T4: Den ultimate Syncro dekk og felg tråden

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

T4: Den ultimate Syncro dekk og felg tråden

Post by CarlOt2 »

Hei !

Syncro' folka på T3 forum har en tråd kalt "Den ultimate Syncro dekk og felg tråden" [LINK], så nå er det på tide gutta med T4 syncro også får en lignende tråd !!

+inspirert av denne tråden i UK, "Biggest tyres (not wheels!!) on a T4??" [LINK]

Rudeboy/Yngve og Jørre/Jørn (og flere!??) oppfordres spesielt å poste bilder her dere også, så vi kan samle dette med terrenghjul til Syncro på 1 sted !!! :mrgreen: Alle som poster her, husk å ta bilder og å skrive dekk dim og felg innpress. Så kan vi sammen erfare hva som passer og ikke.

Så here we go, her er mitt bidrag !!
Dekk er 30x9,5" x 15". Regnet om til Europeisk standard blir det ca 239/79-15"
Felgene er 15" med ET23.

I forbindelse med bytte fra vinterhjul til sommerhjul sist helg så bare måtte jeg teste noen T3 terrenghjul på min T4.... he he, det passet IKKE men det var gøy å teste likevel :twisted: Disse hjulene ble for store for min T4. Jeg fikk ikke montert de på T4'en engang pga de tok sånn borti hjulbuen, spesielt i bakkant, så jeg tok bare disse bildene mens T4'en hang i luften på løftebukk :wink:

Hilsen CarlOtto / med drøm om terrenghjul på min T4 syncro..

Image
Vinterhjul, 195/75-15" på original stålfelg på vei av bilen, og terrenghjulene liggende klar for testing på bilen..

Image
Sammenligning av sommerhjulene, 205/65-15" med terrenghjulene bak. De var ca 11cm høyere.

Terrenghjul testet fremme:

Image

Image

Terrenghjul testet bak:

Image

Image

Image

Image
Dette kunne vært kult....om det hadde passet.
Duetto
-
-
Car: T5 2,5 2004

Re: T4: Den ultimate Syncro dekk og felg tråden

Post by Duetto »

Det hadde vært knall hvis du hadde fått noen stilige offroaddekk på T4'en
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Det synes jeg også, hører du Carl Otto - få ok dekk på bilen din :D
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote:215/65R15, iht Autoseikel den største 15tomsdimmen som fysisk kan gå inn under hjulbuen - det visste man jo fra før av siden flere på forumet har kjørt den dimmen med Nokiadekk (eller var det Continental, tro ?).

Rudeboy; Hvordan har det gått med subbing av dekk på 215/65R15 ? Hvor er det de subber?

Det største hjulet som Seikel anbefaler er faktisk 215/75R15.
se her; http://www.vw-offroad-seikel.de/en/prod ... kel-vw-t4/ <-- Trykk på "Tires"

Så hvis Rudeboy har noe subbing med sine 215/65R15 :D ....hvordan ville det da gått med 215/75R15 som Seikel altså anbefaler og selger ??!

I følge dekkalkulatoren hos http://www.motormann.no/ så ser jeg at 215/75R15 tilsvarer:
* 8,6 % større hjul enn originalhjulene mine (205/65-15) så det er jo utenfor spec :wink: og 2,8 cm større radius/høyere bil enn med originalhjulene.
* 6,5 % større hjul enn Rudeboy's tøffe terrenghjul (215/65R15) og da altså 2,1 cm større radius/høyere bil enn med Rudeboy's hjul.

Humm...nå ble jeg usikker.. Hvis jeg skal shoppe terrenghjul så ønsker jeg jo maks størrelse men Seikel's anbefaling krever kanskje heving av bilen for å unngå subbing (?).
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kjører jo iht Seikels anbefaling på 215/75R15 sjøl, må ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket da "65" kom med i setninga over... Må lese meg opp på hvor det der kommer fra når jeg er på nett en vakker dag (ingen synlig løsning i sikte).

Og, nei, du trenger ikke bekymre deg om subbing her. Ingen subbing overhodet. Men det jeg lurer på er om jeg hadde gått for 225-bredde og samtidig skulle hatt på innerskjermer i hjulbuen, at det da ville ha subba borti.

Kort oppsummert, akkerat som i Vidvandretråden, så kjører jeg 215/75R15, men dette skyldes mest fordi jeg ikke fikk tak i stålfelger i 16-størrelse i tide 8)

Heving kommer senere.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Testing, testing - første innlegg fra mini-lappisen (selv om det er gammal internettilknytning krysser jeg fingra!)

Fant disse på T4forum.de og temaet der var egentlig winchfanger/annen frontfanger enn plasten fra VW.

ImageImageImageImageImage

De mer lesekyndige på forumet vil jo få med seg at dette dreier seg om en spanjakk, han reiser rundt og ser seg om og gjør det med en ok modda T4b som bildene viser.

Jeg ser ikke for meg luftinga han har i front er noe særlig i sørpe eller 40 minus men det siste slipper selv spanjoler som bor i høyden midtvinters - jeg fant bildene i en tråd om alternative fangere og profilerte produsenter som f.eks ARB ble nevnt - selv om de verken profilerer at de noen sinne har laga noe for Volkswagens eller om det skulle vært mulig å få trødd på plass en ok winchfanger i front med godkjenning på vognkortet her hjemme. Man kan jo inntil videre anta at det er definitivt "-nei, nei!" og "-Fy!", "-fy!" å tenke i de baner men så sitter jo supperådet hjemme livet igjennom og la dem enn gjøre det.

Jeg aner ikke om han har 15- eller 16-toms hjul på bilen, men det er åkkesom godt med plass innafør der originalfangeren engang sto, som dere muligens sjår av bildene 8)

-Men testen ser ut til å ha gått greit, sjøl om det går treigt ramler ikke noe ned så langt som det ville med gammal-lappisen.

OK, bil opp, bil med ok sko, bil med forbedret frontfanger... -hva så ?
Mjo, litt skid plates under kunne jo vært saker, vel !

ImageImageImageImage
ImageImage
Image
Image
Image

Tja, det skulle vel holde de største iskomlingene vi kan finne her til lands, stein og svaberg i Elvedalen og / eller tilsvarende harde underlag i fjellheimen på Island, i Atlasområdet eller i Pyrineene ?

Sku tru det, ja.

Slenger på etpar winchfangerbilder med feste for avtakbar winch, mens jeg nå er igang, dere ser dekka på bilen så da er jeg innafor, rait ? :D

ImageImage

Jaja, sånn går nu dagan.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Jada, neida såeh... jeg kan slenge på en til en, jeg 8)

ImageImageImage

Han satte på 215/75R15 som meg men heva doningen i tillegg, derfor såpass markant skille fra hjulbuen og ned.

Så har vi en til en som heva bilen enda mer, og fikk det godkjent i Tyskland. Samma dekkstørrelse.

ImageImageImage

Men uansett hvor mye man utnytter bilens tiltenkte egenskaper så gjelder det gamle mantraet om at du setter deg bare mer fast med firehjulstrekk. Fordi du tar deg dit du ikke ville dratt med en 2wd 8)
(Antar måtehold fremdeles gjelder ?)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Kan godt fortsette fra hevetråden jeg fant, jeg 8)

ImageImageImageImageImage

Han kjører på normale 16-felger, derfor ser det no nærmest "tomt" ut i hjulbuen, med større hjul blir det noe mindre plass men han får da fordelen av at bilen går opp.

ImageImage

Fant meg et spansk og et australsk forum jeg skal hente info og idéer fra, om det er noen ok biler der som ikke er beregna for å fjerne fartshumper med så kan jeg vel legge ut en eller to av dem også.
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Rudeboy wrote: (...)
, men dette skyldes mest fordi jeg ikke fikk tak i stålfelger i 16-størrelse i tide

Hei !

Hva 16" stålfelger tenkte du på? Noen T4 som er levert med stålfelger i 16" eller ..?

CarlOtto
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, det er standardfelgen i 16tom jeg er på leit etter.

Hadde ett sett "på handa" men selger ombestemte seg og det er da helt okay, neste marked da er i Tyskland - kanskje jeg myser litt på tyske sajts de neste ukene for å ha med fem stk 16toms så jeg kan handle meg MT foran neste vår 8)

Har btw utsatt besøket hos Peter Seikels verksted i Sør-Tyskland til neste år, ettersom Skatteetaten sviktet og kun leverte tre femtedeler av hva jeg forventa få tilbake så gikk moddinga fra "sureshot"-lista til "på is" :roll:
Jeg tenker også på å flekke av AT-skoa foran kontinentaltur om to+ ukers tid, for å kutte ned rullemotstanden, og forbruket når jeg skal til NL i begynnelsen av juli og D i slutten av måneden. I samma slengen slipper Langfinger-Lars og vennene hans å sikle etter "kom og stjæl meg"-hjula mine når jeg går firedagersmarsjen eller når bilen står to døgn uten tilsyn i Hamburg :lol:

Men jeg stikker nordover med AT på og det blir grusveier og bilder av det 8)
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Duetto wrote:Det hadde vært knall hvis du hadde fått noen stilige offroaddekk på T4'en

Som sagt...så nå gjort :wink:
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Nå har jeg endelig fått på BF Goodrich All Terrain dekk på min T4 syncro. :mrgreen:

Felgene er originale 16" Audi A6 felger med et44 ('97mod), dvs bare 1mm offsett i forhold til originalt innpress.

Dekkene er 215/70-16", dvs 2mm større radius enn det Seikel anbefaler. Dette er det største du kan sette på en original T4 med opprinnelig 15" hjul uten å måtte skjære i hjulbuene. Spesielt bak i bakre hjulbue er klaringen såvidt klaring til plaststøtfangeren, men "klaring er klaring" som man sier..

Bilen ble 3cm høyere, og en del grovere i utseende syntes jeg. Passer godt til Syncro'en :) Bonusen med større hjul på Syncro'en var at jeg endelig fikk ned turtallet i 5'te gir i 80km/t.

Noen bilder :
Image[/b]

Image

Image
(siste bilde fra deltakelse i Syncrosium 1, der min T4 fulgte fint etter T3 syncro'ene i løypa)
daain83
-
-

Post by daain83 »

Faktisk ikke det dummeste jeg har sett ;)

Stilig !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Skal man endre høyden på bil, er eneste vei opp. Husker du hvor mange milimeter skoa gir, Carl Otto ?

Mener mine gir 35mm. Får finne dem fram en vakker dag, tenker jeg 8)
daain83
-
-

Re: Re: T4: Den ultimate Syncro dekk og felg tråden

Post by daain83 »

Rudeboy wrote:Skal man endre høyden på bil, er eneste vei opp. Husker du hvor mange milimeter skoa gir, Carl Otto ?

Mener mine gir 35mm. Får finne dem fram en vakker dag, tenker jeg 8)
Min skal ned...tror jeg :lol:

Sendt fra mobilen min.
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Slik dim messig så kjører jeg med 215/65-17 på den ene t4 min. ikke mye klaring men det går. ET på 38. og sef så er den senket.

Ray Ray
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
daain83
-
-

Post by daain83 »

jakob wrote:Slik dim messig så kjører jeg med 215/65-17 på den ene t4 min. ikke mye klaring men det går. ET på 38. og sef så er den senket.

Ray Ray
Det er vel enda et hakk større enn de vi har på vår... 225/55-17 ET45. Ikke mye klaring der heller. litt ballong, kunne med fordel hatt litt bredere felger.
caravellekjell

Post by caravellekjell »

Jeg satte på vinterhjul nå og siden hjula var av så satte jeg likegodt på noen T3 hjul jeg har liggende for å se hvordan de passet. Det er gamle helårs Kumho dekk i dim 225/70 R 15 C og de passet med et nødskrik. Fant ikke ut hva ET er på de men jeg brukte dem et par dager for å se hvordan de var.Med cruisecontr. på 90 km/t viste GPSn 91 km/t. Hakkapellittdekka i dim 195/70R 15 som sitter på nå viste 86 km/t på GPSn i 90 km/t på cruise. Kanskje jeg bruker de til våren når vinterhjula skal av.
Kjell.

Image

Image

Image

Image

Image
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

caravellekjell wrote:(...) Fant ikke ut hva ET er på de (...)
Ut i fra det bildet av bilen din sett bakfra så så det i hvert fall ut som om hjulene kom langt nok ut i hjulbuen :wink:
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Fin bil :D
Anbefaler deg å montere skvettlapper asap!
Blir fort mye grus og steinskader, da dekkene stikker såpass langt ut.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
caravellekjell

Post by caravellekjell »

Hjula ble bare kjørt et par dager for å prøve. Sitter 195/70R 15 der nå,jeg synes 225/70R 15 er for bredt til vinterkjøring, men de kommer kanskje på igjen til våren. Skvettlapper ligger å venter på å bli montert :)
Kjell.
02 T4 Carthago syncrocamper
06 Harley Davidson Softail Heritage
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Hva med denne kombinasjonen......

Image
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hva med den ?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

prøv å få den godkjent da!!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
CarlOt2
-
-

Post by CarlOt2 »

Jeg traff fordelen dag en T4 syncro i flett samme farge som min men med originalhjul. Da kunne jeg ikke dy meg for å stoppe og ta et bilde av de sammen

Image

(trykk på bilde for full size)

Image

Jeg traff fordelen dag en T4 syncro i flett samme farge som min men med originalhjul. Da kunne jeg ikke dy meg for å stoppe og ta et bilde av de sammen

Image

(trykk på bilde for full size)

Image

NB: Bildet "lyver" når det gjelder høyden på bilene. Bildet er tatt fra andre siden av gata med mobilkamera, og så zoomet inn etterpå. For nå kan det ved å se på den horisontale "knekken" i karosseriet på bilene virke som om bilene er like høye siden de matcher hverandre perfekt på bilene, men legg da merke til at mitt tak er mye høyere enn på den andre bilen :wink: Hadde jeg satt meg på huk så ville min bil virket høyere.
Last edited by CarlOt2 on 26 Nov 2013, 13:39, edited 2 times in total.
Post Reply