Kupevarmer? Hvor mye varme skal den gi?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
badegakk
Car: Multivan Westfalia

Kupevarmer? Hvor mye varme skal den gi?

Post by badegakk »

Har nettopp kjøpt meg en Multivan Westfalia 2,5 TDI fra 2003 som skal brukes som surfe\snowboard hytte på hjul i tillegg til å fungere som vanlig bil i hverdagen.

Han jeg kjøpte bilen av hadde aldri brukt varmeanlegget, og hadde heller ikke manualer på dette.
Han visste heller ikke om det fungerte som det skulle siden han aldri hadde brukt det.

Jeg trenger nødvendigvis varme i bilen for overnatting på vinterstid så har skrevet med kontrakt med selger om at han skal evt dekke reprasjoner av varmeren hvis den skulle vise seg å være defekt.
Tanken er at jeg skal kunne bruke varmeren et par timer gjennom kalde netter for og holde meg varm.

"Fjernstyringen" i kupen har 4 knapper på et firktantet skall. Det er en stor P helt til venstre, så 2 piler, en opp og en ned, samt et symbol som ser ut som bølger men sikkert skal symbolisere varme på høyre side.

Når jeg slår på varmeren mens bilen ikke sviver blir den ikke serlig varm. Jeg hører ting starter og snurre i motorrommet, og hvis viften står på 1,2 ,3 eller 4 sviver den som man skulle forventet selv om motoren ikke sviver. Står viften på 0 er det kun litt brumming fra motor rommet som høres.

Jeg har latt den stå på i 60 minutter for så å sjekke om bilen har blitt varmere, men tempraturen i bilen blir aldri mer en lunken og dette er var et par dager siden, med nattetemp på ca 10 grader. Luften som kommer ut av viften er heller ikke spesielt varm. Den er noe varmere en luften i bilen men bare litt. Og selv om jeg slår på knappen for varmeapperatet bak i bilen kommer det aldri luft ut bak så lenge motoren ikke er igang.

Er det slik at dieselvarmeren har en termostat som kan justeres, og hvor kan jeg evt justere denne?

Ser at et par av dere har kortsluttet termostaten. Hva er dette godt for, og hvordan gjør man evt dette?

Hvor varm skal egentlig denne varmeren kunne holde bilen og trenger jeg en 5W for bruk vinterstid?

Tar imot alle tips med takk!

PS:
Har også litt problemer med at duken i popopp taket blir liggende litt utenfor selve topplokket på kortsiden bak bilen, og der er det litt kronglete å stappe det inn igjen. Noen som har en smart løsning på dette?
Last edited by badegakk on 26 Apr 2011, 21:51, edited 1 time in total.
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Re: Har jeg hjelpevarmer eller parkeringsvarmer\kupevarmer?

Post by Digger »

Kan prøve å svare deg på noen spørsmål etter egne erfaringer:

Regner kanskje med at varmeren er 3 kw. Hvis, bør du absolutt oppgradere til 5kw varmer. Hvis det er den originale eberen da???
Fjernstyringen du sikter til minner mest om at du har en Webasto

Eget batteri KUN til varmeren er en forutsetning for at du skal få start etter noen timer bruk. Tror ikke du kan satse på at dette blir en "permanent" varmekilde vinterstid.

Batteriet blir fort tømt hvis du har vifta på 3 eller 4

Vedr. "kortslutningen" du har lest om vil dette si at du kan blokkere tempsensor slik at varmer ikke starter automatisk.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
badegakk

Re: Kupevarmer? Hvor mye varme skal den gi?

Post by badegakk »

Noen som har noe erfaring med overnatting i bilen på vinterstid og hva slags varmekilder man trenger for det?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Har du ett eller to (evt. tre) batterier, da ?

Jeg har kun ett og vil gå tom for strøm på startbatteriet i.l.a kort tid, men iht til bruker PETER som kjører VW California (1998-mod, trur jeg) så har han med sitt fritidsbatteri muligheten til å kjøre helga igjennom med Eberspächeren sin stående påslått og lyset likeså.

Din beskrivelse av controlleren på dashbordet minnet meg mest om controlleren til Eber'n som står på dashbordet mitt, mys igjennom Kakemonstertråden så ser du vel både controlleren som jeg har og om jeg har rukket det selve Eberspächeren avbildet der.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg ville heller satsa på landstrøm. Å la dieselvarmeren dure å gå hele natta er jeg skeptisk til. Enkleste opplegg er et DEFA system.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Jeg ville heller satsa på landstrøm. Å la dieselvarmeren dure å gå hele natta er jeg skeptisk til. Enkleste opplegg er et DEFA system.
Muligens litt åfftåpic... men fins det noen Defa-vifter (eller andre godkjente kupevifter) som ikke høres ut som et jetfly, og dermed er mulig å ha på selv når man sover? Husker jeg hadde en gjennomgang hos den lokale Defa-leverandøren der vi testet alle variantene (han hadde) og ingen var det jeg vil kalle direkte stillegående...

Så ontopic igjen... trodde campingvariantene av T4 Multivan hadde Eber DA2, eller hva den nå het... luftvarmeren som henger midt under bilen og som bare varmer kupeen, det OP beskriver er jo tilleggsvarmeren som varmer kjølevannet :? og som kunne utvides til å være en slags parkeringsvarmer, men den var vel aldri beregnet til å være noen campingvarmer. Er jeg på bærtur her, eller er det bare Californiaen som har denne jeg tenker på?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

OddN wrote: Muligens litt åfftåpic... men fins det noen Defa-vifter (eller andre godkjente kupevifter) som ikke høres ut som et jetfly, og dermed er mulig å ha på selv når man sover? Husker jeg hadde en gjennomgang hos den lokale Defa-leverandøren der vi testet alle variantene (han hadde) og ingen var det jeg vil kalle direkte stillegående...
De nye små Defaviftene, som heter "Termini", bråker voldsomt. Siden de er så små, må lufthastigheten gjennom dem være ganske høy for å kjøre så høy effekt på elementet. Den forrige generasjonen av viftene som heter "Termina" bråker vesentlig mindre, men det er nok endel lyd i de også. Hvis jeg skulle bruke en Defa kupevarmer til å varme opp en bil hvor man sover / oppholder seg, så ville jeg gått for den eldre typen. Det er mulig noen selger disse enda, men det varer nok ikke så lenge.
OddN wrote: Så ontopic igjen... trodde campingvariantene av T4 Multivan hadde Eber DA2, eller hva den nå het... luftvarmeren som henger midt under bilen og som bare varmer kupeen, det OP beskriver er jo tilleggsvarmeren som varmer kjølevannet :? og som kunne utvides til å være en slags parkeringsvarmer, men den var vel aldri beregnet til å være noen campingvarmer. Er jeg på bærtur her, eller er det bare Californiaen som har denne jeg tenker på?
Jeg tror ikke Multivan ble levert med luftvarmer, det var i tilfelle ekstrautstyr. Mange California hadde lufteber, men det er mulig at det var tilleggsutstyr på disse også. Multivan var jo aldri noen fullverdig campingbil. Det er i prinsippet en personbil med mulighet til å legge ned benken til seng, og de kunne leveres med hevetak som ekstrautstyr. De norske Multivan camping var i tillegg utstyrt med et minimum av norskmontert utstyr for å få bilen godkjent som en femseters campingbil.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

jeg sa ikke at man burde gå for DEFA vifter. Kun for å få landstrøm inn i bilen på en enkel måte. ;)

når det først er på plass, finnes det mange flere muligheter til å få til varme. Da har du en stabil strømkilde og det er jo en kjekk sak å ha.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Post by Flyveren »

Generelt om Webasto tilleggsvarmer/vannvarmer/parkeringsvarmer.
Ser du skriver at det var 10 grader.
Da vil den ikke starte med mindre du kobler fra utetemperaturføler. (søk på forumet)
Ved 5 grader eller kaldere vil en slik Webasto starte.
Da vil den dra igang, og en vil høre at tenneren også vil dra igang. Tikker relativt ofte.
Til slutt starter den å brenne (hvis den virker)
Slå av vifta inne i bilen så hører du bedre hva som skjer.

Når Webastoen går er det kun det fremre varmeapparatet som virker.
Og når varmeren går på blir det slik alle brytere er innstilt.
Mao står tempen på blå blir det ingen varme annet enn til motoren og står vifta på 4 og dyser kun på vinduer blir det slik.
Så helt korrekt, det bakre varmeapparatet vil ikke fungere uten tenning/motoren igang.

Hva slags varmer du har i din bil vet jeg ikke, så svarer for hva jeg har i MIN Multivan.
Men tipper det er likt

I min Multivan (med 3Kw vannvarmer/parkeringsvarmer) har jeg brukt den til noe overnatting i vinter.
Og lå stort sett nede i bilen og ikke oppe på taket i trekkspillteltet.
Den gangen jeg brukte den lengst hadde vifta på 1 eller 2, og Webastoen gikk sammenhengende i ca 12 timer.
Godt og varmt i bilen da. :mrgreen:
Etter 12 timer stoppet det hele av seg selv da batteriet var helt flatt. :(

Gjetter på at ved å ha vifta på 1 så går en overnatting på ca 8 timer greit.
MEN en bør ha et ekstra batteri med seg til starthjelp,just in case.
Å legge opp til 1 batteri ekstra under førersetet er nok lurt.

En kan også bruke timerfunksjonen og sette på til litt varme når en legger seg.
For så å legge inn et par timer på morgenkvisten så det blir litt mer behagelig å stå opp.
Da burde en ha nok strøm igjen til å starte bilen.

Klart det beste er å kjøre 220V inn i bilen, gjerne via et Defa anlegg.

Min bil har Defa pakke med batterilader og innvendig stikkontakt. (ikke motorvarmer)
Så hvis knyttet til 220 v kan jeg ha en 220 v varmekilde i bilen samt vedlikeholdslade batteriet.
Blir det for kald kan jeg i tillegg starte dieselvarmer, og denne kan da gå kontinuerlig.

Anbefaler en stooor vifteovn (bråker lite) og ikke en kupevarmer.
Eller en oljefylt varmeovn.

Har du ikke tilgang til strøm så skaff deg et lite bensin eller dieseldrevet aggregat da vel???
Denne for eksempel:
http://www.engrosservice.no/index.php?m ... cts_id=373
Eller et litt større:
http://www.engrosservice.no/index.php?m ... jh67ccn471

Lykke til

Runar

Runar
badegakk

Post by badegakk »

Takker for alle tips!

Det får bli en garasjetråd etterhvert, vartfall få satt inn et forbruksbatteri og finne en løsning for å lage mat.

Har snust litt rundt på nettet og fant dette for bruk vinterstid.

http://www.batterinett.no/shopexd.asp?id=335
GAMMD
Car: 94-T4 syncro lång mod

Post by GAMMD »

hmm jag hade dålig effekt på min bensinvärmare, det visade sig att det var myet sot i "avgasröret" alltså röret från värmaren och ut på sidan. Efter att ha rengjort röret så behövde jag inte ha takmonterade termostaten på maxläge för samma värme. Värmaren värmer kupén genom ett uttag i golvnivå, även motorn får sitt. Den matas från eget batteri som sitter under förarsätet. Även till/frånluftsfläkten i taket tar sin matning från det batteriet. Är på hela natten utan problem, tror dock att det sitter en större generator i bilen än orginal
Jag har en VW caravelle -94 syncro m diffspärr, långa modellen. Den är utrustad med bensinvärmare m, ställbar termostat i taket, farthållare, AC, extra ventliation, vridbart drag, luftdämpare, kaptensstol fram, ska fixa bussen till jakt och fiskebil.
Post Reply