Montering av lysforsterker sett T4
Re: Montering av lysforsterker sett T4
Er det denne sikrikrings holder man bør bruke på hver av ledningene fra batteriet?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35640/
10 A sikring?
10 A sikring?
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Den brukte jeg. Enklest å bruke. Jeg la ledningene bak motoren ved å fjerne litt av den gule strømpen til venstre lykta.#66 wrote:Er det denne sikrikrings holder man bør bruke på hver av ledningene fra batteriet?
10 A sikring?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Hvorfor ikke denne.#66 wrote:Er det denne sikrikrings holder man bør bruke på hver av ledningene fra batteriet?
10 A sikring?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... stk-44034/
og 1 stk. sikringsholder
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Ang. sikringer, og de som sverger til det, er det vel best å sette inn forseglete, Altså sikringer som "kneppes" inn nærmest hermetisk, så slipepr man en mulig feilkilde (korrosjosn og dårlig kontakt over tid!
Eller må den sauses inn med antirustmiddel eller olje....
Torbo
-
maasoey
- -

- Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
Skal montere mitt sett ikveld, nesten som om jeg gleder meg!
Skal såklart modifisere litt...
-
maasoey
- -

Hmm. Ser ut til at det gamle systemet må ha noen motstander?
Er plaget med at nærlyset "henger".
Men problemet forsvinner så snart jeg kopler på en 5w lyspære på den gamle kretsen, en lyspære for nærlys og en for fjernlys.
Må kjøpe meg noen motstander imorgen tenker jeg.
Men problemet forsvinner så snart jeg kopler på en 5w lyspære på den gamle kretsen, en lyspære for nærlys og en for fjernlys.
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Du har nok modifisert litt i overkant kanskje. På standard biltema sett er det plugg and play til H4.maasoey wrote:Skal montere mitt sett ikveld, nesten som om jeg gleder meg!
Det er jo helt enkle releer som nå får styrespenningen fra de originale H4 pluggene.
Hva skal du med motstander ?
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
maasoey
- -

Vissvass wrote:Du har nok modifisert litt i overkant kanskje. På standard biltema sett er det plugg and play til H4.maasoey wrote:Skal montere mitt sett ikveld, nesten som om jeg gleder meg!
Skal såklart modifisere litt...![]()
Det er jo helt enkle releer som nå får styrespenningen fra de originale H4 pluggene.
Hva skal du med motstander ?
Dette er uten modifikasjoner. Bare koblet til.
Mon tro om det er lysbryteren min som kødder.
Kan heller ikke dimme ned til parklys uten å blinke med fjernlys, for nærlys henger på.
Skjønner fint lite egentlig.
Men hvis jeg kopler på original krets på passasjersiden, og bare lar den nye kretsen ligge, fungerer alt som normalt.
Meninger?
-
Thelax
- -

- Car: T4 Multivan Camping 2003
- Phone: 94341238
Sjekk lysbryteren din. Er en gjenganger på disse bilene, og problemer med el komponenter kan komme etter at man har jobbet med de, da skrur en gjerne av og på lysene endel ganger og så kommer feilene fram.
Christian
2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100
Multivanmafiaen
2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100
Multivanmafiaen
Høres absolutt ut som en sliten bryter ja, men skal ikke si sikkert om det er lysbryteren eller nær/fjernlyshendelen som er sliten... Tror mest på det første.
-
Tom Bringsvor
- -

Kan være følgende, ingen lysbrytere er konstruert slik at det skal gå strøm gjennom når de er av.maasoey wrote:Hmm. Ser ut til at det gamle systemet må ha noen motstander?
I Norge med ble det koblet om slik at du fikk lys etter start på bilen uten å røre lysbryter, eks, skiltlys og lys i dasj virket ikke, dette var en type kobling.
På sikt brenner bryter, slik at den må skiftes.
Når kvelden kommer må man vri til andre hakket, normalt nærlys, da kobler man inn effekten til nærlyset (her er det ikke relee) så alt går gjennom bryter, på sikt blir kontaktoverflatene i bryter slitt og brent pga. lysbuen som oppstår hver gang man skrur av og på.
Når man setter på dette lysforsterkersettet, (som ikke er en forsterker i den forstand) får du plustelig kun styrestrømmen til releene som forbruk gjennom bryter, denne effekten er så liten i forhold til tidligere at litt dårlig kontakt gjør strømmen ikke går gjennom kontaktflatene.
Prøv systemet med bryter i hakk 2 og vri den frem og tilbake, kanskje dette kan "skrape bryter ren" kommer litt ann på konstruksjonen om dette går.
-
Vissvass
- -

Teorien min
Siden lysene henger på så må det gå en liten krypstrøm igjennom lysbryteren din, for det er jo ikke rare strømtrekket som skal til for å styre releet. Denne er alt for liten til å drive pæra direkte så uten settet så merker du det ikke. Grunnen er som Tom sier over her at det skapes en lysbue/gnist når bryteren beveges på og dette er jo blitt gjort over år. Dette grumset som lages av lysbuen lager nok også krypstrømmen.
T4Jan på forumet sliter med det samme, han har også T4a hvor bryteren mest sannsynlig er fra bilen var ny. Jeg byttet også denne på min T4a og den kostet vel mellom 3-400 kroner.
Edit:
En lysbue, ofte unøyaktig kalt gnist, er et fenomen som oppstår når den elektriske spenningen er høyere enn det mellomliggende materialets gjennomslagsspenning. Ved gjennomslag er det vanlig at materialets karakter endrer seg, en får elektrisk nedbrytning, noe som både kan medføre en vedvarende lysbue eller en øyeblikkelig utslukking av lysbuen. Ved vedvarende lysbue så vil det dannes en bro av plasma direkte mellom elektrodene hvis det ikke er annen ytre påvirkning. Resultatet blir at strømmen vil passere i plasmaet dannet av det mellomliggende materialet og vil oppfattes som et skinnende hvitt lys (ionisering).
Og det er dette som fører til krypstrøm og varmegang/smelting av bryteren
Og enda verre blir det med 100w pærer i hovedlys og ektralys koblett rett på original bryteren 
T4Jan på forumet sliter med det samme, han har også T4a hvor bryteren mest sannsynlig er fra bilen var ny. Jeg byttet også denne på min T4a og den kostet vel mellom 3-400 kroner.
Edit:
En lysbue, ofte unøyaktig kalt gnist, er et fenomen som oppstår når den elektriske spenningen er høyere enn det mellomliggende materialets gjennomslagsspenning. Ved gjennomslag er det vanlig at materialets karakter endrer seg, en får elektrisk nedbrytning, noe som både kan medføre en vedvarende lysbue eller en øyeblikkelig utslukking av lysbuen. Ved vedvarende lysbue så vil det dannes en bro av plasma direkte mellom elektrodene hvis det ikke er annen ytre påvirkning. Resultatet blir at strømmen vil passere i plasmaet dannet av det mellomliggende materialet og vil oppfattes som et skinnende hvitt lys (ionisering).
Og det er dette som fører til krypstrøm og varmegang/smelting av bryteren
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Tom Bringsvor
- -

Helt enig.Torbo wrote:Ang. sikringer, og de som sverger til det, er det vel best å sette inn forseglete, Altså sikringer som "kneppes" inn nærmest hermetisk, så slipepr man en mulig feilkilde (korrosjosn og dårlig kontakt over tid!
Det selges mye dritt som blir montert av folk som ikke burte koblet strøm i bil.
Mye virker når det er nytt, men på sikt begynner ting å skje.
I mottorrom er det et ektremt miljø, (les, kulde varme, motorvask, vibrasjoner, oljelekkasjer, støv, fartsvind....) for sikringsholdere og koblinger av dårlig kvaliet.
Tenkte på om jeg skulle skru sammen en bil, så sikkert innmari fin ut når jeg var ferdig, men jeg er sikker på at den hadde falt fra hverandre etter en stunds bruk.
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Fartsvind....Fra en T4....jøssTom Bringsvor wrote:[I mottorrom er det et ektremt miljø, (les, kulde varme, motorvask, vibrasjoner, oljelekkasjer, støv, fartsvind....) for sikringsholdere og koblinger av dårlig kvaliet.
Er heller med på motorvask, vibrasjoner, oljelekkasjer, støv,
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
Tom Bringsvor
- -

Slik som det blir på stiftene i fordeleren som måtte skiftes i ny og ned.Vissvass wrote:Teorien minSiden lysene henger på så må det gå en liten krypstrøm igjennom lysbryteren din, for det er jo ikke rare strømtrekket som skal til for å styre releet. Denne er alt for liten til å drive pæra direkte så uten settet så merker du det ikke. Grunnen er som Tom sier over her at det skapes en lysbue/gnist når bryteren beveges på og dette er jo blitt gjort over år. Dette grumset som lages av lysbuen lager nok også krypstrømmen.
Edit:
Og det er dette som fører til krypstrøm og varmegang/smelting av bryterenOg enda verre blir det med 100w pærer i hovedlys og ektralys koblett rett på original bryteren
DETTE svaret burte vært lagret i tips og triks på en måte, eller hele tråden
Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv, driver litt med utstyr i Ex soner, der er lysbuer det siste man vil ha, enten det er signalstyring eller on/off styrestrømmer.
Lav spenning og nesten ingen strømstyrke er også et problem i andre enden av skalaen.
Last edited by Tom Bringsvor on 15 Dec 2011, 11:09, edited 2 times in total.
-
Tom Bringsvor
- -

Fartsvind, jeg tok den.vwcoach wrote:Fartsvind....Fra en T4....jøssTom Bringsvor wrote:[I mottorrom er det et ektremt miljø, (les, kulde varme, motorvask, vibrasjoner, oljelekkasjer, støv, fartsvind....) for sikringsholdere og koblinger av dårlig kvaliet.![]()
Mente at støv og dritt også da har lett for å havne inni ting og tang.
-
Vissvass
- -

Du får det på T4b og T5 Roarvwcoach wrote:Fartsvind....Fra en T4....jøssTom Bringsvor wrote:[I mottorrom er det et ektremt miljø, (les, kulde varme, motorvask, vibrasjoner, oljelekkasjer, støv, fartsvind....) for sikringsholdere og koblinger av dårlig kvaliet.![]()
Vi skjønte nok hva du mente Tom. Dritt og møkk og forurensing i luften + + +.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg ville heller brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35648/#66 wrote:Er det denne sikrikrings holder man bør bruke på hver av ledningene fra batteriet?
10 A sikring?
Den ser ut til å være litt bedre forseglet mot vær og vind i motorommet, og den bruker samme type sikringer som resten av det elektriske systemet i bilen. Hvis du har to 60W lyspærer i fjernlyset, så kan vi dele 120 Watt på 12 Volt. Da får vi 10 Ampere. Jeg ville lagt på til 15A sikring for å ha litt margin. Kjipt å miste lyset på en øde landevei på grunn av for liten sikring. Jeg ville brukt 2,5 kvadrat kabel også, men Biltemasettet er kanskje litt spinklere dimensjonert?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
En ting jeg lurer på med og montere et sån sett eller tilsvarende på t4b åsen koples det inn på lykta???
For orginal koplinga er jo en kontakt med 4 ledninger klipes den av og koples på settet eller båres det hull som ledningene tres inn i eller hva??
For orginal koplinga er jo en kontakt med 4 ledninger klipes den av og koples på settet eller båres det hull som ledningene tres inn i eller hva??
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Biltema settet har ferdige kontakter som passer inn på originalkontakta så det er ikke noe problem
Behøver ikke å klippe i original nettet for å montere!!
Morten B
-
therkildsen
- -

nei biltema settet passer ikke inn på kontakten på lykta men passer rett på en h4 pære og sån kontakt er ikke på lykta mi.vw 2,5tdi wrote:Biltema settet har ferdige kontakter som passer inn på originalkontakta så det er ikke noe problemBehøver ikke å klippe i original nettet for å montere!!
Da må du nok bytte pæresokkel eller lodde ting på plass.
Om fjernlyset henger etter å ha brukt det, maasoey, kan det ha sammenheng med at bilen er utstyrt medkjørelys.
Et vipp på dimbryteren skal løse problemet, som på min, men det kan jo være andre ting også om det er en nyere bil?
Om fjernlyset henger etter å ha brukt det, maasoey, kan det ha sammenheng med at bilen er utstyrt medkjørelys.
Et vipp på dimbryteren skal løse problemet, som på min, men det kan jo være andre ting også om det er en nyere bil?
Torbo
-
therkildsen
- -

jovw 2,5tdi wrote:Så du har ikke H4 pære altså?
men det hjelper lite når kontakten på lykta ser sån ut

og kontakten i enden av biltema sine lysforserker sett ser sån ut

så vist du får dette til og passe samen uten noe klip og lim så har jeg et ønske at du viser meg