Multivan - en skranglekasse?
-
lassemann
- -

- Car: 2004 T4 Multivan
- Phone: 91114856
Multivan - en skranglekasse?
Får unnskylde meg for tittelen, men jeg liker å være ærlig..
Min Multivan Intro registrert mars 2004, har 104' på km telleren. Den er kompakt og fin i understell og drivlinje, men i skap, interiør, skyvedør osv er det så mye knirk og støy. På denne måten har denne bilen skuffet meg stort. Min gamle 99' mod Comfortline TDI Buss med 235' på telleren hadde personbilcomfort, det samme kan jeg ikke si om Multivan. Den støyer vesentlig mer synes jeg.
Tenkte kanskje noen hadde erfaring med tiltak til dette problemet eller skal jeg begynne med øreklokker?
mvh
lassemann
Min Multivan Intro registrert mars 2004, har 104' på km telleren. Den er kompakt og fin i understell og drivlinje, men i skap, interiør, skyvedør osv er det så mye knirk og støy. På denne måten har denne bilen skuffet meg stort. Min gamle 99' mod Comfortline TDI Buss med 235' på telleren hadde personbilcomfort, det samme kan jeg ikke si om Multivan. Den støyer vesentlig mer synes jeg.
Tenkte kanskje noen hadde erfaring med tiltak til dette problemet eller skal jeg begynne med øreklokker?
mvh
lassemann
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Re: Multivan - en skranglekasse?
Trekke til alle tilgjengelige skruer ?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
de har plastikkgulv og skap som såvidt er festa i gulvet så det er nok rett obsevert, men kalle den skranglekasse er vel å ta i. Mer lyd og endel mer upraktisk ifht buss er jeg helt enig i.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Vissvass
- -

- Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
- Phone: Call 911-48-777
Jeg har også en knirke gnurke lyd fra skyvedøra på min multivan men det er kun på vinterføre/vaskebrett/dårlig vei.
Skapene lager ikke noe støy syntes jeg bortsett fra det som eventult er inni dem
Jeg har 366.000km i T4a som sammenligningsgrunnlag så T4b multivanen er for meg lydløs i forhold
Støyer skapene så ville jeg nok gjort som Yngve foreslo, gå over alle skruene og eventulet bruk litt trelim i skrue hull der hvor det er dårlig feste. Jeg hadde en løs skrue i den bakre takplaten/seng hvor jeg brukte vinter/trelim i skrue hullet. Nå sitter den som støpt
Skapene lager ikke noe støy syntes jeg bortsett fra det som eventult er inni dem
Jeg har 366.000km i T4a som sammenligningsgrunnlag så T4b multivanen er for meg lydløs i forhold
Støyer skapene så ville jeg nok gjort som Yngve foreslo, gå over alle skruene og eventulet bruk litt trelim i skrue hull der hvor det er dårlig feste. Jeg hadde en løs skrue i den bakre takplaten/seng hvor jeg brukte vinter/trelim i skrue hullet. Nå sitter den som støpt
Last edited by Vissvass on 23 Jan 2011, 15:32, edited 1 time in total.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Rudeboy
- -

Jeg har knirking i fremre takplate, men der ser jeg for meg å gjøre som Erik/ERJO foreslo for meg engang, å ta av plata når man ikke har behov for å kjøre med den ombord (og har en ok plass for lagring av den, da).
Ser for meg at den veier noen kilo og det vil minke en dråpe fuel om den er tatt ut. Så slipper jeg knirkinga også. Alt jeg trenger gjøre mtp knirkinga er å legge ei ny list under plata, så holder den tyst.
Mitt lille skap knirker, men det er dels fordi jeg ikke har montert støttestaget fram til passasjersetet og fordi det nok er litt slarkete.
Dermed står forslaget mitt i allefall godt til eget kjøretøy
Ser for meg at den veier noen kilo og det vil minke en dråpe fuel om den er tatt ut. Så slipper jeg knirkinga også. Alt jeg trenger gjøre mtp knirkinga er å legge ei ny list under plata, så holder den tyst.
Mitt lille skap knirker, men det er dels fordi jeg ikke har montert støttestaget fram til passasjersetet og fordi det nok er litt slarkete.
Dermed står forslaget mitt i allefall godt til eget kjøretøy
-
lassemann
- -

Ja, det er kanskje litt voldsomt å kalle den en skranglekasse.. Jeg er virkelig fan av denne biltypen bare så det er sagt
Men jeg synes den støyer mye i interiøret og skyvedøren, spesielt nå i kulda.. Jeg har skrudd godt til, har også fått laget nye kraftigere skruer i bunn på begge skap, men spesielt det store skapet knirker veldig. Har presset inn en kile mellom det og veggen under vinduet og det hjalp litt. Vurderer å ta skapene ut og ettermonter slike plastvinkler i alle sammenføyningene, samt feste det store skapet mot vegg/tak..
Noen som har tips ift skyvedøra? Ser i min at det er en del slitasje i disse styreinnfestningene. kanskje de er årsaken?
mvh
lassemann
Noen som har tips ift skyvedøra? Ser i min at det er en del slitasje i disse styreinnfestningene. kanskje de er årsaken?
mvh
lassemann
-
Vissvass
- -

Jeg trodde det kunne være gummilista rundt skyvedøra så jeg smørte den inn med en silikon stift, men det hjalp ikke. Døra mi virker veldig tight og fin så den er ikke slitt.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Der Postmeister
- -

dere må smøre i høla til styrepinnene så er dere kvitt problemet. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Vissvass
- -

Skal teste ut det RuneDer Postmeister wrote:dere må smøre i høla til styrepinnene så er dere kvitt problemet.
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Har en 03 Muiltivan og deler ikke oppfatning om "skranglekasse".
Og sammenlignet med min 93 Caravelle er jo Mulitvan en drøm med tanke på støy.
Har kun et par ganger vinterstid (på vaskebrett) fått en lyd oppe i taket et sted.
Har forøvrig lagt teppe baki bilen. Et slik du får kjøpt i metervare på Biltema.
Gjør sikkert ikke ting værre.
Multivan rouler...
Runar
Og sammenlignet med min 93 Caravelle er jo Mulitvan en drøm med tanke på støy.
Har kun et par ganger vinterstid (på vaskebrett) fått en lyd oppe i taket et sted.
Har forøvrig lagt teppe baki bilen. Et slik du får kjøpt i metervare på Biltema.
Gjør sikkert ikke ting værre.
Multivan rouler...
Runar
-
lassemann
- -

Jeg tar gladelig i mot tips mot knirkelydene. takk for det
Fikk en ide om å kjøpe slike tynne dempeplater og legge de under skapene mot gulvet og så trekke skruene godt til. Vi sikkert få bukt med noen ulyder da.. Med skyvedøra har jeg smurt styrepinnene med fett og det hjalp faktisk en del der..
mvh
Lasse
mvh
Lasse
-
Jørre
- -

- Car: T4 Transporter Syncro,
- Phone: nittisøttentolvti
Strammet inn øvre, fremre styrepinne på begge dørene da jeg holdt på å bli gal av en gummignisselignende lyd.....det hjalp 110 %.
Utrolig deilig å bli kvitt ulyder i bilen
Utrolig deilig å bli kvitt ulyder i bilen
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
Dette er da abslutt ingen skranglekasse men en real "doning". Litt buss/lastebilfaktor og litt knirking må man regne med på en slik bil, men du verden for en kjøreglede(som det alltid er i en vw).
Har en Multivan 2003 151hk. Realt dreimoment.

Har en Multivan 2003 151hk. Realt dreimoment.
Har begynt å leke med tanke på å oppgradere fra dagens 97mod 9 seter til en T4 Multivan.
Men da vi har to små barn ønsker vi å erstatte skap/vask med to enkle stoler -> altså omregistrere bilen til personbil. Da kan en ha skap når mor og far skal på festivaltur, og seter når vi skal i barnehagen
Så her kommer det to spørsmål som dere som multivaneiere kanskje kan svare på:
1: Hva koster en omregistrering (trenger egenvekt til toll.no skjemaet) ?
2: Står skapene fast i festeskinner som egentlig er beregnet for enkeltstoler?
3: Finnes det kapteinstoler som passer? Hvordan er det med sikkerhetsseler (T5 har disse i stolene)
Setter pris på gode svar.
Øystein N.
Men da vi har to små barn ønsker vi å erstatte skap/vask med to enkle stoler -> altså omregistrere bilen til personbil. Da kan en ha skap når mor og far skal på festivaltur, og seter når vi skal i barnehagen
Så her kommer det to spørsmål som dere som multivaneiere kanskje kan svare på:
1: Hva koster en omregistrering (trenger egenvekt til toll.no skjemaet) ?
2: Står skapene fast i festeskinner som egentlig er beregnet for enkeltstoler?
3: Finnes det kapteinstoler som passer? Hvordan er det med sikkerhetsseler (T5 har disse i stolene)
Setter pris på gode svar.
Øystein N.
-
Flyveren
- -

1. Hvorfor omregistrere? Som 9 seter mener jeg bestemt at du kan ta ut og inn så mange av de 9 setene du gidder.
2. Skapene sitter fast i skinnene beregnet på seter. Vanlig skrue med et gjenget flattjern. Enkelt å ta ut skapene.
3. Vet ikke om T5 passer inn i T4 skinnene. Gjetter nei.
Runar
2. Skapene sitter fast i skinnene beregnet på seter. Vanlig skrue med et gjenget flattjern. Enkelt å ta ut skapene.
3. Vet ikke om T5 passer inn i T4 skinnene. Gjetter nei.
Runar
-
Rudeboy
- -

Trenger ikke regge om, beholdes som 9-seters personbil 
Dette er en tråd for multivan og spørsmålet gjaldt nettopp multivan, han sriver at han vil oppgradere fra dagens 97 modell (til en nyere multivan)
-
Der Postmeister
- -

bilen veier 2050kg(2003 modell)
de originale setene som skal stå i skinnene kan både snues i begge retninger samt har integrert 3punktsbelte slik som T5 og har. Dette gjelder kun Multivan 2 altså, ikke den som er mer kjent her i Norge som Allstar(som egentlig kun er en av mange versjon av Multivan 1)
de originale setene som skal stå i skinnene kan både snues i begge retninger samt har integrert 3punktsbelte slik som T5 og har. Dette gjelder kun Multivan 2 altså, ikke den som er mer kjent her i Norge som Allstar(som egentlig kun er en av mange versjon av Multivan 1)
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Siden jeg når får pes på PM ang. mitt "krasse" innlegg rett over her spør jeg DoKa72: Du skal bytte bil, sant? Ikke ominnrede den du har?
-
Der Postmeister
- -

var du krass nå? Da må si fra neste gang. Det oppfatta ikke jeg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rudeboy
- -

Bare meg som stillte ett enkelt spørsmål med påfølgende kryssjekk siden det ikke kom noe oppklarende i umiddelbar retur.
Men han skryter på seg litt, det får sies.
Men han skryter på seg litt, det får sies.
-
Flyveren
- -

Må dere slutte å kaste stein på hverandra da..
Jeg også leste det som om det skulle bygges om og svarte deretter.
Multivan (den Norske med skap) er en digg bil.
Drawbacket med små barn i den er at det er laaaaangt bak til barna.
Ikke lett å kommunisere med noen som sitter så langt bak faktisk.
Men kjør en storskjerm i taket med DVD spiller og trådløse hodetelefoner.
Mor og far hører på sin ønskemusikk, barna i baksetet ser på sin ønskefilm og holder kjeft.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FLIP-DOW ... ioQ5fVideo (helst større skjerm)
Hvis ombygging lik den orginale Multivan med snudde seter....vet ikke helt om jeg hadde likt å sitte slik.
Og det blir da jo ikke akkurat lettere å kommunisere med barna...
Runar
Jeg også leste det som om det skulle bygges om og svarte deretter.
Multivan (den Norske med skap) er en digg bil.
Drawbacket med små barn i den er at det er laaaaangt bak til barna.
Ikke lett å kommunisere med noen som sitter så langt bak faktisk.
Men kjør en storskjerm i taket med DVD spiller og trådløse hodetelefoner.
Mor og far hører på sin ønskemusikk, barna i baksetet ser på sin ønskefilm og holder kjeft.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FLIP-DOW ... ioQ5fVideo (helst større skjerm)
Hvis ombygging lik den orginale Multivan med snudde seter....vet ikke helt om jeg hadde likt å sitte slik.
Og det blir da jo ikke akkurat lettere å kommunisere med barna...
Runar
Last edited by Flyveren on 08 Apr 2011, 16:33, edited 1 time in total.
-
Der Postmeister
- -

de setene som skal sitte der kan du som sagt snu begge veger. Også mens du kjører. Og dermed vil iallefall 2 av dine kjente barn sitte på omtrent samme avstand som 2.seterad i en buss eller som en lang kombi. Dvs en avstand som er borti meteren kortere enn baksetets plassering.
De ukjente barna og evt den 3.kjente må nødvendigvis fortsatt sitte i baksetet, men du har brått 6 sitteplasser med 3punktsele i bilen og ikke 4 som er standard når dissa skapa står i veien.
Jeg har hatt slik bil og vi er mer fornøyd med minibuss så vi solgte ette knappe 2 år og kjøpte brukt en av siste årgang med korte minibusser med 8 seter rett veg.
De ukjente barna og evt den 3.kjente må nødvendigvis fortsatt sitte i baksetet, men du har brått 6 sitteplasser med 3punktsele i bilen og ikke 4 som er standard når dissa skapa står i veien.
Jeg har hatt slik bil og vi er mer fornøyd med minibuss så vi solgte ette knappe 2 år og kjøpte brukt en av siste årgang med korte minibusser med 8 seter rett veg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Skranglekasser???
Har en 2001 Caravelle, er ikke en eneste dunke eller skrangle/knirkelyd hverken inne eller ute. En fantastisk bil
Kjøpte en 2003 Transporter for noen måneder siden.... Vurderer hørselvern
Transporteren er kompakt og fin i understell, men inne har vel "interiørarkitektene" merket en tidlig finanskrise. God bil men mange simple løsninger når vi snakker komfort
Har en 2001 Caravelle, er ikke en eneste dunke eller skrangle/knirkelyd hverken inne eller ute. En fantastisk bil
Kjøpte en 2003 Transporter for noen måneder siden.... Vurderer hørselvern
Transporteren er kompakt og fin i understell, men inne har vel "interiørarkitektene" merket en tidlig finanskrise. God bil men mange simple løsninger når vi snakker komfort
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
lassemann
- -

For den observante leser skriver jeg at jeg sammenlikner min nåværende Multivan med min gamle 99 mod Comfortline Buss. Denne hadde mindre støy og skrangling enn min nye Multivan som er førstegangsreg 03/2004. Jeg opplever mye knirking og støy i interiøret i denne bilen som kan være litt plagsomt. Understellet og drivlinje er veldig bra. Bilen har jo ikke gått mer enn 104'..
Ellers er jeg godt fornøyd med bilen og gleder meg til campingturer til sommeren - og ungene elsker den, med sine rom/skap/bord og spennede løsninger. Klart for den såre sjel at en skranglekasse kanskje blir et vel kraftig utsagn, men det er jo i og for seg en sannhet..
mvh
lassemann
Ellers er jeg godt fornøyd med bilen og gleder meg til campingturer til sommeren - og ungene elsker den, med sine rom/skap/bord og spennede løsninger. Klart for den såre sjel at en skranglekasse kanskje blir et vel kraftig utsagn, men det er jo i og for seg en sannhet..
mvh
lassemann