Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift
Orange -87 westy m/ høytak. Nå: frankenpumpa er i drift
Hei!
Kjøpte forleden en t3 westfalia fra 87 med høyt tak. Den har gått 320 kkm, men var ikke så alt for gærn ang rust under samt at 1,9 TD motoren går fint og skal ha vært overhalt i tyskland... På karosseriet derimot er det rust på alle steder hvor westfalia har montert gjennomganger gjennom karosseriplatene. Dvs den rista som er under kjøleskapet (tilluft?) samt ved webastoen (også tilluft?). I tillegg er det rust rundt kontakta til landstrømmen og vannpåfyllingspluggen, innstegbretta forran samt en vindusramme (dobble plastruter). Har nå kappet bort det meste av rust og er i ferd med å sveise inn nye plater.
Saken er at jeg er gira på å blende luftinga bak kjøleskapet, da det trekker veldig mye herfra under kjøring i kaldere vær, samt at jeg ikke skjønner hvorfor det lille blusset til kjølseskapet trenger så mye luft!? Ser på bilder på nettet at det kun er få biler som har lufting her, så føler meg ganske trygg på at dette er ok!? Blant annet så er det INGEN biler med skjørter som har dette... tillufta til webastoen derimot, går jeg utifra at må få eksistere så ikke lufta resirkuleres? forøvrig så har disse to gjennomgangene ført til alvorlig mye rust ned mot kanalen, spasielt bak kjølekapet. Helt kjeks nedover, og karosseriplatene har løsna fra hverandre i nesten hele sin lengde på denne strekninga. tullete løsning, for vannet renner jo rett inn.
jaja, klarte ikke å ordlegge meg kort, men regner med det er forståelig, selv uten bilder!?
Bilder kommer nok når det blir tid. Nå er det bare å rushe med å bli noenlunde ferdig før det blir vått om noen dager.
Planen er å hellakkere kjærra med sprøyte i en litt freshere farge, da hvitfargen ikke helt appelerer oss, samt at vi nå har muligheten til å gjøre noe gøy ut av den siden den uansett må hellakkeres de kommende dagene. bikker mellom en litt saftig knæsj grønn og en mørk oransje, opp mot rødt. Men alikevel å holde oss et godt stykke unna russerødt, da jeg ikke er mer enn 5 år eldre enn som så =S.
Vi, tre friluftsintresserte studenter, henta bilen i svolvær i våres og nå rusler den stort sett nede i grimstad som klatre- og kiteturbil.
kjørte grimstad-hamar i går på 0,8 liter mila. Overraskende lavt siden taket bygger så mye samt at både turbotryket og dieselflowen er justert opp en aning (men merkbart) på gefülen...
Hilsen en lykkelig westfalia-eier =)
-Andreas
Kjøpte forleden en t3 westfalia fra 87 med høyt tak. Den har gått 320 kkm, men var ikke så alt for gærn ang rust under samt at 1,9 TD motoren går fint og skal ha vært overhalt i tyskland... På karosseriet derimot er det rust på alle steder hvor westfalia har montert gjennomganger gjennom karosseriplatene. Dvs den rista som er under kjøleskapet (tilluft?) samt ved webastoen (også tilluft?). I tillegg er det rust rundt kontakta til landstrømmen og vannpåfyllingspluggen, innstegbretta forran samt en vindusramme (dobble plastruter). Har nå kappet bort det meste av rust og er i ferd med å sveise inn nye plater.
Saken er at jeg er gira på å blende luftinga bak kjøleskapet, da det trekker veldig mye herfra under kjøring i kaldere vær, samt at jeg ikke skjønner hvorfor det lille blusset til kjølseskapet trenger så mye luft!? Ser på bilder på nettet at det kun er få biler som har lufting her, så føler meg ganske trygg på at dette er ok!? Blant annet så er det INGEN biler med skjørter som har dette... tillufta til webastoen derimot, går jeg utifra at må få eksistere så ikke lufta resirkuleres? forøvrig så har disse to gjennomgangene ført til alvorlig mye rust ned mot kanalen, spasielt bak kjølekapet. Helt kjeks nedover, og karosseriplatene har løsna fra hverandre i nesten hele sin lengde på denne strekninga. tullete løsning, for vannet renner jo rett inn.
jaja, klarte ikke å ordlegge meg kort, men regner med det er forståelig, selv uten bilder!?
Bilder kommer nok når det blir tid. Nå er det bare å rushe med å bli noenlunde ferdig før det blir vått om noen dager.
Planen er å hellakkere kjærra med sprøyte i en litt freshere farge, da hvitfargen ikke helt appelerer oss, samt at vi nå har muligheten til å gjøre noe gøy ut av den siden den uansett må hellakkeres de kommende dagene. bikker mellom en litt saftig knæsj grønn og en mørk oransje, opp mot rødt. Men alikevel å holde oss et godt stykke unna russerødt, da jeg ikke er mer enn 5 år eldre enn som så =S.
Vi, tre friluftsintresserte studenter, henta bilen i svolvær i våres og nå rusler den stort sett nede i grimstad som klatre- og kiteturbil.
kjørte grimstad-hamar i går på 0,8 liter mila. Overraskende lavt siden taket bygger så mye samt at både turbotryket og dieselflowen er justert opp en aning (men merkbart) på gefülen...
Hilsen en lykkelig westfalia-eier =)
-Andreas
Last edited by AndreasE on 20 Oct 2013, 17:32, edited 3 times in total.
-
Husern
- -

- Car: 1988 t3 westfalia
- Phone: 90960942
Re: rustflekkete vit westfalia -87 er på veg til det bedre =
Hei.. Jeg ville absolutt ha beholdt luftehullet til kjøleskapet. En ting er at kjøleskapet trenger luft. Selv når det går på 220v. Men en annen ting er utlufting ved evnt gasslekkasje!! Ikke steng luftehullet. Der er mitt råd.. På westfalia modeller med skjørt langs siden, så tror jeg fortsatt det er utlufting bak skjørtet.. Mulig jeg tar feil der, men en eller annen utlufting må det nødt for og være..
Ikke meningen og virke skarp altså
Men gass kan være skummelt..Gleder meg til og se bilder av bilen din.. Alltid artig og se
Hilsen Raymond
Ikke meningen og virke skarp altså
Hilsen Raymond
Raymond Huser
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Gassdelen i kjøleskapet bruker ikke så mye luft men varmeveksleren i kjøleskapet trenger luft. Sørg for god drenering nedover(forbrent gass er tyngre enn luft) og utlufting av eksos luft.
------------
En annen ting er at det finnes flotte kompressor drevne kjølebokser som bruker lite strøm.
--------------
Ikke sett strømkontakt i sideplater men på støtfanger foran eller bak.
------------
En annen ting er at det finnes flotte kompressor drevne kjølebokser som bruker lite strøm.
--------------
Ikke sett strømkontakt i sideplater men på støtfanger foran eller bak.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Takk for kjapt svar!
Da høres det lurt ut å beholde luftinga, ja
. Blir nok ikke den orginale stygge plasten, men bare noen hjeller som åpner nedover ved å kappe horisontale kutt og bøye til litt. Strømuttaket blir nok der det er da jeg allerede har kappet til en plate med nydelig passform =P.
Ha en god dag!
-Andreas
Da høres det lurt ut å beholde luftinga, ja
Ha en god dag!
-Andreas
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Gassdelen i kjøleskapet bruker ikke så mye luft men varmeveksleren i kjøleskapet trenger luft. Sørg for god drenering nedover(forbrent
gass er tyngre enn luft) og utlufting av eksos luft.
Mener selvfølgelig uuuuuforbrent gass
Propan gass er tyngre enn luft og vil fylle opp bilen nedenfra men dersom den har en drenering nede, vil den strømme ut av bilen.
Mener selvfølgelig uuuuuforbrent gass
Propan gass er tyngre enn luft og vil fylle opp bilen nedenfra men dersom den har en drenering nede, vil den strømme ut av bilen.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
skjønner poenget, og jeg må tilstå at jeg ikke hadde tenkt så langt da jeg stilte spørmålet i går...
Oversiden av kanalen bak kjøleskapet var bare kjeks. Siden bilen holder seg sammen nå, står jeg over å erstatte alt dette, da hele kjøkkenet isåfall må demonteres. I stedet kappes det meste av rust bort og nye plater sveises inn på utsiden for syns skyld. får pøse på med olje i kanalene i ettertid for å bremse den rustinga som allerede er i gang. Underdelen av kanalene derimot, er helt prima fortsatt. Litt lettvint løsning, men får være måte på hvor mye arbeid man skal lage seg....
Noen som har erfaring med liming av fuger mellom karosseriplater etter å bare ha punktet fast en ny platebit? anbefalinger av lim? redd for at så store platebiter som det er snakk om skal slå seg pga varme, samt redd for brann pga all sveisinga.
Skal prøve å få tatt noen bilder fremover =)
-Andreas
Oversiden av kanalen bak kjøleskapet var bare kjeks. Siden bilen holder seg sammen nå, står jeg over å erstatte alt dette, da hele kjøkkenet isåfall må demonteres. I stedet kappes det meste av rust bort og nye plater sveises inn på utsiden for syns skyld. får pøse på med olje i kanalene i ettertid for å bremse den rustinga som allerede er i gang. Underdelen av kanalene derimot, er helt prima fortsatt. Litt lettvint løsning, men får være måte på hvor mye arbeid man skal lage seg....
Noen som har erfaring med liming av fuger mellom karosseriplater etter å bare ha punktet fast en ny platebit? anbefalinger av lim? redd for at så store platebiter som det er snakk om skal slå seg pga varme, samt redd for brann pga all sveisinga.
Skal prøve å få tatt noen bilder fremover =)
-Andreas
Tia flyr og kameraet jeg har tatt bilder med har gjømt seg godt. Det endte med at jeg og min bror brukte en lang uke på å shine bilen. Pussa den helt ned, sandblåste det som var var av overflaterust og skjøtetust samt sveiset inn nye plater der det var pill råttent. Det var stort sett de stedene hvor westfalia hadde kappet hull til lufting, landstrøm, vannpåfylling osv. De gamle lufteåpningene med brekte plastplater ble byttet ut med integrerte hjemmelagde riller. Ble egentlig ganske sweet. Div større bulker ble banket ut og sparklet. Brukte lakksprøyte og fikk på arcanol grunning og selvkomponert (slumpblandet) bengalakk i en mørk orange/lys rød. Vanskelig å forklare fargen da den lurer en avhengig om man står nære eller langt unna. Liten illusjon ute å går. Hele lakkjobben gjorde jeg ute under en pressening, med god konkurranse av mygg, klegg og regn som gjerne gså ville sette seg på bilen, hehe. Men til at det er første gangen jeg lakkerte bil, samt forholdene og budsjettet, ble det overraskende bra, så lenge man står på litt avstand. Skjønner at innlegget er verdiløst uten bilder=/. Bilen er i full drift, med kitetur til Jæren på forsommeren, kitetur med min bror i Danmark just nu og klatretur til alpene på møre til uka. Trofast sliter som har nå har runda minst 320k. Eneste er et gløderelee som gjør litt som det vil. Har også kutta ut orginaleksosen og heller fått på en kort sort oval simons-demper etter turboen som ender opp rett bakover til under fangern. Ble friskt!
Bilder kommer. En gang. God sommer!
Bilder kommer. En gang. God sommer!
Hei!
Tiden flyr og kameraet er borte igjen.... Men fant noen bilder på fb...

Bilen rusler og går bra og vi har brukt den mye! skrudde i sommer opp dieselmengden og turbotrykket på måfå. Ble veldig mye bedre drag. Er ellers masete med firegirkassa, men nå fyker den opp de fleste bakkene i 4 uten problemer!
Har hatt litt problemer i kulda. mister draget og virker som filteret iser når det kryper under -18. bytta filteret og fant masse brune klumper som lå oppå gamlefilteret. er det dieseldyr? ellers lettstartet som bare det i vinterkulda=).
skal komme med flere bilder fra oppussinga nå kameraet dukker opp fra skjulestedet. Tror speilrefleks hadde vært noe for meg. litt vanskeligere å gjømme seg bort... =P
Ha en videre fin helg!
Tiden flyr og kameraet er borte igjen.... Men fant noen bilder på fb...

Bilen rusler og går bra og vi har brukt den mye! skrudde i sommer opp dieselmengden og turbotrykket på måfå. Ble veldig mye bedre drag. Er ellers masete med firegirkassa, men nå fyker den opp de fleste bakkene i 4 uten problemer!
Har hatt litt problemer i kulda. mister draget og virker som filteret iser når det kryper under -18. bytta filteret og fant masse brune klumper som lå oppå gamlefilteret. er det dieseldyr? ellers lettstartet som bare det i vinterkulda=).
skal komme med flere bilder fra oppussinga nå kameraet dukker opp fra skjulestedet. Tror speilrefleks hadde vært noe for meg. litt vanskeligere å gjømme seg bort... =P
Ha en videre fin helg!
Denne ble jo veldig bra! Flott bil, litt spesiell farge. Men fargen skjemmer ingen. Herlig!!!!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
takk for det
ja, var i det litt sprøe hjørnet da jeg sto der med bengalakkbøttene og rørte. men men. litt lite praktisk farge når man ønsker å gjømme seg i naturen i stedet for dyre kampingplasser. feks i danmark. lett å være etterpåklok.
ble en arti bil, akkurat som vi ønska. den har runda 320k og har har alvorlige rustangrep i kanalen under kjøleskapet, så er begrensa hvor seriøst vi tar prosjektet. så lenge vi har en praktisk og gøy bil på vegen, så er vi fornøyde. så er det jo en liten bonusen med oppmerksomheten vi får pga fargen. møtende bilister vinker og forbipasserende gliser. arti
er egentlig en saabmann, men de har ikke andre bobilalternativer enn den bittelille toppolaen
:

westfaliaen er en kongebil med mye sjel som jeg er blitt veldig glad i!
ja, var i det litt sprøe hjørnet da jeg sto der med bengalakkbøttene og rørte. men men. litt lite praktisk farge når man ønsker å gjømme seg i naturen i stedet for dyre kampingplasser. feks i danmark. lett å være etterpåklok.
ble en arti bil, akkurat som vi ønska. den har runda 320k og har har alvorlige rustangrep i kanalen under kjøleskapet, så er begrensa hvor seriøst vi tar prosjektet. så lenge vi har en praktisk og gøy bil på vegen, så er vi fornøyde. så er det jo en liten bonusen med oppmerksomheten vi får pga fargen. møtende bilister vinker og forbipasserende gliser. arti
er egentlig en saabmann, men de har ikke andre bobilalternativer enn den bittelille toppolaen

westfaliaen er en kongebil med mye sjel som jeg er blitt veldig glad i!
Fant et bilde av hvor mye jeg bytta ut på ene sia. Alt som westfalia har satt inn av kontakter, påfyllinger, lufteluker osv var kraftig angrepet.

Hei!
I morra legger dama og meg ut på tre ukers langtur til nederland og tyskland med westfaliaen.
Håper på en del kiting på turen, ellers er det også medbragt sykler når vi er oppdagelseslystne og slakline for late dager=)
I den forbindelse har jeg gått over mye i det siste og byttet det som var slitt, blant annet indre styrekuler. Har spisset framhjula slik at det er en mm mindre mellom felgene i fremkant enn i bakkant. Men synes bilen er litt vell kvikk og lite retningsstabil på styringa. Hvor mye skal spissinga ligge på hos disse bilene? Har søkt litt rundt på forumet, men ikke funnet noe serlig. øvrige vinkler har jeg ikke kontrollert.
En anna ting er at bakhjula heller mye utover i nedkant. Kan det være noe annet enn at de to foringene i bærebrua er slitt? Bilen er svært ustabil i hastigheter over 90 og spesielt ved vindkast. Regner med det skyldes lutinga på bakhjulene?
Hadde vært kjempegreit med tilbakemeldinger på spørsmålene mine, så kan jeg justere litt underveis.
Skal prøve å få lagt ut litt turbilder=)
I morra legger dama og meg ut på tre ukers langtur til nederland og tyskland med westfaliaen.
Håper på en del kiting på turen, ellers er det også medbragt sykler når vi er oppdagelseslystne og slakline for late dager=)
I den forbindelse har jeg gått over mye i det siste og byttet det som var slitt, blant annet indre styrekuler. Har spisset framhjula slik at det er en mm mindre mellom felgene i fremkant enn i bakkant. Men synes bilen er litt vell kvikk og lite retningsstabil på styringa. Hvor mye skal spissinga ligge på hos disse bilene? Har søkt litt rundt på forumet, men ikke funnet noe serlig. øvrige vinkler har jeg ikke kontrollert.
En anna ting er at bakhjula heller mye utover i nedkant. Kan det være noe annet enn at de to foringene i bærebrua er slitt? Bilen er svært ustabil i hastigheter over 90 og spesielt ved vindkast. Regner med det skyldes lutinga på bakhjulene?
Hadde vært kjempegreit med tilbakemeldinger på spørsmålene mine, så kan jeg justere litt underveis.
Skal prøve å få lagt ut litt turbilder=)
-
Caravelle nord
- -

- Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
- Phone: 97100033
Har samme bil,å den e"ustabil"me side/front vind..om det e i 30 kmh eller 80 kmh.å så e Li på dækkan vikti. Harde yttervægga e et must. Har nu 100-102,men bli å gå opp te 105-107 i Li på nye sommerdækk.
Æ kjør ikke åver 90 kmh da Diesel Tæmple ikke e gla i stor fart
Ka ligg ditt turbotrøkk på max? Når æ ligg i 85 kmh har æ 0.3-0.4 bar konstant..max e opp t 0.6-0.7 bar.(motbakke) Æ trur æ har en turbo såm e i færd me å ta kvelden...
Æ kjør ikke åver 90 kmh da Diesel Tæmple ikke e gla i stor fart
Ka ligg ditt turbotrøkk på max? Når æ ligg i 85 kmh har æ 0.3-0.4 bar konstant..max e opp t 0.6-0.7 bar.(motbakke) Æ trur æ har en turbo såm e i færd me å ta kvelden...
Stig
http://pulversjaktblogg.blogspot.com/
1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Har justert opp trykket en del på gefyhlen samt dieselmengden på pumpa, slik at det akkurat ikke ryker. tipper rundt 80-85 hester. Den trives helt prima i stor fart, men vegligginga til bilen blir slitsom: mye gjeting. Og forbruket går opp fra 0,8 på landeveiskjøring til nesten 1 når man ligger i 100. skal sjekke opp det du sier ang dekka..
Nå er det en AAZ motor som står i min, men med turbo, dieselpume og dyser fra den orginale 1,6ern.
Har justert opp trykket en del på gefyhlen samt dieselmengden på pumpa, slik at det akkurat ikke ryker. tipper rundt 80-85 hester. Den trives helt prima i stor fart, men vegligginga til bilen blir slitsom: mye gjeting. Og forbruket går opp fra 0,8 på landeveiskjøring til nesten 1 når man ligger i 100. skal sjekke opp det du sier ang dekka..
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
På en syncro forsvinner den følsomheten for sidevind når større hjul blir montert, kanskje breiere hjul vil hjelpe ? Sjekk også at ikke foringene til tannstaget er utslitte. Dessuten har jeg hørt at den lille spoileren som sitter på coachen også skal hjelpe. Merkelig nok.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Caravelle nord
- -

- Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
- Phone: 97100033
Æ vurdere større hjul ja...205/65-16. Tannstag e bytta og leppa har æ,samt nylig utført 4 hjuls kontroll. Så håpe det m større hjul vil hjælpe.
Stig
http://pulversjaktblogg.blogspot.com/
1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Kjørte fra Grimstad i stad og skal innom Hamar for sommerdekka, før sverige blir neste stop.
Men hadde vært veldig takknemlig for om noen kunne fortalt hvor mye spissinga skal være på i mm. Så får jeg ihvertfall utelukket den feilkilden.
Kjørte fra Grimstad i stad og skal innom Hamar for sommerdekka, før sverige blir neste stop.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Re: Orange -87 westy med aaz: to brødres turbil.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Har kjørt litt forskjellig av T3 med høgtak og vil på det innstendigste anbefale å gå opp til 15", 16" eller 17" hjul. Samt bytte alt av foringer i forstilling og bakstilling, gjerne til powerflex. Forskjellen er monumental! Du vil få en bil som IKKJE føles nervøs eller overfølsom. Med en original spoiler under framfangeren blir det enda mer stabilt. Husk dekk med riktig lasteindex!
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
Kann tenke meg at høyden på dekka har mye å si på retningsstabiliteten ja! Får bli større hjul neste år. Lastindeksa er 102/100 med P på vinterdekka og Q på sommerdekka, hvis det er det som er lastindeksa!?
Går det å gå opp på disse verdiene, slik caravelle nord foreslår?
Takk for linken ducce999s! Der står det oppgitt 5/16 1/16 to 9/16. Ser for meg at det står i tommer, altså omregna til Ca 1,25 0,2 til 2,2 i milimeter!?
Takk for linken ducce999s! Der står det oppgitt 5/16 1/16 to 9/16. Ser for meg at det står i tommer, altså omregna til Ca 1,25 0,2 til 2,2 i milimeter!?
-
TaigAGreEn
- -

Altså, med større felg får man lavere dekksider om man holder seg til original rulleomkrets. Dette kan man lese i det vide og brede om på alskens forum (thesamba, t3nettet, club80-90, vwbus.no). Min svoger har en like bil som du har, der monterte vi 16" fra en Audi Allroad og 205/60-16 Kumho. Natt & dag! Bilen er meget fin å kjøre.AndreasE wrote:Kann tenke meg at høyden på dekka har mye å si på retningsstabiliteten ja! Får bli større hjul neste år. Lastindeksa er 102/100 med P på vinterdekka og Q på sommerdekka, hvis det er det som er lastindeksa!?
Det kan være bittelitt vrient å finne felger som passer men det fins mange løsninger. Sjøl har jeg skrudde spacere på to av mine biler og skrudde adaptre på èn (forandrer boltsirkelen til 5x130 så eg kan bruke Porsche felger). Forsk i vei!
Feks her:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=203519
og her:
http://www.motormann.no
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Hei!
Du kan jo for enkelhets skyld ta en titt litt ned på denne siden i tråden til CaravelleNord
viewtopic.php?f=55&t=34075&start=50
Poenget med å ha litt høg lastindeks (LI) er at dekksiden blir stivere, og ikke gir så lett etter i ved krengning o.l.
Normalt ligger vel denne på LI97, eller deromkring på din bil. Men uansett bør den være innenfor halvparten av den høyeste aksellasten du har i vognkortet ditt.
Er f.ex bakaksellast 1400kg, må dekkene kunne bære 700kg eller mer. (LI96 er 710kg, LI97 er 730kg osv.)
Går ut ifra at disse er TÜV-godkjent, Tage?!
For den siste karen jeg snakket med fra Trafikkstasjonens/Vegvesenets spørretjeneste klikket nesten over denne "frågan"!
Han sa at dette med spacere, skrudde som løse, var noe de var veldig oppmerksom på (spesiellt nå på våren)!
Er vel å rangere som noe verre med (løse) Ikke-godkjente, spacere en en liten tur utenfor all-farveg. (Stilte spm. ifm. bruk av terreng dekk på MB felger med høg ET (Innpress).
Du kan jo for enkelhets skyld ta en titt litt ned på denne siden i tråden til CaravelleNord
viewtopic.php?f=55&t=34075&start=50
Poenget med å ha litt høg lastindeks (LI) er at dekksiden blir stivere, og ikke gir så lett etter i ved krengning o.l.
Normalt ligger vel denne på LI97, eller deromkring på din bil. Men uansett bør den være innenfor halvparten av den høyeste aksellasten du har i vognkortet ditt.
Er f.ex bakaksellast 1400kg, må dekkene kunne bære 700kg eller mer. (LI96 er 710kg, LI97 er 730kg osv.)
Hmm?!TaigAGreEn wrote: Det kan være bittelitt vrient å finne felger som passer men det fins mange løsninger. Sjøl har jeg skrudde spacere på to av mine biler og skrudde adaptre på èn (forandrer boltsirkelen til 5x130 så eg kan bruke Porsche felger). Forsk i vei!
For den siste karen jeg snakket med fra Trafikkstasjonens/Vegvesenets spørretjeneste klikket nesten over denne "frågan"!
Han sa at dette med spacere, skrudde som løse, var noe de var veldig oppmerksom på (spesiellt nå på våren)!
Er vel å rangere som noe verre med (løse) Ikke-godkjente, spacere en en liten tur utenfor all-farveg. (Stilte spm. ifm. bruk av terreng dekk på MB felger med høg ET (Innpress).
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
-
TaigAGreEn
- -

Det har ikkje du noe medBugman wrote: Hmm?!![]()
For den siste karen jeg snakket med fra Trafikkstasjonens/Vegvesenets spørretjeneste klikket nesten over denne "frågan"!![]()
Han sa at dette med spacere, skrudde som løse, var noe de var veldig oppmerksom på (spesiellt nå på våren)!![]()
Det fins flere leverandører av TüV-godkjente spacere og adaptre. Det fins dessuten biler på markedet som er lever med spacer fra fabrikk, hva gjør ekspertene på tilsynet med slikt?
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
PORSVW
- -

- Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO
Har en S2 Avant stående som ble stoppet i teknisk med spacers...måtte vises med tuv papirer og er nå innskrevet i vognkortet...dokk trur eg att det i utgangspunkt ikke er helt lett att få godkjent spacers. Som Tage sier så er det godkjent med originale skrudde spacers så som på porsche 911, 944 mfl. Har selv spacers som eg fått laget i Sverige hos Manton Racing, knall kvalitet pluss att man kan bestemme selv hvor mye det ska bredde....hmmm, må kanske få di hjem så eg kan flytte dokan...Tage 
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
-
TaigAGreEn
- -

Trur du bi plaga me å få dæm telbakePORSVW wrote:Har en S2 Avant stående som ble stoppet i teknisk med spacers...måtte vises med tuv papirer og er nå innskrevet i vognkortet...dokk trur eg att det i utgangspunkt ikke er helt lett att få godkjent spacers. Som Tage sier så er det godkjent med originale skrudde spacers så som på porsche 911, 944 mfl. Har selv spacers som eg fått laget i Sverige hos Manton Racing, knall kvalitet pluss att man kan bestemme selv hvor mye det ska bredde....hmmm, må kanske få di hjem så eg kan flytte dokan...Tage
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan