Det ble litt snakk om diffbremser i en annen tråd, så jeg tenkte temaet kanskje fortjente en egen tråd.
Den originale diffbremsen i AAR/AAS-kassene, er det en torsen-type, eller er det en lamelltype? Quaife og Peloquin vet jeg er torsen, ZF er jeg usikker på.
Gutta som kjører fort på bane sverger til lamell-diffbrems, men hva er best til landeveisbruk? Begge typer har sine sterke og svake sider, helt sikkert.
Diffbrems: Torsen eller lamell-type?
Diffbrems: Torsen eller lamell-type?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: Diffbrems: Torsen eller lamell-type?
Hva er forskjellen?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
torsen (TORque SENsing, også kjent som TBD - Torque Biased Differential) låser når det er momentforskjell mellom hjula, og omfordeler kreftene opptil et maks forholdstall. Uten forspenning vil den oppføre seg som en åpen diff når du har ett hjul i lufta. Midtdiffen på gammel Quattro er en torsendiff.
Lamelldiffen låser på grunn av hastighetsforskjell, så med eksempelet med et hjul i lufta vil den låse etter kort tid på samme måte som viskoen på en Syncro.
Dette skulle tilsi at de oppfører seg forskjellig på veien, derfor lurer jeg på hva som er best.
Lamelldiffen låser på grunn av hastighetsforskjell, så med eksempelet med et hjul i lufta vil den låse etter kort tid på samme måte som viskoen på en Syncro.
Dette skulle tilsi at de oppfører seg forskjellig på veien, derfor lurer jeg på hva som er best.
Joachim
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
hadde du sjekka kjapt på nett ville du funnet at T3s 40% er av standard diffbremstype og ingen av de to. Den er nok litt for gammal og enkelt oppbygd. Mekanisk, men det er torsendiffen og men på en helt annen måte.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Joda, sjekka masse på nett, men klarer ikke helt å få grep på det allikevel.
Jeg skjønner ikke helt hvor 40% kommer fra, betyr det at hjulet med mest grep har 2,5x så mye kraft som det minst grep, eller har det noe med kamvinkler i en lamelldiff å gjøre? Klarer heller ikke helt å danne meg et bilde av hva som utgjør en standard diffbrems - det er for mye informasjon der ute...
Jeg skjønner ikke helt hvor 40% kommer fra, betyr det at hjulet med mest grep har 2,5x så mye kraft som det minst grep, eller har det noe med kamvinkler i en lamelldiff å gjøre? Klarer heller ikke helt å danne meg et bilde av hva som utgjør en standard diffbrems - det er for mye informasjon der ute...
Joachim
På Møller bil har de alltid sagt til meg at t3en min har lammelldiff 40%. Jeg må bruke LS-olje på kassa ("kattepiss", sier noen om olja som lukter!). Fint å kjøre med. Men ikke optimalt.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Medlem avVWBUS Mjøsa
Medlem avVWBUS Mjøsa
T3 har lamelldiffbrems fra ZF...

og når det gjelder quattro, så har de eldste (urquattroen) mekanisk sperre både i senter og bak. Etterhvert fikk de torsen i senter, og Audi V8 har sogar torsen både i senter og bak.
Tidlig quattro senterdiff:

senere quattro senterdiff:

og når det gjelder quattro, så har de eldste (urquattroen) mekanisk sperre både i senter og bak. Etterhvert fikk de torsen i senter, og Audi V8 har sogar torsen både i senter og bak.
Tidlig quattro senterdiff:

senere quattro senterdiff:

91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Her var det så mye snakk om diffsperre, at jeg våger meg på et aktuelt spørsmål.
Min 40% diffsperre på 5-trinns bensinkasse har sluttet å virke (spinner bare på et hjul). Det er helt ny LS olje på kassen. Hva er det da som er ødelagt? Det er jo ikke så mange deler i den sperren. Gearkassen fungerer utmerket ellers.
Min 40% diffsperre på 5-trinns bensinkasse har sluttet å virke (spinner bare på et hjul). Det er helt ny LS olje på kassen. Hva er det da som er ødelagt? Det er jo ikke så mange deler i den sperren. Gearkassen fungerer utmerket ellers.
Da har du en diffbrems, ikke sperre... og når den ikke lengre vikker er det nok lamellene (nr 5 og 6 på det øverste bildet) som er slittAnders_O wrote:Her var det så mye snakk om diffsperre, at jeg våger meg på et aktuelt spørsmål.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot