Påkjørt bakfra, hva for skader skal jeg sjekke etter?
Påkjørt bakfra, hva for skader skal jeg sjekke etter?
Ble påkjørt bakfra i en rundkjøring når jeg stoppet for å slippe over fotgjengere ved overgangstedet. En stor Mercedes Jeep/SUV som kjørte inn i høyre delen av bilen bakfra. Bakskjermen ble bulket, løsnet noe og høyre bakre refleks/stopplys? falt ut.
!. Hva skal jeg sjekke for skader på bilen som ikke umiddelbart er synlige utenifra? (Spesielt slike skader som kan oppstå på en VW Caravelle 96 års modell).
2. Hva skal jeg sjekke at verkstedet gjør forutenom det som obvious må gjøres (reparasjon av bakskjerm osv). Skal de gjøre firehjulinnstillingen f.eks?
(Hadde en lignende påkjørsel i Sverige når jeg hadde Saab, der syntes skaden først når jeg løftet på lokket til skuffen der reservehjulet lå, under bagasjematta i bagasjerommet bak).
Er litt stiv i nakken nå så skal gå til fastlege i morgen.
!. Hva skal jeg sjekke for skader på bilen som ikke umiddelbart er synlige utenifra? (Spesielt slike skader som kan oppstå på en VW Caravelle 96 års modell).
2. Hva skal jeg sjekke at verkstedet gjør forutenom det som obvious må gjøres (reparasjon av bakskjerm osv). Skal de gjøre firehjulinnstillingen f.eks?
(Hadde en lignende påkjørsel i Sverige når jeg hadde Saab, der syntes skaden først når jeg løftet på lokket til skuffen der reservehjulet lå, under bagasjematta i bagasjerommet bak).
Er litt stiv i nakken nå så skal gå til fastlege i morgen.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Påkjørt bakfra, hva for skader skal jeg sjekke etter?
Du skal kontakte ditt forsikringsselskap og få en takstmann. Skademelding har du vel fyllt ut?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Sjekk om det har blitt sjevhet i bærearma bak. Den kan bli skjev av støtet. Hos meg gikk det 10000 km før vi fant ut det. Skjevslitasje på dekkene var det eneste synlige. Arma var vridd litt. På samme side som skadene ellers var.
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Skademeldingen fyltes ut med hjelp av den vennlige politipatrullen.Der Postmeister wrote:Du skal kontakte ditt forsikringsselskap og få en takstmann. Skademelding har du vel fyllt ut?
Fikk SMS nå fra forsikringsselskapet om å ta kontakt for å avtale tid på et verksted som kan ta takst på min bil.
Er det noen bilverksteder i Asker/Lier-området som kan anbefales for en rettferdig takst av skadene?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
kan ikke NAF utføre slikt da tru?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Er ikke det best å bruke Møller?
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Enig med Indian og Rune, valget av verksted burde tilsier skyt med tungt kaliber.
Gjensidige ville ikke bruke noen av de verkstedene da Tyskerbrakka ble stjålet og gjenfunnet og tenningslåsen skulle byttes, men kanskje det er anderledes i 2012 med en '96-mod enn det var i 2007 for en '91-modell.
Gjensidige ville ikke bruke noen av de verkstedene da Tyskerbrakka ble stjålet og gjenfunnet og tenningslåsen skulle byttes, men kanskje det er anderledes i 2012 med en '96-mod enn det var i 2007 for en '91-modell.
Ringte NAF i dag. De sa at de ikke kan brukes for dette. Men nå ringte jeg Brastad Service i Lier som jeg synes er en grei fyr og veit hvordan en Caravelle skal mekkes med. Han sa kan kunne gjøre jobben.
Samtidig sa Gjensidige at det var OK å bruke han selv om de ikke har avtale med han. Jeg går glipp av noen reparasjonsgarantier som Gjensidige har med avtalte verksteder. Men samtidig stoler jeg mer på Brastad Service enn andre som de har avtaler med (hadde store problem med et annerkjent verksted når de skulle fikse EU manglene for 25 000kr som jeg har hatt noen tråder på her i ca mai måned. Det var ikke Møller.).
Jeg skal nå bli kontaktet av en takstmann fra Gjensidige og så går saken videre etter det (men vet ikke hvordan slike saker behandles her i Norge). Antar at takstmannen konstaterer skadene og så kan jeg reise til Brastad Service for å få rettet dem?
Samtidig sa Gjensidige at det var OK å bruke han selv om de ikke har avtale med han. Jeg går glipp av noen reparasjonsgarantier som Gjensidige har med avtalte verksteder. Men samtidig stoler jeg mer på Brastad Service enn andre som de har avtaler med (hadde store problem med et annerkjent verksted når de skulle fikse EU manglene for 25 000kr som jeg har hatt noen tråder på her i ca mai måned. Det var ikke Møller.).
Jeg skal nå bli kontaktet av en takstmann fra Gjensidige og så går saken videre etter det (men vet ikke hvordan slike saker behandles her i Norge). Antar at takstmannen konstaterer skadene og så kan jeg reise til Brastad Service for å få rettet dem?
-
mulle_mekk
- Car: caravelle syncro 1995 9-seter
- Phone: 98086008
Det beste er vel å sette bilen inn på verkstedet først, og så la dem bestille takstmann. Da kan de demontere det som trengs på forhånd, slik at evt indre skader kan oppdages med en gang, og du slipper forsinkelser på grunn av tilleggstakster o.l. Sjekk også om du kan ha krav på leiebil mens bilen din er inne til reparasjon, og husk etterkontroll på NAF etterpå.
Takk for gode råd.mulle_mekk wrote:Det beste er vel å sette bilen inn på verkstedet først, og så la dem bestille takstmann. Da kan de demontere det som trengs på forhånd, slik at evt indre skader kan oppdages med en gang, og du slipper forsinkelser på grunn av tilleggstakster o.l. Sjekk også om du kan ha krav på leiebil mens bilen din er inne til reparasjon, og husk etterkontroll på NAF etterpå.
Etterkontroll på NAF er det noe jeg betaler av egen lomme eller er det noe som forsikringen dekker?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Tror NAF spiller for mye på kompetanse de ikke har. Jeg hadde heller valgt Møller. Jeg prøvde å få NAF til å ta en kontroll etter Far & Sønn hadde repartert en brannskade på bilen....NAF sa de ikke hadde kompetanse på VR6 men det var ikke motoren de skulle se på.
Så sier han det er for trangt i motorrommet.
Så sier han det er for trangt i motorrommet.
-
mulle_mekk
- Car: caravelle syncro 1995 9-seter
- Phone: 98086008
Ettersom du er forsikret i Gjensidige er etterkontroll inkludert i forsikringa di, og altså gratis. Ellers hadde jeg vel glatt droppa hele NAFErik wrote:Takk for gode råd.mulle_mekk wrote:Det beste er vel å sette bilen inn på verkstedet først, og så la dem bestille takstmann. Da kan de demontere det som trengs på forhånd, slik at evt indre skader kan oppdages med en gang, og du slipper forsinkelser på grunn av tilleggstakster o.l. Sjekk også om du kan ha krav på leiebil mens bilen din er inne til reparasjon, og husk etterkontroll på NAF etterpå.
Etterkontroll på NAF er det noe jeg betaler av egen lomme eller er det noe som forsikringen dekker?
Leste nå på Trygg trafikk om at de anbefaler at man skal bytte ut bilbarnstolen når den har vært med om en kollisjon:
http://www.tryggtrafikk.no/M%C3%A5+barn ... wBjOWw.ips
Vet også at det sto i instruksjonsboka til min Saab 9000 at bilbeltene skulle byttes ut etter en kollisjon.
Leste b.la at Statens haverikommisjon ser på hvorfor noen belter ikke holder måttet i en ulykke og noen av grunnene er:
"Vi vet også at skadeomfang på personer er blitt større fordi overbelastede belter som tidligere har vært i mindre uhell, ikke er skiftet ut med nye"
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=589155
Jeg ser at f.eks i Volvos instruksjonsbok for V70 sier dem at beltestrammer forsete aktiveres ved påkjørsel bakfra. :
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p12093.pdf
(pdf fil, søk i den etter "påkjørsel"). Om jeg har forstått det rett så skal bilbelter byttes om strammeren har blitt aktivert.
Jeg ble påkjørt bakfra i en rundkjøring og jeg hadde 30 km/h inn i rundkjøringen (Caravellen min gynger for mye ved høyere fart i rundkjøringer....). Antar at typen med Mercedesen hadde høyere fart, så noen sted rundt 25-35 km / h hadde han når han kjørte på meg bakfra.
1. Har Caravelle T4 beltestrammere på bilbeltene?
2. Jeg har sidestilte seter bak med midjebelter på rulle. Kan disse ha blitt skadet?
3. Noen som vet praksis / hva som anbefales for bilbeltebytte etter påkjørsel bakfra / kollisjon for Caravelle T4 (1996 års modell med facelift)?
http://www.tryggtrafikk.no/M%C3%A5+barn ... wBjOWw.ips
Vet også at det sto i instruksjonsboka til min Saab 9000 at bilbeltene skulle byttes ut etter en kollisjon.
Leste b.la at Statens haverikommisjon ser på hvorfor noen belter ikke holder måttet i en ulykke og noen av grunnene er:
"Vi vet også at skadeomfang på personer er blitt større fordi overbelastede belter som tidligere har vært i mindre uhell, ikke er skiftet ut med nye"
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=589155
Jeg ser at f.eks i Volvos instruksjonsbok for V70 sier dem at beltestrammer forsete aktiveres ved påkjørsel bakfra. :
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p12093.pdf
(pdf fil, søk i den etter "påkjørsel"). Om jeg har forstått det rett så skal bilbelter byttes om strammeren har blitt aktivert.
Jeg ble påkjørt bakfra i en rundkjøring og jeg hadde 30 km/h inn i rundkjøringen (Caravellen min gynger for mye ved høyere fart i rundkjøringer....). Antar at typen med Mercedesen hadde høyere fart, så noen sted rundt 25-35 km / h hadde han når han kjørte på meg bakfra.
1. Har Caravelle T4 beltestrammere på bilbeltene?
2. Jeg har sidestilte seter bak med midjebelter på rulle. Kan disse ha blitt skadet?
3. Noen som vet praksis / hva som anbefales for bilbeltebytte etter påkjørsel bakfra / kollisjon for Caravelle T4 (1996 års modell med facelift)?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Du har beltestrammere om du har airbag i alle fall, tror ikke du har det før det er airbag i bilen.
Det er ikke behov for å skifte andre belter enn de som er i bruk ved kollisjon.
Jeg hadde krevd at det ble erstattet barnestol uansett, just in case.
Belter hadde jeg krevd skifta om jeg hadde kjent at jeg var øm noe sted etter beltene. Beltene tar ikke skade om de ikke har fått en strekk på noe vis, og da må naturligvis vekta av din (eller passasjers) kropp ha lagt litt vekt på de(n)
Ellers er jo merkeverksted det rette sted å rette en slik henvendelse, som egentlig alle faktorer av situasjonen er også. Dersom ingen der besitter korrekt informasjon, har de kanaler for å få svar innen veldig kort tid!
Det er ikke behov for å skifte andre belter enn de som er i bruk ved kollisjon.
Jeg hadde krevd at det ble erstattet barnestol uansett, just in case.
Belter hadde jeg krevd skifta om jeg hadde kjent at jeg var øm noe sted etter beltene. Beltene tar ikke skade om de ikke har fått en strekk på noe vis, og da må naturligvis vekta av din (eller passasjers) kropp ha lagt litt vekt på de(n)
Ellers er jo merkeverksted det rette sted å rette en slik henvendelse, som egentlig alle faktorer av situasjonen er også. Dersom ingen der besitter korrekt informasjon, har de kanaler for å få svar innen veldig kort tid!
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg kan ikke huske å ha vært borti beltestrammere på T4 noen gang, er du sikker på at bilene med airbag har dette? Jeg tror ikke det er noen av den typen som trigges av airbagsystemet. Noen VW-biler har en type beltestrammer som aktiveres av selve retardasjonen, og ikke har noen elektrisk tilkobling, men jeg tror ikke jeg har sett slike på T4 heller. Uansett vil de nok ikke utløses av påkjørsel bakfra. Jeg har ikke tilgang på Etka den nærmeste uka, så jeg får ikke sjekket katalogen på T4. Jeg har vært borti en og annen utløst beltestrammer, og felles for alle jeg har kjent på, er at de ikke ruller opp beltet skikkelig etter at de er utløst. Rulla blir treg og hakkete, og beltet drar ikke inn igjen av seg selv.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Er sprengsats på 2000 modell i alle fall...
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC med Tapatalk 2
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC med Tapatalk 2
Frode Neergård
Tryggtrafikk mener bilbarnstoler skal byttes ved kolisjoner som intreffer ved 25 km/h eller mer.
Takstmannen sier at de ikke skal erstatte bilbarnstolen da kollisjonen var så pass mild, dvs han antar at den skjedde i mindre enn 25 km/h. Dette baserer han på at isoporen bak støtfangeren ikke er skadet.
Støtfangeren bak ble sammenpresset der mercedesen kjørte inn i meg(syns tydelig). Høyre nedre hjørne av bakluken fikk en bulk og jeg fikk en forstuing i nakken etter påkjørselen (legeattest finnes).
Finnes det belegg for å si helt sikkert at påkjørselen skjedde i mindre enn 25 km /h gjennom å se at isoporen bak støtfangeren ikke er skadet?
Er bevisbyrden på min side eller på forsikringsbolaget side om at kollisjonen skjedde i mindre enn 25 km/h (og at bilbarnstolen dermed må erstattes)?
Takstmannen sier at de ikke skal erstatte bilbarnstolen da kollisjonen var så pass mild, dvs han antar at den skjedde i mindre enn 25 km/h. Dette baserer han på at isoporen bak støtfangeren ikke er skadet.
Støtfangeren bak ble sammenpresset der mercedesen kjørte inn i meg(syns tydelig). Høyre nedre hjørne av bakluken fikk en bulk og jeg fikk en forstuing i nakken etter påkjørselen (legeattest finnes).
Finnes det belegg for å si helt sikkert at påkjørselen skjedde i mindre enn 25 km /h gjennom å se at isoporen bak støtfangeren ikke er skadet?
Er bevisbyrden på min side eller på forsikringsbolaget side om at kollisjonen skjedde i mindre enn 25 km/h (og at bilbarnstolen dermed må erstattes)?