Skifte alt av bremser på '85 Transporter
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Skifte alt av bremser på '85 Transporter
EU-kontrollen sier det må skiftes skiver foran, og jeg tenker i den forbindelse å benytte anledningen til å skifte resten også.
Men jeg er litt usikker på hvor langt jeg bør gå. Det koster ikke gratis, og det skal gjøres også.
Jeg har i utgangspunktet tenkt:
- Skifte skiver
- Skifte klosser
- Skifte kalipper
- Skifte tromler
- Skifte bånd
- Skifte hjulsylinder (eller hva det nå heter)
- Skifte slanger
- Skifte bremsevæske
Er det kanskje noe av dette jeg bør se mer på før jeg bestemmer meg for å skifte, eller kanskje noe jeg har glemt?
Hva har høyest prioritet?
Noe "spesialverktøy" som er smart å ha?
Men jeg er litt usikker på hvor langt jeg bør gå. Det koster ikke gratis, og det skal gjøres også.
Jeg har i utgangspunktet tenkt:
- Skifte skiver
- Skifte klosser
- Skifte kalipper
- Skifte tromler
- Skifte bånd
- Skifte hjulsylinder (eller hva det nå heter)
- Skifte slanger
- Skifte bremsevæske
Er det kanskje noe av dette jeg bør se mer på før jeg bestemmer meg for å skifte, eller kanskje noe jeg har glemt?
Hva har høyest prioritet?
Noe "spesialverktøy" som er smart å ha?
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re: Skifte alt av bremser på '85 Transporter
Sjekk rørene dine bak også, de har det med å gå i stykker når en skal prøve å få løs slangene.
Edit: verktøy: Ringnøkkel med åpning i riktig dim. stooor boks WD 40, polygriptang med "nebb", stålbørste, og en boks brake clean ( bør brukes på nye tromler og skiver)
Edit: verktøy: Ringnøkkel med åpning i riktig dim. stooor boks WD 40, polygriptang med "nebb", stålbørste, og en boks brake clean ( bør brukes på nye tromler og skiver)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Annet kjekt verktøy: lagerbane-verktøyet til Biltema. Koster ikke mange kronene, og gjør jobben med å presse (de nye!) hjullagerne inn i skivene uendelig mye enklere.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
VonZu
- -

Takk for gode tips!
Kanskje jeg bør gjøre noe antirustgreier når jeg først er oppi der? De der greiene fra MB-Garasje, kanskje.
Kanskje jeg bør gjøre noe antirustgreier når jeg først er oppi der? De der greiene fra MB-Garasje, kanskje.
Sjekk tilstand på tromler og bånd før du bytter. Syns dette normalt varer leeenge.
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Kobbernikkel rør er tingen for bremserør...Da må du har mulighet til å presse/former endene. Biltema kanskje..? koster ikke mye og 'godt å ha'.. 
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
-
VonZu
- -

Tusen takk for mange nyttige tips!
Tror jeg nå i første omgang begrenser meg til å fikse bremsene foran. Ganske mange dyre deler
Men altså, hva om jeg kjøper følgende deler (ser på meca sin nettbutikk):
- Bremseskiver
- Bremseklosser
- Monteringssett
- Hjullager
- Bremseslanger
- Låseblikk til bremseslanger
Og så kommer litt mer spørsmål:
- Jeg tenker å kjøpe en rull med kobberbremserør. Hva slags verktøy og deler trenger jeg for å legge opp nye rør på bilene? Tenker at det må vel presses på noen svivler av noe slag.
- Hva skal jeg se etter for å avgjøre om caliperene er klare for utskiftning?
Tror jeg nå i første omgang begrenser meg til å fikse bremsene foran. Ganske mange dyre deler
- Bremseskiver
- Bremseklosser
- Monteringssett
- Hjullager
- Bremseslanger
Og så kommer litt mer spørsmål:
- Jeg tenker å kjøpe en rull med kobberbremserør. Hva slags verktøy og deler trenger jeg for å legge opp nye rør på bilene? Tenker at det må vel presses på noen svivler av noe slag.
- Hva skal jeg se etter for å avgjøre om caliperene er klare for utskiftning?
-
Tur-Bo
- -

Calipere er ok hvis stemplene beveger seg lett ( uten å karve i sylinderen), hvis det ikke lekker bremsevæske i gjennom pakkninger og støvmanchetter. Jeg pleier å ta den tynne slangen på 5-56 boksen og lirke den under støvmanchetten og gi den en dusj. Noen kan også levere overhalingssett med nye pakkninger og manchetter.
Kobberrør: du trenger et dobbelkoningsverktøy som biltilbehørs firma ofte har på hyllene. Dessuten trenger du " muttere" som passer til T3
Når det gjelder nye deler vil jeg ellers anbefale en forespørsel til Martin her på forumet.
Kobberrør: du trenger et dobbelkoningsverktøy som biltilbehørs firma ofte har på hyllene. Dessuten trenger du " muttere" som passer til T3
Når det gjelder nye deler vil jeg ellers anbefale en forespørsel til Martin her på forumet.
-
Tur-Bo
- -

Glemte en ting. Bremseklossene står i noen spor i caliperen, ofte gjør rust på caliperen at klossene går tregt i sporene sine og kanskje ikke returnerer godt nok. Jeg pleier derfor å skrape godt på disse flatene for å få vekk så mye rust som mulig og avslutter med et lite lag jernowatrol. Bare ikke på skivene, de blir så dumme med olje på seg 
Jeg har handla alle bremsedelene fra Martin sin nettbutikk (ikke bremserøra/slanger). Gode deler og gode priser. Om han fortsatt har dette på lager vil jeg anbefale det. Lykke til med jobben!VonZu wrote: Tror jeg nå i første omgang begrenser meg til å fikse bremsene foran. Ganske mange dyre deler
- Bremseskiver
- Bremseklosser
- Monteringssett
- Hjullager
- Bremseslanger
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Kobbernikkel bremserør kjøpte jeg på E-Bay...En kjemperull og meget rimelig. Lønner seg i 'mange' tilfeller å kjøpe enkelte ting utenlands hvis man kan 'vente' på frakten.
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
-
VonZu
- -

Det er tydligvis to (eller flere...) slag bremser å velge mellom, og jeg er ikke sikker på hva slag jeg har. Lucas eller ATE, ett eller to stempel i caliper.
Når jeg ser i Haynes og Bentley, ser det ut til at jeg har "Teves" caliper med to stempel, og jeg blir da usikker siden Lucas eller ATE ikke nevnes der (etter hva jeg kan se hvertfall).
Noen som kan kaste lys på dette for meg?

Når jeg ser i Haynes og Bentley, ser det ut til at jeg har "Teves" caliper med to stempel, og jeg blir da usikker siden Lucas eller ATE ikke nevnes der (etter hva jeg kan se hvertfall).
Gå inn på mekonomen.no, der ser du at monteringssettet til dine bremser ligner ATE system, som ligner på det dem omtaler som Teves på bilde i 4.2B i haynes bokens kapittel 10, om bremser. Girling er vist på bilde 4.2A.VonZu wrote:Det er tydligvis to (eller flere...) slag bremser å velge mellom, og jeg er ikke sikker på hva slag jeg har. Lucas eller ATE, ett eller to stempel i caliper.
![]()
Mekonomen har stort sett veldig gode tegninger av bremser med målsetting og alt, som går an å forstørre. Bruker mekonomen sine sider for å sjekke slikt hele tiden.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
-
loffern
- Car: T3 1990 coach 1,6 TD
- Phone: 48602641
Dette er off topåic , men likevel...
Ser at du har tanken for lufting av bensintanken hengende enda.
Ett godt råd, skru ned denne på begge sider av bilen, samt slangen for bensinpåfylling, ellers så ruster det hull bak der, garantert....
Ser at du har tanken for lufting av bensintanken hengende enda.
Ett godt råd, skru ned denne på begge sider av bilen, samt slangen for bensinpåfylling, ellers så ruster det hull bak der, garantert....
I de fleste tilfeller så er:
ATE=Teves
Lucas=Gurling
ATE=Teves
Lucas=Gurling
Bruksbil : Chevrolet Silverado 6.2
Prosjekt VW T3 Doka
Lekebil : Sierra Cosworth 4x4
http://www.romnes.no
Prosjekt VW T3 Doka
Lekebil : Sierra Cosworth 4x4
http://www.romnes.no
-
CARASYN87
- -

- Car: T3 Syncro 1991 DJ, T2a/b 1972, Renault RX4 2003
- Phone: 93277745
Hei VonZu.Du har Teves sine bremsecalipere.På 2WD busser var det fra fabrikken bare montert enten Teves eller Girling sine calipere.Det du må passer på er at du har de riktige bremseklossene til caliperene dine fordi de er forskjellige fra Teves og Girling.Men nye calipere er da ikke billig vare.Det du kan gjøre er at du sandblåse calipere dine men da må banen og selve stempel i hver caliperen være riftfri plus at du må avdekke åpningene til stemplene under sandblåsningen.Ellers blir det lekkasje.Og så kjøper du fra Meca eller en annen leverandør to reperasjonssett(med støvmansjett osv.) til calipere dine.Dette er vel den billigste løsningen vil jeg tro.Jeg har for to måneder siden skiftet alle bremsedeler hos min 87 Syncro både framme og bak og kom til slutt på nesten 20000 nok for delene
.
Med vennlig hilsen CARASYN87.
-
VonZu
- -

Takk for gode svar!
I dag gikk jeg i gang med skruing.
Klar som et egg:

Men så...
I svarte hel*!@+&%£

Her er det neimen ikke bare værmeldinga det er tull med!
Trodde jeg hadde sånn høvelig kontroll da jeg handlet deler. Klosser og monteringssett så helt topp ut, men skivene er på bærtur...
I dag gikk jeg i gang med skruing.
Klar som et egg:
Men så...
I svarte hel*!@+&%£
Her er det neimen ikke bare værmeldinga det er tull med!
Trodde jeg hadde sånn høvelig kontroll da jeg handlet deler. Klosser og monteringssett så helt topp ut, men skivene er på bærtur...
-
VonZu
- -

Ny dag, nye bremseskiver og nye muligheter. Og skuelystne småfolk.

Og moralsk støtte i bøtter og spann.
edit: RIP

Kommentarer til arbeidet mottas med takk. Det er nok to biler til som kanskje skal få samme behandling i løpet av ikke alt for fjern fremtid, så jeg takker for alle tips!
Og moralsk støtte i bøtter og spann.
edit: RIP
Kommentarer til arbeidet mottas med takk. Det er nok to biler til som kanskje skal få samme behandling i løpet av ikke alt for fjern fremtid, så jeg takker for alle tips!
Last edited by VonZu on 16 Aug 2011, 23:16, edited 4 times in total.
-
VonZu
- -

Klar på begge sider.

Griskoppene syns jeg satt noe aldeles utidig fast. Måtte varme dem betraktelig og bruke klauvhammer for å få dem av. Lurer på om speedometerwiren fikk seg et nådestøt...
Griskoppene syns jeg satt noe aldeles utidig fast. Måtte varme dem betraktelig og bruke klauvhammer for å få dem av. Lurer på om speedometerwiren fikk seg et nådestøt...
Last edited by VonZu on 19 Jun 2011, 09:40, edited 1 time in total.
-
VonZu
- -

"Spesialverktøy" for pressing av T3-hjullager.

-
VonZu
- -

Gris, ferdig, gå!

Så får jeg håpe jeg har trukket til mutteren akkurat nok. Skiva bak mutteren lot seg bevege ved bruk av mild håndmakt og et skrujern.
Jeg syns forøvrig Haynes sin måte å montere tetningen på var skrøpelig. Jeg forsøkte først å banke den på plass med trestykke og hammer, slik som beskrevet, men den kom skjevt i hver gang. Det var mye enklere med pressa, eller bare tomlene for den saks skyld.
Så får jeg håpe jeg har trukket til mutteren akkurat nok. Skiva bak mutteren lot seg bevege ved bruk av mild håndmakt og et skrujern.
Jeg syns forøvrig Haynes sin måte å montere tetningen på var skrøpelig. Jeg forsøkte først å banke den på plass med trestykke og hammer, slik som beskrevet, men den kom skjevt i hver gang. Det var mye enklere med pressa, eller bare tomlene for den saks skyld.
Last edited by VonZu on 19 Jun 2011, 09:47, edited 1 time in total.
-
VonZu
- -

Og så var det bare resten igjen:

Jeg måtte bruke de gamle skrangleblekkene om igjen. Men de holder nok en runde og to til.
edit:
Og husk nå på å banke inn de pinnene som låser bremseklossene. Ellers jobber de seg jo faktisk ut på en-to-tre. Og det er litt skummelt
Jeg måtte bruke de gamle skrangleblekkene om igjen. Men de holder nok en runde og to til.
edit:
Og husk nå på å banke inn de pinnene som låser bremseklossene. Ellers jobber de seg jo faktisk ut på en-to-tre. Og det er litt skummelt
Last edited by VonZu on 16 Aug 2011, 23:18, edited 1 time in total.
Ser bra ut det där.
T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar.
// Janne Lindgren
// Janne Lindgren
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Det er skille på kalippere og skiver i 86. de før 86 har faste kalippere mens de fra 86 har flytende kalippere.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
VonZu
- -

Da er bremsene "luftet" og hjulene på. Bilen stopper når den skal, og speedometeret fungerer fortsatt.
Luftenippelen skal vel strengt tatt være 6-kantet og 7mm. Min er bare rund og dum

Fins disse her i løsvekt?
Luftenippelen skal vel strengt tatt være 6-kantet og 7mm. Min er bare rund og dum
Fins disse her i løsvekt?