har nevnt det før, fått igang ICE.net-routeren min igjen så da kan det fort bli montasje i bilen for hurtigkobling av router & strømtilførsel. Ser bare for meg å montere opp 12V-tilkobling samt antenneforberedelse ut av bilen - ulempen der er at coaxkabelen er enorme 20 meter lang (!) så jeg får vel se om ikke jeg kan finne en elektroreparatør som sitter på tre-fire meters lengde slik at jeg kan bruke den kabelen istedet i bilen - hvis ikke får jeg montere routeren i motorrommet og handle meg en Hobby 720 KMFE istedet... :roll:
Nix, det blir å finne tak i kortere kabel, ja. Så kan jeg finne tak i kabeltrommel jeg kan kle på de 20m jeg allerede har og anvende det ifm antenneheving til fjells i form av raier etc man kan bruke for å heve slikt.

Burde jo få laget ett egnet punkt på bilen hvor antennekontakter står, og da kan jeg jo ha påkoblinga for solcellepanelet på samme sted (trur jeg vet hvor på bilen det blir i første omgang).

Mer om det såsnart kabel er fiksa og antennekontakter likeså !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Win some, lose some...

Oppdaga til min ustyrlige glede igår at bilen ikke skal hentes torsdag men allerede i morgen, trodde den skulle utkausjoneres få timer før avreise slik at jeg egentlig måtte få pakket ferdig i mårra det som skal med til Tyskland og så lempe det i bilen etter hentinga torsdagen.

Well, egentlig ikke. Bilen skulle hentes i morgen den dag, den - må lære meg å henge opp kalender her så jeg ser hva slags dag har hvilken dato.

Men på meldingssvareren nå lå det beskjed om at de hadde krøll med lakkverkstedet og behøver ha bilen inne til torsdagen likevel.

Vel, da fikk jeg straffen for å ikke ha pakka ferdig allerede - nå må det gjøres før jeg subber opp og henter bilen og jeg får likevel måtte avvente med å lempe i bilen til utpå torsdagen. Jeg får bare håpe jeg slipper stresse med veien ned til Göteborg og at den veien går problemfritt 8)

EDIT - jafan, glemte nevne jeg fikk pakke fra Südsee camping i Wietzendorf som takk for at de huska på at jeg har betalt mitt opphold der nå til helga.
Klistremerke som skal på bilen (Ser du det, Jan, et klistremerke til som du ikke har) og adgangskort og what not.

Trur det blir ei meget fin helg, en verdig avslutning på sommeren.

Jeg fikk også tilsendt kalendere fra Timon, T1 til og med T5 i 12 måneders perspektiv.
Meget vakker, jeg kan formidle kontakt om det ikke hostes opp egne kalenderbidrag her - noe vi vel burde få til, det er da fler enn 12 gode bilder i X antall prosjekt-, tur- og trefftråder her, vel ??
T4Jan
-
-
Car: T3 '88, T4 '94

Post by T4Jan »

Hadde bilen min på PKK på mandag. Fikk kun en feil og det var frontvinduet som var slitt. Det må jeg si meg fornøyd med. Trengte ikke å ha i baksetene, kun vise festet i gulvet. Min hjemmelagede anordning til markisa gikk også greit.

Ser at bilen hevet seg noen cm da jeg tok ut alt utstyret... hmmm... Syntes det så bra ut, tror kanskje jeg må prøve å heve den noen cm til og sette på skikkelige dekk.

Den bildeserien du linket til fra Island var utrolig fasinerende. Fikk veldig lyst til å reise tilbake dit. Lurer på om det går med en 2wd som er hevet og mudterrain dekk som er seipet? Kan jo ikke bare kjøre rundt på hovedveiene heller.

Håper bilen din blir ferdig på torsdag så det blir tur til Wietzendorf. Vi har klistremerke fra Wietzendorf 2011 i T3'n. Men det er jo litt juks for bilen har vært der men ikke vi.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Godt du kom igjennom med såpass fint betyg 8)

Fikk telefon fra Møller og bilen er ferdig - minus oljeskiftet som skade- og lakkavdelingene nekter verkstedavdelinga å ta nå fordi lakken knappast er herdet. Den må få stå urørt, sier de.

Så da går oljeskiftet nesteuka, og jeg stikker umiddelbart opp for å kausjonere ut doningen og for å få Dommen på den første periodiske kjøretøykontrollen Vidvandre er på i mitt eie.
Føler sånn halvveis det er nå jeg får svar på hvor mye ærlig selger var i vinter :D

...fortsettelse følger.

...her, f.eks :

-skadeavdelinga og lakkgutta ble ferdig med bilen igår (sic) selv om jeg leverte den hos dem sist uke. Dermed er lakken for ny til at de kan heve bilen hos Møller (pisspreik) og alt annet enn skadereparasjonen m/videre blir derfor utsatt til onsdag neste uke.

Det positive i saken er at jeg slapp betale min egenandel pålydende kr. 4.000,- siden Tryg har både meg som skadelidende og skadevolder i sin kundekrets, de sa ifra til Møller at her skulle jeg ikke betale noe (selv om Tryg sa til meg jeg måtte være forberedt på å gjøre det).

Vel, vel, vel. Jeg får slenge ut et "anbud" til Wietzendorf-gjengen og høre om jeg kan få kobla opp cruise controllen der nede, så kanskje jeg får returen pr cruise controllert kjøring :wink:

EDIT :

Noe helt annet er en rimelig og fair advarsel til det ganske land :

Dersom man etterlyser status i bestilling hos NEXTGENTEL så vil man oppleve at bestillingen kanselleres. Ha dette i minne, folkens ! Jeg sitter i det jeg trodde var tredje uka ute i min bestilling og etterlyste status i saken, dagen etterfår jeg kvittering om at bestillingen er kansellert.

Har de dophuer ansatt på kundeservicen sin...? Vel g bra med sysselsetting men det får da være måte på!
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ohboy, her skulle dere ha vaert !

Wietzendorf frister - som de to forgaaende tyske treff jeg har rukket over i aar til gjentakelse !

Neste aar satser jeg paa aa ha med pikebarnet, meget familievennlig treff paa en enorm campingplass - selve treffet ligger paa et annet felt av campen, saa vi som bor i familiedelen av stedet hörer ittno nattestider.

Har plenty fotos, regner med de kommer alle saasnart jeg kan komme meg online igjen - alt av fotos ligger paa pcn. Stikk i strid med deres fordommer, saa er dette da ikke tusenvis av fotos - har gitt opp aa ta bilde av hvert kjöretöy selv om jeg burde :lol:

Nu staar der Deutsches Panzermuseum for tur og saa blir det Kiel og ferga til Gbh för en kort kjöretur i moren tager meg siste stykket hjem.

Takk til Viljar & alle tyskere for godt selskap !

EDIT - da følger en fotonovelle av turen :lol:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ta gjerne en kaffepause nå, selv gikk jeg og hentet taxfree-snop fra Göteborgarebåten 8)

Litt til bilder ? OK.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

-Èn ting er sikkert og det er at Wietzendorftreffet frister til gjentakelse... Det har med sin tosidighet, dvs at man kan velge bo i selve treffsenteret som f.eks Viljar, Bifuel og et hav av andre gjorde eller man kan bo litt utenfor det meste av ståk og støy i de mer familievennlige stedene som jeg og Bulli-board.de-gjengen gjorde.

Så kommer spørsmålet om hvilke av mine tre treff i Tyskland i år skal jeg velge neste år ? Tviler på jeg kan frese ned for langhelger for hvert bidige ett av dem. Busfestival passer med tanke på at barnehagen har stengt i fellesferien og jeg går firedagersmarsjen i NL hvert år.

Men Bullidays og Wietzendorf var noe helt annet enn å være malplassert ute på ei flystripe fra den kalde krigen (eller litt før, om mine mistanker stemmer) - ære være Busfestival for det som det treffet gir, og jeg vil tilbake dit. Har jo nevnt for flere hvor i familiehjørnet jeg ser for meg å stå da.

Det får så være at de ikke "passer" med ferieåret for øvrig, for min del betyr jo det nada neste år siden jeg ligger an til å få maks syv feriedager og resten må gå som potensiell avspas hos en fremtidig arbeidsgiver.

Jaja, jeg får bruke tiden fram mot jul til å fundere over dette. Så kan jeg jo småpønske på det når jeg skrur på Vidvandre i.l.a vinteren også.

Men vit - dere skulle ha vært der !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Vel, da står bilen - omsider - inne på verksted. Igjen, jaggu lenge sia sist... -Vel sant å si er det jo første verkstedbesøket den har, forrige uke var det jo skadereparasjon og i min verden litt på siden av et regulært verkstedbesøk, da :wink:

Bytte av parklyspære, høyre side får de pent ta på egen kappe. Sleit no diævelsk, da jeg dreiv med knokepoker med tysk stål og ga opp - jeg slo opp i brukermanualen som på sitt fantastiske vis sa "oppsøk verksted" - aktuellt ? Nix. Man kjører bil til alle døgnets tider, jeg ser ikke for meg verkstedene skal starte ha døgnåpent bare fordi en tysk løk har skrevet "oppsøk verksted" på temaet pærebytte :roll:

Bytte av skiltlyspærer, her satt skruene såpass fastrusta at jeg de gangene jeg har vært bakpå med skrujern i neven, ikke kom noen vei. Den tar jeg på min kappe.
Montere og code inn cruise control. Det bør de ikke ta mange kronene for, litt for codinga antar jeg.
Oljeskift & filter, skulle ha tatt med drivstoffilterbytte i samma slengen men det får jeg ta sjøl sånn på sikt - om jeg ikke lar noen gjøre det utpå seinhøsten.

PPK etter pæreskift burde la seg fint gjøre, refleks & varselstrekant lå på passasjersetet så det burde de da unngå krysse feil på i skjemaet.

Får se om bilen blir ferdig idag, kunne passet meg bra å hente den ut i eftas 8) Eneste som mangler er å få bytta kondensatorne i ladekretsen til campingdelen, og bytta fritidsbatteriet så er vel bilen ship shape, den.

EDIT - de skulle ha over NOK 3.000,- for å montere og code opp cruise contriollen min ! Gjett om jeg lar dem gjøre jobben, eller... :roll:

Status på PKK = null hull. Stikker og henter bilen umiddelbart. Jeg får vel stikke oppom 20-foteren og se om jeg ikke kan finne litt stash til bilen, jeg veit hvor antenner og diverse elektrisk tjafs ligger hen så hvorfor ikke fylle opp sekken emd det og ha det klart for montering her hjemme.

Litt usikker på hvor GPS-en til MFDen ligger hen i skrivende stund men så skal jeg ikke ut med dashbordet riktig enda, så det kan vente litt til. Hadde jeg vært lur, ville jeg vel ha avventet med cruise control-monteringen til jeg skal hive sammen dashbordet så slipper jeg løke med dette for mange ganger. Kutte ned på hvor mange operasjoner som skal foregå i samme del av bilen, kind of.

En stor fordel med å stå rett uttafor døra er jo at jeg kan nappe med meg laptopen og la den gå på 230V og ha alle tegninger over bilen online, samtidig som man har So wird es Gemacht liggende rett ved, og annen litteratur for hånden sammen med verktøy, varme & lys for jobbinga etc - bare å slenge ut ei slengledning fra hybelen, og å koble på trommel nede som står ryddig og pent inne i bilen når jeg ikke herjer rundt der :wink:

Men denslags blir etter både Austbygde og høstferien, kjenner jeg - må samle tjafset, det av verktøy jeg har som jeg kan trenge og deretter få bilen rett ut for min hybel - parkering etter først til mølla-prinsippet her men det pleier være rolige former naboene gjør det.

Bilder kommer, mind you.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Da surrer første vaskemaskin med skittentøy etter helgeutfarten som denne gang gikk til Persgård camping i Uvdal (Nore & Uvdal kommune).

Var der med et gjeng Turpaahjul.com'ere og det ble grilling og grusveikjøring og mye moro der.

Skal tilbake til både Persgård til uka og grusveiene - faktisk flere mil på grusvei til uka enn igår.
Glemte sparkesykkelen til pikebarnet på campingen så da har man jo et godt alibi for å returnere. Og dessuten går det alternative vegakser til Austbygde derfra så om jeg kommer meg ut av Oslo onsdagen etter skoletid (kveldsskole) så er jeg på campingen rundt 2300, og da sover jeg over - finner ut om sparkesykkelen er der, kjører mil på mil med ånkli vei og tar meg så opp på en eller annen grusvei i retning Austbygde for årets Buscamp. Det Buscamp jeg hadde sett for meg å stå over :roll: :D

Kjenner det blir bra å få campa litt i kaldere netter også, det var en noe uvant følelse å legge seg i 23-tiden i sommer med 27' selv etter at det hadde blitt mørkt 8)

Litt i tvil om jeg skal nevne Buscamp for han Askermannen som kjørte Amerika på langs i 2007/2008 med sin 2002 Caravelle. Har ham på mail, lette ham opp for noe så banalt som autograf i boka hans - nå har jeg sølt kaffe på den så jeg får vel handle meg ei ny bok først :lol:

Skal slenge ut etpar bilder etter leggetid, så er den jobben gjort :wink:
jakob
-
-

Post by jakob »

Den der fotosida du bruker må jeg desverre si er crap! Må prøve et Tysklandstreff til neste år! Ses til helga Gamle mann!!! :D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Den fotosia som forumet mente vi skulle bruke før noe enda verre ble presentert ? Mjo, den er ikke allverdens men det er ingen hindringer i å få åpnet bilder som er lastet opp med den i det minste.

Og dét kan ikke scrapimage som "alle" bruker her inne tilby. Det vet du også. Så da så :wink:

Skal ned til Tyskertland igjen, ja - klarer ikke bestemme meg pr idag om hvilket, evt hvilket jeg skal droppe - alle tre blir nok litt storslått for en uten feriedager men det blir vel ei råa med "noe" også i 2013.

Jau, vi sjåast til helga - synd familien ikke kommer med tre biler, farmann :D

EDIT - sleiv spark fra kammerater til side, hva med etpar bilder ? Sliter av og til med at Nokia N8'ern (som Nokias software ofte kaller N9, har de oppgradert mobilen min uten min viten ??) kutter ut bilder jeg tar.

Vel, her er de :
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

...og det fra en bildeopplaster som i det minste virker (sant, Rainman) :lol:
Post Reply