Problem med instrumentlys +++
Problem med instrumentlys +++
Har en T5 2004 mod, fikk plutselig feil med instrumentlys (lys i tallskivene) blir ikke lys der, men det lyser i viserne. Blinklys, vindusviskere og kupelys fungerer heller ikke. Har sjekka alle sikkringer både inni bilen og di ved batteriet. Er det noen som har tips om hva det kan være?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Problem med instrumentlys +++
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 28&start=0
Her står det ikke noe om blinklys og sånt, så jeg mistenker at det ikke er nøyaktig samme feil. Kanskje tenningsbryteren? Er den sånn hele tida? På T5 er det jo sikringer gjemt rundt litt overalt. Det skal vel være minst 3 sikringsbokser.
Her står det ikke noe om blinklys og sånt, så jeg mistenker at det ikke er nøyaktig samme feil. Kanskje tenningsbryteren? Er den sånn hele tida? På T5 er det jo sikringer gjemt rundt litt overalt. Det skal vel være minst 3 sikringsbokser.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Jo, blinklysene virker heller ikke. Og det er sånn hele tiden. 
Høres veldig ut som en hovedsikring. Har du instruksjonsboken, som viser hvor sikringene ligger? Prøvd å måle i stikket der sikringen skal være?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Ja, jeg fikk med meg at dine blinklys ikke virker. Men det står ikke noe om blinklys og viskere i den tråden jeg linket til, så da tror jeg ikke nødvendigvis det er samme kontakt bak i bilen som er problemet på din. (Du har kanskje ikke Multivan heller?) Men det kan godt være en jordingsfeil ett eller annet sted. Det virker kanskje som det er en større strømkrets som kutter ut på din bil. Akkurat de samme symptomene som du opplever har jeg ikke hørt om før, jeg koblet det bare mot den andre tråden når det sto at det lyste i viserne, men ikke resten av instrumentlyset.Merce82 wrote:Jo, blinklysene virker heller ikke. Og det er sånn hele tiden.
I den grad instruksjonsboka på T5 viser hvor sikringene ligger..Kall'n wrote:Høres veldig ut som en hovedsikring. Har du instruksjonsboken, som viser hvor sikringene ligger?
Jeg tenker også i utgangspunktet at det ligger i en hovedstrømkrets, men jeg vet ikke om det er noen hovedsikring på dette. Hvis det var en T4 så ville jeg begynt å sjekke x-kontakten på tenningsbryteren og avlastningsreleet for den. Men det elektriske opplegget i T5 ligner ikke mye på det i T4. Foreløpig har ikke tenningsbryteren vært noe stort problem på T5. Men det var blant annet derfor jeg lurte på om feilen kommer og går. Nyere VW-biler har jo en elektronisk styreenhet som styrer omtrent hver eneste ledning i det elektriske anlegget, men jeg er ikke sikker på om det finnes noe sånt i tidlige T5. Hvis det ikke dukker opp noen som har vært borti akkurat dette problemet før, så er det nok bare å sette igang med systematisk feilsøking. Det vil gjerne kreve både litt litteratur, verktøy og kompetanse.
Henrik Engen
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Etter alle innspill her, tenker jeg at det kan være et jordingsproblem...
Det forutsetter jo så klart at viserne får jord et annet sted, eller via andre komponenter.
Alle nevnte komponenter som er døde hos deg, står i noenlunde nærhet til at felles jordingspunkt kan være aktuelt...
Gjelder det forresten kupelys bakerst i bilen også?
Det forutsetter jo så klart at viserne får jord et annet sted, eller via andre komponenter.
Alle nevnte komponenter som er døde hos deg, står i noenlunde nærhet til at felles jordingspunkt kan være aktuelt...
Gjelder det forresten kupelys bakerst i bilen også?
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
04Multivan
- Car: T5 2004
Huff, skikkelig frustrerende greier. Har hatt lignende problem selv, og ser at det er linket til tråden jeg startet i den forbindelse lenger oppe. Ettersom du har såpass mange ulike problemer, er mitt råd å begynne med å søke etter jordingsfeil. Det elektriske systemet i disse bilene er såpass infløkt at mange ting kan påvirke hverandre selv om det i utgangspunktet ikke virker trolig. Er instrumentlyset etc helt dødt? I mitt tilfelle kom det av og til et lite "blaff" av instrumentlys akkurat i det jeg satt på tenninga, muligens den tida det tok før systemet merka at noe var galt. Det viste seg til slutt at det var et av strømuttakene som hadde jordingsfeil. Du kan jo begynne med å demontere/koble ut disse for å se om det gir noen resultater. Du kan jo også ta kontakt med vw-verkstedet som fikset bilen min (Berge & Co, 57848008). Antar at de kanskje kan gi noen gode råd for feilsøking siden de har vært bort i problemet.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
de har ofte hatt problemer med hendlene på rattstammen. Kan jo være en flerfeil dette.
T5 har en sikringsboks under batteriet. Der sitter hovedsikringen til all spenning.
De har en foran batteriet
og de har to inne i bilen under askebegeret.
Men at det kan ligge en inne i dashen i tillegg tviler jeg ikke på.
T5 har en sikringsboks under batteriet. Der sitter hovedsikringen til all spenning.
De har en foran batteriet
og de har to inne i bilen under askebegeret.
Men at det kan ligge en inne i dashen i tillegg tviler jeg ikke på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Tusen takk for alle forslag, har hatt bilen inn på et verksted i dag, men di har foreløpig ikke funnet noen feil, annet enn at flere av styreenhetene ikke får strøm. Men di kan ikke skjønne hvorfor.
Hvordan gikk det med instrumentlysene dine og +++?