Nøpen 2,1i motor (tomgang, start og ymse)

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Nøpen 2,1i motor (tomgang, start og ymse)

Post by Tur-Bo »

Er helsyntetisk olje en god ide på disse middelaldrende motorene våre da ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Jeg har søkt en del her inne om akkurat det. Jeg har fått inntrykk av at det er ganske mange som mener at det er helsyntetisk som gjelder.

Hva jeg mener, er det nok liten nytte i. Jeg har lite peiling på motorolje. Men det er jo et tankekors at jeg nå får anbefalt syntetisk olje til traktormotorene mine, der den eldste er fra tidlig 60-tall.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Eneste grunn jeg kan komme på til å ikke bruke helsyntetisk er at den visstnok kan reagere med enkelte tetninger på eldre motorer. Bortsett fra det har helsyntetisk bedre egenskaper i alle henseende.

La det første tallet i olja være så lavt som du kan finne, og det andre så lavt som oljetrykket tillater (= trykket klarer akkurat ikke å åpne overtrykksventilen på maks turtall) så har du den optimale olja.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Tror jeg skal satse på at tetningene holder, og kjøre på den nye olja.
Begynner å få såpass med væsker og oljer at jeg må lage ett slags system nå. Ellers blir det bare tull.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Volkswagen har foreskrevet helsyntetisk olje på alle nye biler siden 1985, da de fleste modellene kom med hydrauliske ventilløftere. De aller fleste, om ikke alle, T3 er nok levert fra fabrikk med helsyntetisk olje. Ihvertfall alle 2,1. Så det er absolutt ikke feil.

Det eneste problemet jeg kan se for meg er om en motor har gått lenge med en olje med dårlige renseegenskaper, eller det er slurvet med oljeskiftintervaller. Da kan det ligge igjen mye sot rundt omkring i motoren. Hvis det så brukes moderne helsyntetisk olje så kan mye sot løsne med en gang, og i verste fall tette oljesila. Og når sotbelegget forsvinner kan den tynnere syntetiske olja begynne å lekke fra gamle dårlige pakninger som såvidt var tette før.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply