1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Rikskringkastingen wrote: Dessuten er vel gir-og-automatclutchpedalen også startpedal..
Helt riktig, en genial konstruksjon (patentert i 1959) som faktisk helt og holdent er 3 ting på èn gang:
- Pedalen trykkes innover "klikk", vippes bakover og vipps den er en Kick for å tråkke igang motoren (som på en vanlig MC).
- Etter start slippes fremmover fremover (fjærbelastet) og blir en girpedal (som på en vanlig MC).
- ved giringskifte så clucher den automatisk, også ved igangkjøring kan pedalen brukes som cluch :D
Rikskringkastingen wrote: "Inspirasjon" er nok ikke riktig begrep. Siden VW endte med å betalte 3 millioner D-Mark i kompensasjon til Tatra er nok kanskje "plagiat" mer presist.
http://www.tatra.demon.nl/cars_history_T97.htm
Jeg mener at Hans Ledwinka var en av historiens største bilkonstruktører.
Okay, bevisst Tatra kopiering med andre ord, man lærer stadig noe nytt, kjekt for oss som kjører VW å vite hva som er originalen :D
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Kakestykket presset på plass og solid montert.

Image
Nytt filter på plass, type Wix fra Bilextra (150 kroner).

Image
Ny filler neck.

Det er bare ett problem, bilen starter ikke :roll:
Tente litt i begynnelsen, kom mer og mer, men så var det slutt, fylte på mer bensin i håp om at det var for lite, uten at det hjalp stort.
Bensinpumpa summer pent og det burde være bensintrykk, men det virker som om den ikke får bensin. Vel det, det kommer en dag imorgen - etter arbeidstid blir det etterforskning, skulle tro det var luft i systemet, men WBX`en er jo beviselig en bensinmotor og ikke diesel...
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Hvor mye bensin har du fylt på? Med tomt system må du ha en hel del på, pumpa sliter med å suge luft...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Livar wrote:Hvor mye bensin har du fylt på? Med tomt system må du ha en hel del på, pumpa sliter med å suge luft...
Fylte først ca 10 liter (1/2 jerry kanne), deretter 5 liter ekstra, så ca 15 liter blir totalen, kan det være for lite?
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

ser ikke bort fra et det er lite etter det jeg husker fra den prosessen på min. Har gitt opp 5l reservekanne til T3 selv, da starter den ikke ( og da er jo ikke systemet helt tomt) Hadde fylt en jerrykanne til. Du har vel trossa alt ikke gjort annet enn å bytte tank og filter?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jepp, kun tank og filter, nothing else, da blir det mer fuel i morgen, værdt et forsøk før verktøykassa hales fram :wink:
OddN
-
-

Post by OddN »

Åpne lufteskruen i maskinrommet og kjør pumpa et par ganger så du får ut lufta så skal du se den starter...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImageImage
Skrudde helt av lufteskruen (7mm nøkkel), tredde på en bensinslange som lufteslange ned i en bøtte.

Forsøkte først å lufte uten å fylle mer fuel, nytteløst, dunket så på en hel jerry kanne og tankemåleren spratt opp til 1/2 tank. Satte så på/av tenninga ti ganger slik at bensinpumpa fikk jobbe, den 8`ende gangen ble det en annen lyd i pumpa -> den fikk noe å jobbe med, og da kom det bensin i bøtta :D , og WBX`en startet lett som en plett 8) Å for en godlyd det er i WBX :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Den gode nyheten er at WBX`en går mye jevnere med nytt bensinfilter, tror det gamle var rimelig tilstoppet, skal bli spennende å åpne det gamle for nærmere inspeksjon.

Den dårlige nyheten er at jeg ikke kan komme til Rjukan, fordi det tikket inn et internasjonalt oppdrag fra V-U-G.
V-U-G:
Vaktmestere Uten Grenser
Handymans Without Borders
Concierges sans frontiers
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Erlend321 wrote:HappyT3
Kunne du lagt ut bildene hvor du har festet eksospotta igjen? :) Det går ikke ann å vise dem lengre, å jeg må montere akkuratt samme plass.
Takk
Eksosbilder er nå lagt ut på nytt.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:Den gode nyheten er at WBX`en går mye jevnere med nytt bensinfilter, tror det gamle var rimelig tilstoppet, skal bli spennende å åpne det gamle for nærmere inspeksjon.

Den dårlige nyheten er at jeg ikke kan komme til Rjukan, fordi det tikket inn et internasjonalt oppdrag fra V-U-G.
V-U-G:
Vaktmestere Uten Grenser
Handymans Without Borders
Concierges sans frontiers
Du får nyte R(j)ukan gjennom bildetråden til treffet. Synd du ikke kunne komme!
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote: Du får nyte R(j)ukan gjennom bildetråden til treffet. Synd du ikke kunne komme!
Det kommer en ny sjanse neste år :wink:

Jeg åpnet det gamle bensinfilteret idag:
ImageImageImage
Fra venstre mot høyre: Inngangsiden, fra siden, og utgangen.

ImageImage
Selve filteret består av sammenbrette filtermedium, i enden/utgangen sitter et tau for å sørge for "luft".
Som dere ser er mediet mettet av grums (og rust :roll: ), originalfargen skal lys brun/beige..

Hadde egentlig trodd det skulle se værre ut, for det var urovekkende mye grums i tanken.
Last edited by HappyT3 on 29 Oct 2010, 12:57, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

I mangel av noe å gjøre så ryddet jeg litt i garasjen, ble full bil, jammen godt å ha T3 :wink:
Image
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Har startet med montering av Trumatic`en.
ImageImage
Hovedkortet ble tatt ut og fikk en rens med sprit, det samme fikk styreboksen.

ImageImage
Styrebox montert og Trumatic`en prøveplassert.

Har bare ett problem, mangler vegg-gjennomføringen, altså den som monteres på ytterveggen som eksos og innsugs rørene er koblet til, noe som har eller vet hvor det kan skaffes??
Last edited by HappyT3 on 29 Oct 2010, 12:59, edited 1 time in total.
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

HappyT3 wrote:Har startet med montering av Trumatic`en.

Har bare ett problem, mangler vegg-gjennomføringen, altså den som monteres på ytterveggen som eksos og innsugs rørene er koblet til, noe som har eller vet hvor det kan skaffes??
Jeg monterte min på undersiden av bilen i den samme gammle Eber boksen. Traumaticen passet helt perfekt inne der.

Kalt luft blir sygd inn da fra kupeen på siden av sette. Hullet er ikke synlig så det er bare et hull der.

Varmt luft blir blåst inn i kupeen på nesten samme plass som det var med Eberen. For å dekke hullet har jeg brukt en helt vanlig deksel fra luftingsanlegg.

Eksos blir blåst ut på andre side av bilen (se bilde. markert med grønt farge) Det går en helt vanlig rør til motsat side av bilen. Det var standart løsningen på Eberen.

Image
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Takk Martin, for utfyllende og godt illustrert svar.
Eberlookalike kan jo løse mitt problem, men da trenger jeg en eberkasse, dette krever fundering...

Den planlagte løsningen var montering inne i bilen, og da med kun ett hull ut på siden, som sagt trenger jeg denne:
http://cgi.ebay.de/Truma-Trumatic-E-180 ... 4aa581f476

Jeg la inn bud på en og satte 100 euro som max, var 100% sikker på at den var min, men den ble solgt over mitt bud :shock:

Har sjekket med Askjem campingsenter, de kunne ikke skaffe, får svar imorgen fra E-18 campingsenter, håper de kan skaffe...

Håper jo på å bli fullverdig medlem av Traumatisk Forbund før vinteren :wink:

Uansett, byttet til vinterdekk idag, traurig å måtte ta av de fine sommerfelgene å måtte montere rustne vinterfelger, litt grovskraping av vinterfelger og påføring av JT hjalp på humøret.

Obs, ved hjulbytte sjekk etter slark i forhjulslagere, dette er justerbart. Jeg måtte etterstramme hjullageret høyre foran for her var det en liten slark, men ikke i nærheten av hva det var i våres.
Etterstrammet tydeligvis for svakt på våren. Med slark i forhjulslager kan bilen oppføre seg som et skip i sidevind.

Image
Av med kopp, og mutteren er lett tilgjengelig.

Image
Det er ett spor i tappen, slik at mutteren kan låses fast, etter stramming, ved å banke ett hakk i mutterens flens. Hvor mye moment som skal brukes vet jeg ikke, tok det "sånn passe", det vil si svakt til slarken forsvant og litt til.

Noen i forumet har kanskje en teknisk riktig måte å etterstramme forhjulslager?
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Trumatic eller ei, det ble en måneskinnstur langt inn i Vestfolds dype skoger .

ImageImage
Smale grusveier
ImageImageImageImage
Det ble -3 før jeg la meg, litt kjølig i camperen med andre ord, men god sovepose hjelper mot kulda :wink:
Last edited by HappyT3 on 29 Oct 2010, 13:01, edited 2 times in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Deler ankommet:

ImageImage
Trumatic vegg-gjennomføring, pipe(eksos) og innsug i en og samme dings. Eksos øverst, innsug nederst. Var vanskelig å få tak i denne, men lyktes på ebæj tilslutt :)
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jeg synes bremselysene tar litt sent, det vil si ved svak bremsing trigger ikke bremselysene, må trykke litt hardt da virker de...

ImageImage
Ut med instrumentpanelet, og da kommer masterpumpa fram i dagen.

Under på pumpa henger det to kontakter (røde sirkler), ettersom jeg har forstått trigger en av dem bremselyset? Og hjelper det eventuellt å bytte, eller er det "originalt" med trege bremselys???
La også oljedråper inn i speedometerwiren (gul sirkel), et par omganger, det hjalp veldig, for den dansende speedometernåla ble stødig som ett fjell etterpå.

Image
Fant også litt irr på kontakt-rekka under klokka, renset dette bort med en tannbørste duppet i rødsprit.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:La også oljedråper inn i speedometerwiren (gul sirkel), et par omganger, det hjalp veldig, for den dansende speedometernåla ble stødig som ett fjell etterpå.
Hvilken olje da? Nåla på GTi-en har også litt ADHD:D
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Brukte den oljen jeg hadde tilgjengelig akkurat der og da, 10W40 motorolje (BT mineral).
Fylte oljen på en tom låsoljeflaske ala denne:
http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4250

Satte så speedowiren så rett opp som mulig og fylte den hvite “koppen” i enden av wirestrømpa opp til randen (opp til hullene i nær toppen), lot oljen synke ned i forbi wiren, gjentok dette èn gang til. Kunne sikkert gjentatt dette flere ganger, men nåla ligger iallefall fjellstøtt etter denne behandlingen -> ikke lenger intern krangel i speedometeret om hva hastigheten skal være :wink:

Og levetiden på wiren er forhåpentlig forlenget.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Image
Begge bryterene på undersiden av masterpumpa er faktisk bremselysbrytere :roll:
Tror jammen jeg må lage en egen versjon som virker på bevegelse av pedalen og ikke på væsketrykk i pumpa.
Bonus 1: slipper da søl med bremsevæske (ved bytte av de originale bryterene)
Bonus 2: bremslys som virker med en gang pedalen berøres :wink:
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Har samme problem ang bremselys.
Tanken om bryter på pedalen er jeg med på :)
Tror jeg har en passende bryter liggende. Må ut og se om den lar seg feste på et skikkelig vis:)
Men hvordan kobler du den? Er det bare pluss og minus ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Er vanlig med "treg" bryter på bremselysene. På den gamle syncroen min med cruisekontroll var det en bryter på clutchpedal og en på bremsepedal som reagerte på bevegelse på pedalen. Den var både elektrisk og åpnet vacuumanlegget for å slippe gassen. Så det kan jo være det kan skaffes orginalt fremdeles. Om bryteren gikk av eller på når man trykket på pedalene husker jeg ikke. Roar (Bugman) har bilen nå, kanskje han kan sjekke.

Angående stramming av forhjulslager så er en "huskeregel" at når du strammer, så skal du kunne flytte på skiven mellom mutter og lager med en flat skrutrekker ved å vri på trekkeren. Om du skjønner.. Og stram gjerne mens du spinner hjulet rundt, da setter lageret seg bedre i skålen, det blir ikke bare klemt inn.

:) Har fulgt med å tråden din, den er inspirerende! Gledr meg selv til å ta til med t3en min i vinter!
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

BayJon wrote:Er vanlig med "treg" bryter på bremselysene. På den gamle syncroen min med cruisekontroll var det en bryter på clutchpedal og en på bremsepedal som reagerte på bevegelse på pedalen. Den var både elektrisk og åpnet vacuumanlegget for å slippe gassen. Så det kan jo være det kan skaffes orginalt fremdeles. Om bryteren gikk av eller på når man trykket på pedalene husker jeg ikke. Roar (Bugman) har bilen nå, kanskje han kan sjekke.

Angående stramming av forhjulslager så er en "huskeregel" at når du strammer, så skal du kunne flytte på skiven mellom mutter og lager med en flat skrutrekker ved å vri på trekkeren. Om du skjønner.. Og stram gjerne mens du spinner hjulet rundt, da setter lageret seg bedre i skålen, det blir ikke bare klemt inn.

:) Har fulgt med å tråden din, den er inspirerende! Gledr meg selv til å ta til med t3en min i vinter!
Takk og takk, godt å vite at andre følger med på BTB turen ("Back to Basic"), selv om Baronen nå eeegentilig er bortimot i mål (BTB) for nå går det jo mest i oppgraderinger, over basic nivå. Men, EU kontrollen gjenstår, time will show.

Forhjulslagertrikset står faktisk også beskrevet i Haynes manualen, hadde jeg bare lest manualen så hadde svaret gitt seg, men det var det med manualer, de leses ofte etterpå, men takk skal sjekke justeringen med skrutrekker :wink:

Bremselysene har vært ubehagelig trege, jeg visste at de virket, men etter å ha kjørt bak kona så oppdaget jeg at de ikke virket i det hele tatt på småbremsing. Som for eksempel stoppe på riksveien for å svinge av en sidevei til venstre -> null bremselys, skummelt.... Kun hard bremsing, ca halv pedal ga utslag :roll:

Vel, nå er problemet løst, Sunshine: det var nesten plug & play 8)

Kjørte innom Claes Ohlsson på vei hjem og kjøpte disse:
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =156004696

Image
Jeg fant raskt ut at bryteren uten rulle passet perfekt, og det ble laget en enkel festebrakett ut fra hvordan bryteren passet inn i forhold til staget til bremsepedalen.

Image
Switchen ble montert på braketten med tilhørende ledninger.

Image
Braketten ble holdt på plass og festehuller market og borret.

Image
Ny bremselysbryter montert, pedalen er helt ute og bryterarmen er presset bakover. Legg merke til de blå krympestrømpene jeg har satt over kabelskoene, dette for å isolere (hadde ikke isolerte kabelsko i sortimentet).

Image
Her er pedalen trykket inn ca 2 cm, og bryterarmen er fri og det lyser i bremselysene, det trigger ved ca 1 cm inntrykk av pedalen, lenge før bremsene virker :)

Image
Det holdt faktisk å ta av dekselet rundt rattstammen, og da var det mulig å komme til og dra av den bakerste konnektoren på masterpumpa (uten å måtte ta av instrumentpanelet :D ) og trekke konnektoren ned for å plugge i "kabelskospadene" direkte fra den nye bevegelsesavhengige bremselysbryteren 8) Bryteren er koblet slik at den er åpen når pedalen er ute (bryterarmen trykket inn), og den lukker når pedalen trykkes inn (bryterarmen "slipper fri", pluss og minus har ingen betydning, åpen eller lukket et det som teller.

Kostnad 25 kroner og minimalt arbeid i bekmørket (riktignok med hodelykt :wink: ).
Imorgen kan jeg kjøre gjennom rushen i Tønsberg, i høstmørket, uten at biler bak ofte bråstopper kun få cm fra bakfangeren, for jeg bremset jo ikke... :wink:
Last edited by HappyT3 on 05 Nov 2010, 08:38, edited 5 times in total.
Post Reply