Har akkurat kjøpt en 95 mod caravelle Syncro 2.5 bensin.
Av og til er det forferdelig plundrete å få bilen i revers og 1. gir når bilen står i ro!
Og det er lite hendig ut av kryss osv
Er forøvrig noe enklere når man er innom feks 5te gir...
Er det noen som har en formening om hvor feilen kan ligge ?
Sliten klutsj ? slavesylinder ? Girkasse ?
Har ikke så mye peiling så flott om noen har noen ideer .
mvh
(LØST)Caravelle 2.5 Syncro -Vanskelig å få i gir!
-
zimsen
- Car: Volvo 850 som skal byttes ut til en T4 , er på let
(LØST)Caravelle 2.5 Syncro -Vanskelig å få i gir!
Last edited by zimsen on 22 Mar 2011, 11:47, edited 2 times in total.
Re: Caravelle 2.5 Syncro - vanskelig å få i gir når bilen står i
Jeg også...
Har hørt at det kan være dårlige motorfester, men vil følge denne tråden med interesse for å se om det er andre forslag.
Har hørt at det kan være dårlige motorfester, men vil følge denne tråden med interesse for å se om det er andre forslag.
rh+
Har du sjekket giroverføring?
Pål Strand
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Jeg er 99,99% sikker på at dette skyldes dårlig smøring i overføringene fra gearspak til gearkasse.
Få av motordekselet og legg deg til med ei fettpresse og olje...så får du den nok lett i 1. gear igjen.
Lykke til.
Runar
Få av motordekselet og legg deg til med ei fettpresse og olje...så får du den nok lett i 1. gear igjen.
Lykke til.
Runar
-
King Of Plaza
- Car: T4 1997
- Phone: 95156332
Låner tråden litt anngående gir..
På min T4 2.4d fra 1997, så er kassa kranglete.. men på min så er det synkronringene som har tatt kvelden på 1-2-3gir, 4 og 5 funker som vanlig. Går greit å gire opp fra 1 til 5 så lenge man ikke nøler under giringen... men å gire ned, så må det "trixes" litt... altså, ned til 3gir, så må man innom 2gir å bremse tannhjula før 3gir legges inn... og ned til 2gir, så må man innom 1gir å bremse tannhjula, men går ok å kjøre så lenge man har "trixa" inne...
Men det jeg lurte på, er om det er noen form for justeringer på gir overføringa??? Må lure gearstanga midt i mellom reværsen og 1gir for å få inn 1gir... like så 2gir... men resten ok.. Noen andre som har hatt slike "problemer??
På min T4 2.4d fra 1997, så er kassa kranglete.. men på min så er det synkronringene som har tatt kvelden på 1-2-3gir, 4 og 5 funker som vanlig. Går greit å gire opp fra 1 til 5 så lenge man ikke nøler under giringen... men å gire ned, så må det "trixes" litt... altså, ned til 3gir, så må man innom 2gir å bremse tannhjula før 3gir legges inn... og ned til 2gir, så må man innom 1gir å bremse tannhjula, men går ok å kjøre så lenge man har "trixa" inne...
Men det jeg lurte på, er om det er noen form for justeringer på gir overføringa??? Må lure gearstanga midt i mellom reværsen og 1gir for å få inn 1gir... like så 2gir... men resten ok.. Noen andre som har hatt slike "problemer??
My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Caravelle 2.5 Syncro - vanskelig å få i gir når bilen står i
Jeg har problemet med å komme i 3 gir på vei ned fra 5 eller 4.
Det går av og til, og med litt triksing, som å ta girspaken mot 2 men ikke til inngrep før den føres i normal bevegelse som fra 2 og til 3.
Evt løft på girstanga og lirk.
Jeg fant en foring som er gåen, like under og bak leddinga mellom girstanga og staget.
Tror dette kan være årsaken. Var en kjent del på verkstedet og de kostet under 50! (originalt).
Rapport etter skifte kommer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Det går av og til, og med litt triksing, som å ta girspaken mot 2 men ikke til inngrep før den føres i normal bevegelse som fra 2 og til 3.
Evt løft på girstanga og lirk.
Jeg fant en foring som er gåen, like under og bak leddinga mellom girstanga og staget.
Tror dette kan være årsaken. Var en kjent del på verkstedet og de kostet under 50! (originalt).
Rapport etter skifte kommer.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
zimsen
Takk for svar! skal sjekke overføringen.Har kjørt en lengere tur i helgen , og når den er vanskelig å få
i revers og første gir , så løses dette ALLTID når man tar turen innom 5te først
Jeg får krabbe under å se om jeg finner denne overføringen , takk for tips:).
i revers og første gir , så løses dette ALLTID når man tar turen innom 5te først
Jeg får krabbe under å se om jeg finner denne overføringen , takk for tips:).
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Smøring av overføringer løser det aller meste av trøbbel på disse. Rett under gearstanga og området der smører du greit opp uten å demontere noe som helst.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Dette kan bekreftes.Der Postmeister wrote:Smøring av overføringer løser det aller meste av trøbbel på disse. Rett under gearstanga og området der smører du greit opp uten å demontere noe som helst.
Tenkte ikke over at giret var tregt før jeg leste denne tråden. Var under i dag med sprayflaska og smurte opp overføringer rett under girspaken. Alt ble så mye lettere
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
zimsen
Re: (LØST)Caravelle 2.5 Syncro -Vanskelig å få i gir!
Bare og takke for svar:) var i dag under med fettpressa , og giring går nå som en drøm!!!
Møller kunne ikke "skjønne" hva dette dreide seg om og ville ha den inn til kontroll!
Tusen takk for hjelpen , kjempeforum!!
Møller kunne ikke "skjønne" hva dette dreide seg om og ville ha den inn til kontroll!
Tusen takk for hjelpen , kjempeforum!!