Manuell kjøring av climatronic

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
PaperCut
Car: T4 2000 TDI Syncro

Manuell kjøring av climatronic

Post by PaperCut »

Jeg ser på løsninger for å få litt mer friskluft inn i bilen når vi sover i den. Er det mulig å tjuvkoble litt slik at jeg kan kjøre climatronic manuelt?
Hvis ikke jeg tar feil, skal det være friskluftsinngang på de tre midterste ventilene i min T4b.
Hvis jeg i tillegg kan koble Eber'en manuelt er det kanskje mulig å få både varmluft og friskluft uten montering av takventil og ymse rask :).
Jeg har søkt litt rundt og sett på koblingsskjemaer uten å bli så veldig klok av det. Spørsmålet er vel også hvor mye strøm det tar - men jeg bør ha en del å gå på med 200Ah+ kapasitet..

Any takers?
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Re: Manuell kjøring av climatronic

Post by Torle »

I et slikt oppsett må du ha en sirkulasjonspumpe fremfor eberen som suger fra motoren og trykker vannet gjennom eberen.

Du kan starte eberen ved å bruke kretsen til autostarten, den henter strøm fra D+ når motoren går og gir kontakt under 5+C.

Så trenger du en styre pluss til climaen og en driftsstrøm 30A 4 kvadrat på et 87 - 87a rele slik at normalt går strømen inne fra bilen ut til relet og tilbake, men når relet aktiveres så går der strøm rett fra batteriet.

Deler som trengs er en pumpe 12v
tre rele (clima +, clima styring, pumpe)
ur evt bryter for å aktivere rele og eber
div kabelsko og noen meter med kabler
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Min eber med fjerkontroll og ur kan programmeres til friskluft eller varme. De tre i midten er. som resten i front, friskluftstilgang via pollenfilteret.
Har ikke målt hvor mye dette trekker, men en del er det nok.

mvh Frode Neergård
sent fra min HTC med Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
PaperCut
Car: T4 2000 TDI Syncro

Post by PaperCut »

Torle wrote:I et slikt oppsett må du ha en sirkulasjonspumpe fremfor eberen som suger fra motoren og trykker vannet gjennom eberen.

Du kan starte eberen ved å bruke kretsen til autostarten, den henter strøm fra D+ når motoren går og gir kontakt under 5+C.

Så trenger du en styre pluss til climaen og en driftsstrøm 30A 4 kvadrat på et 87 - 87a rele slik at normalt går strømen inne fra bilen ut til relet og tilbake, men når relet aktiveres så går der strøm rett fra batteriet.

Deler som trengs er en pumpe 12v
tre rele (clima +, clima styring, pumpe)
ur evt bryter for å aktivere rele og eber
div kabelsko og noen meter med kabler
Takk - jeg tenkte ikke på sirkulasjon :). Noen ide om hva slags kapasitet denne pumpa bør ha?
Hvordan jeg finner styre+ og driftsstrøm til climatronic'en? Var det jeg tenkte på når jeg postet. Har sett litt på koblingsskjema for climatronic på http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=7 - men blir ikke helt klok...

Frode - min eber er av det enkle slaget. Må forsåvidt teste at det er liv i den også... Var ikke klar over at alle frontventilene var friskluft, men det er jo bra.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Den originale ekstra, elektriske pumpa er alt som benyttes på min. Ikke noen ekstra pumpe i tillegg.

mvh Frode Neergård
sent fra min HTC med Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Post Reply