BayJon wrote:Er vanlig med "treg" bryter på bremselysene. På den gamle syncroen min med cruisekontroll var det en bryter på clutchpedal og en på bremsepedal som reagerte på bevegelse på pedalen. Den var både elektrisk og åpnet vacuumanlegget for å slippe gassen. Så det kan jo være det kan skaffes orginalt fremdeles. Om bryteren gikk av eller på når man trykket på pedalene husker jeg ikke. Roar (Bugman) har bilen nå, kanskje han kan sjekke.
Angående stramming av forhjulslager så er en "huskeregel" at når du strammer, så skal du kunne flytte på skiven mellom mutter og lager med en flat skrutrekker ved å vri på trekkeren. Om du skjønner.. Og stram gjerne mens du spinner hjulet rundt, da setter lageret seg bedre i skålen, det blir ikke bare klemt inn.

Har fulgt med å tråden din, den er inspirerende! Gledr meg selv til å ta til med t3en min i vinter!
Takk og takk, godt å vite at andre følger med på BTB turen ("Back to Basic"), selv om Baronen nå eeegentilig er bortimot i mål (BTB) for nå går det jo mest i oppgraderinger, over basic nivå. Men, EU kontrollen gjenstår, time will show.
Forhjulslagertrikset står faktisk også beskrevet i Haynes manualen, hadde jeg bare lest manualen så hadde svaret gitt seg, men det var det med manualer, de leses ofte etterpå, men takk skal sjekke justeringen med skrutrekker
Bremselysene har vært ubehagelig trege, jeg visste at de virket, men etter å ha kjørt bak kona så oppdaget jeg at de ikke virket i det hele tatt på småbremsing. Som for eksempel stoppe på riksveien for å svinge av en sidevei til venstre -> null bremselys, skummelt.... Kun hard bremsing, ca halv pedal ga utslag
Vel, nå er problemet løst, Sunshine: det var nesten plug & play
Kjørte innom Claes Ohlsson på vei hjem og kjøpte disse:
http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =156004696

Jeg fant raskt ut at bryteren uten rulle passet perfekt, og det ble laget en enkel festebrakett ut fra hvordan bryteren passet inn i forhold til staget til bremsepedalen.

Switchen ble montert på braketten med tilhørende ledninger.

Braketten ble holdt på plass og festehuller market og borret.

Ny bremselysbryter montert, pedalen er helt ute og bryterarmen er presset bakover. Legg merke til de blå krympestrømpene jeg har satt over kabelskoene, dette for å isolere (hadde ikke isolerte kabelsko i sortimentet).

Her er pedalen trykket inn ca 2 cm, og bryterarmen er fri og det lyser i bremselysene, det trigger ved ca 1 cm inntrykk av pedalen, lenge før bremsene virker

Det holdt faktisk å ta av dekselet rundt rattstammen, og da var det mulig å komme til og dra av den bakerste konnektoren på masterpumpa (uten å måtte ta av instrumentpanelet

) og trekke konnektoren ned for å plugge i "kabelskospadene" direkte fra den nye bevegelsesavhengige bremselysbryteren

Bryteren er koblet slik at den er åpen når pedalen er ute (bryterarmen trykket inn), og den lukker når pedalen trykkes inn (bryterarmen "slipper fri", pluss og minus har ingen betydning, åpen eller lukket et det som teller.
Kostnad 25 kroner og minimalt arbeid i bekmørket (riktignok med hodelykt

).
Imorgen kan jeg kjøre gjennom rushen i Tønsberg, i høstmørket, uten at biler bak ofte bråstopper kun få cm fra bakfangeren, for jeg bremset jo ikke...